עזרה בהתאמת תוכנית לימודים לילדה לקוית למידה

  • פותח הנושא omek
  • פורסם בתאריך

omek

New member
עזרה בהתאמת תוכנית לימודים לילדה לקוית למידה

(אני מורה להוראה מתקנת במסגרת בי"ס) ילדה בכיתה ב'. שנה שעברה עבדתי איתה מאמצע השנה בחוברות של "אחת ולתלמיד" של דסי דגל (תבניות ליי).ועם לבני דיג'י. כרגע היא די ברמה של תחילת א' - אין עדיין שליפה של תרגילי חיבור וחיסור בעשרת הראשונה. אך יודעת לחשב בעזרת אמצעי המחשה. לעשרת שניה ושבירת עשרת - כנראה שנצטרך עוד הרבה עבודה... נכון לשנה שעברה היתה לה בעיה גם בהבנה של שימור כמות/ יכולת הפיכות. בקיץ האחרון היא עברה אבחון דידקטי שציין שהזכרון המילולי שמיעתי לטווח קצר הוא תקין, אך הזכרון החזותי נמוך, כך שנראה לי שתבניות ליי לא היתה הבחירה הנכונה. עוד נקודות קושי מהאבחון: קושי בהתייחסות לצורות כמורכבות מפרטים, קושי בלמידה תבניתית, יכולת הכללה, חשיבה לוגית בלתי מילולית נמוכה. מעבר לזה יש לה גם בעיה בקשב . יש לי איתה בסה"כ שעתיים בשבוע, ויש המון מה לעבוד איתה גם בשפה - גם אמור להכנס בשעות האלו. כך שהתהיה שלי היא גם מעבר לשעות שלי איתה - אלא לאיך אפשר כרגע לשלב אותה בשעורי חשבון בכיתה שלה (לומדים בחשבון 10, והילדה כבר קנתה את החוברות. בינתיים היא בכיתה רגילה - אבל בשכבת הגיל שלה יש פחות מ10 תלמידות) האם כדאי אולי לתת לה להשתמש במחשבון בכיתה לפעולות החיבור חיסור בלבד לשם למידת חוקי הכפל למשל? יכול להיות מאד שעם הקשיים שיש לה לא תהיה לה אף פעם אוטומציה של שליפה של עובדות חיבור וחיסור - איך אפשר לשלב אותה בכ"ז בשעורי חשבון בכיתה שלה? הן עם משימות שלא דורשות הרבה תיווך שיקדמו אותה ברמה שלה, והן - בשילוב בחומר הנלמד - שלפחות תבין תהליכים, גם אם את החישוב בפועל לא תוכל לעשות. מאד לא הייתי רוצה שהיא תתקע בשיעורים האלו בכל השנים הבאות, ותשנא את המקצוע - חשוב לי שהיא כן תשתלב בדקויות שהיא יכולה להבין. המלצה על שיטה/ חוברות לימוד שיתאימו יותר לאפיונים שציינתי לעיל? (משהו שמתבסס יותר על הערוץ המילולי/ שמיעתי. אך גם שיטה שיוכל להיות בה הרבה תרגול ללא תיווך. ו/או דגשים לעבודה עם חשבון 10 לאור הקשיים) אציין, שהמערכת המליצה לי בכלל לא לעבוד איתה בחשבון... להשאיר את המצב כך ולקדם אותה רק בשפה. תודה רבה לכם.
 
