מינהל התכנון לידי שרון

מרצק12

New member
מינהל התכנון לידי שרון

היום נמסר ברדיו שמינהל התכנון עובר ממשרד הפנים לידי ראש הממשלה. זו פגיעה קשה בשטחים הפתוחים .אוי לנו אם המועצות לתכנון ובניה יהיו בידי ראש הממשלה
 
ברוך הבא, ולעניין התכנון

החלטת ממשלה בעניין היתה לפני כחודש, כמעט ללא התייחסות תקשורתית. יחסו של ראש הממשלה לשטחים הפתוחים ידוע זה מכבר, אך זה לא כל הסיפור. הסיפור מתחיל בכך שמינהל התכנון קשור בקשר בל יינתק למאות ועדות תכנון מקומיות ושש ועדות תכנון מחוזיות. את ועדות התכנון המקומיות, בלתי אפשרי לנתק ממשרד הפנים ומהרשויות המקומיות. כתוצאה מכך, המערכת המסורבלת של התכנון הלאומי - במקום לפשט - תסורבל עוד יותר, וצפוייה גם פגיעה חמורה בכל נושאי התכנון. יש גם נטייה לקיצור הליכי תכנון: ראינו זאת כאשר בלחצו של שרון הוקמו הול"לים לפני כעשור (ועדות לזירוז הליכי תכנון), שאישרו בנייה רחבה בשטחים פתוחים, ובאזורים עם מפגעים בריאותיים חמורים של ביוב ורעש מטוסים. באותה הרוח, הוקמה הועדה לתשתיות לאומיות לקיצור הליכי תכנון של פרוייקטים גדולים - שדווקא הם מחייבים בחינה יסודית ומעמיקה של כל ההשלכות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של הקמתם.
 

המטיייל

New member
יקיריי.

למען הסדר הטוב: ההחלטה העקרונית על הברת מנהל התכנון התקבלה עוד בימי ברק. המעבר מתבצע רק עתה. לא שרון יזם אלא ברק! לפני הרבה שנים. שרון ידוע ביחסו לשטחים פתוחים. זה נכון. אבל גם ידוע ביחסו לפיתוח תשתיות. השניים לא חיים טוב אחד עם השני, גם זה נכון. אבל איפה שהאחד מרויח השני מפסיד ולהיפך. אנחנו, כבני תמותה וכאזרחי הארץ רוצים להנות מהטבע, שמירתו וכו' אבל גם רוצים לחיות חיי קידמה, על כל המשתמע. מה אני אומר? אני אומר - לא לפסול כלום מראש ולחדד חניתותינו למלחמה קשה על הטבע תוך שמירה על פרופורציות וראש פתוח. כלומר, להלחם איפה שצריך, כמה שצריך - לא יותר ולא פחות.
 
גם ברק לא בדיוק שומר טבע

בתקופת ברק, הדוגמא הטובה ביותר שזכורה לי היא המאבק להצלת יער שקד בצפון השומרון, בו רצו להקים בסיס של צה"ל. הבעיה הספציפית עם שרון היא שהוא הוכיח יותר מפעם אחת נזק לשטחים פתוחים, וביוזמתו אושרו ונבנו עשרות יישובים חדשים, כולל בשטחים של יערות קק"ל ושמורות טבע מוצעות. מינהל תכנון באחריותו ז"א לתת לחתול לשמור על השמנת - ודוגמא חריפה היתה כאשר הממשלה החליטה להחזיר למועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית המתאר לחופי מפרץ אילת לתיקונים, ולמעשה לאפשר המשך פעילות של חוות הדגים באילת. דבר שהוא כמעט חסר תקדים - הבעת אי אמון של הממשלה במוסד התכנוני העליון במדינת ישראל. שרון היה מתומכי ההחלטה. ארשה לעצמי לומר, שאם ראש הממשלה היה לא שרון, אלא למשל ביבי, הייתי הרבה פחות מודאג מהעברת מינהל התכנון למשרד רה"מ - אך שרון, כמו איתם וליברמן, מדאיג מאד בעמדותיו כלפי השטחים הפתוחים ואיכות הסביבה. עוד דבר: זה לא תמיד משחק סכום אפס. כך למשל, כריית מנהרות במקום חציבת כבישים בהר, מאפשרת ניצול כפול של הקרקע: הן כשטח פתוח (או בנוי) במפלס הקרקע והן לכביש בתת הקרקע. בכביש חוצה ישראל, למשל, היה אפשר בהחלט לכרות עשרות ק"מ מנהרות ולא 200 מ' בלבד בתל חדיד - ובכך להתחשב בהרבה בערכי טבע ובאוכלוסייה הסמוכה לתוואי. לגבי הסייפא, מסכים עימך - הויכוח הוא רק מה כל אחד רואה בתור "איפה וכמה שצריך".
 

