מי מתנדב לעשות לי סדר בראש - מפץ גדול וחומר א

חייםאבג

New member
מי מתנדב לעשות לי סדר בראש - מפץ גדול וחומר א

וחומר אפל. כנראה שאני לא מבין משהו. בצורה (הפשטנית?) שבה אני מבין את הדברים יש סתירה בין תאורית המפץ הגדול לבין הממצאים הרומזים על קיום החומר האפל, שהם ההאצה בהתפשטות היקום. כלומר, התצפיות מראות שהגלקסיות מתרחקות אחת מהשניה בקצב גדל והולך (קרי, מאיצות) ומכאן הסברה על קיומו של ה"החומר האפל". מצד שני, אם היה מפץ גדול שיא המהירות מה-שזה-לא-יהיה היה ברגע הפיצוץ ומכאן או שהוא יתמיד באותה מהירות או שיאט לקראת התכווצות, אבל לא יאיץ. איך ממישבים את הסתירה או איפה אני טועה?
 

אמִיר

New member
למה יש סתירה?

אני לא אומר שאין.. אבל אני לא מבין איפה אתה רואה את הסתירה הזו. למה שמהירות השיא תהיה דווקא ברגע המפץ?
 

חייםאבג

New member
כי כדי לייצר תאוצה צריך תוספת של אנרגיה.

מנייין באה אותה תוספת של אנרגיה? מהירות השיא היא ברגע הפיצוץ, לא?
 

spake

New member
אתה מתכוון...

אנרגיה אפלה......או הקבועה הקוסמולוגי........... את האמת אתה צריך להציב בנוסחאות וזה מיישב את הסטירה הזו לפחות אל תשכח שגם יש השפעה לצורת המרחב.
 

Hard Nut

New member
מוזר... התחלתי דיון שהיה עושה לך סדר בראש

ממש כאן, לידך. אבל אתה בחרת להתעלם ממנו ולפצוח בדיון אחר. השאלות שהעלית - אפילו הן בעצמן - לא רק שהעליתי אותן לדיון כבר, אלא שחלק מהן היו כבר נושא לדיון מעמיק ביותר (לדעתי לפחות), ובהשתתפות ותרומה של רבים וטובים בפורום. לא טרחת לקרוא. יש כאן, אגב, פונקציית חיפוש. אולי תריץ עליה חיפוש של הנושאים: - "מפץ גדול" - "התפשטות הקום" - "תאוצת התפשטות היקום" - וכו'
 

שזלונג

New member
אני מתנדב

ובכן, בהתחלה היקום התפשט, ולאט לאט, בגלל השפעת הכבידה, היקום היה אמור להאט. אבל הוא לא, הוא המשיך להאיץ עד ימינו אנו. וזה בגלל האנרגיה האפלה, ולא החומר האפל. החומר האפל הוא דווקא זה שפועל הפוך לכיוון האנרגיה האפלה. האנרגיה האפלה גורמת להתפשטות היקום, בעוד שהחומר האפל מפעיל כוח בכיוון השני- כוח כבידה. את כוח הכבידה מפעיל גם החומר הלא אפל, המוכר לנו. אז בקיצור: הייתה התפשטות מהירה, ואז אנרגיה אפלה שמרה על התאוצה הזו, למרות שפעל "כוח חיכוך" קוסמי- הכבידה, בכיוון השני. הרעיון של האנרגיה האפלה נבע מכך שלפי החישובים, היקום אמור להאט בגלל הכבידה, אבל הוא לא. הוא מאיץ בהתפשטותו. ומכאן- שיש גורם נוסף ביקום- האנרגיה האפלה. עכשיו אין סתירות (חוץ מהקטע שלאף אחד אין מושג מה זה לעזאזל אנרגיה אפלה, אבל זה פרט שולי...)
 

spake

New member
שתי תוספות קטנות....

1. היקום ממשיך להתפשט עד היום לא בגלל האנרגיה האפלה אלא בגלל העקמומיות של המרחב אנחנו כרגע בדיוק במעבר בין יקום הנשלט ע"י אנרגיה אפלה ליקום הנשלט ע"י עקמומיות (ויש הוכחות לכך) 2. עד כדיי כך לא יודעים מהי האנרגיה האפלה הזו עד כי ישנה סטירה של 93 סידרי גודל בין החישוב הקוונטי לאנרגיה זו לבין החישוב הניסויי של אנרגיה זו!
 

