מצטרפים חדשים נא לשרשר בהתאם

daniela21

New member
היי אביבית, מה נשמע?

לא הבנתי את כוונתך : "ניתן גם להפוך את התואר לתואר שנוגע בכל תחום אחר בפסיכולוגיה". התכוונת שבמחלקה שלך אפשר לחקור גם תחומים אחרים פרט לתחומים הקוגניטיביים, למשל מחקר בפסיכולוגיה חברתית? ידוע לך מה התנאים לפסיכולוגיה התפתחותית אצלכם? וכמה סטודנטים לומדים בכל מחלקה? (למשל בתחום שלך)?
ואחלה יום !
 

aviviel

New member
אז ככה:

הבנת את כוונתי מצויין - ניתן לבחור תחומי מחקר שנוגעים בכל תחומי הפסיכולוגיה האחרים - בתנאי שמוצאים מישהו שיכול ורוצה להנחות. יש גם אנשים שלוקחים הנחיה כפולה - אחת מהמחלקה והשניה- מחוצה לה. תנאי הקבלה להתפתחותית באב"ג מפורטים כאן.בבן גוריון מגיעים בכל שנה בין 3-10 סטודנטים לחוגים השונים (השנה, למשל, יש 10 קלינים חדשים, 4 קוגניטיבים ואני מניחה ש-6 התפתחותיים (לא בדקתי). אין לי מושג כמה התפתחותיים ונוירו-פססיכולוגים יש השנה, אבל זה בסביבה הזו...). שימי לב שהמידע שיש לי הוא רק לגבי מספר האנשים שהגיעו בפועל ללמוד בבן-גוריון. מספר האנשים שמתקבלים הוא בד"כ קצת יותר גדול (למשל, התקבלו 6 לקוגניטיבית השנה, ונרשמו ללימודים 4. אני לא יודעת בקשר לחוגים האחרים). נראה לי שכיסיתי את הכל. אז שיהיה גם לך יום מצויין
.
 

עורבי

New member
מספר הערות בנוגע לפסיכולוגיה קוג'

לכל המתעניינים בפסיכולוגיה קוגניטיבית, אנו תמיד שמחים לאנשים חדשים. אבל... מספר הערות: 1. יש כאלו שרואים במגמות הקוגניטיביות (או במגמות המחקריות בכלל) מן אלטרנטיבה למקרה שלא יתקבלו למגמות הקליניות. אז זה ממש לא כך. אם זה הרושם שתעשו בראיון הקבלה, רוב הסיכויים שלא תתקבלו. מקומכם במגמות הקוגניטיביות השונות, אם אתם מוצאים עניין במחקר, בתהליכים מוחיים, וכמובן - בקוגניציה. נכון, העבודה היא ברובה תיאורטית, אם כי ישנן אי אלו אפליקציות למחקר התיאורטי. ראו, למשל, את חברת קוגניפיט, או, כפי שאמרה אביבית, ישנו התחום של הנדסת גורמי אנוש ופיתוח ממשקי אדם-מכונה (שם מצוי הכסף...). 2. אין שום קשר בין פסיכולוגיה קוגניטיבית לטיפול קוגניטיבי. הזדמן לי לפגוש לא מעט סטודנטים ואנשי מקצוע אשר עושים את הטעות הזאת. פסיכולוגיה קוגניטיבית עוסקת ביכולות ובמבנים שכליים. מתוך צפיה בהתנהגות, אנו מסיקים לגבי האופן שהמוח עובד. טיפול קוגניטיבי, מאידך, שייך לתחום הטיפול הקליני. 3. אם כבר החלטתם שמקומכם בתחום הקוגניטיבי, כדאי שתחשבו לכיוון של דוקטורט. תואר שני בלבד לא יתן לכם הרבה מאשר מעט ידע מתודולוגי. 4. תוכנית ההסבה באוניברסיטת ת"א, אשר הוזכרה באחת ההודעות, הנה תוכנית הסבה לפסיכולוגיה קלינית ומיועדת לבעלי תואר שני בפסיכולוגיה בתחומים שאינם קליניים. כפועל יוצא, אם לא התקבלתם לקלינית, אתם יכולים להתקבל לאחת המגמות שקל יותר להיכנס אליהן (קוגניטיבית, ביולוגית), לסיים תואר שני, ואז לפנות לתוכנית ההסבה. המלצה שלי: אל תעשו את זה. למה? מכיוון שזו לא תהיה אלא התעללות בעצמכם ובמנחים שלכם למאסטר. קל להתקבל למגמות מחקריות רק מכיוון שהן לא מבוקשות. העבודה עצמה קשה, ולפעמים משעממת עד דמעות. בשנתיים של המאסטר (בהנחה שתסיימו את המאסטר בשנתיים), מקיזים דם וקוראים עשרות רבות, אם לא מאות, מאמרים. ניתן לראות תמורה רק אם ממש אוהבים את התחום ומוצאים אותו מרתק. זה הכל. אשמח לייעץ בכל הנוגע ללימודים במגמה הקוגניטיבית באוניברסית ת"א.
 

