אנדוור
עם נחיתתה האחרונה של מעבורת החלל אנדוור ויציאתה לגמלאות, להלן מספר אבני דרך בחייה של המעבורת החמשית של נאס"א. אנדוור , שנבנתה בעקבות אסון הצ'אלנג'ר ב-1986, קיבלה את שמה, כמו אחיותיה, משמן של ספינות מחקר שחקרו את האוקיינוסים בעבר. כמו האטלנטיס, גם אנדוור הייתה בין ספינותיו של ג'יימס קוק (למעשה זאת הייתה הספינה הראשונה שהוא פיקד עליה). השם הסופי למעבורת נבחר בתחרות של בתי ספר יסודיים בארצות הברית. על מנת להוזיל עלויות נאס"א החליטה להשתמש בחלקי חילוף אשר נבנו למעבורות אחרות כחלקים לבניית אנדוור. במהלך בנייתה של אנדוור הוכנסו שיפורים רבים כתוצאה מאסון הצ'אלנג'ר וכן מנסיון תפעול המעבורות עד לאותה תקופה. אנדוור הייתה המעבורת הראשונה שצויידה במצנח בלימה אשר קיצר את מרחק הבלימה ב- 300 עד 600 מטר, היגוי לגלגל חרטום על מנת להקטין את שחיקת הצמיגים בנחיתה עם רוח צד, התקנת "תא אוויר" חיצוני אשר יאפשר גם להתחבר לתחנת החלל וגם ישאיר יותר מקום בסיפון האמצעי, שינוי ותוספת כללית לצנרת של המעבורת שאפשר לה להיות תקופות ארוכות יותר בחלל (עד 28 יום) אבל נאס"א לא השתמשה בזה ומאוחר יותר פירקה חלק מהמערכת על מנת להקטין משקל. כמו כל מעבורת, גם אנדוור קורקעה מפעם לפעם לצורכי תחזוקה ושדרוג בהם, בין היתר, הורכב לה תא טייס ממוחשב (Glass Cockpit) וכן מערכות ניווט GPS אשר מאפשרות לה לנחות, במצבי חרום, גם בשדות תעופה אזרחיים (עם מסלולים מתאימים) ולא רק בשדות צבאיים (עם מערכת TACON). במהלך טיסותיה של אנדוור נקבעו שיאים רבים. ביניהם 3 אסטרונאוטים בהליכת חלל אחת , טיסה ראשונה לאישה אפרו-אמריקאית, הטסת אסטרונאוט יפני ראשון, "הצלת" טלסקופ החלל האבל ועוד. אבני דרך בבניית אנדוור. נאס"א חתמה על החוזה לבניית אנדוור (מעבורת OV-105), בתאריך 31/7/87. הבניה של המעבורת החלה בתאריך 28/9/87 ותהליך ההרכבה הסופי החל בתאריך 1/8/87. בניית אנדוור הסתיימה בתאריך 6/7/90 וטכס הגלגול נערך בפמדייל, קליפורניה, בתאריך 25/4/91. אנדוור הועברה למרכז החלל קנדי בתאריך 7/5/91. בדיוק שנה מאוחר יותר, - 7/5/92 אנדוור שוגרה בפעם הראשונה לחלל. אבני דרך בטיסותיה של אנדוור. כאמור טיסתה הראשונה של אנדוור (שסומנה כ-STS-49) הייתה בתאריך 7/5/92 ונמשכה 9 ימים. זו הייתה הטיסה ה-47 של מעבורת החלל והיא הוקדשה ל-"הצלת" לווין תיקשורת אשר הגיע לגובה הקפה נמוך. לאחר שני הליכות חלל כושלות ללכידת הלווין, נאס"א החליטה כי בהליכה השלישית ישתתפו 3 אסטרונאוטים (שיא שלא שוחזר מאז) והם יתפסו את הלווין בידיים. המהלך הצליח והאסטרונאוטים לכדו את הלווין, חיברו לו מנוע רקטי ושלחו אותו לדרכו. בטיסה זו נקבעו מספר שיאים חדשים להליכות חלל עד לאותו זמן. בטיסתה השנייה (STS-47) שנערכה בספטמבר 1992 קבעה אנדוור שיאים חדשים. לראשונה טסה במעברות אסטרונאוטית אפרו-אמריקאית, לראשונה טס יפני לחלל, ולראשונה (וגם לאחרונה עד כה) טסו לחלל זוג נשוי (שניים מחברי הצוות שהתחתנו במהלך ההכנות לטיסה). בטיסתה החמישית (STS-61) שנערכה בדצמבר 1993 אנדוור קיבלה את האחריות לבצע את טיסת השדרוג והאחזקה הראשונה של טלסקופ החלל האבל. המשימה הראשית של אנשי הצוות היה לתקן את המערכת האופטית של הטלסקופ (או במילים פשוטות: להרכיב לו משקפיים). אנשי הצוות ביצעו 5 הליכות חלל רצופות להשלמת המשימה ומשימות אחרות (בין היתר, החלפת קולטי השמש). בינואר 1998 בטיסתה ה-12, אנדוור טסה בפעם הראשונה שלה, וגם האחרונה, לתחנת החלל מיר (הטיסה השמינית בפרוייקט). בסוף השנה אנדוור ביצעה את הטיסה הראשונה לבניית תחנת החלל הבינלאומית. אנדוור טסה 12 פעמים לתחנת החלל הבינלאומית. 9 טיסות היו חלק מתהליך בניית התחנה. במהלך טיסות אלו אנדוור הביאה לתחנה את הרכיבים הבאים: • צומת יוניטי. הרכיב האמרקאי הראשון אשר חובר לזריה. (STS-88 בדצמבר 1998). • קולט השמש P6 אשר הורכב באופן זמני על גג התחנה (STS-97 בנובמבר-דצמבר 2000). • הזרוע הרובוטית של התחנה (STS-100 באפריל-מאי 2001). • קורה P1 (STS-113 בנובמבר-דצמבר 2002). • מתאם S5 (STS-118 באוגוסט 2007). • היחידה לוגיסטית של המעבדה היפאנית קיבו (STS-123 במרץ 2008). • החלק האחרון של המעבדה היפאנית (משטח להתקנת ניסויים מחוץ לתחנה, STS-127 ביולי 2009). • צומת שלווה (node 3) ומצפה (קופולה, STS-130 בפברואר 2010). • ספקטומטר מגנטי (STS-134 במאי-יוני 2011 בטיסה האחרונה שלה). אנדוור טסה עוד 3 פעמים לתחנת החלל למשימות אחזקה ואספקה והחלפת צוותים. בטיסתה ה-15 (STS-97 בנובמבר-דצמבר 2000) אנדוור הייתה המעבורת הראשונה שמבקרת צוות מאייש של התחנה. בטיסתה ה-20 (STS-118 באוגוסט 2007) בוצע בפעם הראשונה העברת מתח חשמלי מהתחנה אל המעבורת. פעולה זו אפשרה לחסוך במשאבים של המעברות וע"י כך להאריך את זמן השהייה שלה בתחנה. סיכום כללי. בסך הכול אנדוור טסה 25 פעמים לחלל (מתוכן 12 טיסות לתחנת החלל הבינלאומית ואחת למיר). אנדוור הייתה בחלל 296 ימים ו- 03:35:27 שעות. היא הקיפה את כדור הארץ 4671 פעמים ועברה מרחק של 122,883,151 מייל. טסו בה 134 אסטרונאוטים וקוסמונאוטים כאשר דניאל בורש טס בה 5 פעמים מתוך 4 טיסותיו לחלל (טיסה העברה לתחנה וטיסת חזרה ממנה הן שתי טיסות באנדוור בטיסה אחת חלל).