מצטרפים חדשים נא לשרשר בהתאם

exterior

New member
הי, סיימתי תואר ראשון במדעי

ההתנהגות, עשיתי את המתאם ומחכה לתוצאות.
 
שאלה לסטודנטים מאונ' בן גוריון

(הסקתי שלמדת בב"ש בגלל שציינת "מדעי ההתנהגות", תקן אותי אם טעיתי). מה בדיוק לומדים ב"מדעי ההתנהגות" שם? האם הדגש הוא על פסיכולוגיה ולומדים בנוסף סוציולוגיה, או שמא החלוקה היא שווה בשווה? כשנרשמתי לתואר הראשון, לפני עידן ועידנים, די ויתרתי על באר שבע בגלל שהתואר הוא ב"מדעי ההתנהגות" ולא ב"פסיכולוגיה" (החלטה נמהרת, אני יודעת, אבל פסלתי כלמיני מקומות לפי קריטריונים שרירותיים כאלה ואחרים).
 

עורבי

New member
אב"ג

בבן גוריון למדתי את התואר הראשון שלי. בתקופתי, מדעי ההתנהגות היתה תוכנית משולבת של פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, כאשר עיקר המשקל היה על פסיכולוגיה. שתי הדיסיפלינות האחרות קיבלו ביטוי בעיקר במספר קטן של קורסי חובה. כיום, למיטב הבנתי, ישנה אפשרות לבחור להתמקד רק בדיסיפלינה אחת. בכל מקרה, אני חושב שידע אינטרדיסיפלינרי הנו נכס חובה למי שהולך לאקדמיה כדי ללמוד, ולא כדי לרכוש מקצוע. זה מקבל משנה תוקף אם את רואה עצמך ממשיכה לתואר מתקדם בפסיכולוגיה.
 
דווקא למדתי סוציולוגיה

קודם כל, תודה
בתואר הראשון, בשנה הראשונה, היה אפשר לקחת רק מסלול דו-חוגי אז בחרתי בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בשנה ב' כבר פרשתי לחד-חוגי. סוציולוגיה לא מצאה חן בעיני במיוחד. לגבי הערתך על ידע אינטרדיסיפלינרי- גם בלימודים חד-חוגיים בפסיכולוגיה בלבד נחשפים לכל-כל הרבה גישות שונות זו מזו, תחומים ותתי-תחומים -ובנוסף אפשר לבחור קורסים מחוגים אחרים, עם או בלי קשר לתחום הפסיכולוגיה, כך שהרחבת הידע במגוון תחומים לא היתה בעיה. אני אכן רואה את עצמי ממשיכה לתואר מתקדם בתחום (פשוטו כמשמעו)-זה מה שאני עושה עכשיו.
 

עורבי

New member
אינטרדיסיפלינריות

אני איתך בנוגע לסוציולוגיה... בעניין האינטרדיסציפלינריות, בפסיכולוגיה מציגים לך גישות שונות סביב אותו הנושא. לימודים ממוקדים בפסיכולוגיה אמנם מקיפים דיים, אך עדיין אין בהם את הראייה שלימודים בין-תחומיים מקנה. זה שאפשר לבחור קורסים מחוגים אחרים - ברור שאפשר. אבל נראה לי שאת יודעת היטב מהו הקריטריון לפיו נוטים לבחור קורסים אלו. בכל מקרה - בהצלחה.
 
קורסים כלליים

אני יודעת שלרוב סטודנטים נוטים לקחת קורסים כלליים קלים יותר. חלק מהקורסים הכלליים שלקחתי היו כאלה, אחרים בחרתי בגלל נגיעה שלהם לפסיכולוגיה מתחום קצת אחר- קורס על התנהגות ואבולוציה למשל.
 

zoe80

New member
שאלה: אני התלבטתי קשות אם להמשיך

בקוגניטיבית, כיוון שמאוד אהבתי את הקורסים בקוגניטיבית וגם עשיתי סמינריון בקוגניציה, סמינריון במדעי המוח, והצעת מחקר על אמוציות וקוגניציה. השאלה היא מה ניתן לעשות אח"כ עם התואר? האם ללמוד קוגניטיבית זה לא כמו ללמוד פילוסופיה? כי הבנתי שתואר שני בקוגניטיבית הוא מאוד תאורטי ותו לא. אשמח אם תוכלי להרחיב בנושא. כעיקרון, חשבתי ללמוד נירופסיכולוגיה ששם גם לומדים קורסים בקוגניטיבית, ואם לא אתקבל (מתא"ם נמוך) אלך למדעי המוח...
 

