מחפשת המלצה לספר על בודהיזם

קוכולין

New member
אמרתי אל מונותיאיסטי?

אמרתי פשוט אל. בדת העממית היפנית יש אלים רבים, מהם חשובים יותר וחשובים פחות, ובודהה אמידה נתפס כאחד החשובים שבהם. שינראן מושרש מאד בדת העממית היפנית, וקשה להבין את תורתו בלי הרקע הזה.
 

תמיר302

New member
אבל שינראן דווקא

קרא לשיחרור מפולחן של בודהיסאטוות אחרות, כישוף והגדת עתידות. לגבי פולחן השינטו אני לא יודע בדיוק, אבל אני מניח שהיחס היה דומה.
 

קוכולין

New member
אז זהו שלא

אם אני זוכר טוב, את פולחן השינטו הוא ראה כמובן מאליו, בדיוק כמו ניצ'ירן.
 

קוכולין

New member
איך אתה מפרש את המשפט

אם בודהה אמידה מושיע אפילו צדיקים, על אחת כמה וכמה שיושיע גם רשעים? אני מבין מזה שרשע עדיף מצדיק- קשה לפרש זאת אחרת.
 

תמיר302

New member
אני אפרש זאת כך:

למרות שהנדר של אמידה נועד לכולם, הרשעים הם אלו שזקוקים לו יותר מכל, משום שהם אינם מסוגלים לעשות שום טוב (טוב על פני השטח לפחות). אמידה פונה לאלו שזקוקים לו יותר מכל, ולא לאלה שמסוגלים להשתחרר מסבלם בכוחות עצמם. אמידה מציל את כולם ללא הבדל, אך לרשע יש יותר סיכוי לוותר על כוחו שלו ולסמוך לחלוטין על הכח האחר.
 
בבקשה תבהיר

כל שנאמר פה מאוד מזכיר את הדיונים סביב שניים מעקרונות הפרוטסטנטיזם "ישועה באמצעות האמונה בלבד" וישועה באמצעות החסד בלבד" (כמובן לאוזן שמורגלת לתיאולוגיה מערבית בכלל ופרוטסטנטית בפרט). דווקא משום כך אני אשמח אם תסביר כיצד מבינים אנשי "הארץ הטהורה" את הבודהה. זאת על מנת להבהיר מה ההבדל בין ההסתמכות עליו ובין ההסתמכות על האל. ושוב אני מצטער על הדיבור המשווה שלי ועל הבורות. הדיון הזה היה מאוד מעניין.
 

קוכולין

New member
בהחלט יש דמיון

אבל אצל שינראן אין את הממד של החטא הקדמון, שהוא כה מרכזי בנצרות. מבחינתו של שינראן, העידן הוא עידן קץ הדהרמה- בו קשה מאד להיגאל. לכן, יש צורך בחסד של בודהה אמידה. לא מדובר כאן בכפרה על פשע- אלא פשוט בחמלה של הבודהה שנדר נדר לגאול את כל הקוראים בשמו. אתה רואה שזה דומה, אבל גם מאד שונה. חשוב לציין גם ששינראן בשום אופן לא היה מונותיאיסט. מבחינתו בודהה אמידה היה האל החשוב ביותר, אבל הוא מעולם לא כפר בקיומם של אלים אחרים, כמו למשל אלי השינטו. מעניין לציין בהקשר זה שגם ניצ'ירן, שידוע ככהן הדת הבודהיסטי הפנאטי ביותר שחי ביפן (ואולי בעולם הבודהיסטי כולו), אדם שרצה לטבוח ולרצוח את כל מתנגדיו הדתיים בתוך הבודהיזם, היה סובלני לחלוטין בכל הנוגע לשינטו. השילוב בין בודהיזם לשינטו היה קונצנזוס אצל כל אנשי הדת הבודהיסטים ביפן, לפחות עד לעת החדשה המוקדמת.
 

תמיר302

New member
גם הבודהא לא כפר

בקיום אלים למיניהם.הוא טען למעשה שהם קיימים.
 

טרף טרף

New member
לאחר שקראתי את הדיון הזה

יש לי שאלה חשובה: הרי לפי הבודהה גם האלים עצמם צריכים לשאוף להגיע לנירוונה, האם ה"ארץ הטהורה" זהו מקום שמשם ניתן להגיע לנירוונה אחרי שחיים שם?
 
הארץ הטהורה היא

מקום אידיאלי לתרגול של הדהארמה ולכן התשובה לשאלתך היא- כן. שם אפשר להגיע לבודהיות ושחרור. ובמובן עמוק יותר: הארץ הטהורה היא היא בעצמה התודעה המוארת והמשוחררת.
 

