קבלות אינן יכולות לשמש כהוכחה בעת המפגש עם נהג האוטובוס
אענה לך במסודר
אבל אני באמת מבקש שתפסיק לצעוק. אני מבין שאתיקה של אינטרנט זה כנראה נושא שזר לך, אבל ריבוי סימני קריאה (או סימני שאלה) והדגשות מתפרש לקורא כצעקה וזה מאוד לא מנומס.
 
1) אין סיבה להפעיל אוטובוסים מסוג אורבנית, כמו שיש במטרונית ובקווים 1/189 בת"א, בכל קו בארץ. הם נועדו לאוטובוסים בעלי קיבולת גבוהה
 
2) עלייה מכל הדלתות זה דבר שהולך וקורה, בהדרגה. זה לא פרוייקט שעושים ברגע. כל הזמן מתווספים עוד קווים שבהם אפשר לעלות מכל הדלתות.
 
3) כל עוד התשלום במזומן מתאפשר, לנהג אין ברירה אלא "להתעסק עם כסף". ביטול התשלום במזומן זה דבר שיעזור לרוב הנוסעים, אבל יפגע באוכלוסיות חלשות כמו אנשים שאין להם זמן להוציא רב קו או אנשים מבוגרים שלא מבינים בטכנולוגיה. אני מאמין שתשלום במזומן לנהג ייעלם בעתיד, אבל זה ייקח זמן.
 
4) אי אפשר להתקין מכונות הטענה של רב קו כמו שיש בתחנות המטרונית בכל תחנה ותחנה. זה מאוד יקר, ורשויות מקומיות מטרפדות ניסיונות כאלו ע"י גביית ארנונה על המכונה כאילו הייתה שלט פרסום - זו הסיבה שקווים עקרו את כל המכונות שלהם שהציבו בתחנות העמוסות בפתח תקווה, לא השתלם להם גם לתת שירות לציבור "בחינם" וגם לשלם עליו ארנונה.
 
5) אם תשמור קבלות תוכל להוכיח כל מה שתרצה. בפועל לא לכולם קורות תקלות ולא צריך לתעדף מערכת כדי לספק לך מלא נייר "קביל משפטית" כדי להוכיח את חפותך בכל מקרה שלא יהיה. צריך לצמצם שימוש בנייר, לא להגדיל.
 
6) בקווי דן בת"א יש לך אפשרות לשלם באשראי גם אם כרטיס הרב קו שלך ניזוק או לא קיים: אפליקציית hop-on. אבל לא ראיתי הרבה אנשים שבאמת משתמשים בזה, אז כנראה שהרב קו נוח לכולם
 
7) אתה לא יכול לחייב את כולם לשלם באשראי, כי לא לכולם יש כרטיסי אשראי (למשל, ילדים). כל עוד זה המצב אתה חייב לאפשר רכישת כרטיסים במזומן.
 
8) עד שלא תצא לפועל התוכנית של בנק ישראל שתחייב כל בנק להנפיק debit card עם צ'יפ, לכל לקוח בחינם, ועד ששיטת chip&pin לא תיכנס לפופלריות כאן, אי אפשר בכלל לדבר על תשלום באשראי באוטובוס בלי רב קו בכלל (כמו בלונדון) - קודם צריך שישראלים יתרגלו לצורת השימוש בכרטיס הזה, לראות שזה עובד וכו'. אין טעם להשקיע בפיתוח של מערכת שתאפשר את זה עכשיו כל עוד הכרטיסים האלו לא בשימוש נפוץ מספיק. תשלום באוטובוס בכרטיס אשראי מגנטי לא בא בחשבון.
 
9) אם חשוב לך כל כך להטעין באשראי, גש לתחנה המרכזית הקרובה למקום מגוריך, רכוש קורא כרטיסים של "רב קו אונליין" ממפעילת האוטובוסים החביבה עליך, ותוכל להטעין את כרטיס הרב קו שלך באשראי בבית. זה קיים וזה עובד. לחלופין, אתה יכול להשתמש גם בhop on וגם באפליקציה של "רב קו אונליין" אם יש לך טלפון חכם עם שבב NFC.
 
