עדכון בעניין כתיבת הספר שלי

אור302

New member
עדכון בעניין כתיבת הספר שלי

בזמנו נתבקשתי לעדכן.

ובכן, מצב בכי רע. אובייקטיבית אני מקדים את לוח הזמנים אבל זו כמובן לא נחמה כי זה רק מוכיח שלוח הזמן היה נדיב מדי. באשר לדבר עצמו: אני עובד כעת על הפרק התאורטי הפותח ומסתבך שם כהרגלי. נראה שאיאלץ לכתוב אותו באופן זמני-ניסיוני ואז לחזור אליו לאחר העבודה על החומרים עצמם לצורך שדרוגים והתאמות. כך עשיתי גם בדוקטורט שעליו מבוסס הספר. התחלתי בכלל בפרק 4 שהוא ניתוח של עבודתו של סופר מסוים, ואז ניגשתי לפרק התאורטי כדי לייצר בסיס, בדוי במידת מה ובדיעבד, של תאוריה. אלא שבספר חשבתי שזה לא נדרש שהרי אני כותב את המחקר בהתבסס על מחקר גמור. אבל, מסתמא, כל הפצעים נפתחים מחדש.

מה שמעניין זה שעד היום אני שוב ושוב מופתע כמה איטית ומתסכלת העבודה. כאילו זה מצב חדש שבו שאני בוהה יום שלם בפסקה ומתקן בסוף משפט. חמש עשרה שנה אני עובד כך ועוד לא התרגלתי. חשבתי שזה ירוץ כי זה מתבסס על המוכן, אבל כעת אני נזכר כי המוכן לא היה תאורטי. לא פרסמתי את הקטע הזה של הדוקטורט והוא גם הכי חלש בדיסטרציה, לדעתי. אז אני מעריך שאת סוף הסימסטר (כלומר, ינואר) אני אסיים את העבודה התאורטית באופן זמני וניסיוני. הייתי אמור בכלל רק להתחיל עם הסימסטר והקיץ רק לכתוב את ההצעה לספר, אבל ההצעה הלכה מהר. נו, לא פלא. להבטיח תמיד יותר קל מלבצע. מה שכן, מצאתי יופי של ביקורת לכתוב על המחקר הקיים.

ישנו גם איזה לחץ כזה של "עכשיו אני כותב כבר ספר, מספיק עם השטויות". כלומר במאמרים הרשיתי לעצמי יותר גמישות מתודולוגית, מקסימום יידחו אותי. ספר זה כבר רציני. שגיאה מונחית למשל תעלה לי בטיעון של מאות עמודים. אני צריך להפנים שיש גם ספרים גרועים, זה לא פשע.

מה שכן אני נהנה לומר "אני עובד על ספר". זה שאני בעמוד 10 אני לא חייב לציין אבל אני מוסיף בהתנצלות, לפחות כרגע,, כדי להבהיר. הדיקן שאל אותי אם כבר מצאתי מוציא לאור. זה מה שמטעה ב"אני עובד על ספר". אני צופה שהפרקים הבאים ילכו ביותר קלות.

מה שאני שב ומגלה הוא עד כמה אדם לא יכול לברוח מעצמו, גם אינטלקטואלית. מה שמסבך אותי תאורטית הוא בדיוק אותן שאלות ששאלתי גם לפני שני עשורים, במקרה הזה שאלות של ייצוג המציאות בספרות. אותן שאלות, אותם טקסטים שקראתי ולא הבנתי, אי-אפשר לברוח מזה. זה שב ועולה. לכן ברחתי מן המחקר התאורטי, ועדיין, אם מתמטיקאי לא יודע כמה זה 2+2 לא יעזור לו שיברח מאלגברה לחשבון דיפרנציאלי. הבורות/ספקנות טבועה בנשמתו של החוקר. אין מנוס.
 

22ק ו ס ם

New member
אור, הבעייה איתך שאתה עובד על הספר הלא נכון

אתה צריך לכתוב ספר שנקרא: "ייסורי האקדמאי הצעיר. כיצד להתייסר כל יום על כל דבר באקדמיה ועדיין לקבל קביעות." אני בטוח שהוא ימכור הרבה עותקים!
 

אור302

New member
בשביל לכתוב את זה אני צריך לייצר עוד חומרים. מעגלי למדי.

 

אור302

New member
אגב, לאחרונה נפתחה כנגדי חזית בלתי צפויה.