zoe80

New member
שאלה: אני התלבטתי קשות אם להמשיך

בקוגניטיבית, כיוון שמאוד אהבתי את הקורסים בקוגניטיבית וגם עשיתי סמינריון בקוגניציה, סמינריון במדעי המוח, והצעת מחקר על אמוציות וקוגניציה. השאלה היא מה ניתן לעשות אח"כ עם התואר? האם ללמוד קוגניטיבית זה לא כמו ללמוד פילוסופיה? כי הבנתי שתואר שני בקוגניטיבית הוא מאוד תאורטי ותו לא. אשמח אם תוכלי להרחיב בנושא. כעיקרון, חשבתי ללמוד נירופסיכולוגיה ששם גם לומדים קורסים בקוגניטיבית, ואם לא אתקבל (מתא"ם נמוך) אלך למדעי המוח...
 

aviviel

New member
../images/Emo132.gif אז ככה:

(*מתנצלת מראש על האורך*) 1. ההבדל בין פילוסופיה לפסיכולוגיה באופן כללי: בעוד שפסיכולוגיה היא מדע אמפירי, ומכאן - עוסקת בבדיקת השערות באופן ניסויי, הרי שהפילוסופיה מנסה להגיע לפתרונות באופן לוגי. מכאן, שלא יתכן תואר בפסיכולוגיה שעוסק בפילוסופיה - אלו שתי אסכולות שונות בתכלית העוסקות בפתרון בעיות זהות בתחומי הגוף והנפש. 2. כשאמר לך מי שאמר שקוג' הוא תואר תיאורטי (ותו לא? מה רע בתיאוריה?), הוא התכוון לכך שהמחקר בפסיכולוגיה קוגניטיבית נוטה לעסוק בבעיות מאוד מופשטות, וכתוצאה מכך - להיות לא ישים ברמה המיידית. עם זאת, קיימים תחומי הנדסה רבים שמשתמשים בתוצרי המחקר הקוגניטיבי (הנדסת תוכנה ומדעי המחשב בכלל, הנדסה ביו-רפואית, הנדסת גורמי אנוש ועוד ועוד). גם בתחומי החינוך יש למחקר הקוגניטיבי אמפליקציות חשובות. עם זאת, מי שבוחר לעסוק בפסיכולוגיה קוגניטיבית צריך לדעת שהעבודה בתחום הא בעיקר בתוך האקדמיה ולא מחוצה לה (אם כי קיימת האפשרות להתקבל למשרות יישומיות מהסוגים שציינתי קודם, בהתאם לניסיון והידע הספיציפי הדרושים לתפקיד - ושיש למועמד). 3. הנוירו-פסיכולוגיה היא אחותה הקטנה (והמפותחת) של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, המחקר הוא "תיאורטי" באותה מידה ועוסק באותם נושאים בדיוק - פשוט בשימוש בשיטות מחקר שונות (והנחות עבודה מעט בעיתיות). עם זאת, בניגוד לקוגניטיבית - לנוירו יש גם צד טיפולי (נוירו' שיקומית) ולכן היא הופכת פופולרית יותר ויותר בקרב מסיימי תואר ראשון. 4. מה אפשר לעשות עם התואר: זו שאלה קשה יותר. על פניו, נראה כאילו אין טעם ללמוד תואר שני בקוגניטיבית אם לא מתכננים על קריירה באקדמיה. עם זאת,כפי שציינתי, האספקטים היישומיים של התחומים רבים מאוד, ובאמצעות התכווננות במהלך לימודי תואר השני, וצבירת ניסיון בשטחים יישומיים (בפרקטיקום ובלקיחת קורסים מתאימים) ניתן בהחלט להשתלב בשוק העבודה בתחומים רבים ומגוונים מאוד. אני למשל, צוברת ניסיון בתחום הפסיכומטריקה ומקווה להשתלב בתחום בסוף התואר. קולגה שלי נמצא בשלבים מתקדמים מאוד של קבלה לעבודה בקונצרן כלכלי ענק מחו"ל שמעוניין לבצע "קבוצות מיקוד" על אבקת כביסה חדשה. שתיים מבוגרות החוג שסיימו בשנה שעברה עובדות בחברות הייטק כמפתחות יישומי מחשב ובוגר אחר עובד בממד"ה הצה"לית (אבל אני לא בדיוק סגורה על התפקיד). בקיצור - אפשר בהחלט למצוא עבודה גם מחוץ לאקדמיה. 5. אבל השאלה האמיתית היא - האם (ועד כמה) את מעוניינת בלימודים הללו? התחום הוא תחום מרתק ומרחיב אופקים מאין כמוהו. אם את מעוניינת בידע בזכות עצמו - הרי שזהו אחד התארים הטובים ביותר לרכישתו. לעומת זאת, אם את מעוניינת במציאת מקום עבודה מקצועי בהקדם האפשרי - זהו אינו החוג בשבילך. מכיוון שאני יכולה להמשיך במונולוג הזה לנצח, פחות או יותר, אני אעצור כאן, ואם יהיו לך שאלות נוספות (וממוקדות יותר - כדי לחסוך את הצונאמי הורבאלי שלי) - אני אשמח לענות
 

adudu

New member
שלום לך, יש לי כמה שאלות בבקשה

האם בתואר השני לפסיכולוגיה קוגניטיבית לומדים תכנות? בכלל, האם ישנו קשר בין קוגניטיבית למדעי המחשב? האם לאחר השלמות ניתן לעסוק גם במחקר וגם בעבודה טיפולית (טיפול קוג'-התנהגותי)? מדוע מומלץ להירשם למסלול ישיר לדוקטורט ולא להסתפק בתואר שני? לגבי העבודות שציינת: האם יש צורך בלימודי השלמה מסוימים או התמחות מיוחדת כדי לרכוש את הידע הספציפי, או שבוגרי המגמה לומדים את כל אלו ויכולים להשתלב בשוק העבודה במגוון התחומים בציינת? תודה!!!!
 