זהו. זה עונה על כל הנקודות שהעלית.
קבלות אינן יכולות לשמש כהוכחה בעת המפגש עם נהג האוטובוס
קבלות אמנם יכולות לשמש כהוכחה וכראייה בתחנות השירות, אבל לא בעת המפגש עם נהג האוטובוס ולכן טענתך לעניין הקבלות איננה רלוונטית כלל.
לעניין מכונות אוטומטיות (או קופות מאוישות) לצורך מכירת כרטיסי נסיעה, ואני חוזר ומדגיש שאני מתכוון למכונות אוטומטיות לצורך מכירת כרטיסי נסיעה בודדים כפי שיש בכרמלית וברכבת ישראל,
אפשר להתקין מכונות שכאלה בתחנות המרכזיות, הדבר אינו דורש אישורים ורשיונות מיוחדים מהרשויות המקומיות. ובכלל, אם הכסף הולך למשרד התחבורה ולא למפעיל התח"צ, אז די והותר במכונות מסוג אחד שיהיו טובות לכל המפעילים בכל הארץ.
לעניין השימוש שלי במילה מטרונית, כשאני משתמש במילה מטרונית אני מתכוון לאוטובוסים שבהם הנהגים עוסקים בנהיגה בלבד ולא בענייני כספים ובאוטובוסים שכאלה רכישת הכרטיסים מתבצעת במכונות אוטומטיות מחוץ לאוטובוס. אין כוונתי לסוג האוטובוס ובוודאי שלא לאוטובוסים רבי קיבולת.
לעניין הצמצום בשימוש בנייר, אני מסכים שכדאי לצמצם את השימוש בנייר, אבל
רק כאשר יהיה אפשרי במקרה של תקלה מכל סוג שהוא לשלם לנהג בכרטיס אשראי או לחילופין לאפשר לנוסע לנסוע "ללא תשלום". כל עוד זה לא קיים ובמקרה של תקלה הנוסע נדרש ולמעשה מחוייב לשלם לנהג האוטובוס ובמזומן בלבד, אין לצמצם את השימוש בכרטיסי הנייר.
לעניין "אתה לא יכול לחייב את כולם לשלם באשראי...", אין לי כל עניין לחייב את כולם לשלם באמצעות כרטיס אשראי, אלא לאפשר לי וגם למשתמשי תח"צ נוספים לשלם גם באמצעות כרטיס אשראי כפי שקיים כיום בכל בית עסק המכבד את עצמו ואת לקוחותיו. מה שקורה כיום באוטובוסים בישראל זה שאין כל אפשרות לשלם באמצעות כרטיס אשראי ולמעשה אין בכלל מכונות אוטומטיות ו/או קופות מאוישות לצורך רכישת כרטיסי נסיעה ולמעשה אפשרות התשלום כיום היא רק לנהג האוטובוס ובמזומן בלבד. מה שמראה על היחס והזלזול של מפעילי התח"צ למשתמשים בתח"צ. שים לב שכיום ניתן לשלם באמצעות כרטיסי אשראי כמעט בכל מקום למעט אוטובוסים ומוניות.
ומדוע ולמה אתה כל כך מתלהב מהdebit card?
הdebit card איננו כרטיס אשראי כלל אלא כרטיס לחיוב מיידי. כלומר, אתה מבצע עיסקה בdebit card ומחויב בחשבון הבנק לאחר יום עסקים אחד. מה בכלל היתרון בdebit card? תחשוב שעבור השימוש בdebit card ירשמו לך 30 שורות חיוב בחשבון הבנק והבנק יחייב אותך בעמלת רישום פעולה בחשבון הבנק בגין כל 30 החיובים בחודש בdebit card. אז מה בכלל היתרון בכרטיס הזה? כיום אתה מחוייב בכרטיס אשראי אמיתי פעם אחת בחודש בגין כלל העיסקאות שביצעת בחודש הקודם, כלומר שורה אחת בלבד בשבון הבנק עבור כל כרטיס אשראי.
ושוב, אפשר להתקין בכל התחנות המרכזיות מכונות אוטומטיות לצורך רכישת כרטיסי נסיעה כפי שיש כיום בכרמלית וברכבת ישראל.
לעניין הרב-קו, אני חוזר ומדגיש שוב שכרטיס הרב-קו מחייב שימוש בכסף מזומן ובכסף מזומן בלבד וזאת מאחר ובמקרה של תקלה אין לנוסע כל אפשרות להוכיח דבר בעת המפגש עם נהג האוטובוס ולכן הנהג עלול לבקש ממנו לשלם עבור הנסיעה ובמזומן בלבד. ולכן האפשרות להשתמש בכרטיס הרב-קו היא בטלה ומבוטלת ולא באה בחשבון.