לפני כשנה פתחתי במשרדי הפעוט "מדף אור302 לעיון בלימודי יהדות ועברית", ובו פרושים, על מעין מחזיקי ספרים כאלה גיליונות לדוגמה של מאמריי השונים שפרסמתי בעשור האחרון. זה לטובת עמיתיי למחלקה ותלמידים שונים שיכולים לבוא לעיין להתרשם ולשאול (טוב, לשאול עוד לא ביקשו). בינתיים כבר המדף התמלא אז אני צריך לפתוח עוד מדף לתערוכה וגם יש לי מדבקות: "הגיע לאחרונה!" "המדף ממליץ!" "בחירת הקוראים!" ועוד מיני כאלה תופינים לגרות את סקרנותם של המבקרים בחדרי וגם אולי לפתות איזה תורם פוטנציאלי (עוד לא קרה).
&nbsp
ובכן, המחלקה קיבלה תיאבון ועכשיו פתחו מעין ארון זכוכית לתצוגת פרסומינו ברמה המחלקתית, כך שיש לי תחרות וגם אני צריך לבחור - כמו בחירתה של סופי ממש! - איפה למקם את מה שיוצא לי: ברשות הכלל או ברשות הפרט. בינתיים יש לי מספיק עותקים גם וגם אבל המאמר הבא שלי יוצא בכתב עת עני יותר ולכן אקבל רק עותק אחד ועליי להחליט היכן להציבו: ברשות הרבים שבה יזכה להתעלמות מוחצת ממבקרים רבים או ברשות היחיד שבו יזכה לתשומת לב רבה ולו ממבקר אחד (שזה אני). אבל אולי מדובר באיזון משמיים: גם כך כבר נגמר לי המקום על מדף התצוגה שלי. לא פשוט העסק הזה. ביקשתי את המשרד הגדול של מישהו שפורש בשנה הבאה אבל יש קופצים רבים מדי ואני זוטר יחסית. ממש משחקי הכס.
 
אצלנו יש לוח כזה בכניסה למחלקה

שבו מאמרים של חברי סגל (אלו מבינינו שטורחים להביא את המאמרים לאחראית לעדכון הלוח). רואים רק את העמוד הראשון ואי אפשר לקחת את המאמרים כי הלוח נעול. מתצפיות אקראיות, נראה שזה בהחלט מושך תשומת לב ואנשים מגלים עניין. אולי גם כי הלוח ממוקם בנקודה אסטרטגית- מול המעלית- אז אנשים מסתכלים בזמן שמחכים למעלית...

עוד משהו: לא ברור לי למה אתה צריך לבחור ולא גם וגם. אז מה אם כתב העת נותן לך רק עותק אחד? יש מכונות צילום בעולם...
 

אור302

New member
מה שווה צילום? נראה כמו זיוף. ועוד חשוב לזכור,

כי ארון התצוגה הוא מעין צילום רנטגן של המחלקה ומקור לא אכזב לרכילות שהיא הרי הפלפל היחיד בכל מקום עבודה קטן וחדגוני כמו מחלקה אקדמית. כך למשל, אני אומר לקולגה: "שמע, שמתי לב שכבר מזמן לא חידשת את התצוגה שלך. זהו, קיבלנו קביעות כבר לא מפרסמים?" (טוב לא במילים האלה). או "נו, אצל פלוני רק פרקים בספר. מה עם פרסום בכתב עת אמתי?" או "לא יכולתי שלא לשים לב שאצל ההם יש הרבה קבצים ערוכים, שלא לומר ישנים, והם העורכים. ופרסום ממש?" מדובר במקור לא אכזב לשיחות מסדרון. וכך למשל משתלם אולי גם להסתיר פרסומים ולשמור ליום גשום. כמובן שיש גם מרכיבים חיוביים, שקצת פחות מעניינים אותי, כהרגלי, אבל חובה להכיר בהם: "שמתי לב ששמת שם פרסום חדש בכתב עת פלוני. גם אני חושב לפרסם שם" וכן הלאה. מדובר באפשרות לשיתוף מחלקתי פורה, אבל כמובן פחות מעניין מאשר "נו, מה יהיה, הארון מתמלא וההוא תופס שם כבר שלוש שנים פינה על המדף עם אותה חוברת".
&nbsp
אני אגב גם הצעתי לערוך תערוכות, למשל, מדף שלם שיוקדש לקריירה של חבר סגל בכיר עם ציון הקידום בדרגה על ציר כרונולוגי. וכך למשל נוכל לשאול אותו "שמתי לב שקיבלת קידום על פחות פרסומים מאשר נדרשו ממני לאחרונה. אני שמח לראות שהמוסד משפר את רמת הדרישות שלו. מאידך, אני מתקשה לראותך כממונה עליי. מה שאתה פרסמת לפרופסור מלא אני פרסמתי לקביעות" (טוב, לא אומרים את זה, אבל אפשר לפנטז).
&nbsp
או למשל תערוכה שלמה של פרסום "מאמרים בשנתיים האחרונות" ומי שאין לו להשאיר את המקום ריק עם סימן שאלה. או, וזו התערוכה האהובה עליי, פרסומים שמצטטים אותנו. יש לי שניים בפולנית. או, תערוכת מאמרים שהייתי רוצה להיות הכותב שלהם. או תערוכת כותרות עם אבסטרקט של מאמרים שהיינו רוצים לכתוב ועוד לא יצא או כבר לא יצא. אצלי זה יהיה "הפואטיקה של סיינפלד".
 