adudu

New member
שלום עורבי,

אני מתענינת יותר במחקר מאשר בתחום טיפולי. נהנתי ללמוד פסיכולוגיה קוג' באוניברסיטה ונראה לי מאתגר ומענין להשתלב במחקרים. תוכל לספר לי קצת על המגמה הקוגניטיבית בת"א? מה רף הציונים שהם דורשים, איך הסגל האקדמי והאווירה? כמה סטודנטים במגמה? האם יש אפשרות למסלול ישיר לדוקטורט, האם זה רק למס' מצומצם של תלמידים? כמו כן, האם תוכל גם אתה לספר לי במה עוסקים הבוגרים לאחר מכן? אני נמשכת יותר לפסיכולוגיה וממש לא הייתי רוצה להרגיש שאני לומדת מדעי המחשב.. מענין אותי מאוד התחום של זיכרון, אינטליגנציה ויצירתיות. האם התואר בסופו של דבר יעניק לי ידע תיאורטי בלבד, או שיש עבודות בתחום? ואגב עבודות - היכן מוצאים את אותן המשרות? חיפשתי ברשת אחר משרות שדורשות תואר בפסיכולוגיה מחקרית/קוג' ואין כלום. גם הנדסת אנוש לא מצאתי.. סליחה על הצפת השאלות ותודה !
 

עורבי

New member
שלום שלום

הסגל האקדמי בקוג'-ת"א הוא מצוין. למעט חקר השפה (לשם כך יש לפנות לאונ' העברית), עוסקים בהכל. אני מכיר מקרוב את העוסקים בזיכרון ותפישה מספרית, ואני יכול לומר עליהם רק דברים טובים. חוקרים בעלי שם בתחומם, עם רפרטואר פרסומים מכובד מאוד. לגבי תחומי המחקר - תוכלי לקרוא יותר באתר החוג לפסיכולוגיה: freud.tau.ac.il כל שנה מקבלים 7-15 סטודנטים, כאשר ציון הקבלה הרשמי הוא 85. אני מכיר סטודנטים שהתקבלו עם ציון נמוך יותר. אין צורך בבחינת המתא"ם. המגמה מעודדת את הסטודנטים לסיים את התואר השני בשנתיים. אם את מעוניינת, באפשרותך לעבור עם תום השנה הראשונה למסלול ישיר לדוקטורט. אני, בכל מקרה, הייתי ממליץ לכל אחד לסיים את המאסטר במלואו כמה שיותר מהר, ורק אז להמשיך לדוקטורט (זה מה שאני עשיתי); כך מגבשים את נושא המחקר ולא נלחצים עם סיום חובות המאסטר והדוקטורט בשנה אחת. הבוגרים עוסקים אחר כך באקדמיה. ברובם. ישנם כאלו הנקלטים בחברות הייטק, אבל מלכתחילה עיקר המגיעים למגמה הם בעלי אוריינטציה אקדמית. אין קשר הכרחי בין פסיכ' קוג' למדעי המחשב, רק אם תרצי. לגבי משרות אפשריות בתחום, את מוזמנת לחפש בגוגל אחר חברות העוסקות בעיצוב ממשק אדם-מכונה, תכנון מערכות, והנדסת גורמי אנוש. כל חברה שכזו (אני נתקלתי בשלוש כאלו בשבועיים האחרונים, אך איני זוכר את שמותיהן) מעסיקה מספר עובדים בעלי רקע קוגניטיבי. בהצלחה.
 

popik23

New member
לגבי הנדסת גורמי אנוש

האם אתה מתכוון לעסוק בתחום? כי די נראה לי שתחום השימושיות די אזוטרי בארצנו ואני מסופק שיש משכורות גבוהות למהנדסי שימושיות. אולי אני טועה כי שמעתי על הרבה קוגנטיביים שערקו מן האקדמיה לטובת חברות הייטק, אבל עדיין נראה לי שזהו סיכון גדול לבנות על השתלבות בתחום כזה. אבל דבר אחד בטוח, החוקרים הקוגנטיביים הם החוקרים הטובים ביותר שנמצאים באקדמיה(ואין לי ספק בכך) מבחינת חשיבה מופשטת,מתודולוגיה ויצירתיות. אני בטוח שכל חברה אשר מבצעת מחקרים המערבים אנשים(וכמעט כל חברה היא כזאת) תשמח להעסיק לפחות חוקר אחד כזה.
 

