נבואות במקרא

qwerim

New member
נבואות במקרא

כיאות לתורה אשר נתנה לנו מאת קורא כל הדורות וצופה המעשים, אנו נצפה למצוא במסמך (-התורה-) ידיעות מראש על עניינים שיתרחשו. הקדמה1 : לדעת כל הכופרים התורה נחתמה לפני 2300 שנה לפחות, בתקופת עזרא. אנו נביא רק נבואות כאלו ש: 1. נאמרו ללא ספק זמן רב לפני התגשמותן 2. פשוטו של מקרא (דהיינו, שללא ספק שאל מאורע זה התכוון המקרא), ופשוטה של היסטוריה (שאכן ללא ספק כך קרה). 3. נבואות מפורטות, הנוטלות סיכונים, נגד ההגיון והניסיון ההיסטורי. 4. נבואות פרדוקסליות ואבסורדיות. הקדמה2 : הדת היחידה מלבד היהדות שהעזה לומר נבואות היא הדת הנוצרית. כריסוסטומוס שחי במאה השלישית לספירה כותב כי "האלוקים לעולם לא יניח ליהודים לחזור לירושלים…" (מצוטט בספרו של ברל לוקר "בחבלי קיום ותקומה" בעמוד 69). נבואה זו הנה הוכחה חזקה עד כמה קשה לומר נבואה ולדאוג שאכן תתגשם, גם אם מדובר בנבואה שההגיון והניסיון מחייבים את התגשמותה. שהרי, כל זמן שנבואה זו נראתה שמתגשמת והולכת, היא לא הייתה כה מרשימה, הן הנבואה הזו לא עומדת בקריטריונים דלעיל, היא איננה נגד ההגיון. אדרבא, אין כל הגיון שעם שעזב את ארצו ישוב אליה אחרי זמן כה רב. כריסוסטומוס דיבר אפוא בהגיון. אין זה גם נגד כל מודל היסטורי, שהרי ההיסטוריה מאשרת כי עמים שעזבו את ארצות מולדתם – לא שבו אליהן וממילא אך טבעי הוא כי העם היהודי לא ישוב לארצו… הכותב לא נטל כל סיכון. ואע"פ כן, כידוע "נבואה" זו לא התגשמה, ויהודים שבו לארץ ישראל למגנת ליבה של הנצרות, ששיבת ציון שכזו עומדת בסתירה לאותה נבואה, ועלינו לזכור כי לא מדובר סתם באיזו נבואה בעלת חשיבות משנית, אלא בנושא העומד בראש מעיינם של הנוצרים המאמינים כי האלוקים החליף, כביכול, את העם היהודי באומה אחרת והעדות היא כי ארץ ישראל נלקחה ממנו, כביכול, לנצח… ועתה מששבו היהודים לארץ ישראל התנפץ רעיון זה מכל וכל… ללמדנו עד כמה קשה לומר נבואה ולדאוג להתגשמותה גם כשמדובר בנבואה כה הגיונית שהתגשמותה עשויה להיות כה טבעית. נביא להלן מעט דוגמאות מנבואות הכתובות במקרא שהיו אמורות להתקיים, ואכן התקיימו. נבואה 1. (הישרדות) – אין זכר לשומרים ולאכדים לבבלים או לאצטקים והאינקה, עמים שלמים נעלמו באופן שונה ע"י כבוש או פזור, או שהוטמעו בעם אחר או שנטמעו בהם, או ע"י רעב או אסונות טבע. מעטים הם העמים שלהם זהות ברורה שלא לדבר על שורשים בעברם. לעומת זאת בולטת הישרדותו של העם היהודי, והצורה שבה שרד אין לה אך ורע על במת ההיסטוריה. כיוון שאין מדובר בתופעה מקובלת, אין לחזותה מראש. ובכל זאת התורה מבטיחה: "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם". ירמיהו נבא (ירמיהו נ´) כי בבל הכובשת האדירה שכבשה את א"י והגלתה את הגלות, תחרב. ואלו העם היהודי המתמוטט והולך, הבטיח לו עתיד נצחי. "והייתה בבל…כמהפכת אלוקים את סדום ואת עמורה…לא תשב לנצח" וכו´. וגם מנבא שלא תשוב עוד לקם לעולם! מנין לילוד אישה לדבר על נצח? הסיכוי כי עיר לא תקום מחדש, לעולם, יש בנבואה זו סיכון של ממש. ובמיוחד כשמדובר על העיר בבל – מרכז האימפריה הבבלית, הן כה רבים חלמו לבנותה, כאלכסנדר מוקדון שרצה להופכה לבירת קיסרותו. "גם זרע ישראל ישבתו מהיות גוי לפני כל הימים וכו´ " (ירמיהו ל"א) ירמיהו מנבא: א. העם יהיה קיים לעולם. ב. הם ידעו שהם מזרע ישראל. ג. תמיד יהיו מבני העם שישמרו תורה ומצוות. ואת כל זה