מזוז: דברי ולרשטיין ייבדקו; עדיין אין מקום ל...

מזוז: דברי ולרשטיין ייבדקו; עדיין אין מקום ל...

מזוז: דברי ולרשטיין ייבדקו; עדיין אין מקום לחקירה
נכתב ע"י: עומר שיקלר, נועם שרביט

תגובות קשות במערכת הפוליטית על דברי ראש מועצת מטה בנימין; שרון: "אני מבין את הכאב, אך ההתפתחויות הכרחיות"; מזוז: לא נסתום פיות, אך ננקוט הליכים נגד מי שיעבור את הגבול; בימין זועמים: "כולנו ולרשטיין", מזוז בודק רק הסתה מימין


היועמ"ש הורה על בדיקת דברי ולרשטיין


היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כינס הערב (ב´, 20.12.04) דיון ראשון בנוגע לדברים, בסופו הוחלט לפתוח בבדיקה של הדברים שכתב ראש המועצה האזורית מטה בנימין, פנחס ולרשטיין, שקרא באיגרת שפרסם להתנגד באופן אקטיבי לתוכנית ההינתקות, גם במחיר של ישיבה בכלא.

את הבדיקה תנהל המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, אשר גם תכין חוות דעת בשאלת עבירת ההמרדה בכל הקשור לדבריו. בתום הבדיקה, יקיים היועץ מזוז דיון נוסף עם הגורמים המקצועיים, בשאלה אם יש לפתוח בחקירה פלילית במקרה זה.

הפרשה החלה לאחר שוולרשטיין פרסם איגרת אותה הפיץ לציבור תושבי המועצה. באיגרת קרא להפר את "חוק הטרנספר", כדבריו - (הכוונה לחוק ליישום תוכנית ההינתקות), ולהיות מוכן לשלם את המחיר עד כדי הליכה לכלא [ראו קישור].

בדיון אמר מזוז, כי במדינת ישראל מתחולל כיום מאבק ציבורי סביב תוכנית ההינתקות. לדבריו, מערכת אכיפת החוק מצווה להקפיד כי המאבק הציבורי יתנהל בגדרי החוק ונורמות המאבק המקובלות בחברה דמוקרטית, וכי המאבק לא יגלוש להסתה לאלימות, למעשי אלימות ולפגיעה במוסדות השלטון. הוא הוסיף, כי למאבק ציבורי בחברה דמוקרטית יש כללים וקווים אדומים, שיש להקפיד עליהם כדי למנוע גלישה לאנרכיה.

"לא נסתום פיות, אך נפעל נגד מי שיעבור את הגבול"


מזוז קרא לנציגי ההתיישבות ביש"ע, כמנהיגי הציבור ומובילי המאבק, ליטול אחריות לקיום המאבק בדרכים לגיטימיות, ולקבוע "קווים אדומים" של גבולות לניהול המאבק במסגרת החוק. כך למשל, שלא לשלול את הלגיטימיות של מוסדות השלטון - הכנסת, הממשלה, הצבא, בית המשפט; להימנע מפרסונליזציה של המאבק, בעיקר כאשר יש גורמים המנסים למקד את המאבק בעובדי ציבור, אנשי בטחון ואנשי אכיפת החוק; ולהימנע מביצוע פעולות בלתי חוקיות ובכלל זה אלימות, הסתה והמרדה.

ככלל, אמר היועץ המשפטי לממשלה, מדיניות התביעה הכללית, תאפשר חופש ביטוי ודרכי מאבק לגיטימיות ואין בכוונת גורמי האכיפה "לסתום פיות". עם זאת, מיהר להוסיף, לא נירתע מלנקוט בהליכים פליליים נגד מי שיחצו את הקווים האדומים, לרבות מנהיגי ציבור. ההחלטות יתקבלו כמובן בשים לב לנסיבות השונות: תוכן ועיתוי הדברים, המקום בו נאמרו הדברים, מעמד הדובר, היעד ומפורשות האמירות.

חברת הכנסת זהבה גלאון (יח"ד) הביעה תמיהה על החלטתו של מזוז שלא לפתוח כבר כעת בחקירה נגד ולרשטיין. "ההודעה על בדיקה היא תמוהה ונראית כהחלטה שלא להחליט", אמרה. "מה יש כאן לבדוק? הרי הדברים נאמרו בריש גלי וזכו לגיבוי של מועצת יש"ע. זהו ביטוי נוסף לחדלון המתמשך באכיפת החוק על גילויי הסתה".

מועצת יש"ע: להימנע מאלימות ומלחמת אחים


מועצת יש"ע הודיעה הערב, כי היא עומדת מאחורי דבריו של ולרשטיין. ההחלטה ניתנה בתום ישיבה שקיימה המועצה, זאת בעוד היועץ המשפטי לממשלה שוקל כיצד לפעול נגד ולרשטיין.

לדעת פרשנים, מועצת יש"ע קוראת בכך תיגר על הממשלה בכלל ועל היועץ המשפטי לממשלה בפרט. בהתנחלויות זועמים על הצגת ראשי יש"ע באור פלילי, ומצהירים: "כולנו ולרשטיין". בתנועות הימין החוץ-פרלמנטריות אמרו, כי מדובר באפליה וכי מזוז אוכף את ההסתה רק מימין [ראו הרחבה בהמשך].

יו"ר מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, הודיע בתום ישיבת חירום בנושא, כי יש להימנע מאלימות וממלחמת אחים. לדבריו, "מועצת יש"ע עומדת בדעה כי הצעת חוק לגירוש יהודים מביתם מנוגדת לחוקי היסוד של מדינת ישראל, ויש להילחם בה גם במחיר הליכה לכלא. המועצה תימנע מכל פעולת אלימות".