טעויות בסיוע לילדה מתקשה

אני מתחילה מהטעויות שכבר נעשו. אני מביעה את דעתי האישית מניסיון של עשרות שנים. לבני דיג'י ושיטת דסי סגל רק החמירו את המצב.מאחר שלילדה לקויות רציניות ו"הטיפול" גרם לנזק נוסף , קשה לי לייעץ לך מבלי לדעת פרטים נוספים על הילדה.דרך אגב, שני האמצעים האלו פוגעים גם בילדים ללא לקויות למידה. אין ספק שמספר השעות האינדיבידוליות - מגוחך. מאחר שבשיטות שלימדתן יש שתי בעיות קשות, שהחמירו את מצבה של הילדה עוד יותר: הבעיות של השיטות: 1) דסי סגל רצופה בטעויות חשיבה מתמטיות. אני מקווה שניתן יהיה למחוק אותן עם הזמן, אחרת אין טעם אפילו ללמד משהו נוסף. 2) לבני דיג'י - הם נזק למשתמש בהם, כי הם משחררים את הלומד מהצורך לבנות בעצמו את המבנה המספרי. ילד שאינו מופעל בכל חושיו כדי להגיע להבנת המבנה העשרוני של המספר לא יצליח להבין כמויות או חישובים, אפילו ברמה הנמוכה ביותר. שימוש מושכל בפריטי מנייה עדיף על כל אמצעי מתוחכם ומיותר. מובן, שהעובדה שהיא קנתה את ספרי הכיתה היא העמדת פנים. לא תצליחו בשום פנים למנוע את התסכול והפער(שהוגדל עוד יותר בגלל הדרכים שנקטתם). יחד עם זאת, לאור מה שאמרת, אולי (ואני מדגישה שזה בבחינת אולי) כדאי לנסות לבנות את היסודות של החשיבה וגם של השפה על ידי שימוש בספרי שיטת סינגפור לגיל הרך.(מתמטיקה יסודית לגיל הרך). אלו 4 חוברות שעוסקות בתהליכי השוואה, כימות, בניית מושגי יסוד וכו'. אני מציעה שתרכשי בעבורך חוברות אלה. תוכלי לברר בחנות "מדע" טל' 8491862 - 04 היכן ניתן לרכוש אותן. נסי באמצעותן למפות את המושגים המתמטיים הבסיסיים ולהקנותם. אין טעם שתשאפי לשלב את הילדה, אפילו חלקית, בחשבון של הכיתה לפני שאת מבצעת תיקון אמיתי של עולם המושגים. הפעילי אותה בביצוע המשימות, בני לה את השפה . אל תשתמשי באמצעי עזר כמו לבני דיג'י ואחרים, אלא רק בפריטים המצויים בסביבה. קראי היטב את ההוראות של השימוש בחוברות. מאחר שיש כאן שילוב חשבון בהמשגה - הרווח כפול. אם עזרתי לך ולו במעט - יהא זה שכרי. אשמח מאוד אם תדווחי לי לאחר זמן מה מצב הילדה ואז אשקול מה עוד ניתן לעשות לקידומה. הרבה הצלחה וגמר חתימה טובה תלמה
 

omek

New member
תודה לך

אני רואה בכך טעות(ציינתי זאת בהודעה הקודמת) בשימוש בתבניות ליי כיון שהלמידה של הילדה אמורה להיות מבוססת יותר על הערוץ השמיעתי. למעשה - לא חושבת שיש לה מערכת מושגים שגויה, התבניות היו יותר כלי עזר לזכרון. שכרגע לזה אני מחפשת תחליף. (יש אצלי על השולחן קבוע המון פריטים מפריטים שונים, לא נצמדת לתבניות בלבד...) עיינתי בחוברות של מתמטיקה יסודית (שלושת החוברות של כיתה א' - חלק שני. אין לי את המדריך) איך נעשה המעבר מן המוחש למופשט? איזה אמצעים יש בשיטה לאוטומציה של שליפה של עובדות יסוד? האם נראה לך שכדאי להתמקד בהבנה בלבד של המושגים והפעולות, גם אם ישנו עדיין קושי בשליטה בתשובות? (למשל - האם כדאי לעבור ללמוד כפל כשהילדה צריכה לחשב תרגיל של 2+4,ואין שליפה מהזכרון? לאור הקשיים שלה - יש קשיי שיום ושליפה) (אה, ונעלבתי אישית בשביל דיג'י (-; - הם מקסימים להקניית המבנה העשרוני. מה זה "הצורך לבנות בעצמו את המבנה המספרי"? האם לדעתך ההבנה של המבנה המספרי בראש ניזוקת כשמשתמשים באמצעי המחשה, גם אחרי שמתנתקים מהם? אשמח להבין יותר למה כוונתך) גמר חתימה טובה גם לך ושנה טובה ומתוקה.
 
