ניראה לי ! ........

מוטי בר

New member
O,K תודה חברה וסליחה על הטעות.

כנראה שהתבלבלתי לא מעט, אבל, באיזו שפה בכלל נכתבה התורה, כי ת"נך זה הרי קיצור ראשי תיבות של תורה נביאים וכתובים או שגם בזה אני טועה. לא התכוונתי להגיד שהתנך נכתב בארמית במקורו אלא תורגם משפה כל שהיא לארמית ועברית, כי לא נראה לי שהתורה של עם ישראל נמסרה למשה בעברית כפי שהיא כתובה היום. זו בעצם היתה שאלתי ואמירתי. נכון שאברהם היה מכנען, אבל אברהם לא קיבל את התורה שניתנה במעמד מאוחר הרבה יותר לעם ישראל על ידי משה מהבורא בהר סיני. בידידות, מוטי.
 

yuval k

New member
...מסתבר שהשפה בה נכתבה התורה נקראת

"עברית עתיקה", והדמיון בינה לבין העברית המודרנית גדול עד כדי כך שלא צריך ללמוד אותה במיוחד כדי להבין את התנ"ך (למרות שבהחלט ניכר שהשפה יותר קשה)
 

yuval k

New member
לא משנה. גם אם התורה ניתנה באותיות

שונות (ואני מאמין שלא כך הדבר), העתקה לכתב שונה לא משנה כלום (כלומר, גם אם אני אכתוב פה עברית באותיות יווניות השפה בה אני כותב לא תהפוך ליוונית).
 

masorti

New member
זה נכון.

אבל עדיין הכתב היה שונה מהיום. (אגב, יש על כך מחלוקת בגמרא.) אני מניח שידוע לך שהאותיות של ימינו (בצורתן הקדומה) הובאו לא"י על ידי גולי בבל שחזרו, והשימוש הנרחב בהן החל רק בתקופה ההלניסטית.
 

L Verus

New member
מסורתי צודק

התורה נכתבה מראשיתה כתב עברי קדום, ורק סביב שנת 400 (התאריך שנוי במחלוקת) שינה עזרא הסופר את האלפבית לזה המוכר לנו. חז"ל סברו שהתורה נתנה בלשון הקודש, כלומר עברית (בבלי, סנהדרין, דף כ"א עמוד ב'), ובכתב עברי קדום. רבי טוען שמלכתחילה נתנה התורה בכתב המוכר לנו היום, וכי אח"כ השתנה הכתב, והשתנה שוב. לטעמי, אינו אלא טועה. געז, אגב, הוא שמה של האתיופית העתיקה, ואין ספק שלא בשפה זו נמסרה התורה. לעומת זאת, נשתמרו בה אי-אלו ספרים חצוניים (ביחוד ספר ברוך) שרבותינו שקדו להוציא אל מחוץ לגדר ולהכחיד (וכמעט שהצליחו).
 
העברית של התנ"ך היא לא אותה העברית

שיש למשל בתלמוד . וגם התלמוד עצמו מחולק בתוך עצמו , כלומר התלמוד הירושלמי כתוב בשפה אחרת מזו של התלמוד הבבלי .
 

yuval k

New member
נכון, אבל מדובר על עברית בכל מקרה

וניתן לראות שההבדל לא גדול מדי לפי זה שמי שיודע עברית מודרנית יכול להסתדר לא רע בכלל עם עברית קלאסית (שהיא שפת התנ"ך).
 
אוליי אפשר לומר ............/images/Emo12.gif

שהעברית של התנ"ך היא בעצם עברית ספרותית כמו שיש ערבית מדוברת וערבית ספרותית כי העברית של ספרי הקודש כתובים בלשון מאוד פיוטית ומאוד לירית .
 
אלוהים הכתיב למשה רבנו את התורה

את כל החומש הכתיב אלוהים למשה רבנו ואת השאר כתב יהושע בן נון שאחריו המשיך את הכתיבה הנביא ירמיהו .
 

yuval k

New member
על זה אין ויכוח (לפחות לא פה ../images/Emo3.gif)

השאלה היא באיזה כתב התורה נכתבה במקור.
 

medichi

New member
גז זאת השפה שבה כתובים הכתבים

הדתיים של הכנסייה האתיופית
 

מוטי בר

New member
תודה, לאישור הזה חיכיתי וזכיתי בהתע

רבות עם שכני האתיופי שמאמין כי הגז היא השפה הראשונית. עזרתם לי מאוד מאוד ותודה לכם. בידידות, מוטי.
 

yuval k

New member
לא ידוע

http://en.wikipedia.org/wiki/Proto-World_language העניין עם שפות הוא שהן משתנות - לא תמיד ברור מה "מקורי" ומה בעצם התפתח משפה אחרת. בגלל זה (ועוד סיבות), שאלה כמו "מה השפה הראשונה בעולם" היא שאלה די קשה...
 
למעלה