ירמיהו מבטיח בשעה שהוא מקונן על חורבנם. גם ישעיה: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה´, רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך, לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך, אמר ה´, מעתה ועד עולם" יהודים תמיד יהגו בתורה. המצרים, האכדים, השומרים והיוונים, הרומים הבבלים והאשוריים, איש אינו עוסק בהם ולומד אותם על מנת לקיימן, ובו בזמן, תורת ישראל ממשיכה להילמד ולהתקיים כמעולם, אותם תפילין כמו שנמצאו במערות בר כוכבא, אותם מקוואות עתיקים. התופעה אינה מקובלת ואינה מוכרת ולכן לא ניתן לחזותה מראש. עם ישראל אפילו בזמן הקשה ביותר לא חדל מלעסוק בתורה (למרות שמקובל שעמים פרחו ושגשגו רק כאשר המצב הביטחוני והכלכלי היה שפיר) ואף תופעה בלתי טבעית זו – נחזתה מראש. וכמו כן, אין הגיוני כי מערכת חוקים תחשב רלוונטית אלפי שנים ללא הפסקה. נבואה2. (עם קטן) - "ונשארתם במתי מעט תחת אשר הייתם ככוכבי השמים לרוב" (דברים כ"ח). בגלות הם יהיו מעטים. פרדוכס – אותה תורה שהבטיחה כי העם לא ייכחד – מבטיחה כי דווקא בתקופה הקשה בהיסטוריה יהיה "מתי מעט" ובכ"ז לא ייכחד. מעין "שבור את החבית ושמור את יינה". נבואה 3. (פיזור) – "והפיצך ה´ בכל העמים מקצה השמים ועד קצה הארץ" (דברים כ"ח). אין עם שהיה מפוזר כמו העם היהודי. מניין ידע משה שכך יהיו הדברים? ועוד, גם לנבא את פזור העם וגם את הישרדותו, הופך את הנבואה ליותר בלתי הגיונית. (הזכרנו שעמים רבים נמחקו עקב התבוללות) נבואה 4. (גירושים) – "ובגויים האלה לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך". לא היה עם שסבל מגירושים כמו העם היהודי. לא היה עם שהוצא כנגדו צו גירוש ממלכתי, ואלו רוב המדינות גירשו את יהודיהן. איך אפשר לחזות כי ארצות שונות בעלי מנטליות שונה יתאחדו בעניין אחד – ביחס ליהודים? ושוב- לא יצליחו לכלותו! נבואה 5. (אנטישמיות) – "והיית שמה למשל" (דברים כ"ח). "ונתן ה´ לך שם לב רגז", תופעת האנטישמיות הנה תופעה בלתי מובנת שהחוקרים עסקו בה רבות ועד היום נשארה תמוהה. וגם תופעה בלתי הגיונית זו התורה חזתה, ובכל זאת "הקב"ה מצילנו מידם" (הגדה של פסח). נבואה 6. (עם מדובר) - "והיית שמה למשל ולשנינה". רש"י – מלשון "ושיננתם" – ידברו בך". מרק טווין כותב "הוא הבולט ביותר על כוכב לכת זה". וגם את זאת ידעה התורה מראש. סיכום – ההיסטוריה היהודית מלאה פרדוכסים, עם קטן שנוא, רדוף, מגורש, והעם ממשיך ליצור את יצירותיו, בכל התנאים, ולשמור על אורחות חייו. וכל זה, היה כתוב בתורה מראש. נבואה 7. (הכותל יעמוד לעד). – הנה זה עומד אחר כתלנו" (שיר השירים ב´). ובמדרש על שיר השירים מבואר פסוק זה "אחר כותל מערבי של בית המקדש שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם". (המדרש קיים גם לפי דעת קלוייזנר כ 1600 שנה לפחות). כיצד ניתן לדעת על כותל אבנים שלא יחרב בזמן שהשאר יחרבו? מי מסתכן להתחייב על כזאת? מיכה אומר "ציון שדה תחרש…והר הבית לבמות יער", והרי שתי הנבואות צריכות להתקיים, ואכן הר הבית נחרש מספר פעמים, ואלו הכותל המערבי נשאר עומד קיים! (הערה – בוודאי כוונת המדרש לכותל הר הבית ולא לכותל המקדש, שכן בזמנו של המדרש כבר כותלי המקדש היו כבר חרבים. גם כותל הר הבית יכול להיקרא כותל המקדש שכן כל הר הבית מכונה מקדש. ישנם עוד נבואות רבות שהתגשמו הכתובות בתורה ובנביאים, אך מפאת קוצר הזמן לא הבאתים.
 