תשובה לעומק

אל תעלבי. נזק תבניות ליי עולה על הנזק של לבני דיג'י. חוץ מזה אין כאן עינין של עלבון, יש כאן מקום לדו שיח וללימוד תוך הפרייה הדדית. נכון שלפני יום כיפור תמחלי לי על העלבון? אם היו לפניך ספרי ההדרכה של כיתה א' וב', של שיטת סינגפור, היה לי קל יותר להסביר לך את הנזק באמצעי עזר מיותרים, שהם בבחינת קביים למי שיכול וצריך להתאמן בהליכה עצמית. כאשר ילד אוגד במו ידיו עשרה פריטים וכאשר מלמדים אותו שהספרות במספר מונות כל פעם דבר אחר, הוא חווה את מהות המבנה העשרוני. הוא גם מבין שהסיפרה (הציור שלה) אומרת כמה מונים והמקום במספר אומר את מה מונים. הערה חשובה לך: לא כל מה שמקסים הוא אכן ראוי מבחינה חינוכית, מבחינה ערכית ומבחינה קוגניטיבית. את חשת יפה מאוד שהמעבר מהמוחש למופשט מצריך השקעה (ולא גימיק משחקי). אני מאוד ממליצה לך לרכוש את ספרי ההדרכה (טלפני למספר 8491862 - 04 ותבררי כיצד ניתן לרכוש את הספרים. ) ולקרוא אותם. תקבלי תשובות רבות. מכל מקום, אשמח תמיד לסייע לך. בהצלחה וגמר חתימה טובה ושתהיה לך שנה נהדרת ומלאת סיפוק
 

omek

New member
שלום תלמה

אז אני מבינה שאת רואה נזק בשימוש בלעדי רק באמצעי המחשה הספציפיים לשיטה?, כשלא משלבים עוד פריטים מהעולם? אם לא - אז אשמח אם תפרטי לי איזה עוד השגות ספציפיות יש לך עליהן. (ולא באמת נעלבתי, הוספתי קריצה להראות שאני לא רצינית, אבל בטעות השמטתי תוים כך שהתפוז לא זיהה אותה. תודה) תודה על ההמלצה לרכוש את הספרים - כנראה שאי אפשר להבין את זה על רגל אחת... שנה נפלאה שתהיה גם לך
 
מתי אמצעי המחשה עלולים לגרום נזק

כאשר אמצעי המחשה לא נבנים בהדרגה על ידי הלומד עצמו ודווקא בגלל היותם של האמצעים האלה כה מושכים הם מסטים את תשומת הלב מהחלק הענייני. אני אהיה עוד יותר חריפה אם אומר, שאלו משחקים חמודים למי שכבר יודע ומבין את המבנה העשרוני, לכן זה מושך את ליבם של המורים. אבל כך אסור לבנות מושג. אנסה להסביר לך על ידי דוגמא מתחום אחר. בחולון מתקיימת תערוכה מתוקה של אנימציה בפלסטלינה. שנים אני עוקבת אחרי הדמויות שובות הלב וההומור שמלווה אותן. מעולם לא העליתי על הדעת שבעזרת הכיף אלמד כיצד נעשית המלאכה. והנה בחולון אותו אמן רוני אורן מציג את עבודתו ונותן לילדים להתנסות. בכתבה בעיתון ראיתי את השלבים (שוב לא מספיק כדי לבסס את התחושה) . אני מאמינה שאותם הילדים שילושו במו ידיהם את הפלסטלינה וילמדו את השלבים דרך התנסות יעמיקו את תחושת היופי שביצירה. נסי להגיע לעיתון גלריה(מוסף הארץ מיום א' 5 לאוקטובר) ותביני למה אני מתכוונת. ההתנסות, התכנון, הביצוע המדורג הם התנאי להפנמה אמיתית. גם הם כיף. אין צורך באמצעים יקרים ומיותרים. גם אני חייכתי בתשובתי אליך. גישתך מוצאת חן בעיני, כי את מחפשת דרך. נכון, יש לך עוד הרבה מה ללמוד (למי אין?). זה כיף ללמוד ולהתחדש. למה כל כך הרבה ילדים שלמדו לפי לבני דיג'י לא הבינו את המבנה העשרוני? התשובה: כי לא הם בנו את התהליך והמשחק (בין היתר) פגם בתהליך של התיווך. המשיכי כך, רק תרוויחי מזה גמר חתימה טובה
 