aviviel

New member
../images/Emo2.gif אני לא לגמרי מסכימה

אני, בכל אופן, משתתפת במחקר שנערך למען עמותת "אור ירוק" מטעם המחלקה להנדסת גורמי אנוש בב"ש והמחקר מתוקצב היטב (בהשקעה של מאות אלפי שקלים). בנוסף, אני עובדת במרכז הארצי לבחינות והערכה כפרקטיקנטית, ושם אני עוזרת בהקמת מרכז הערכה לרופאים בשיבא. חוץ מזה, מניתי למעלה כמה וכמה ממכריי שעובדים בתחומים יישומיים. בנוסף, קיימת המחלקה הקוגניטיבית בטכניון (שאני לא ממש מכירה - רק מהרצאות וכנסים) שנראה שלבוגריה יש בהחלט מקום בשוק העבודה היישומי, כך שלא הייתי קוראת לתחום "איזוטרי" - הוא אומנם קטן - אבל עוד יגדל... לעומת זאת, לגבי המשכורות - אני מניחה שאתה צודק לגבי רוב המקרים - לא מדובר במשכורות הייטקיות ענקיות אלא בשכר ממוצע במשק או מעט יותר (אבל גם זו התחלה לא?).
 

עורבי

New member
שכר

אם נשווה את השכר לבעלי תואר שני אחר בפסיכולוגיה, עם אותו ניסיון תעסוקתי, נגלה שהעוסקים בתחום זה מרוויחים יותר מהשאר. עצוב ככל שיהיה...
 

popik23

New member
לא מסכים איתך כל כך

אולי בשנה הראשונה לאחר התואר השני מהנדסי שימושיות ירוויחו יותר, אבל קח כמה שנים קדימה כשפסיכולוגים ארגוניים וקליניים מתחילים לעשות בוכטות, אני לא חושב שמהנדס גורמי אנוש יתקרב לשכר שלהם. אולי עם אתה פסיכולוג חינוכי או שיקומי אז עדיף להיות מהנדס גורמי אנוש, אבל המשכורות במקצוע לא ישתוו לבעלי קליניקה פרטית או יועצים ארגוניים.
 

עורבי

New member
אשליות

אבל לאחר מספיק שנים בבראנז'ה, אתה מבין שמפסיכולוגיה לא מתעשרים. עוברות הרבה שנים (אמרתי כבר הרבה) עד שפסיכולוג קליני מתחיל לעשות "הון", וגם אז זה לא ממש הון. בנוגע לפסיכולוגים ארגוניים אתה צודק, אבל רק אם צברת מספיק ותק בחברת הייטק או בחברה פרטית מצליחה. אחרת, השכר שלך יהיה נמוך או שווה לשכר חבר סגל באקדמיה, אשר נע סביב ה-10K (נטו). אבל אם בשכר עסקינן, הייתי ממליץ לפנות ללימוד. יש מספיק מכללות ושלוחות זרות המשוועות לדוקטורנטים ודוקטורים המשוייכים לאוניברסיטות פורמליות (כך הן מאדירות את שמן), והן משלמות בעין יפה. הבעיה היא, שבשלב כה מוקדם בהתפתחות המקצועית כבר מגרדים את תקרת ההכנסה במקצוע. זה לא מותיר הרבה מקום לשאיפות שכר...
 