תמיר302

New member
אני אנסה

דבר ראשון, זרם הארץ הטהורה צמח בסביבה לא מונותאיסטית, ולכן המושג של אל כפי שהוא נתפס בדתות האלו לא היה מוכר להם. עכשיו...השאלה מהו הבודהא היא כמובן שאלה ארוכה ומסובכת. אני אנסה לתת כמה נק': - המיתוס מספר שאמידה היה בעבר מלך, שלקח על עצמו את נדרי הבודהיסאטווה, ועוד 48 נדרים שתכליתם ליצור "ארץ טהורה". לאחר שנים רבות של תרגול ארוך, הוא הצליח בכך, ואכן הקים את הארץ הזו. היות ומדובר בסיפור מיתי, ולא נק' זמן מסוימת, ניתן להסיק שאמידה הוא למעשה נצחי, ותמיד היה קיים. הבודהא שקיאמוני הוא זה שסיפר לעולם עליו. - הבודהא אמידה הוא גוף הברכה של הבודהא הכולל. כלומר, הוא התגשמות הבודהא הניצחית, המתבטאת בתכונות של חמלה וחוכמה אינסופיים. - הבודהא אמידה פועל באופן תמידי למען השחרור מסבל של כל היצורים. - הוא איננו היוצר של העולם. ההשוואה שלך לנצרות פרוטסטנטית היא בהחלט במקום לטעמי, כי אכן יש הרבה מהמשותף בין שתי התפיסות, אף על פי שהרקע שונה לחלוטין.
 

תמיר302

New member
למה קבעת

שהזרם הזה לא קשור לבודהיזם הקלאסי? לפחות הזרם הסיני קשור בצורה הדוקה מאוד. מדובר בזרם מוכר, עתיק ומכובד בנוף הבודדהיסטי. זהו גם הזרם הפופלורי ביותר. ראה גם את התשובה של שנטידווה. יום טוב(-:
 

טרף טרף

New member
אהמ.. את הספר הזה

לקחתי לפני שנה ומשהו מהספריה באונ'(אני כמעט בטוח שזה אותו ספר) ודווקא שם מביאים כל מיני גישות מטריאליסטיות גאילו שהבודהא דיבר על תורות הסמסרה כמשל-היה לי כאן דיון קצר עם תמיר בנושא-אבל לא קראתי את כולו אז אני לא בטוח, אולי גם מביאים שם את הבודהיזם המקורי.
 

טרף טרף

New member
אני אנסה

כמו שאמרתי, קראתי חלק מהספר. מה שהבנתי שם, זה שיש פילוסופים מערביים שטוענים שהבודהא השתמש במעגליות(גם מה שהוא דיבר על זרם התודעה שמשתנה) כמשל ושבעצם הוא לא באמת התכוון לכך, במילים אחרות-אנסו את דבריו שיתאימו למה שהם מאמינים-שאין מימד רוחני כלשהו ואין שום המשכיות אלא זה רק בתור משל שבא מההינדואיזם, ויש כאלו "בודהיסטים" במערב, ראיתי גם תוכנית על מישהו מערבי שהיה נזיר בודהיסטי ואח"כ כתב ספר על כך שלפי דעתו בבודהיזם ה"אמיתי" כדבריו(והוא מנסה להוכיח את זה) כל הרוחניות היא רק משל ובעצם זה בדיוק כמו הגישה הראציונלית/ספקנית/מטריאליסטית, ואלו אנשים שתופסים את הבודהיזם רק כפילוסופיה מסוימת. לכן גם לא סיימתי את הספר כי אני גם מחפש ספרים על זרמי הבודהיזם הקלאסי ולא סתם פילוסופיה. לעומת זאת יש את הספר של הדאלי לאמה ה-14 שגם איני זוכר את שמו, ספר קטן שמסביר על הבודהיזם הטיבטי המקורי ומדבר גם על תרגולים שגם אנשים רגילים יכולים לעשות.
 

קוכולין

New member
הגישה הזאת, לעניות דעתי

היא אנכרוניסטית. מהקריאה שלי בכתביו של הבודהה ותלמידיו, נראה שהתייחסותם למימד הספיריטואלי אותנטית לחלוטין. האם אינכם סבורים ש"בודהיזם המטריאליסטי" הזה הוא ניסיון להתאים בדיעבד את הטקסט לתפיסות מודרנית מטריאליסטיות, זרות לרוח הבודהיזם?
 

תמיר302

New member
בדיוק ככה

מילא לנסות ולפרש את דברי הבודהא כמשל. אוקיי, לגיטימי. אבל לטעון שכל המסורות הבודהיסטיות הגדולות טעו, והבודהא בכלל לא דיבר על לידה מחדש ועל הארה...
 
שכחתי את שמו

אבל אני יודע על מי אתה מדבר. כן, הוא ודומיו אכן "אונסים" את דעותיהם על הבודהיזם כך שיתאים להשקפות שלהם.
 
למעלה