אחר

New member
חגי יקירי

ביקשת לא לחות דעה על דבריך בטרם נקרא אותם עד סופם. קראתי את כל המאמר, ותרשה לי לומר שאין בו דבר מלבד דמגוגיה זולה. אעבור על כמה מהטענות שלך. זה יהיה קצת ארוך, וכל מי שמתכוין לקטר שלא יקרא בכלל. הנבואות של ישעיהו וירמיהו על שרידות ישראל ושיבתו לארצו. ראשית יש לזכור שמדובר בנבואות שניתנו לאחר שוב עם ישראל לארצו מגלות של 70 שנה (עפ"י הגישה הכפרנית שהיא נקודת המוצא שלך עצמך). אירוע חריג לכשעצמו. הנבואה לא ניתנה על יסוד של "ריק" וצפיית עתיד אלא תיאור השיבה לארץ שכבר התרחשה והנחה הגיונית שאותו מזל יעמוד גם הלאה לעם ישראל. וחשוב להבין שהנבואה לא לקחה שום סיכון. אם תתממש הנבואה מה טוב. אם לא תתממש הנבואה, ועם ישראל לא יתקיים, מה כבר יש להפסיד. יש לציין כי את השאלה הזו שאלתי את הרב נויגרשל בהרצאתו (לאחר שהוא מנה את נטילת הסיכונים כחלק מהמרכיבים ההכרחיים של נבואה שניתן לטעון שהיא אמיתית). התשובה שלו היתה שירמיהו לקח סיכון שאומות העולם יבינו שאין נבואתו אמת. זו תשובה שראוי לו לנויגרשל שייבוש שהוציא אותה מפיו. כאילו ירמיהו יכל לדעת שספריו יזכו לתפוצה רחבה מזו של הקהילה היהודית המצומצמת (להזכירכם, מדובר בתקופה שקדמה לנצרות במאות שנים). הנבואה על שרידות העם, מלבד זאת שאינה נוטלת סיכונים ושהיא מסתמכת על ניסיון היסטורי, היא לא ניחוש כזה פרוע. יש שתי אפשרויות- שהעם ישרוד או שהוא יתבולל. אולי אפשרות השרידות היא היותר נמוכה. אז במקרה הזה היא התממשה. לא מדובר בקליעה לאפשרות שהיא אחת ממיליון. אביא דוגמא להמחשת דבריי. נניח שאני מנבא שבבחירות הקרובות תנצח מפלגת העבודה, למרות שהיא מפגרת בסקרים בהרבה. אם אני במקרה צודק אז יש לי מזל. אם לעומת זאת, אני מנחש בדיוק מלא את מספר החכי"ם לכל סיעה אני או חכם גדול או בעל יכולת על טבעית. הנבואה על שרידות העם גרסה אופציה שסבירותה נמוכה יותר והיא התקיימה. היא לא ניבאה פרטים מדוייקים שניתן לומר- אם התקיימו דבריה ודאי נאמרו מתוך ידיעה אמיתית. [וכמו שראינו, היא לא רק "ניבאה" אלא הסתמכה על ניסיון היסטורי]. צריך לזכור שהנבואה ניתנה כדי לעודד את רוחו של עם ישראל. אם לא הייתה מתממשת, הנבואה לא הייתה משתמרת ואף אחד לא היה יודע עליה היום. מי יודע כמה "נבואות" כאלו לא התממשו ואבדו. כללו של דבר- הנבואה הוכרה ככזו לאחר שהתממשה [חלקית, עם השיבה מגלות בבל]. אין לתמוה איך הנבואות של הנביאים התממשו, כיון שרק בגלל שהם התממשו הם נשמרו כנבואות. לגבי הנבואה על חורבן בבל- שוב, מדובר בתקופה לאחר מפלת בבל ועלייתה של האימפריה הפרסית. אי תקומתה של בבל לא הייתה מסקנה לא מבוססת על המציאות. הנבואה על פיזור העם נכתבה לאחר הגליית עשרת השבטים [שוב, מתוך נקודת הנחה כי עד ה"קנוניזציה" שהייתה בימי כנסת הגדולה כל הכתובים היו נתונים לשינויים]. זה מסביר מצויין את ה"נבואה" שנכתבה לאחר מעשה כאילו נאמרה שנים רבות קודם בתור צפיית עתיד. הנבואה על כך שעם ישראל יהיה קטן ונרדף היא הדבר ההגיוני ביותר. הערכה שנכתבת לאחר חורבן בית ראשון והגליית רוב רובו של עם ישראל אינה יכולה להיות אחרת. ומעל כל אלו מרחפת הטענה שכתבתי בשרשור הקודם. כל הנבואות אינם באמת נבואות. תמיד הפרשנות יכלה (ועשתה!) להוציא אותם מהקשרם, להתנות אותם בכל מיני תנאים של התנהגות של עם ישראל שלא בא זכרם בנבואה עצמה. כך שהנבואה לא נתפסה מעולם כצפיית עתיד שניתן לבדוק את התממשותה, אלא כאיזושהי הבטחה שקיומה אינו בטוח והוא תמיד מוטל בספק.
 
ועוד: על נבואה שמגשימה את עצמה

אכן, כפי שכותב אחר בתגובתו המצויינת, לכל "הנבואות" הללו רקע הסטורי ברור. אכן, היה נחמד לו היתה נבואה בה היו מספרים לנו על הרצל ובן-גוריון ועל תקומת מדינת ישראל תוך ציון השנה המדוייקת. מה, אלוהים לא יכול להיות קצת יותר ספציפי? אבל אין ספק שלנבואות הללו היתה השפעה רבה על התעוררות הלאומיות היהודית במאה התשע-עשרה ועל הפניית המאמץ לכיוון ארץ ישראל, עם היווצר התנאים המתאימים. ואכן, המנגנון הידוע של נבואה שמגשימה את עצמה עבד גם כאן...
 

גל נעים

New member
יש רמז לתקום המדינה!.

אברהם אבינו ע"ה נולד ב-1948 לבריאה! זה לא נס? [שתיים סוכר בבקשה]
 

חלי 24

New member
כדי לא לפתוח שרשור חדש

אני מוסיפה הודעה פה גם אם לא קשורה ממש. מישהו יכול לאמר לי שמות של ספרים שאני יכולה לעיין בהם שמוכיחים את הסתירה בין הארכיאולוגיה למקרא? אני פשוט לא מבינה איך יכולה להיות סתירה,ארכיאולוגים סה"כ משערים דברים,איך אפשר להסתמך על מה שהם אומרים?ו
 
ביאור מונחים לבקשתך

תיאולוגיה - בתרגום מילולי זו התורה העוסקת באל, ולמעשה זהו העיסוק בדוגמות האמונה הדתית מנקודת ראותם של חכמי אותה דת. פילולוגיה - חקר המוצא וההתגלגלות הלשונית של המלים.
 
ושוב על תנ"ך וארכיאולוגיה

לחלי, את יכולה לעיין במאמרים שקישור אליהם מובא באחד האשכולות הקודמים. כמו כן, הספרים הבאים: התנ"ך החילוני, משה יהלום הפולמוס על האמת ההסטורית במקרא, עורכים ישראל לוין ועמיחי מזר. ובאנגלית: The Bible Unearthed של הארכיאולוג הישראלי ישראל פינקלשטיין. הארכיאולוגיה היום עושה שימוש בשיטות מדעיות ובידע רב שהצטבר במשך כ-150 שנות מחקר, ביחוד בארץ ישראל שזכאי לכינוי "הארץ הנחפרת", כי כמעט אין עוד מקום שנחפר בצורה כל כך אינטנסיבית.
 
אין לי הרבה מה להוסיף

אחרי אחר ואלישע בן אבויה ובכל זאת כמה הערות, 1)נבואת כריסוסטומוס לא הופרכה שכן תמיד אפשר לומר שכוונתו היתה לשליטה בירושלים העתיקה ובנין בית המקדש (אני בטוח שזה מה שהנוצרים אומרים וזה מה שהיית אתה אומר לו היה מדובר במקרה הפוך). 2)"והייתה בבל…כמהפכת אלוקים את סדום ואת עמורה…לא תשב לנצח"? עד כמה שידוע לי בבל זה עירק והנה לך הפרכה גמורה אז איך מעיז בכלל להוכיח מכאן בדיוק ההיפך. 3)"תורת ישראל ממשיכה להילמד ולהתקיים כמעולם, אותם תפילין כמו שנמצאו במערות בר כוכבא, אותם מקוואות עתיקים" לא ידוע לי על מציאת תפילין מהתקופה שלפני בית שני וגם לא על מקוואות, האם התורה שנלמדת היום היא התורה שנלמדה בזמן הנביאים? צא ועבור על מסכתות הש"ס ותראה שרובם עוסקים בתקנות שהתחדשו בימי התנאים כך שאין לנו שום דבר מהתורה שנלמדה בימי הנביאים (אם בכלל), ובכלל חלק גדול מהש"ס עוסק בהסבר המשנה ובסתירות ממשנה למשנה ובמי אמר מה, ואיפה התורה שהיתה בימי הנביאים שום דבר לא נשאר ממנה. 4)תופעת האנטישמיות איננה תמוהה ויש לה הסבר פשוט, זה בגלל שלא קיבלנו על עצמינו את משיחיותו של ישו וגם צלבנו אותו (לא לא לא!!!!! אני לא מאמין בנצרות, אני רק בא להמחיש כמה סיבות תיאולוגיות אפשר לתת אם רוצים, אז למה שנקבל דוקא את ההסבר שלך). 5)אני מוכן להתנבא שהאיסלם יהיה קיים לעולם מה יש לי להפסיד? (אופס זה מה שאחר כתב) יש הרבה סיכויים שהנבואה תתקיים. ובכלל אני מסכים עם אחר תן לי נבואה על המיקרוגל או על המטוסים, למה חז"ל לא נתנו את זה כסימנים לביאת המשיח, מה סימן יותר מובהק מלומר כשיהיה מיקרוגל אז זה כבר עיקבתא דמשיחא, או כשאנשים ירחפו באויר אז יבא המשיח, למה אין שום זכר לזה?
 
למעלה