נושא לדיון: מחוננות תכונה מולדת או

מצב
הנושא נעול.

אמא של1

New member
נושא לדיון: מחוננות תכונה מולדת או

נושא לדיון: מחוננות תכונה מולדת או
תכונה נרכשת. מעונינת לשוב לשאלה שנדונה בפורום הקודם. מציעה כי תקציר הדיון יופיע כקובץ בפורום.
 

לי Li

New member
כפי שכבר אמרתי

נושא לדיון: מחוננות תכונה מולדת או
תכונה נרכשת. מעונינת לשוב לשאלה שנדונה בפורום הקודם. מציעה כי תקציר הדיון יופיע כקובץ בפורום.
כפי שכבר אמרתי
אני מתייחסת למחוננות כשילוב של שני הדברים: גם תכונה מולדת וגם תכונה נרכשת. ואני אסביר: כאשר ילד נולד להורים מחוננים או להורים שמוכנים להשקיע קרוב לוודאי שהם ישפיעו עליו ויגרמו לו לדרך חיים מסויימת ויעשירו אותו. יחד עם זאת ילד צריך גם להיוולד עם תכונות אופי בסיסיות שבהמשך יתפתחו בהתאם לסביבתו החיצונית והשפעותיה עליו. הילד צריך להיות סקרן, לא לפחד מאתגרים, וקצת תחרותיות לא תזיק. למחוננים יש לרוב יכולת ניתוח מעמיקה, וקליטה מהירה. הילד צריך להיות בעל רצון לגדול ולהתפתח ולהעשיר את עצמו. הוא ירבה לשאול שאלות וכ'ו. יחד עם זאת זוהי תכונה נרכשת, הסביבה נותנת חלק גדול מהמחוננות, כל תשובה שההורה עונה עליה, כל פעילות העשרה, כל ספר, כל תוכנית מדעית עוזרים ומקדמים את הילד. הילד צריך גם לקבל תנאים מהסביבה, תנאים בהם הוא יתפתח וינצל את יכולתו במלואה. ואילו הסביבה תצטרך להגיב לגירויים וכך הילד ילמד יתפח ויגדל להיות מחונן. אם כך זהו שילוב של שני הדברים, אני אומרת שהכף נוטה יותר לתכונה הנרכשת/נלמדת. אבל גם תכונות מולדות לוקחות חלק חשוב במחוננות.
 

אמא של1

New member
אלו תכונות לדעתך מולדות?

כפי שכבר אמרתי
אני מתייחסת למחוננות כשילוב של שני הדברים: גם תכונה מולדת וגם תכונה נרכשת. ואני אסביר: כאשר ילד נולד להורים מחוננים או להורים שמוכנים להשקיע קרוב לוודאי שהם ישפיעו עליו ויגרמו לו לדרך חיים מסויימת ויעשירו אותו. יחד עם זאת ילד צריך גם להיוולד עם תכונות אופי בסיסיות שבהמשך יתפתחו בהתאם לסביבתו החיצונית והשפעותיה עליו. הילד צריך להיות סקרן, לא לפחד מאתגרים, וקצת תחרותיות לא תזיק. למחוננים יש לרוב יכולת ניתוח מעמיקה, וקליטה מהירה. הילד צריך להיות בעל רצון לגדול ולהתפתח ולהעשיר את עצמו. הוא ירבה לשאול שאלות וכ'ו. יחד עם זאת זוהי תכונה נרכשת, הסביבה נותנת חלק גדול מהמחוננות, כל תשובה שההורה עונה עליה, כל פעילות העשרה, כל ספר, כל תוכנית מדעית עוזרים ומקדמים את הילד. הילד צריך גם לקבל תנאים מהסביבה, תנאים בהם הוא יתפתח וינצל את יכולתו במלואה. ואילו הסביבה תצטרך להגיב לגירויים וכך הילד ילמד יתפח ויגדל להיות מחונן. אם כך זהו שילוב של שני הדברים, אני אומרת שהכף נוטה יותר לתכונה הנרכשת/נלמדת. אבל גם תכונות מולדות לוקחות חלק חשוב במחוננות.
אלו תכונות לדעתך מולדות?
תחרותיות, סקרנות ......?
 

לי Li

New member
תכונות מולדות

אלו תכונות לדעתך מולדות?
תחרותיות, סקרנות ......?
תכונות מולדות
למען האמת אומרים שרוב התכונות שלנו מתגבשות בהיותנו קטנים. אבל אפשר להגיד שאני מחשיבה סקרנות כתכונה מולדת כי הרבה ילדים כאלה כבר בגיל מאוד קטן. יש גם את העניין שהילד צריך להיוולד בלי קשיים מסויימים של קליטה וכ'ו.
 