רב היישוב בית אל, שלמה אבינר, אמר בגילוי דעת שפרסם כי "יש גישות שונות איך לנהל את המאבק על ארץ ישראל, על עם ישראל, על נפש עמנו. יש אנשים כמוני למשל, שסוברים שיש ללכת בדרכים מתונות ועדינות, במאבק הזה". הרב אבינר הדגיש, כי "יש גם הרבה אנשים קיצוניים יותר לעומת פנחס ולרשטיין".

גיבוי מהאקדמיה


גם חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי התייצב לימינו של ולרשטיין. החוג, המקיף מאות אנשי אקדמיה תומכי ימין, אומר ש´חוק פינוי-פיצוי´ הוא אכן חוק טרנספר בלתי מוסרי.

בהודעה שפרסם החוג נאמר, כי לממשלה העתידה לקום בקרוב יש מכנה משותף אחד: תאוות עקירה של התנחלויות וגירוש יהודים מאדמתם. אלפי אנשים, נאמר בהודעה, יהיו מוכנים ללכת לכלא כאמצעי לבלימת המדיניות המסוכנת הזאת.

גיבוי מפתיע קיבל ולרשטיין אף מקבוצה של 26 סטודנטים חיילי מילואים מהטכניון, המתארת עצמה כ"קבוצה הטרוגנית, הכוללת סטודנטים חילונים ודתיים מתארים שונים ומפקולטות שונות".

במכתב ששיגרו לוולרשטיין, כותבים הסטודנטים כי "תוכנית ההינתקות ו´חוק פינוי-פיצוי´ הם בלתי מוסריים ובגדר פשע נגד העם היהודי, ולכן לא ניתן ידנו לביצוע פשע זה, ונחזק את ידי הנאבקים בפינוי. התקשורת מנסה לתת נופך לא לגיטימי למכתבך, אך חוק הפינוי הוא זה שאינו לגיטימי".

עוד כתבו הסטודנטים, כי "רוב העם בעדך ובעד המאבק בתוכנית הנלוזה. אנו קוראים לראשי הציבור ביש"ע ובכל העם, להתאחד תחת קריאתך".

בימין החוץ-פרלמנטרי טוענים: מזוז מטפל רק בהסתה מימין


בתנועות הימין החוץ-פרלמנטריות הגיבו היום בזעם על מתקפת השמאל על ולרשטיין. המטה למען ארץ-ישראל הודיע, כי הוא תומך באיגרת ומגייס את כל פעיליו לעצירת ההינתקות. "התוכנית מפלגת את העם ומהווה סיכון קיומי למדינת ישראל גדול יותר מהטרור", אמר אביעד ויסולי, יו"ר סניף חיפה של המטה. "זעקות ההסתה של השמאל הן ניסיון פאתטי לסתימת פיות מצד אלה שתמכו בעריקות של הסרבנים מצה"ל".

ויסולי הוסיף, כי "היועץ המשפטי לממשלה, שהצדיק את הסרבנות להילחם בטרור, נוקט איפה ואיפה בביקורתו נגד קריאת ולרשטיין לסרב למלא אחר פקודות הטרנספר הבלתי חוקיות בעליל, המנוגדות לזכויות האזרח ולחופש הדת בישראל".

ויסולי הלין על שמזוז מסרב לפתוח בחקירה נגד חבר הכנסת אבשלום וילן (מרצ), שאמר בראיון עיתונאי, בין היתר: "נילחם בכל האמצעים באלימות של מתנחלים קיצונים... בשלב ראשון צריך להשתמש בכל האמצעים שאינם קטלניים... אבל אם לא יהיה די בכך צריך יהיה לירות באוויר. אחר כך לירות כדי לפצוע. ובמקרה אחרון, כמוצא אחרון, צריך יהיה לשתק אותם באמצעות ירי כדי לפגוע".

גם רבה של קריית מוצקין, הרב דוד מאיר דרוקמן, טוען כי המערכת המשפטית נוקטת איפה ואיפה באכיפת החוק. במכתב תמיכה ששיגר לוולרשטיין, כותב הרב דרוקמן, החבר בעמותת ´רבני פיקוח נפש´: "כמה טראגי-קומי כי הרומסים בעצמם ברגל גאה את ההלכה, את החוק, את המוסר היהודי והאנושי, מגלגלים עיניים צדקניות ודורשים שמירת החוק-צחוק".

הרב דרוקמן ביקש להזכיר "לצבועים הללו את דברי חברם יוסי שריד", שאמר בעבר: "שלא יהיו בינינו אי הבנות ושלא ייאמר שלא הוזהרתם מראש: אנחנו את פקודת הטרנספר איננו ממלאים, וגם הילדים שלנו וחניכינו אינם ממלאים אותה. היום שבו תינתן פקודת הטרנספר, שהיא פקודה בלתי חוקית בעליל, יהיה גם היום של סירוב פקודה".

שרון: אני מבין את הכאב


ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר הבוקר בפגישה עם נשיא המדינה, משה קצב, כי הוא "מבין את הכאב, גם לי ההתפתחויות כואבות, אך הן הכרחיות". שרון ציין, כי מדובר בהתבטאות קשה, אך יש לשמור על החוק וכי הממשלה תפעל כדי לשמור על הסדר הציבורי.

שרון ציין, כי ההינתקות תבוצע על-פי לוח הזמנים שנקבע, זאת תוך מאבק בטרור. "אין מגבלה של הדרג המדיני לנקוט בכל אמצעי הביטחון למנוע טרור", אמר. גם הנשיא קצב יצא נגד דבריו של ולרשטיין, ואמר כי הדברים מערערים על יסודות הדמוקרטיה במדינה.

עודכן ב- 20/12/2004 23:15:00
 
למעלה