aviviel

New member
שלום גם לך ../images/Emo13.gif

אז לפי הסדר: 1. לא חייבים ללמוד תכנות, אך רבים בוחרים לעשות זאת. [אני רציתי, וזה ממש לא מסתדר לי במערכת השנה, אז החלטתי ללמוד תכנות ומתמטיקה בשנה הבאה (אחרי שאסיים את התואר הנוכחי) באו"פ, שהיא האוניברסיטה המועדפת עליי]. 2. וודאי וודאי - יש קשר הדוק, ולמרות שהוא דו כיווני, זרימת הרעיונות היא בעיקר מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית למדעי המחשב ולא להיפך (פשוט משום שהפיתוח והמחקר במדמ"ח הוא יישומי ולא תיאורטי). 3. אני מניחה שכן - לא בדקתי. ידוע לי שאונ' ת"א מפעילה מסלול מיוחד (ויקר) לפסיכולוגים שלא התמחו בטיפול קליני בו ניתן לעבור הסבה לטיפול. 4. לא ידוע לי על המלצה כזו. מעבר לזה, מניסיוני, למעט מקרים בהם מוצאים מעבדה ונושא מחקר ראוי כבר בשלהי התואר הראשון - לא רצוי וגם כמעט בלתי אפשרי להמשיך "ישירות" לדוקטורט. בכל מקרה - כותבים תזה וממלאים את כל חובות התואר השני (למעט כתיבת התזה עצמה) ורק אז מתחילים את העבודה על הדוקטורט - כך שהעסקה ממש לא משתלמת. 5. תלוי בתוכנית הלימודים האישית (בב"ש, בכל אופן-מדובר בתוכנית גמישה ביותר), בניסיון המקצועי הקודם והבלתי תלוי בלימודים וכמובן - בדרישות המעסיק. כל האנשים שסיפרתי עליהם לא עברו כל הסבה או השלמות והתקבלו לעבודה על סמך הכל הכישורים שציינתי בסעיף זה. עם זאת, למען הגילוי הנאות אציין שמציאת מקום עבודה מתאים אורכת זמן בד"כ, והייתי מעריכה את זמן חיפוש העבודה בכחצי שנה בממוצע (כמובן שלא ערכתי מחקר בנושא - מדובר רק בניסיונם של האנשים שסיפרתי עליהם קודם). על לא דבר
 

zoe80

New member
ראשית, תודה לך על התשובה המפורטת.

כשרשמתי שללמוד קוגניטיבית זה כמו ללמוד תואר בפילוסופיה, התכוונתי לכך שזה יעשיר אותי בידע חדש ונרחב, אולם לא אוכל להשתלב במקומות עבודה בעזרתו, פרט לאקדמיה. ע"ס המשך השרשור אני רואה שניתן גם להשתלב (אומנם קשה יותר) גם בעבודה מחוץ לאקדמיה.... האם תחום הנדסת אנוש/מדעי המחשב מקבל "תופס" נרחב למדי במהלך התואר?
 

aviviel

New member
../images/Emo22.gif לחלוטין תלוי בלומד...

הערה: יש לקרוא את תשובתי בסייג אחד: הדברים נכונים ללימודים באב,ג, ובה בלבד. אין לי מושג מה קורה במחלקות אחרות (אבל אני שמחה לראות שיש כאן נציגים ממקומות אחרים שוודאי ישלימו את דבריי בקרוב). במחלקה להנדסת גורמי אנוש בב"ש יש תואר שני בהנדסת גורמי אנוש שרוב הקורסים שלו חופפים לקורסים בתוכנית הלימודים בפסיכולוגיה קוגניטיבית. עם זאת, ניתן להעביר תואר שלם בלי להתקרב אליהם בכלל. לגבי מדמ"ח - זה כבר פחות קרוב, אבל ניתן להירשם לקורסים מהמחלקה הזו בלי בעיה (אם עומדים בדרישות הקבלה). ניתן גם להפוך את התואר לתואר שנוגע בכל תחום אחר בפסיכולוגיה (חברתית\ארגונית, למשל, התפתחותית, נוירו-קוגניטיבית ואפילו קלינית, אם ממש מתעקשים).
 
למעלה