מי יכול לעזור???

  • פותח הנושא א77
  • פורסם בתאריך

א77

New member
מי יכול לעזור???

מה החותמת? באיזו שפה? ומה זה בדיוק אמור להיות? מופיע על שער הספר. [תנ"ד, למעלה מ300 שנה] הערכה שלי- משהו כאישור הצנזור על ספרי היהודים.
 

א77

New member
בהודעתי השניה שם יש את החותמת.

אכן שכחתי, אבל הוספתי אותה בהודעה שניה
 

א77

New member
אוליי עוד קצת פרטים?

מטעם איזה שלטונות? באיזו שפה? ומה המטרה והעניין שהיה בצנזורה של אותם שנים על ספרי וכתבי קודש? ואוליי על כל סוגי הספרים? והאם יש מי שיכול לפענח את הכתוב.
 

avitalit

New member
ניסיון לעזרה ..

הכיתוב הוא כנראה באותיות רוסיות ( החבר´ה מסביב קצת עזרו ...) הפירוש של המילה הראשונה היא "יריב" סבידיטל SVIDETEL המילה השניה לא ברורה. המילה השלישית מתארת מצב של שלג ורוח אבל היא משמשת גם כשם משפחה: "מעטיאליצה" METELITZA מקווה שעזרתי .. ואני לא מבין כלום ברוסית ! איציק
 

א77

New member
תודה תודה. אם כי לא השלמת את הפתרון

אבל וודאי זה חלק מהפתרון, אנסה לברר עוד. הספר נמצא ברשותי כבר הרבה זמן לצד הרבה ספרים עתיקים אחרים. וזה מאד סיקרן אותי. ושוב תודה.
 

friend9

New member
חותמות צנזורה

בכתב העת עלי ספר, יט, תשסא, יש מאמר של אבישי אלבוים על הצנזורה, עם דוגמאות של חותמות. כמה מהן דומות מאוד לחותמת הזאת. לכל רב-מטעם ששימש כצנזור היתה חותמת משלו עם שמו. הנוסח המקובל היה: "ספר זה נבדק וחתום ע"י רבין (רב) .......", לעתים בציון שם העיר. כאן אני מזהה בסוף השורה השניה את המילה "רבין". ברוסיה לא נפסל מעולם ספר להדפסה. הבדיחה הרוֹוחת היתה, שהרבנים הללו לא הבינו את התוכן, ולכן אישרו כל ספר.
 

friend9

New member
וייתכן

וייתכן שהרב מטליצה הנ"ל הוא הרב Izrael Metelitsa הנזכר ברשימת בעלי משרות דתיות של דייך 1853. http://www.jewishgen.org/databases/deych.htm מקום מושבו היה ב- Mstislav או Mstislavl (כיום בבלרוס), לא הרחק מסמולנסק אשר ברוסיה.
 
למעלה