מה קורה עם מירי רגב, גלי צהל ורדיו?אני מעדיף את הרדיו הרוסי.

ביבי נמצא בבעיה

הרצוג ולפיד השיבו את פניו ריקם. אבוי, את מי הוא יאשים עכשיו? כלפי מי הוא יפנה את חיצי הביקורת של אנשי הימין? נו, שוין, טוב שיש עדיין את ויינשטיין, ובמקרה הגרוע יותר, תמיד אפשר להגיד שבג"צ והתקשורת אשמים בכל. ביבי מאוהב בדמות האנטי-ממסדי ששנוא ע"י האליטות, לכאורה, זה הרי מה שמביא לו את השלטון פעם אחר פעם. כאשר בתקופת "צוק איתן" אמנון אברמוביץ' החמיא לנתניהו מספר פעמים, האחרון התקשר אליו ואמר לו "אמנון, אתה גורם לי נזק". נתניהו לא ישנה שום דבר בבג"צ והתקשורת, הוא נבנה מזה שהם תוקפים אותו.
 
אני מעתיק את המאמר לכאן:

"על בגין וחשיבותו של אליטיזם" / אבי שילון
&nbsp
נימת התנשאות נשמעה בקביעתו של עמוס עוז, על רקע פרשת פרס ישראל, כי רוב הישראלים קוראים "ישראל היום", אבל לא ספרות. מה גם שאמירתו לא מדויקת. רבים קוראים; לעוז, לגרוסמן ולסופרים טובים נוספים לא היה מעמד דומיננטי בציבור אלמלא כן. אבל עקרונית הוא צודק. ספרות טובה, ובוודאי חקר הספרות, הם תחומים אליטיסטיים. ויותר משפרשת הפרס ביטאה מאבק פוליטי, היא בעצם טמנה בחובה את הוויכוח על האליטיזם — מהמושגים המושמצים בתרבות אצלנו.
&nbsp
למעשה, הבוז לאליטיזם מבטא את אחת המגמות המאיימות על הישראליות כיום. באקדמיה מנסים להתאים את מדעי הרוח גם לחובבי מינהל עסקים; בטלוויזיה פועלים לניסוח המכנה המשותף הנמוך; בעיתונות מקמצים במלים לטובת הקהל הרחב; בפוליטיקה משריינים ידוענים.
&nbsp
יש שתי בעיות עקרוניות במגמה הזאת. ראשית, בכל חברה האליטיסטים הם מיעוט — אבל גם חוד החנית שמושך את הרוב כלפי מעלה. שנית, בישראל מזהים אסוציאטיבית בין אליטיזם לבין מה שמכונה אחוס"לים — אשכנזים־חילונים־לבנים. אבל אליטיזם פירושו לשאוף אל הגבוה. גם כשמדובר במזרחים, בערבים, בחרדים, ובהקשר הפוליטי — בימנים.
&nbsp
והרי מקורו של הימין הציוני היה אליטיסטי: ספק אם לשמאל היה מנהיג פוליטי בעל שאר רוח תרבותי כמו זאב ז'בוטינסקי, שכתב על פוליטיקה וציונות, אבל גם מחזות ושירים על חירות האדם ופציפיזם. גם חוקר הספרות יוסף קלוזנר, המשורר אורי צבי גרינברג, וההיסטוריון בן ציון נתניהו הם חלק מהאליטיזם שאיפיין את הימין. כיצד הגענו לכך שדני דנון ודומיו הם מנסחי המחשבה הימנית בישראל?
&nbsp
לדלדול הרוח בימין יש סיבות מגוונות. השינוי ביחס ללאומיות המודרנית, שבמקור נתפשה כחזון אוניוורסלי נאור, הוא אחד מהם. אחראי נוסף הוא מי שנתפש כיום, גם בשמאל ובוודאי בימין, כמנהיג שאפשר רק להתגעגע אליו: מנחם בגין. לזכותו ייאמר, שהשכיל להפוך את "חרות" ממפלגה של זעיר־בורגנים למפלגה עממית שסוחפת אחריה ישראלים מכל גוני הקשת — אך בתהליך הזה הוא דחק מחוץ למחנה את האליטה האינטלקטואלית שלו.
&nbsp
בשנות החמישים הוא גרם להסתלקותם של הלל קוק ובנו של ז'בוטינסקי, ערי, בשל דעותיהם החריגות והביקורתיות. הוא דחק את רגליו של הוגה חברתי מקורי כמו קלמן כצנלסון. ואף שלנתניהו לא נוח להבליט זאת — בגין דחה גם את ניסיונו של אביו להתערות ב"חרות".
&nbsp
במקום לחזק את הפלג האינטלקטואלי, בגין פעל להידוק הקשר בין הדת ללאום, שלא היה מקובל על רוויזיוניסטים רבים, ובכך משך את המזרחים והמסורתיים, ושקד על הקמת אנדרטאות לאצ"ל כדי להנציח את המחתרת בציבור. כשישראל אלדד, עוד אינטלקטואל ימני, העיר לו שמוטב להשקיע במוסדות תרבות — בגין שלח אותו להתרשם מהפגנה. "עצרת פוליטית זה רוח?" התייאש אלדד.
&nbsp
לנתניהו, שנבחר כמנהיג הליכוד לפני 22 שנים, היתה יכולת לחולל שינוי, אך גם הוא העדיף להשקיע בפופוליזם. "ישראל היום", למשל, לא היה חייב להפוך לטבלואיד — עם הכסף שמושקע בו הוא יכול היה לכוון גבוה ולשמור על תפוצה רחבה. זה יכול היה להיות ניסיון מרתק בעיתונות. אבל נוח יותר להתלונן על שלטון השמאל בוועדות מאשר להשקיע בימין התרבותי לטווח ארוך.
 

דאלטון

New member
זה עניין של ג'ובים

ממה יתפרנסו השמאלנים האשכנזים? הרי הם כבר לא עושים עבודות כפיים.
 
ברשת ג' לפחות מחצית מזמן השידור מוקדש למוזיקה מזרחית,

"לב המדינה" כמעט לגמרי על טהרת המזרחית, ויש עוד. זה לא מספיק? יש בכלל מקום לקיומה של מוזיקה עברית לא-מזרחית?
 
בוודאי שיש, אבל בשביל זה צריך שיתקיימו שני תנאים

האחד, צריך שבכלל תהיה מוזיקה כזאת. שני, היא חייבת להיות טובה ולמצוא חן בעיני הרבה אנשים. המוזיקה העברית הלא-מזרחית מאז שנות ה-90 ואילך נשמעת כמו שירי אבל ויגון שמתאימים ליום הזיכרון. אין שירים קצביים ותוססים שמשמחים את הלב והנפש. פעם היו, היום אין כמעט בכלל. במצב כזה, אנשים נוהים אחרי המוזיקה המכונה "ים תיכונית" משום שהיא עונה בדיוק על הצורך הזה.
&nbsp
נוסף על כך, במוזיקה העברית-ישראלית בת ימינו אין אף זמר בעל קול באמת יפה. רובם, לא נעים להגיד, נשמעים כמו קוקסינלים. יש להם חיתוך-דיבור וסגנון הגייה המכונה "צפונבוני". קשה להקשיב להם כשהם מדברים וקשה אף יותר להאזין להם כשהם שרים. בקרב יוצאי תימן ישנם זמרים/ות בעלי קול פעמונים שמרטיט את נימי הרגש. דבר כזה אינו קיים (כמעט או בכלל) בקרב האשכנזים בכלל והצברים התל אביביים בפרט.
&nbsp
לי אישית אין בעיה שתהיינה להם תחנות יעודיות, כמו גלגל"צ למשל, אבל אני אישית, וכנראה גם רבים כמוני, לא מתכוון להאזין להם. עם זאת, בהנחה שהציבור באמת מממן אותן מכספו, יש כאן טעם לפגם. אותו ציבור שאוהב את המוזיקה הגלגל"צית מוזמן להקים תחנה מכספו הפרטי ולהשמיע בה אילו שירים שלבו חפץ בהם. אני באופן אישי ממליץ להאזין למוזיקה דרך יוטיוב, גם נוח וגם חינמי, אבל כל אחד מוזמן לעשות מה שהוא רוצה.
 
אלי, על טעם ועל ריח, כידוע, אין להתווכח

דווקא בז'נר הזה הוא האהוב עלי ביותר, אני ממש לא נגד מוזיקה מזרחית, אבל מתחבר אליה הרבה פחות, ובשבילי היא רק ז'נר מס' שלוש, אחרי המוזיקה העברית בסגנון הלא-מזרחי ("הקוקסינלי", לדבריך) והמוזיקה באנגלית (מתוכה מתחבר הכי טוב לקאנטרי ופולק). חבל שהתרבות הישראלית המערבית הולכת ומתמעטת, אולי גם נבטל גם את הערוץ 23, מי צריך בכלל את החרטטנים האלה שמסבירים לילדים שהמוטיב של מבולך כלל-עולמי והישרדות של משפחה אחת וזוג אחד של כל מין בעלי חיים מופיע לא רק בתנ"ך אלא גם במיטולוגיה היוונית והפרסית ואחרות. התרבות המזרחית שולטת עכשיו בכיפה במדינה, ולתרבות הרוסית יש ייצוג לא מבוטל, וכל זה כמובן חוסה בצילה של התרבות הגלובלית דוברת האנגלית, ורק התרבות הישראלית המערבית הדוברת עברית הולכת ומתמעתת. בקצב כזה לא ירחק יום ואנחנו נהפוך למדינת ערב הדוברת עברית (וליתר הדיוק, מזרחית). במילא להרבה מאוד עולים התרבות הישראלית מזוהה עם המזרחית באופן מוחלט, וזו אחת הסיבות שהרבה מאוד עולים, אם לא הרוב, נרתעו מהתרבות הישראלית ובחרו להסתגר בגטו, כי בגלל המזרחיות השלטת הם זיהו אותה עם תרבות ארצות ערב. כבר עכשיו צריך להתאמץ ולחפש בנרות כדי למצוא תרבות עברית מערבית בישראל, עוד מעט והיא תיעלם לגמרי.
 