המטיייל

New member
זה בדיוק...

אתה יותר מצודק ולכ מה שכתבתי. ראשית היה לי חשוב שידעו שלא היוזם הוא שרון הרשע אלא דווקא ראש ממשלה שמאלי. גם בתקופות שלטון הימין היו הרבה דברים טובים שנעשו בתחומי איכות הסביבה (למשל הקמת המשרד עצמו). לגבי חוצץ ישראל - אתה צודק אבל לא בהכרח. רוב המקומות בהם עובר הכביש אינם מאפשרים כרית מנהרות. רוב הכביש עובר בתוואי האופטימלי המשיג תוואי נוח ובטוח ופגיעה מינימלית בערכי טבע. ברור שללא הכביש היה יותר טוב לטבע אבל לטווח ארוך - אין מנוס מהקמתו. בהערת אגב אציין כי לא נשמעות מלחמות על המשך הסלילה האזור הטבעי השני בגודלו בארץ - רמות מנשה. זה למשל קטע שצריך להתבטל. ימות ולא יעבור כי אחרת באמת פשטנו רגל! כעורך תסקירים לשעבר אני יכול להעיד כי מאבק בכלים המצויים כיום הוא בהחלט אפשרי ויכול להניב תוצאות. הכל תלוי במידת הנחישות. שרון ידוע כאיש מאוד נחוש והחלטי (בעניינים שבהם הוא מבין). אנחנו, חובבי הטבע ואיכות הסביבה חייבים לתת לו אופוזיציה אמיתית על ידי גיוס תקשורת, מאמרים, תסקירים וחוות דעת מקצועיות. זה שמנהל התכנון עבר לידיו עדיין לא עושה את רה"מ כל יכול. ובהקצנה - אם הוא יצליח להעביר תכנית אנטי סביבתית - זו אשמתנו ולא אשמתו! הוא עושה כמיטב הבנתו ויכולתו.
 

רפי עשת

New member
אין הרבה אנשים, המחזיקים באופן פרטי

כל כך הרבה שטח כמוהו (בחוות מרעית, ליד דורות / ברור-חיל). ביזור הסמכויות - נפשה של הדמוקרטיה, נרמס מאוד. כנראה שנכון מה ששר שלום חנוך = "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם", אבל זה ההיפך מההמשך "מה שבא בקלות באותה הקלות יעלם" וכאן הבעיה. הנזק של היום לא בקלות כלל יתוקן, אם בכלל.
 
בפארק החולות שרון היה מאד ירוק!

שרון, כשר בשנות התישעים, היה זה שעצר את תנופת הבניה של עירית אשדוד והציל את הדיונה הגדולה ואת פארק החולות (בין אשדוד וניצנים). מה שאומר שהוא לא כל-כך דורסני, ועמדה נכונה, מוסברת ומנומקת יכולה לשכנע גם אותו. אני לגמרי לא משוכנע שהוא שבוי בידי קבלנים וסוללים.
 
למעלה