אני לא ממש מהפורום הזה, אבל...

הפנו את תשומת ליבי לשאלה (דרך הפרטי) והדיון ממש מעניין אז אני מתייחסת. ראשית - לפי תפיסתי אין שום דבר נורא או שאיננו בר תיקון בדרך בה הלכת. נכון, ממצאי האבחון מצבעים על צורך בהוראה הנשענת פחות על אלמטנטים ו/או זיכרון חזותי, אז מה? האם זה אומר שלא לשען כלל על תהליכי זכירה חזותית ובכך נאפשר לחלקים הזקוקים לחיזוק להתנוון... אני ממש לא בטוחה. מצד שני - כאשר המטרה היא הוראת המתמטיקה -נראה,ף על פי הממצאים שכדאי להגביר שימוש באמצעים שמיעתיים. חשוב מאד להשתמש בעזרים אשר יאפשרו לילדה לבנות את הידע שלה בכוחות עצמה. אני מאד מסכימה עם מי שכתבה כאן שהילדה צריכה להשתמש בעזרים כדי לקבץ עשרות ולהבין את מבנה המספר. עם זאת- הכותבת כניראה איננה מכירה את לבני הדיג'י באופן בו אני מכירה אותן - משום שכל התלמידים שאני פגשתי אשר למדו בעזרת לבני הדיג'י בנו את העשרות, המאות ה.. בעצמם והגיעו להבנה מופשטת של המבנה העשורי. כמובן שנעשה שימוש גם בעזרים נוספים וקישור בין דברים (קיבעון איננו ממולץ בשום מקרה. מתוך כלל התלמידים אליהם התייחסתי אני גורעת את הילדים עם הפיגור העמוק. גם כאן - כמו בכל כלי אחר מומלץ להעזר במדריך למורה שם יש הסבר רחב על דרכי עבודה נכונות המזמנות הבניית ידע תוך התנסות. באשר לשאלותיך-דבריך: אשמח לקבל פרטים נוספים לפני שאני מתייחסת לעומק: א. האם קיימת הבנה של מהות החיבור ו/או החיסור, או שההשענות על העזרים השונים היא טכנית בלבד? ב. האם יש יכולת לביצוע העברה אנלוגית מסוג כלשהו? אם כן איזו? ג. האם יש לילדה יכולת לבצע השוואה בין מצבים שאינם מתמטיים? (סיפורים, סיטואציות...) ד. האם יש לילדה יכולת להכליל בתחומים שאינם מתמטיים? ( כלי רכב, רהיטים... משפחות מילים...) ה. האם יש לילדה יכולת להבין ולהציב תרגיל לבעיות מילויות פשוטות? ו. האם קיימת יכולת אומדן? האם יש הבחנה מתי נחוץ אומדן ומתי יש צורך במתן תשובות מדוייקות? ז. האם יש לה את היכולת לקשר בין ייצוג כמותי וייצוג פורמלי של מספרים? אשמח לתשובותך ואז אולי אוכל לסייע יותר המשך יום מקסים דפנה
 
ברוך בואך לפורום וברוכה התייחסותך המקצועית

שלום דפנה, הפורום הזה פתוח לכל ומאוד נהניתי מהערותיך המקצועיות ואשמח אם תמשיכי לתרום לפונים אל הפורום. לא הבינותי הערתך בסוגריים: (דרך הפרטי). אנסה לענות לדבריך אחד לאחד. מנסיוני, לימוד לפי תבניות ליי בצירוף "הצ'ופצ'יק" ושאר הרעיונות המאוד לא מתמטיים גרם נזקים קשים לתלמידים, במיוחד למתקשים שביניהם, אבל גם לתלמידים רגילים שמשום מה למדו זאת. היו מקרים שלא הצלחנו לתקן את הנזק. אם תרצי להיכנס לעומק הסיבה - אשמח לשתפך. גם את תבניות ליי אפשר ללמד בשיטות שונות (טובה סופר, ציפורה כץ). מנסיוני, מורים המלמדים באמצעות תבניות ליי נוטים לפנות לערוץ קליטה אחד , ליצור קיבעון, ולחסום את הילדים בהמשך הלמידה.עם זאת, יש משהו כובל בשימוש באותן תבניות והוא פוגע בהמשך הלמידה. במקרים קשים במיוחד של פיגור עמוק יש לעיתים לתבניות האלה ערך כלשהו. בבחינת "שיידעו לפחות את המעט הזה" , אבל זה מתוך וויתור מודע על רמה מתקדמת יותר. גם אז, אסור שיישענו רק על שיטה אחת. השעות שהוקצו לילדה שבה מדובר הן לעג לרש בכל שיטה שהיא. כדי שילדים יפנימו את המבנה העשורי עליהם לחוות כמויות ומספרים זמן ממושך. גם לאוכלוסיה רגילה נדרש הרבה זמן. לאוכלוסייה מתקשה וודאי נדרש גירוי ממושך ומגוון עוד יותר. השאלות שלך אל המשתתפת מעולות, אשמח מאוד אם תסייעי לה. אני מודה לך על התייחסותך ללבני דיג'י. אני מכירה ילדים שהשתמשו בהם מבלי שהעבירו את החוקיות המתמטית מעבר להם.זה היה אחד המשחקים. ובימינו כמות המשחקים והגירויים כה רבים שהתוצאות לא הוכיחו את עצמן. גם לבני דיג'י דורשים תיווך, אם כך, מדוע על מערכת החינוך להוציא אלפי שקלים על משהו שניתן ללמדו ללא כל אביזרים חוץ מ: גפרורים, מקלות, כלים חד-פעמיים, פעילויות יומיומיות ועוד ועוד.העיקר הוא התיווך ולא האמצעי. בוודאי שלא אמצעי יקר ומיותר. אינני נגד הלבנים האלה כמשחק, אבל לא להימלט אליהם כדי לוותר על התיווך. השילוב שלהם עם שיטת הצ'ופצ'יקים הוא קטלני לחשיבה מתמטית.לפי מה שכתבת את כנראה מתווכת מעולה ותקבלי אותן התוצאות עם הלבנים ובלעדיהם. אשמח מאוד אם תצליחי לסייע בפתרון הבעיה של הילדה שמדובר בה. לא הבנתי על איזה "מדריך" דיברת? האם יש חומר עזר למורים בחינוך המיוחד? אם כן, חשוב שנפרסם אותו וגם שנכיר אותו. תודה על השתתפותך ועל האיכפתיות שלך תלמה
 