popik23

New member
אולי אתה צודק ואולי לא

אני אמנם סה"כ שנה שלישית בב.א(גם באת"א) אבל אני כבר למדתי מהשטח כמה דברים בחיים שלי. -אני מכיר כמה וכמה פסיכולוגים קליניים(שאני החלטתי שכבר לא אהיה ביניהם) שבגיל 30+ כבר היו עושים מעל 17K בחודש שזה בערך שנתיים שלוש מאז שפתחו את הקליניקה. (אני מדבר ברוטו) שזה שכר יפה, שלא נדבר על כך שלפי שעות השכר שלהם הוא כמעט חסר תחרות בשוק. אז אל תאמין לסיפורי הסבתות של הפסיכולוגים שהם לא מרוויחים, אני מכיר הרבה מהם כי אמא שלי היא אחת כזאת(מה שהופך אותי לבן של פסיכולוגית על כל המשתמע מכך). רובם אוהבים להתפאר שהם "עניים" והם עוזרים לאנשים ממניעים טהורים ותו לא. אח"כ כשאתה מחשב להם את המע"מ(מה לעשות שמישהו צריך לעשות את העבודה השחורה בשבילהם) אתה מבין כמה הם באמת מרוויחים. ואני מדבר על אנשים שבגיל +40 לא יורדים מה30 אלף בחודש(ואני לא יודע מה ההגדרה שלך לעשיר אבל מבחינתי זו משכורת חלומית). -ולגבי פסיכולוגים ארגוניים, אני מאמין שקשה מאוד להתחרות איתם מבחינת שכר. בהתחלה הם מרווחים מעט(שזה עדיין יותר מכל פסיכולוג מתמחה) אבל השכר שלהם עולה בצורה תלולה מאוד , כיום כל מי שהוא פסיכולוג ארגוני שעשה "חניכה" בצה"ל או במשטרה נחטף בשוק כמו מהנדס חשמל בוגר הטכניון. שלא נדבר על החכמים שבוחרים לעשות דוקטורט בפסיכולוגיה ארגונית\תעשייתית בארה"ב. אלה ידיעותי בתחום ה"קריירה" הפסיכולוגית(או קריירת הנהלת חשבונות ליתר דיוק). אבל בינתיים אני מסתפק בצפייה מהצד, ואת הקריירה שלי אני מתכוון להמשיך בכלל בתואר שני במנה"ס התמחות בשיווק ופרסום. -דרך אגב, יש לך קוקו? כי אם כן נראה לי שאני מכיר אותך ותמיד כיף לגלות את האדם מאחורי ה"user".
 

עורבי

New member
יא חביבתי קוקו

לא, אין לי קוקו. גם לא נראה לי שבשלב זה אוכל לגדל אחד. מצטער... נראה לי שנתקלת במקרה פרטי אחד או שניים. איני טוען שדברייך אינם הגיוניים, אלא רק שאינם נחלת הכלל.
 

popik23

New member
ממממ.....

זה משאיר אותנו עם המתרגל הבלתי נלאה של ניתוח שונות. אייל, ישר כח.(בטח גם הפעם אני טועה אבל לפחות ניסיתי לנחש). ולגבי נחלת הכלל, ברור שזו לא נחלת הכלל(אבל גם לא מקרה אחד או שניים). אין אף מקצוע בו משכורות כאלה הם נחלת הכלל, מי שטוב ירוויח כך ומי שפחות טוב יסתפק ב10K כמו שאמרת. פשוט ממש מעצבן אותי ההתחסדות של הפסיכולוגים שהם טוענים שהם פועלים אך ורק ממניעים של אהבת אדם ואח"כ הם דוחפים ללקוח חשבונית(אם הם בכלל נותנים חשבונית) של 420 ש"ח ל45 דקות.
 

עורבי

New member
יש עוד אדם או שניים

יש עוד אדם או שניים במגמה הקוגניטיבית באוניברסיטת ת"א. בנוגע לשניים שהזכרת - אתה יכול למסור להם ד"ש חם. בנוגע להתחסדות - אני איתך, אם כי אני מעולם לא שמעתי פסיכולוג שטוען כי הוא במקצוע רק כדי לעזור לאחרים.
 

עורבי

New member
גורמי אנוש

בנוגע לאיכותם של החוקרים הקוגניטיביים - אין הנחתום מעיד על עיסתו... בכל זאת, נראה לי שיצירתיות מתודולוגית היא נחלת כל אלו העוסקים במחקר כמותי בפסיכולוגיה. לפחות בקרב אלו שגם מבינים בשיטות מחקר וסטטיסטיקה. בנוגע למעשיות של התחום, אני יודע מחברים שלמדו איתי שיש למקצוע שוק. אני עצמי חוטא לעתים במחשבות על עיסוק מחוץ לאקדמיה, אבל נראה לי שאשאיר זאת לשלב מאוחר יותר בחיים. כרגע אני עוסק בתחום שמעטים התיאורטיקנים העוסקים בו בארץ, כך שאני חש כי יש לי מה לתרום באקדמיה. כלל, אני בהחלט חושב שאפשר לבנות על השתלבות בשוק העבודה (הלא-אקדמי). אם לא בארץ, אז בהחלט בחו"ל.
 

סקיילוב

New member
שלום!

אני עכשיו בצבא, מעוניינת ללמוד את המקצוע - אחרי שאשתחרר כמובן. כמה פסיכומטרי צריך?
 
למעלה