ניסיון נוסף : מחיר מניה vs מנכ"ל

Just ice

New member
הקשר שבין מחיר המניה לביצועי המנכ"ל

בחברה ציבורית (מונפקת בבורסה), המנכ"ל הוא הרי שכיר. 1. האם יהיה נכון לומר שמטרתו העיקרית של המנכ"ל היא להשיא את ערך המניה ? 2. אם כן, ברור שיצירת חברה מצליחה ומשגשגת כנראה תגרום לביקושים להשקעה, ותעלה את מחיר המניה, אך מה לגבי מצבים שבו יש ניגוד בין השניים, למה מחוייב אז המנכ"ל ? 3. מה לגבי טווח קצר וטווח ארוך ? לעיתים השקעה בטווח הקצר/בינוני גרום לירידה/דישדוש המניה, אך תתרום לעליתה בטווח הרחוק, מה מטרתו ? להשיא את ערך המניה מתי ? 4. הבנתי שפיורינה מ HP דווקא הובילה את HP להצלחות עסקיות, לשיפורים והתייעלות החברה, אך היא עפה מכיוון שזה לא בא לידי ביטוי במחיר המניה. האמנם ?
 

דור לוי

New member
קצת סבלנות...

הפורום הזה עוסק בדברים כבדים ואנשים, מעבר לך שרובם עסוקים, בד"כ לוקחים את הזמן לחשוב לפני שעונים... תוכל לראות דוגמאות של שרשור שנמשך שבוע + ולקח לו זמן עד שהתחילו להגיב לעניין. באופן אישי אני בד"כ משתדל לא לענות ראשון, כדי לא להסיט את כיוון המחשבה לדעתי, אלא לראות דעות אחרות ואם אפשר ללמוד מהן. מכיון שהזמן לוחץ לך אתן כיוון מחשבה לגבי דעתי בשרשור הזה: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=865&msgid=49988010
 
הגעת בזמן לא טוב - עכשיו רבים פה

וסוף סוף אולי יהיה יותר טוב פה. וכשכולם רבים אי אפשר לחשוב
 
סוף סוף דור עושה סדר

אני מתכוון לזה. מה שאני לא מבין בכלכלה וזה למה המטרה של המנכ"ל היא לא להעלות את השכר שלו עצמו.
 

Just ice

New member
ניסיון נוסף : מחיר מניה vs מנכ"ל

בחברה ציבורית (מונפקת בבורסה), המנכ"ל הוא הרי שכיר. 1. האם יהיה נכון לומר שמטרתו העיקרית של המנכ"ל היא להשיא את ערך המניה ? 2. אם כן, ברור שיצירת חברה מצליחה ומשגשגת כנראה תגרום לביקושים להשקעה, ותעלה את מחיר המניה, אך מה לגבי מצבים שבו יש ניגוד בין השניים, למה מחוייב אז המנכ"ל ? 3. מה לגבי טווח קצר וטווח ארוך ? לעיתים השקעה בטווח הקצר/בינוני גרום לירידה/דישדוש המניה, אך תתרום לעליתה בטווח הרחוק, מה מטרתו ? להשיא את ערך המניה מתי ? 4. הבנתי שפיורינה מ HP דווקא הובילה את HP להצלחות עסקיות, לשיפורים והתייעלות החברה, אך היא עפה מכיוון שזה לא בא לידי ביטוי במחיר המניה. האמנם ?
 

דור לוי

New member
מצטער על האיחור

מצטער על האיחור - לא שעכשיו דברים רגועים, אבל הם מתחת לפני השטח ... בכל מקרה שרשרתי את מה שכתבת ואשמח אם גם אחרים יגיבו. לדעתי, עלית כאן על נושא בעייתי מאוד בלימודי הכלכלה - אתה מוזמן לקרוא את מאמרו של פרופ אביה ספיבק "סכנת המבוא לכלכלה" במאמרי הפורום. ובפרט אני מתכוון למשפטים הבאים: "המחקר הכלכלי בשלושים השנים האחרונות הוביל להבנה טובה יותר של הסיבות ליעילות השוק. המחקר לימד אותנו, כי מה שגורם ליעילות בשוק התחרותי אינו מרכיב מיסטי של החופש מהתערבות ממשלה, אלא התמריצים שהתחרות מביאה עמה. מכאן, שבתכנון נכון של תמריצים יכול המגזר הציבורי לעבוד ביעילות, ואילו תחת תמריצים מעוותים יפעל המגזר הפרטי בחוסר יעילות. כדוגמה אפשר להביא את בזק, חברה ממשלתית המתמרצת את טכנאיה בתשלום לפי התקנה של טלפון חדש. בשנות ה-80 לא היה תימרוץ, וארבעה עובדי בזק הגיעו כדי להתקין טלפון: אחד עבד ושלושה שתו קפה. היום מגיע אחד, ואינו מפסיק לרוץ. לעומת זאת, תימרוץ מנהלי חברות עסקיות באמריקה בבונוסים ענקיים, הקשורים לרווחי החברה שבניהולם, הביא לזיופים חשבונאיים ולנפילת "אנרון"." אם נחזור לתשובה, לדעתי: האינטרסים של המנכ"ל הם: א.להגדיל את שכרו. ב. לדאוג שיישאר על כסאו כל זמן שאין משהו טוב יותר... לפעמים הרווח למניה, כשהוא קריטריון יחיד, בהחלט יכול להיות מניע בעייתי לשיקולי טווח קצר. עוד דוגמא להתנהגות אופיינית למנהלים: תוכל לראות שתמיד, אבל תמיד, מנהל חדש שמגיע עושה "ניקוי אורוות". מה הכוונה? לחשוף כל מה שהיה בעייתי או אולי היה בעייתי בתקופת המנהל הקודם ולהראות שהמצב שחור ככל האפשר. זו למשל סיבה לפיטורי עובדים. בשנה הבאה כל מה שהיה שחור, הופך פתאום לורוד - ואת הקרדיט והבונוס מקבל המנכ"ל הנוכחי. איך פותרים את הבעיה? שאלה טובה. יש רעיונות?
 

Just ice

New member
ידידי, תודה, בל לא אמרת כלום...

ברור שהאינטרס האישי של המנכ"ל הוא להרוויח כמה שיותר, אבל זה נכון לרובינו. השאלה הינה על מטרת תפקידו, לא על האינסים האישיים. וע"מ לא להתבלבל, ניסחתי בראש האשכול מספר שאלות ממוקדות, אשמח אם תוכל לענות עליהן ספציפית, זה יקדם מאוד את הדיון
 

דור לוי

New member
מה שרציתי לאמר שיש בעיה

מה שרציתי לאמר שיש למדע של הכלכלה בעיה. הוא אומנם מדע אבל לא מדע מדויק. יש דעות ותאוריות שונות. ואחד הדברים שאני מנסה לתעד זה ביקורת של כלכלנים על החשיבה המדעית "המקובלת והשלטת"... כדי להראות שיש עוד דעות. ולעניין שאלותיך, דעתי ודעתי בלבד... : כתבת>> בחברה ציבורית (מונפקת בבורסה), המנכ"ל הוא הרי שכיר. לפעמים הוא בעל שליטה וגם שכיר מה שגורם לעיוותי התנהגות ומיסוי. ממליץ על השרשור הבא: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=865&msgid=49929265 כתבת>> 1. האם יהיה נכון לומר שמטרתו העיקרית של המנכ"ל היא להשיא את ערך המניה ? בהנחה שהוא שכיר ואין לו שום קרבה ולו בעקיפין לבעלי השליטה? במודל הזה, שהוא במקרים רבים תאורטי מאוד, מקובל לאמר שזו המטרה שמציבים בפניו. כתבת>> 2. אם כן, ברור שיצירת חברה מצליחה ומשגשגת כנראה תגרום לביקושים להשקעה, ותעלה את מחיר המניה, אך מה לגבי מצבים שבו יש ניגוד בין השניים, למה מחוייב אז המנכ"ל ? אכן, מצבים כאלו קיימים, ועל כך כתב פרופ ספיבק כשדיבר על התמריצים. אולי ראוי למצוא שיטת תמריצים שתנסה לתגבר שיקולי טווח ארוך. יש לך הצעות? כתבת>> 3. מה לגבי טווח קצר וטווח ארוך ? לעיתים השקעה בטווח הקצר/בינוני גרום לירידה/דישדוש המניה, אך תתרום לעליתה בטווח הרחוק, מה מטרתו ? להשיא את ערך המניה מתי ? ראה לעיל. כתבת>> 4. הבנתי שפיורינה מ HP דווקא הובילה את HP להצלחות עסקיות, לשיפורים והתייעלות החברה, אך היא עפה מכיוון שזה לא בא לידי ביטוי במחיר המניה. האמנם ? לא בטוח אבל למיטב ידיעתי כן. אאל"ט גם היו חילוקי דעות מקצועיים או אישיים שם עם בעלי השליטה - אבל ממש לא זוכר כרגע ואולי אני מטעה אותך בנקודה זו. כאן כרגע גם אני פורש ואשמח לשמוע עוד דעות.
 

Just ice

New member
מה קשור בכלל תמריצים ?!

1. לדעתי במרבית החברות המנכ"ל הוא שכיר ותו לא, לכן אינני סבור שזו שאלה תאורטית 2. זוהי הבעיה האמיתית, מה קשור נושא התמריצים !?
 

Boogieman

New member
קשור מאוד.

שכר המנכ"ל הוא רק חלק מההכנסה שלו, אבל חלק גדול ממנה מורכב ממניות, אופציות ובונוסים שונים ומשונים. הרעיון הוא שתהיה התאמה בין ביצןעי המנכ"ל להכנסה שלו- כמה שהוא "ייעל" יותר את החברה, כך יגדל שכרו. "ייעול" זה כשיש יותר הכנסות ביחס להוצאות, הדרך הכי פשוטה לעשות את זה היא לחסוך לחברה בהוצאות על ייצור. אז בגלל זה רואים כל כך הרבה פיטורי עובדים, מיקור חוץ, מיזוגי חברות וכו'. זה חוסך לחברה המון כסף. במקביל לפיטורים ולריכוז הכוח בידי מספר קטן של חברות (כתוצאה מהמיזוגים), יש עליה מטאורית בשכר המנכ"לים ובהוצאות על פרסום, לשם הולך הכסף שנחסך. מבחינת המניות, הבורסה אוהבת חברות "מתייעלות", חברה שמפטרת עובדים או מתמזגת תיהנה בד"כ מעליה בערך המניות שלה וגם המנכ"ל, שמקבל מניות ואופציות כחלק משכרו, יהנה מזה.
 

Just ice

New member
האם יהיה נכון לומר שמטרתו העיקרית ש

האם יהיה נכון לומר שמטרתו העיקרית של המנכ"ל היא להשיא את ערך המניה ?
 

Boogieman

New member
בעקרון כן, עד כמה שאני מבין.

אני לא מומחה בתחום ולא יכול להגיד לך תשובה מוסמכת. אבל בעיקרון, המחוייבות החוקית של המנכ"ל היא לבעלי המניות, והחברה היא ארגוון למטרות רווח ולכן תפקידו הוא להשיא את מחיר המניה.
 

דור לוי

New member
בתאוריה כן, אבל לא בהכרח

בוא נלך כרגע עם השאלה שלך בהנחה שהמנכ"ל הזה באמת שכיר, והוא גם אדם ישר ובעל אתיקה (ויש כאלה...). התפקיד שלו הוא לפעול לטובת בעלי המניות. יכול להיות שהוא יפעל למקסום ערך המניה. לחילופין הוא יכול לעודד את הדירקטוריון ולפעול בכיוון של חלוקת רווחים שנצברו כדיבידנדים על ההון המושקע. במצב הזה, אחרי שכסף חולק כדיבידנד ויצא מהחברה, לכאורה יכול להיות שערך המניה ירד כי החברה שווה פחות. עדיין, חברה המחלקת דיבידנדים אמורה להיות פופולארית יותר בקרב קהל המשקיעים מחברה שלא מחלקת דיבידנדים - וכך בעקיפין ערכה שוב יעלה. בארץ לצערי , עקב אותו עיוות עליו דיברתי, "יחסית" תשלום דיבידנדים לא מקובל (ובעלי שליטה מושכים שכר לעצמם במקום לחלק דיבידנדים לכולם כולל כל שאר בעלי המניות), וגם אין הערכה מספקת של הציבור לחברות המשלמות דיבידנדים. הרווחים מהשקעה בבורסה הם בעיקרם מבוססים על עליית ערך שלפעמים היא ספקולטיבית ולפעמים אינה נובעת מביצועי החברה אלא מגורמים חיצוניים כמו: האם יש כסף פנוי בשוק? האם בגלל שער הדולר זרים מכרו דולרים וקנו שקלים? האם כל השוק חיובי? ואולי המנכ"ל דואג להפיץ הודעות על מו"מ מתקדם - גם אם לא יצא מזה עסקה - וכך מציג ראיה אופטימית של השוק את החברה? שים לבעייתיות של החיבור של התאוריה עם המציאות.
 

דור לוי

New member
תמריץ

הקדמה: תמריץ הוא משהו שגורם לאדם מסוים לעשות או להימנע מפעולה מסוימת שנותן התמריץ יש לו עניין בכך. תמריץ יכול להיות כספי בצורות שונות כמו שכר חודשי, אופציות וכד'. תמריץ לא חייב להיות כספי. הכלכלה לא מסוגלת להסביר ולאפיין פעילויות כמו התנדבות. אני למשל מתנדב כאן, ומצד שני בעד שום הון שבעולם לא הייתי מתנדב במד"א או בזק"א. הדרך שבה הכלכלה מנסה להתמודד עם השאלה מה מניע אנשים היא להגדיר מושג ארטילאי בשם "תועלת" שממנו נגזר המונח "תועלת שולית". תוכל לקרוא על כך בשאלות הנפוצות. עכשיו, כדי לקשר לשאלתך: מה שמספר פרופ ספיבק, שהתפתחויות בהבנת הכלכלה נותנות חשיבות רבה לנושא התמריצים. כך, למרות מה שכל הזמן אומרים לנו, תוכל למצוא ארגונים ממשלתיים שפועלים היטב וחברות שקורסות או עוברות על החוק. מה שחשוב הוא למצוא ולהגדיר את התמריצים הראויים ולנוסת לכמת את המינון הראוי ביניהם. ובפרט לשאלתך - מה מניע את המנכ"ל? אלו תמריצים. חלקם כספיים כמו שכר ואופציות וחלקם(להם לצערי כמעט ולא ניתנת תשומת לב) לא כמו כבוד כמנכ"ל, אתגר והגשמה עצמית וסיפוק בעבודה. האם התמריצים ראויים? האם כיום הם טומנים בחובם ניגוד אינטרסים בין האינטרס של המנכ"ל ואלו של בעלי המניות? זה בהחלט אפשרי. מעבר לכך, אפשרי ניגוד אינטרסים בין בעלי השליטה ובעלי המניות האחרים. [לגבי טענתך כאילו במרבית החברות הציבוריות המנכ"ל הוא שכיר ותו לא - הרשה לי בשרשור שנתתי לך קודם, למקד אותך בהודעה הזו: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=865&msgid=50496472 ]
 

Just ice

New member
לא שאלתי בכלל מה מניע את המנכ

שאלתי לגבי הגדרת תפקידו.
 
למעלה