מעניין: אולי עוד הסבר לשנאת ישמעאל

רוניטו

New member
מעניין: אולי עוד הסבר לשנאת ישמעאל

ליצחק: "אמר לפניו לאיזה הר, א"ל בכל מקום שתראה כבודי עומד ואמתין לך השכים בבקר ולקח ישמעאל ואליעזר ויצחק בנו עמו וחבש את החמור". מתוך ילקוט שמעוני, פרשת וירא כלומר לפי המדרש ישמעאל היה בסביבה בעת העקידה. תארו לעצמכם את תחושת "הפספוס" שלו כשהתברר שיצחק עמד או טו טו למות, וברגגע האחרון ניצל. יתכן מאוד ואת תחושת ההחמצה הזו הוא הביר לבניו, והם עד היום מנסים לעקוד אותנו.
בעזרת ה' היום יבוא משיח צידקנו, וניגאל
 

mgb

New member
שנאת ישמעאל ליצחק

בס"ד שלום! אינני בטוח שישמעאל ידע על העקידה שלא התקיימה. כיוון שבמהלך לכתם אל ההר שמעו את שאלותיו של יצחק היכן הקרבן אבל גם שמעו שאברהם משיב ליצחק שה' כבר יראה להם בהגיעם למקום. כשהגיעו למקום הנבחר ואברהם כבר ראה את הענן על ההר, שאל אותם אברהם אם הם רואים את הענן. כשהשיבו שלא, אמר להם את המשפט המפורסם: "שבו לכם עם החמור" שאתו פי' חז"ל עם הדומה לחמור.. וכחזרתם מהמקום, מי אמר שקבלו דו"ח מה היה ומי או מה נעקד?? מן הסתם סברו שנעקד איזה שה אחד ובזה הסתיים הסיפור.. את השנאה חז"ל מגלים קבלו הגויים ממעמד הר סיני כמו שנאמר בדבריהם : שבת פ"ט ע"א ו-ע"ב: א"ל ההוא מרבנן לרב כהנא מי שמיע לך מאי הר סיני א"ל הר שנעשו בו נסים לישראל הר ניסאי מיבעי ליה אלא הר שנעשה סימן טוב לישראל הר סימנאי מיבעי ליה א"ל מ"ט לא שכיחת קמיה דרב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע דמעייני באגדתא דרב חסדא ורבה ברי' דרב הונא דאמרי תרווייהו מאי הר סיני הר שירדה שנאה <לעכו"ם> {לאומות העולם} עליו והיינו דאמר ר' יוסי בר' חנינא ה' שמות יש לו מדבר צין שנצטוו ישראל עליו מדבר קדש שנתקדשו ישראל עליו מדבר קדמות שנתנה קדומה עליו מדבר פארןשפרו ורבו עליה ישראל מדבר סיני שירדה שנאה <לעכו"ם> {לאומות העולם} עליו.." בברכה
 

רוניטו

New member
הסיבה ידועה, עקב זה נכתב בהודעה

"אולי עוד הסבר". אני מניח שכמו שיתר מעשי אברהם היו ידועים לבניו, גם סיפור העקדה לא נשמר בסוד
 

שוחר1

New member
אני חושב שהרעיון של רוניטו נחמד

השנאה נזרעה בילדות, והתגברה עקב "העקידה", זהו אירוע חשוב, ולא סתם המובלמים הפכו אותו לעקידת ישמעאל
 

רוניטו

New member
האם אתה סבור ש"הפרא אדם" שידו בכל

ויד הכל בו ללא יגלה את סיפור העקידה, האם זה סוד שהתגלה רק בשנים האחרונות?? אני לא מבין את הלוגיקה שבתשובתך
 

mgb

New member
אם את השואל אותי..

בס"ד לא הבנתי- או טעות כתיב או הניסוח לא מובן.. אודה לכב' אם יואיל להסביר.. תודה
 

mgb

New member
הערה ובקשה>>

בס"ד הנושא אכן מעניין, אבל אנא רבותי דיון זה שייך יותר ל"פורום תנ"ך".. פורום זה נועד יותר לסוגיות תלמודיות(משנה גמרא..).. ואני נסחף יחד איתכם..כי אני לפעמים שוכח באיזה פורום אני נמצא.. באמת תודה על ההשתתפות אבל אשמח להמשיך את הדיון בפורם המתאים.. בברכה.
 