אמא של1

New member
אם ההורים סקרנים ומבלים הרבה

תכונות מולדות
למען האמת אומרים שרוב התכונות שלנו מתגבשות בהיותנו קטנים. אבל אפשר להגיד שאני מחשיבה סקרנות כתכונה מולדת כי הרבה ילדים כאלה כבר בגיל מאוד קטן. יש גם את העניין שהילד צריך להיוולד בלי קשיים מסויימים של קליטה וכ'ו.
אם ההורים סקרנים ומבלים הרבה
עם הילדים יש להניח שיעודדו תכונה זו בילד מקטנות.
 

לי Li

New member
נכון

אם ההורים סקרנים ומבלים הרבה
עם הילדים יש להניח שיעודדו תכונה זו בילד מקטנות.
נכון
בגלל זה אמרתי שהרבה תכונות מתגבשות אצלנו בגיל קטן... לכן קצת קשה להבדיל בין תכונות מולדות ללא.
 

אמא של1

New member
האם אם תכונה מסויימת לא התגבשה

נכון
בגלל זה אמרתי שהרבה תכונות מתגבשות אצלנו בגיל קטן... לכן קצת קשה להבדיל בין תכונות מולדות ללא.
האם אם תכונה מסויימת לא התגבשה
בגיל ינקות זה אבוד? האם הורים יכולים להביא לגיבושה בגיל מבוגר יותר נניח 9-10 ?
 
בהחלט כן

האם אם תכונה מסויימת לא התגבשה
בגיל ינקות זה אבוד? האם הורים יכולים להביא לגיבושה בגיל מבוגר יותר נניח 9-10 ?
בהחלט כן
עבור ילד מחונן, הסקרנות היא פונקציה של גורם סביבתי. אם הוא יימצא בסביבה אשר תאתגר אותו שכלית, הסקרנות תבוא באופן טבעי. יחד עם זאת, מומלץ להרגיל אותו לכך בגיל צעיר כמה שיותר, על מנת שלא יגדל עם הרגלים גרועים.
 

לי Li

New member
ניתן עדיין להשפיע על ילדים

האם אם תכונה מסויימת לא התגבשה
בגיל ינקות זה אבוד? האם הורים יכולים להביא לגיבושה בגיל מבוגר יותר נניח 9-10 ?
ניתן עדיין להשפיע על ילדים
אבל לא כמו בטווח הגילאים עד 5. בגיל 9-10 עדיין ניתן להשפיע, אבל פחות.
 
מחוננות היא תכונה מולדת

נושא לדיון: מחוננות תכונה מולדת או
תכונה נרכשת. מעונינת לשוב לשאלה שנדונה בפורום הקודם. מציעה כי תקציר הדיון יופיע כקובץ בפורום.
מחוננות היא תכונה מולדת
כאשר מתייחסים למחוננות כפוטנציאל. מיצוי הפוטנציאל, לעומת זאת, לא מגיע כמתת אל מלידה וצריך לעבוד על מנת להשיג אותו. בן אדם מחונן, לטעמי, נמצא בקבוצת סיכון גבוהה יותר להגעה למצב של אי מיצוי הפוטנציאל מבן אדם ממוצע, וזאת מאחר והרבה פעמים הוא צריך להילחם בגורמים הסביבתיים במקום להיעזר בהם.
 

אמא של1

New member
האם אין לרוב האנשים פוטנציאל

מחוננות היא תכונה מולדת
כאשר מתייחסים למחוננות כפוטנציאל. מיצוי הפוטנציאל, לעומת זאת, לא מגיע כמתת אל מלידה וצריך לעבוד על מנת להשיג אותו. בן אדם מחונן, לטעמי, נמצא בקבוצת סיכון גבוהה יותר להגעה למצב של אי מיצוי הפוטנציאל מבן אדם ממוצע, וזאת מאחר והרבה פעמים הוא צריך להילחם בגורמים הסביבתיים במקום להיעזר בהם.
האם אין לרוב האנשים פוטנציאל
למחוננות בלידתם?
 

לי Li

New member
אני מניחה

האם אין לרוב האנשים פוטנציאל
למחוננות בלידתם?
אני מניחה
שכיוון שאחוז הגאונים מכל האוכ' הוא 1% ואחוז המחוננים הוא 3% אז לרוב האנשים אין את הפוטנציאל, אולם יש הרבה שיש להם אותו אבל הם לא מנצלים אותו. במידה ולא מנצלים את הפוטנציאל הוא נאבד עם הזמן ועם הגיל, ואם מנצלים אותו הוא גדל, עד לשיא בגיל 18.
 

