מסקנות לוגיות תבוניות בעקבות ארועי משבר ושמחה

colagen

New member
מסקנות לוגיות תבוניות בעקבות ארועי משבר ושמחה

בהמשך לשירשור עם גולשת אחרת שבו שריד הגיב תגובה שעוררה לי אצלי את השאלות הבאות, אז רציתי לשאול איזה מסקנות תבונתיות אפשר ללמוד מרגעי שמחה ומשבר? ואיזה משמעות אפשר להפיק מהן? האם משבר/שמחה (אפילו מאניה, כשמאניה = הגירסה הקיצונית ל"שמחה" מעוותת) יכול להרים מסך מבחינה זו שלפני המשבר/השמחה האדם לא ראה את קיומם של הלוגיקה והרציונאליות המצויות במשימה תפקודית מסויימת (למשל משימה שבה עכבר צריך להתאמן לעבור במבוכים מבלי לעבור במבוכים מסוכנים שיהרגו אותו. או למשל משימה שבה פסיכולוג צריך להיות יצירתי כדי לזהות מה המטופל מנסה לומר לו). ופתאום רגעי משבר ושמחה יוצרים אצל האדם הפרדה בין הלוגיקה והרציונליות לבין משהו אחר שגרם לאדם להיות עיוור לגביהם. ההפרדה הזאת משולה למסך מפריד שבזכות ההפרדה, האדם סוף סוף יכול לראות את מה שיש מאחורי הפרגוד (מאחורי הפרגוד יש לוגיקה...). ובזכות הרמת המסך (שאירועי המשבר/שמחה) האדם רואה את הלוגיקה והרציונליות של המון תהליכים ודברים בחיים שכבר אינם נסתרים לו. איזה מסקנות לוגיות תבונתיות אפשר ללמוד מרגעי שמחה ומשבר? ואיזה משמעות אפשר להפיק מהן? שאלה נוספת היא, איזה מסקנות תבוניות לוגיות הן מסקנות שאובייקטיביות ונכונות לכולם (קולקטיביות)?
 

שריד

New member
שאלה חשובה

אבל כרגע לא אוכל להגיב אליה, אנסה להגיע בערב לכך. אם אפשר, אשמח לדוגמא קונקרטית שתמחיש את השאלה כדי להיות בטוח שהבנתי.... בברכה שריד
 
יש סתירה

אימננטית (built it) בין "לוגי תבוני" לבין שמחה ועצב. כשאומרים לוגי תבוני מדברים לרוב על תהליך חשיבה והסקת מסקנות מבוסס נתונים ועובדות. רגשות לא נחשבים כעובדות. גם מחשבות לא. המסקנה היחידה שאפשר להסיק מתהליך רגשי, הוא שאנו אורגניזם שמגיב רגשית ושאולי אפשר לזהות דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם בתהליך הרגשי - אבל עובדות זה לא. רגשות לא תורמים לתהליכים תבוניים לוגיים - אם כבר, הם משבשים אותם. אילו מסקנות לוגיות אובייקטיביות נכונות לכולם? עד כמה שאני יודעת מסקנות כמו 1 + 1 = 2. על זה רובנו הגדול נסכים שהוא נכון.
 

colagen

New member
כל מה שהוא נורמות ועקרונות

לא רק חוקים מתימטיים אלא כל מה שמכונה עקרונות מכיל חוקים שנסכים שהם נכונים אפילו למסקנות פילוסופיות יש אופי משותף עקרוני לרובנו.
 
למעלה