רוניטו

New member
הערה ל mgb , לפי מעיינה של תורה

סביר שישמעאלידע על העקידה. מתוך מעיינה של תורה "ויבא אברהם לספד לשרה" מהיכן בא?- מהר המוריה (מדרש) כאשר הספיד אברהם את שרה וביקש לספר מעלותיה, ציין את מעשה העקידה שהיה על הר המוריה. אם היא חינכה בן כזה, המוכן למסור נפשו מתוך שמחה, אפשר להבין מזה עד היכן הגיעה מעלתה. וזהו שאומר המדרש: "מהיכן בא"- מאיזן נקודה בפרשת חייה נגש אברהם להספידה?על איזו פעולה התעכב במיוחד? והתשובה היא: "מהר המוריה"- מהמאורע שנתרחש על הר המוריה:זה שימש לו חומר להספדו... (הדרש והעיון) מכאן, אם אברהם ספד את שרה, והזכיר את העקידה ברור שזה לא היה סוד, וסביר להניח שישמעאל ידע מכך. ברוך שכיוונתי לגדולים ממני
 

mgb

New member
לרוניטו ידידי!

בס"ד שבוע טוב לך! ראשית שמח בכלל על השתתפותך בפורום זה! אכן קשה לא פעם לתחם מה שייך לתחום פירושי התורה ומה לפירושי מאמרי חז"ל. הגיתי בסייעתא דשמייא את הפורום הזה לא על מנת לייצור כפילות בדיונים על דברי תורה. אלא יותר לסוגיות תלמודיות בגמרא ובמשניות. אכן פרשנות חז"ל על פסוקי התורה פותחת "מרחב מחיה" אדיר המצריכה יידע ואיזכור מדרשים ואלה אכן שייכים לתושב"ע. אלא שאם באנו לפרש במקור פסוקי התורה ואנו נזקקים למדרש עדיין לענ"ד יש להישאר בתחום "פורום תנ"ך". ושלא יובנו דבריי שלא נכונה - שש ושמח אני לדון איתך ועם כל אדם אחר על מדרש או משנה או פסוק וכו' תמיד, אלא שמעדיף אנכי לדון בפורום שנושאו מכוון לשם כך. עד כאן זה לגבי הערתך\הארתך הבונה.. לגבי ידיעת ישמעאל אם ידע או לא על העקידה, באמת לא ידוע לי אם אפשר לקבוע מסמרות בעניין. כוונתי שעיקר תשובתי המקורית היתה ששנאת ישמעאל אם לדון מהיכן החלה, נראה מהר סיני כפי שציטטתי מהגמ' שבת פ"ט ע"א ו-ע"ב: " מאי הר סיני הר שירדה שנאה לאומות העולם עליו.." אגב על השאלה מהיכן בא ישנן מספר דעות במדרשים ולכן הרעיון יפה אבל אינני סבור שזוהי "ראיה מוחצת" למקור השנאה. בברכת שבוע טוב
 

שוחר1

New member
מה הבעיה, שניכם צודקים

נכון שהשנאה של אומות העולם, וביניהם שנאת הישמעלים, החלה בהר סיני. אך יחד עם זאת ברור שהשנאה של ישמעאל החלה לפני מתן תורה. תבדקו בכל המדרשים, איך ישמעאל היה טוען כי הוא טוב יותר מיצחק בגלל שנימול בגיל 13, כשיכול היה להתנגד, ויצחק ביום השמיני. כמו כן ישמעאל סולק על ידי שרה, אם יצחק. והדבר קרה בגלל "משחקו" עם יצחק. יצחק יורש הכל, הבן המועדף, כשישמעאל הוא הבכור. וברור שגם העקדה הוסיפה. אם כן היו לישמעאל סיבות רבות לשנוא את יצחק, ולהעביר שנאה זו לצאצאיו. וכל מי שטוען שעם כל זאת, לא שנה ישמעאל את יצחק, ולא העביר שנאה זאת לבניו, טוען כי ישמעאל בעצם היה צדיק גדול.\ אבסורד לא???
 

רוניטו

New member
לגבי ההערה הראשונה, לא הצהרתי

כלום לגבי הפורום הזה, רק לגבי השני, שבוע טוב
 
הרב אברמסקי זצ"ל

אומר ווארט:מכך שיצחק שאל את השאלה הנה האש וכו ואיה השה וכו. רק כש-וילכו שניהם יחדיו. רואים שאין לשאול שאלה לאדם כשבסביבה אנשים שיכולים לעכב את מתן התשובה. ומכאן גם השגה על דברי האומר. שמהעקידה ירדה השנאה. ואכמ"ל. בברה"ת.
 
למעלה