לי Li

New member
דרך אגב

אני מניחה
שכיוון שאחוז הגאונים מכל האוכ' הוא 1% ואחוז המחוננים הוא 3% אז לרוב האנשים אין את הפוטנציאל, אולם יש הרבה שיש להם אותו אבל הם לא מנצלים אותו. במידה ולא מנצלים את הפוטנציאל הוא נאבד עם הזמן ועם הגיל, ואם מנצלים אותו הוא גדל, עד לשיא בגיל 18.
דרך אגב
אני לא בטוחה שה-!% הם אכן גאונים, נראה לי שהם פשוט הקבוצה העילית של המחוננים, וחלק אף קטן יותר מהם הם גאונים.
 
האם פוטנציאל הולך לאיבוד?

אני מניחה
שכיוון שאחוז הגאונים מכל האוכ' הוא 1% ואחוז המחוננים הוא 3% אז לרוב האנשים אין את הפוטנציאל, אולם יש הרבה שיש להם אותו אבל הם לא מנצלים אותו. במידה ולא מנצלים את הפוטנציאל הוא נאבד עם הזמן ועם הגיל, ואם מנצלים אותו הוא גדל, עד לשיא בגיל 18.
האם פוטנציאל הולך לאיבוד?
אין אמנם מחקר חד משמעי, אבל הדעה הרווחת היא שלרוב לא, לפחות לא ברמה משמעותית מדי. יחד עם זאת, הקושי למצות את הפוטנציאל גדל, אם לא מתווים הרגלים נכונים עוד מגיל צעיר.
 

לי Li

New member
כן ../images/Emo13.gif

האם פוטנציאל הולך לאיבוד?
אין אמנם מחקר חד משמעי, אבל הדעה הרווחת היא שלרוב לא, לפחות לא ברמה משמעותית מדי. יחד עם זאת, הקושי למצות את הפוטנציאל גדל, אם לא מתווים הרגלים נכונים עוד מגיל צעיר.
כן

זה מה שהתכוונתי... בערך
 

טל קר

New member
אבל מה זה ניצול/בזבוז פוטנציאל?

האם פוטנציאל הולך לאיבוד?
אין אמנם מחקר חד משמעי, אבל הדעה הרווחת היא שלרוב לא, לפחות לא ברמה משמעותית מדי. יחד עם זאת, הקושי למצות את הפוטנציאל גדל, אם לא מתווים הרגלים נכונים עוד מגיל צעיר.
אבל מה זה ניצול/בזבוז פוטנציאל?
כל הזמן דחפו לי 'לנצל את הפוטנציאל שלי' אז עשיתי בגרות בחמש מתמטיקה וחמש מחשבים, ונרשמתי לעתודה ללימודי מדעי המחשב סטטיסטיקה וחקר ביצועים. מאוד לא אהבתי ועזבתי אחרי סמסטר. עדין טחנו לי על הפוטנציאל שהולך לאיבוד, ויצא שסימתי תואר שני במנהל עסקים בהצטינות. עכשיו, כשאני בת 26, החלטתי שאלו החיים שלי לחיות, ושנמאס לי מ'ניצול הפוטנציאל' שאליו מתכוונים, והתחלתי ללמוד השנה הסבה לעבודה סוציאלית. אף אחד בסביבתי לא חושב עכשיו שאני 'מנצלת את הפוטנציאל שלי'. כולם חושבים שנפלתי על הראש.
 

the new L

New member
אני חושב

אני מניחה
שכיוון שאחוז הגאונים מכל האוכ' הוא 1% ואחוז המחוננים הוא 3% אז לרוב האנשים אין את הפוטנציאל, אולם יש הרבה שיש להם אותו אבל הם לא מנצלים אותו. במידה ולא מנצלים את הפוטנציאל הוא נאבד עם הזמן ועם הגיל, ואם מנצלים אותו הוא גדל, עד לשיא בגיל 18.
אני חושב
שבאופן כללי מאוד קשה לכמת את זה, משום שקשה מאוד לדעת מה האחוז מהאוכלוסיה שאינו מנצל את הפוטנציאל שקיים בו. כמו כן, סביר שדווקא שבחלקי החברה שבהם הפוטנציאל לרוב לא ממומש, המודעות לנושא פחותה בצורה משמעותית. לפיכך, קשה להעריך לכמה אחוזים מהאוכלוסיה באמת יש את הפוטנציאל.
 
ההוכחה שלך כשלה

אני חושב
שבאופן כללי מאוד קשה לכמת את זה, משום שקשה מאוד לדעת מה האחוז מהאוכלוסיה שאינו מנצל את הפוטנציאל שקיים בו. כמו כן, סביר שדווקא שבחלקי החברה שבהם הפוטנציאל לרוב לא ממומש, המודעות לנושא פחותה בצורה משמעותית. לפיכך, קשה להעריך לכמה אחוזים מהאוכלוסיה באמת יש את הפוטנציאל.
ההוכחה שלך כשלה
וזאת מאחר והכלים בהם מודדים פוטנציאל (קרי אייקיו) לא מתבססים על מימוש הפוטנציאל...
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה