ממתיק: כוחותינו מתקדמים בכל התחזיות?

מכיר את הביטוי "עליה לצורך ירידה"?

אז זה בדיוק מה שאנחנו רואים עכשיו. ובכלל לאורך כל הדרך בחצי שנה האחרונה, שוק ההון הלך צעד קדימה, שני צעדים אחורה, כשכבר מסוף 2007 ותחילת 2008, הוא החל ללכת חצי צעד קדימה וחמש צעדים אחורה. כך שבמה בדיוק זה שונה עכשיו מה שאנחנו רואים? שלא לדבר על כך שזו אחיזת עיניים, שכן מי שהפסיד כבר לא יראה את הכסף שלו בחזרה ומיתון בארה"ב, כמו גם מיתון עולמי עמוק, זה כבר דבר בלתי נמנע, שרק אתה ואנשים כמוך, עדיין לא קולטים זאת.
 
אתה מתחיל להישמע כמו קול הרע"ם מקהיר../images/Emo6.gif

שדיווח על תבוסת הציונים ועל התקדמות כוחותיו בכל התחזיות.
כך נשמעים הדיווחים שלך משדה הקרב: "מיתון בארה"ב, כמו גם מיתון עולמי עמוק, זה כבר דבר בלתי נמנע". כמו הצבא המצרי שהגיע כבר בלי נעליים עד TAL ABIB.
 
האמריקאים בעצמם מודים שהם נמצאים לפני מיתון

עמוק ומתמשך שהוא בתי נמנע. אבל אתה כהרגלך בקודש, יודע יותר טוב מכולם מה הולך להיות, לא ככה תמוז?
וממש כפי שלגלגת על תחזיותיי לפני חצי שנה, כך אתה מלגלג עליהן עכשיו. כך שראינו כבר מה שוות "התחזיות" שלך...
 
'אמריקאים' מהזן שלך כניראה. גם שם יש כאלה

בוא נראה אותך מביא *נתונים כלכליים* על ה'מיתון העמוק והמתמשך'. רמז: נתונים מתפרסמים כל הזמן. הינה למשל התפרסמו נתונים ביום חמישי. אתה מוזמן לחפש אותם ברשת (אם אתה מסוגל בכלל). בינתיים אתה רק תוקע כמו קול הרע"מ מקהיר.
 
אז אני מבין שגרינספן מי שהיה הפד הקודם...

לא נחשב אצלך למקור אמין, וגם לא כל הכלכלנים ברמתו שמתריעים על כך שארה"ב בדרך לגלוש למיתון עמוק, למרות כל ל התופעות החיוביות בשוק ההון שאנחנו ארואים בשבוע האחרון, וזה כמובן תוצאה ישירה של הורדת הריבית ע"י הפד הנוכחי, בפעם המי יודע כבר כמה... רק תגיד לי דבר אחד תמוז: מתי זכור לך שהיה מצב כזה שנגיד בנק ישראל נאלץ להתערב ולרכוש בכספי משלם המיסים הישראלי, מאות מיליוני דולרים בכל שבוע, בכדי למנוע מהמטבע האמריקאי להתרסק? תאמין לי שאם זה לא היה עצוב, זו היתה יכולה להיות בדיחת השנה, הצעדים הפאטתיים הללו של סטנלי פישר כדי לנסות ולהציל את המטבע של ארצו, עם כספי משלמי המיסים הישראלים...
 
קח כמה תשובות ענייניות לשאלותיך:

גרינספאן הוא האחרון שרשאי בכלל לדבר כי הוא נושא בחלק גדול מהאחריות למצב הנוכחי במדיניות המוניטארית הבלתי אחראית שלו מ-2004 ואילך (פרטתי את זה כבר ולא אחזור על כך). עכשיו הוא מנסה להתמנות בעזרת הילארי קלינטון ל'ממונה על' לפיתרון בעיות הדיור בארה"ב. בנוגע לכלכלנים אחרים (כמו פול קרוגמן למשל) הרי הם מחוייבים לאג'נדה פוליטית ורבים מנסים 'לסגור חשבון' עם בוש. טיעוניהם לרוב מטעים ולא ענייניים ולא עומדים בקריטריונים הכלכליים הבסיסיים ביותר. ההתייחסות שלי לכלכלה האמריקאית לא מתחילה משוק ההון, אלא ממה שקורה בבסיס הכלכלה. אבל גם אם נעיף מבט על שוק ההון נראה שלמרות המהומות האדירות בתקשורת התיקון בכל החודשים האחרונים שבהם מתופפים כל הזמן בתופי ה'מיתון' הסתכם בסה"כ הן בדאו והן בנאסד"ק בכ-15%. להזכירך, במשבר בוול סטריט באוקטובר 1987 לדוגמא נפל הדאו ב-20% ביום אחד. אם נבדוק את המתרחש בבסיס הכלכלה נראה אכן ירידה במכירת בתים חדשים וירידה במחירים בכ-10%. אבל ביחס למה? כן, ביחס לרמת השיא שאליה הגיעו לפני פרוץ משבר ה'סאבפריים'. אם נבדוק ע"פ פארמטרים של תמ"ג, פיריון העבודה, אבטלה, היקף הצריכה, היקף סחר החוץ, הכנסה וכד' נראה שיש שינויים מינוריים - ושוב, ביחס למה? ביחס לרמות השיא של 2007. כאשר כולם דיברו על הכמעט-קיפאון בתמ"ג ברבעון האחרון של 2007 (פלוס של 0.6%), מה שהוריד את הצמיחה בכל שנת 2007 ל-2.2%, הלכתי לבדוק הנתונים וגיליתי שמדובר ב-0.6% ביחס לרבעון ה-3 שבו היתה עלייה של 4.9%. ובאמת, במשק אדיר ממדים כמו ארה"ב קשה להחזיק רמות כאלה של צמיחה. אם תבדוק את תגובותי תראה שכתבתי על כך כבר בשלב מוקדם שצפוייה *האטה* בצמיחה והסברתי שמדברים על מיתון רק כשיש שני רבעונים רצופים של *ירידה* בתמ"ג ולכן אנחנו זקוקים לכמה חודשים כדי לדעת אם יהיה מיתון ומה יהיה היקפו. אין היום שום סיבה לשנות את הקביעה הזאת. הרבעון ה-1 מתקרב לסיומו ויתחיל ה-2. רק בקיץ נוכל לענות על השאלה דלעיל. לגבי צעדי ה'פד': מדובר בהרחבה מוניטארית. אלה צעדים טבעיים בעיתות כאלה. בשביל זה ה'פד' קיימת, לא בשביל להסתכל על המתרחש כצופה מן הצד. השוק החופשי הוא דבר מורכב: זה לא רק השחקנים הפרטיים, זה גם המוסדות הרגולטוריים והממשלות שיש להם אחריות לכל הכלכלה ולכל הציבור. תפקידם הוא ליצור את התנאים האופטימאליים לתפקוד הכלכלה ולהבטחת צמיחה מאוזנת ולדאוג לכך שפירות הצמיחה יגיעו לכל המגזרים. לגבי בנק ישראל: ב"י הוא שחקן בשוק כמו כ"א אחר. וב"י משקיע בין הייתר גם במטבעות. כל הבנקים עושים את זה. בשער הדולר הנוכחי ב"י עושה בחוכמה כשהוא קונה דולרים ולא מוכר, למשל. ע"י כך הוא דואג לקופה הציבורית, בין הייתר ליצוא שנפגע קשות מהעלייה הגדולה בשער השקל (לא רק ביחס לדולר, אלא בכ-10% גם ביחס ליורו). אין לי ספק שב"י גם מכר מטבע זר כשהיתה לכך הצדקה כלכלית. כשיש לב"י רווחים הם מועברים לתקציב המדינה, פישר לא משקיע אותם בוואדוז.
 
אני לא צריך לחכות אפילו רבעון אחד ../images/Emo31.gif

אתה טוען שצריך לחכות 2 רבעונים בכדי לענות על השאלה האם יהיה מיתון או לא? ובכן אני לא צריך לחכות אפילו רבעון אחד בכדי לענות על השאלה הזאת, אני גם לא צריך את גרינספן או כל כלכלן אחר, ישראלי או אמריקאי, בכדי שיגיד לי אם יהיה מיתון או לא. אותי מנחה אך ורק ההיגיון הבריא, ובדיוק כפי שההיגיון הזה אמר לי שעומדות לבוא מפולות גדולות וכבדות על הבורסה והמטבע האמריקאי עומד לצנוח בגדול, כשחלק מזה בעקבות משבר הסאבפריים, שלגביו ולגבי השלכותיו אני מתריע כבר למעלה מחצי שנה. כך שבדיוק כפי שלא הייתי צריך את גרינספן ואף כלכלן אחר בכדי לחזות את מה שחזיתי לפני חצי שנה, ומתרחש מאז סוף 2007 ותחילת 2008, כך אני גם לא צריך אותם עכשיו, בכדי לקבוע שדווקא כן יהיה מיתון, ואפילו מיתון כבד ועמוק. אז נכון שאני שומע שגם כלכלנים כמו גרינספן, שלא משנה מה תגיד עליו ובמה תנסה להאשים אותו, העובדה שהוא שימש בתפקיד יותר חשוב ממה שאתה תשמש אי פעם, והאמריקאים מחזיקים ממנו וממילתו הרבה יותר ממה שאתה מחזיק, אומר דברים שאני חשבתי וחושב גם עכשיו, זה רק מחזק את דעתי לגבי התרחישים הללו, אך גם בלעדיו ובלעדי הדברים הנאמרים מפי כלכלנים רבי דרג בארה"ב, בישראל ובשאר העולם, אני סבור שארה"ב בדרך לגלוש לתוך מיתון עמוק וכבד. ובעיקר לאור העובדה שאני הייתי סבור כך וחזיתי זאת, הרבה לפני שכל הכלכלנים רבי הדרג התעוררו בדיעבד, וקלטו שהמשק האמריקאי נכנס לצרות, כמו גם שוק ההון. וזו עובדה.
 
עם 'היגיון' כמו שלך באמת לא צריך רבעונים

חציונים או שנים שלמות או בכלל עובדות. מספיק להסתמך על ה'היגיון' שלך ששווה בערך כמו לקרוא בקפה של שלשום או כמו לחזות את מס' המנדטים של פרץ.
פתאום גרינספאן הוא כלום בשבילך - רק אתמול הבאת אותו כ'עד' כביכול לשטויות שאתה פולט. כשקראתי את הודעתך שאלתי את עצמי האם הבן-אדם בסדר או שאולי יש פה השפעה של איזשהם סמים 'מעוררי היגיון' מסוג מסויים מאוד........ בקיצור, הוכחת שוב שאתה
חסר תקנה.
 
לא אמרתי שאני מזלזל בגרינספן

נהפוכו, אמרתי שהדברים שהוא משמיע כבר תקופה ממושכת, רק מחזקים את דבריי. אבל עובדה שגם הרבה לפני שהוא אמר את מה שהוא אומר, אני חזיתי את כל מה שקרה בתקופה האחרונה. כך שעם גרינספן או בלי גרינספן, נראה שדווקא ההיגיון שלי עובד מצויין. בעוד שדווקא ההיגיון שלך הוא זה שלא הוכיח את עצמו. בכל אופן, בוא נחכה ונראה מה יקרה בעוד חודש-חודשיים, ואם בניגוד למה שאני חושב, במידה ואני צודק ואתה טועה, נראה אם יהיה לך מספיק דיגניטי בך לתת לי את הקרדיט על כך שצדקתי ולהודות שאתה טעית...
 
כפי שאנחנו מכירים אותך.........

האמינות והיושרה הם לא הצד החזק שלך. אחרי שכתבת את הזיותיך על פרץ ועל חד"ש והן הופרכו לחלוטין ע"י המציאות התחלת להתפתל ולפרשן את עצמך והפכת ע"י כך לבדיחה. למותר לציין שלא הודית בשטויותיך, סליחה בכזבי 'תחזיותיך'..... אין ספק שזה יקרה שוב אם יתברר שהזיותיך הנוכחיות על 'מיתון עמוק, קשה וממושך' בארה"ב יתבררו כעורבא פרח. כבר עכשיו אתה מתחיל להתפתל, פתאום אתה צריך חודש-חודשיים...... בשביל מה בעצם? הרי ה'מיתון הקשה' נמצא בדימיונך כבר עכשיו. אתה לא צריך רבעונים או חודשים, אפילו ימים ושעות הם יותר מדי ל'היגיון הבריא' שלך.
שלא לדבר על הגרינספאנים.
אולי נמנה אותך לנגיד הבנק העולמי ואתה תתחיל לנהל 'כלכלות', כאשר ספק אם מישהו יחתום כאן שאתה מסוגל לנהל חנות מכולת? אני הרבה יותר זהיר ממך. אני זקוק לעובדות, לא להזיות או ל'תחזיות' שלך, ולעובדות מקיפות על פני פרק זמן סביר כדי להגיע למסקנה אם יש מיתון בארה"ב ומה דרגתו. משונה, אבל כל הכלכלנים הרציניים שלא מודרכים ע"י אג'נדות פוליטיות או ניסיונות לגרוף רווחים בבורסה, זהירים בדברים האלה ולכן קבעו קריטריונים על סמך הניסיון ההיסטורי ואמרו שזקוקים לפחות לשני רבעונים רצופים של נסיגה בתמ"ג כדי לקבוע אם יש מיתון או לא. בינתיים אין לנו את הנתונים האלה, ויש רק הערכות שברבעון הנוכחי תהיה נסיגה בארה"ב שהיקפה עדיין לא ידוע. הנתונים הראשונים יתפרסמו בעוד כשבועיים, אז תעשה טובה לעצמך ושתשתדל קצת למתן את ה'היגיון' המשתולל שלך עד אז...
 
מעולם לא כתבתי את מה שאתה טוען שכביכול כתבתי

לא לגבי פרץ ולא לגבי חד"ש. אך אתה כהרגלך בקודש תמוז, אוהב להוציא דברים מהקשרם, ולהמציא דברים שלא נאמרו על ידי מעולם. אז רק בכדי להעמיד דברים על דיוקים, אכן טענתי שלמפלגת העבודה בראשות פרץ יש סיכוי להגיע למספר מנדטים שאליו היא עדיין לא הגיע מעולם, ונכון, אכן ציינתי אף את המספר 65, אך מעולם, אפילו פעם אחת, לא טענתי שזה יקרה, אם לא ייעשה שימוש ב"קלף האחרון", שאותו הצבתי כתנאי בל יעבור. כידוע לכולם פרץ הדפא"ר התעלם מהמכתב ששלחתי לו לגבי התחייבותו והתחייבות מפלגת העבודה בראשותו ללכת למשאל עם, אם וכאשר היא תיבחר כמפלגת השלטון בישראל, שבו אזרחי המדינה יחליטו האם הם רוצים או לא רוצים להעלות את שכר המינימום לשכר של 1000$ כפי שהיו אז, כמובן בשקלים, ולא בדולרים. ואילו לגבי חד"ש: כל מה שאמרתי, ואתה כהרגלך בקודש תמוז, הוצאת אאת דבריי מהקשרם, היה שבמידה והמפלגות הגדולות לא התעשתו, מפלגה כמו חד"ש, שחקקה על דגלה את הסוציאל דמוקרטיה, עלולה לנגוס בכוחן ובמנדטיהן. אך מנגד, מעולם לא טענתי, ואתה מוזמן להראות לי איפה קראת כזה דבר מפי, שמפלגת חד"ש תהפוך להיות מפלגת השלטון. כי אין סיכוי שזה יקרה, בטח שלא בזמן הקרוב, ובטח לא בתנאים הנוכחיים. כך שמעניין שדווקא על "תחזיות" שמעולם חזיתי, אתה מעדיף להיתלות, בעוד שעל תחזיות אמיתיות שחזיתי, ומעולם לא הצבתי אף תנאי שהם יתרחשו, אתה מעדיף להתעלם. כך שמי הצבוע מבין שנינו?
 
למעלה