FPNH

New member


מה זאת אומרת כתב עת עני שנותן רק עותק אחד? זה משהו מקובל במדעי הרוח?
אין אף מאמר שפירסמתי, גם מלפני 20 שנה וגם בג׳ורנלים פח, שאין לי קובץ pdf (ושאני יכול להוריד מהאתר של הג׳ורנל).
 

the new L

New member
אני מניח שהכוונה שלו היא לגרסה מודפסת

שג'ורנלים שולחים, בלי קשר לגרסת ה PDF. הם מדפיסים בצורה יפה, ועל נייר מיוחד, לא משהו שאפשר להדפיס במדפסת סטנדרטית.
 

the new L

New member
למיטב ידיעתי עצים שעושים מהם נייר

נשתלו במיוחד למטרה הזו, כך שייצור נייר לא פוגם בכמות העצים.
 

FPNH

New member
את אלה הפסיקו לשלוח לי לפני 15 שנה

והיום בחלק מהג׳ורנלים אין את האפשרות הזאת אפילו לא בתשלום, בגלל שהם רק אונליין.
הנייר היה שונה (גם בגודל וגם באיכות) אבל העימוד וכל צורת המאמר זה בדיוק כמו ב pdf. מבחינת התצוגה לראווה בארון אפילו עדיף להדפיס לבד. ככה כל המאמרים בגודל דף אחיד.
 

the new L

New member
אצלי יש עוד ג'ורנלים שכן שולחים

יש כאלה ששולחים 1, יש כאלה ששולחים 20, אבל באמת הרוב לא שולחים בכלל.
 

אור302

New member
אבל הכי כיף שזה על הגיליון עצמו. הרי כל אחד יכול לפברק הדפסה

אבל עותק של כתב העת - זה עושה את זה רשמי. ובעיקר, אותם כתבי עת שמדפיסים את תוכן העניינים על הכריכה הקדמית שם הלוגו של כתב העת ושם המאמר מופיעים יחד וגם לא צריך לפתוח אותו על הדוכן וכך לתפוס מקום כפול. הרי ידוע לכול שמה שיוצא מודפס מבית הוצאה הוא בהכרח גם נכון וחשוב, אחרת לא היו מדפיסים אותו.
 

L Bloomer

New member
נו, אור, מה שבטוח שזה באמת אתה ולא מתחזה

אי אפשר לטעות בגישה האופטימית והכה-חיובית שלך לכל דבר אקדמי.
אני למשל מרבה לפברק בפוטושופ כריכות ריקות של כתבי עת עליהן מופיע שמי (את המאמר בפנים לא ממש צריך לפברק, מי פותח?). אני מניחה אותן במשרד שאין לי על מדף נפרד, מתחת למדפי הכריכות הריקות של ספרי היעץ והמקורות הקלאסיים של תחום הדעת, עם האותיות הגותיות המוזהבות.
 

אור302

New member
בהחלט, רק כריכות לא מרשימות מחייבות שיפוט הספר על פי תוכנו.

דווקא אני מתחיל לחשוב שאולי הייתי צריך להיכנס לספרנות או מסחר בספרים משומשים שלא לומר עסקי הדפסה וכריכה. אין כמו המגע של נייר עבה וצהבהב בכריכה נוקשה. לפצפוץ הנשמע בפתיחת ספר, שום צליל לא ישווה.
 
למעלה