שזלונג

New member
אתה כמובן מדבר על כמות החומר ביקום,

ובכן, לפי תיאורית התפשטות היקום, העולם יכול להגיע לשלושה מצבים: אם כמות החומר שווה לערך מסוים, היקום יאט את התפשטותו ולבסוף ייכנס למצב סטטי. במקרה כזה, היקום הוא שטוח. אם כמות החומר גדולה מהערך הזה, אז היקום ימשיך להתפשט, ואז לפתע יתחיל להתכווץ עד שיקרוס לייחודיות. במקרה כזה, היקום הוא בצורה של אוכף. אם כמות החומר קטנה מערך זה, היקום יתפשט לעד. במקרה כזה, היקום הוא כפני השטח של כדור. אותו ערך מכונה אומגה. כמות החומר תקבע כמובן את גודל כוח הכבידה שפועל בין הגלקסיות ביקום. לפי החישובים, היקום היה אמור לקרוס או להכנס למצב סטטי. אבל הוא לא עושה את זה, הוא מתפשט ואף בקצב מתגבר. ומכאן, שיש גורם נוסף ביקום, שהשם שניתן לו הוא "אנרגיה אפלה". אני מסכים שלא ידוע הרבה מעבר לכך על האנרגיה האפלה.
 

spake

New member
בערך...

לאנרגיה האפלה ע"פ תורת היחסות אמורה משוואת מצב דיי מוזרה שבסופו של דבר גוררת לכך שאם היקום נשלט ע"י אנרגיה אפלה אנו נצפה להתפשטות אקספוננצילית של היקום וע"פ כל מיני תצפיות רואים את המעבר לתאוצה שכזו.......... אם העולם היה נשלט רק ע"י עקמומיות הינו מצפים לתאוצה מעריכית כלשהי אם אני לא טועה 1.5 אבל אני לא ממש זוכר........
 

שזלונג

New member
בתורת היחסות אין אנרגיה אפלה, יש את הקבוע

הקוסמולוגי. אמנם כביכול מדובר על אותו הדבר, אבל זה לא מדויק. הקבוע הקוסמולוגי הוא פשוט מספר "מלאכותי" שאיינשטיין הוסף למשוואותיו כדי שלפי המודל שלו, היקום יהיה סטטי, לא מתפשט ולא מתכווץ. הקבוע הקוסמולוגי לכשעצמו הוא פשוט טריק מתמטי. מאוחר יותר, פותח רעיון האנרגיה האפלה, שלא "שומר" על יקום סטטי, כי אם מייצג גורם אשר מאיץ את התפשטות היקום.
 

שזלונג

New member
תרות המיתרים למיניהן לא "החליפו" תיאוריות כמו

תורות היחסות ומכניקת הקוונטים והסתעפויותיה. אין שום חידוש ממשי בתתיאוריות המיתרים, ובנוסף אין דרך כרגע להוכיח אותן. כשתהיה להן משמעות אמיתית, אדרבא, אבל כעת הן "על הנייר" בלבד.
 

Hard Nut

New member
תאורית הנוף היקומי החליפה את הקבוע הקוסמולוגי

וכמובן שאין לה שום קשר ל"תורת המיתרים", אלא היא עוסקת ב discrepancis שקיימים כיום לגבי הקבוע הקוסמולוגי, ובקישקושים מגובבים אחרים, כמו - "חומר אפל", ו- "אנרגיה אפלה", וכיוצא באלה. יתרונה בכך, שהיא נועדה להתמודד עם הבעיות במודלל הקיים - שיוצר את כל ה- discrepancis הללו, ולכן - הוא כמובן דורש החלפה. זו בדיוק ההחלפה שמספקת תיאורית "הנוף היקומי". עמדתי לדון בנושא הזה בהודעה קודמת (שמתחילה בסיפור על בוב בימון). מציע שתכתוב תגובה שם.
 

spake

New member
מי אמר

איינשטיין? תורת היחסות התפתחה מאז איינשטיין אתה לא מאמין כמה.....בתורת היחסות אין טריק מתמטי יש סה"כ אפשרות להוספת קבוע למשוואות הוספת הקבוע הזה התבררה כהקבוע הקוסמולוגי הגורר אנרגיה אפלה איננשטיין כמובן שלא חשב על זה הקבוע שהוא חישב שונה מאוד והוא נוצר בכדיי ליצור יקום סטטי שדיי ברור שזה לא נכון.....
 
למעלה