אז אתה מוזמן להמשיך להאזין לגלג"צ, אין בעיה...

אם כי לפי מה שהבנתי, רוב השירים שמשמיעים בה הם באנגלית, אז על איזו תרבות עברית מדובר? בנוסף, טענתי שיש טעם לפגם בכך שתחנה כלשהי ממומנת מכספי כ-ל הציבור אבל נותנת ייצוג רק לפלח קטן באוכלוסייה, אותם תושבי מטרופולין תל אביב ואיים אחרים במדינת ישראל. זאת ועוד, באומרי "נשמעים כמו קוקסינלים", התכוונתי בעיקר לדור הצעיר ולבני התשחורת, לא לאנשים מהדור של שלמה ארצי ושלום חנוך למשל. הם אינם מדברים באופן הזה ואינם שרים ככה, אולם ממשיכי דרכם כן.
&nbsp
אין בעיה בערוצים ציבוריים, אבל ערוצים כאלו צריכים לייצג את כלל הציבור, לא רק את הבן האהוב והמועדף שלהם. לי אישית אין שום בעיה עם ערוץ 23 ובמשך תקופה מסוימת גם צפיתי בתוכנית "מה זה מוזה", שבה אירח ירון לונדון ילדים קטנים ומומחה כלשהו שסיפר על תחום התמחותו.
&nbsp
מה אתה מגדיר כתרבות עברית-ישראלית-מערבית? אני לא בטוח שהיא הייתה קיימת אי פעם בישראל הישנה. דווקא כיום, כאשר ישראל פתוחה לעולם, התרבות המערבית נוכחת כאן במידה הרבה יותר גבוהה.
 
באומרי "תרבות ישראלית מערבית" ברור שלא התכוונתי לתרבות

אמריקאית בהתגלמותה המקומית. פשוט השתמשתי במושג "מערבי" כניגוד ל"מזרכי", בכוונה לתרבות עברית-אשכנזית, יהודית-(ארץ)ישראלית חילונית לא מזרחית.
 

דאלטון

New member
רשתות הרדיו לא משמיעות שירים ציוניים מלפני שלושים

וארבעים שנה.
משמיעים היום שירים מסוג ז'
העיקר לא ציונות.
 

beatman

Member
יש בהחלט מספיק מוסיקה מזרחית בערוצי הרדיו השונים

למה צריך לכפות עכשיו גם על גלגל"צ.
pervoe radio משדר רק חלק משעות היממה, בשאר הזמן משודר שם רדיו לב המדינה.
 

Helio

New member
אני יודע. בסביבות שעה 18-19 מתחילים לדבר על כדורגל

במשך כשעה-שעתיים. כ"כ משעמם, כ"כ הרבה קישקושים, ןבשישי בערב משמיעיים שירי דיכאון
 
למה אתם בכלל מאזינים לרדיו?

אין לכם דברים יותר חשובים לעשות? או שזה מתרחש בזמן העבודה כאשר אין להם אפשרות להתחמק מזה?
 

beatman

Member
למה לא ?

דבר ראשון ברכב תוך כדי נסיעה.
דבר שני יש לפעמים תוכניות מעניינות ברדיו.
 
עדיין יש לי טראומה מכל הנתן-זהבים למיניהם...

וגם הסגנון של שפטל ה"ימני" כביכול הוא מאוד גס ומרתיע.
 
מעניין מה יקרה כאשר בכל אוטו יהיה טאבלט מובנה

נניח, עוד עשור זה בטוח יקרה. האם הנהגים ימשיכו להאזין לגל"צ/גלגל"צ/רשת ב'/רשת ג' או שאניני הטעם יעדיפו איזושהי תחנה אזוטרית באנגלית, נניח, BBC 4, וכל השאר יתחברו לתחנות ייעודיות, החל מ"כל שיעורי הרב אמנון יצחק ברצף" וכלה ב"זהבה בן 24 שעות"?
 
למעלה