תלמה ערב טוב

מרוב עייפות לא שמתי לב לכך ששמך מעטר את הפורום לפני כ-15 שנים הייתי תלמידה שלך באורנים - כמה שהעולם עגול... לגבי הסוגריים - יש אפשרות לפנות אלי באופן אישי דרך "הודעות פרטיות" בפרום ADHD בתפוז http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=201 שם קיבלתי קישור לשרשור הזה. לגבי תבניות ליי - כאשר הן כלי נוסף ומחולקות באופן המבוסס על יכולת התפיסה החזותית של הילד (לא תבנית 10 אשר בטעות קוראים לה גם תבנית ליי) ניתן לדעתי להעזר גם בהן. (דגש על גם) יותר מכך, אני יודעת שטובה סופר בפרוש מעודדת שילוב עזרים נוספים בתהליך ההוראה גם כאשר מתמשים בחומרים שלה. אשמח מאד אם תוכלי להרחיב בנושא הנזקים שעלולים להגרם כתוצאה משימוש בתבניות. לגבי הקצאת השעות - מצד אחד שעתיים שבועיות הן ממש מעט ומצד שני - שימוש נכון בשעות הללו ובמקביל הנחייה למורה בכתה, אשר מלמדת 5 שעות חשבון כיתתיות - בהחלט יכולה לעזור. אני יוצאת מתוך הנחת יסוד שהמורה ה"נוספת/תומכת/שילוב..." בין השאר צריכה לבנות תוכנית עבודה במשתף עם מורת האם ו/או מורת המתמטיקה הכתתית... לגבי העזרים - בכיתות שאיתי שי גם עזרים "ממוחזרים", פקקים, מקלות... וגם עזרים קנויים. קנינו לחלק מהכיתות לבני דיג'י עלותם הייתה בהחלט סבירה בדומה ל"לבני דינס כיתתי", "צורות פלא"... ובוודאי עלו הרבה פחות מתיבות חלולות, עזרים סנסו מוטוריים וכד'. והתיווך - ודאי שהוא נחוץ - בכל שיטת הוראה ובכל גישת הוראה - המרכיב העיקרי הוא כישורי המורה הן בהיבט האישי-אנושי והן בהיבט האקדמי-מקצועי. כל המחקרים מצביעים על כך שערכם של עזרים קונקרטיים ללא תיווך שווה לערכם של ייצוגים דו-מימדיים... לתפיסתי ולהבניתי, התיווך הוא הההוראה לגבי המדריך - מדובר במדריך הזה. http://www.tiltan.com/aleading products/93786.php למען הגילוי הנאות אציין שיש לי חלק בכתיבתו. במקור כתבתי את הפעילויות עבור המורות שאיתי ובהמשך העברתי את החומרים לתילתן על מנת שישמשו מורים נוספים, אם כי בגלל היותי עובדת במערכת החינוך ועל מנת למנוע "לחשושים", לא גביתי תשלום עבור החומרים שכתבתי. את אכן צודקת, כמורה אני בהחלט מצליחה להעזר בכלים רבים, עם זאת מהיום שיש לי את לבני הדיג'י אני מתאמצת הרבה פחות והילדים מגיעים להבנה הרבה יותר מהר. פשוט חיסכון משמעותי בזמן ותיסכול של הילדים והמורים כאחד. תודה על התיחסוי - מחכה בסקרנות להרחבה בנושא תבניות ליי ערב נהדר דפנה
 
לדפנה תלמידתי

אני גאה בתלמידה כמוך, שכבר מתגובתה הרגשתי שהיא מתווכת טובה. באשר ללבני דיג'י ,אין לי שום דבר נגד שום אמצעי עזר, ב ת נ א י שהוא לא יהיה בלעדי ואפילו לא מרכזי ,ובתנאי שהוא ילווה בתיווך ולא יבוא במקומו. לצערי, המורות/הגננות נאחזות באמצעי נוח המשחרר אותן מהתיווך. זה הרסני! את בעצמך הודית שהלבנים הקלו על מלאכתך. בחינוך הרגיל המורות מחפשות דפי עבודה, כדי שהילדים יהיו עסוקים והן לא תצטרכנה לתווך. בשנים האחרונות ההכשרה של המורים היא בכיוון של "עבודה בקבוצות", כלומר: המורה ממילא לא תספיק לתווך, היא מוצאת החוצה מהתהליך. אפילו צורת הישיבה של הילדים בקבוצות ועם הגב למורה אינה מקרית. טובה סופר אכן ממליצה על עוד עזרים, אבל ספריה אינם תומכים בהמלצתה. אין בהם אפילו שמץ של רמז לאמצעים אחרים. באשר לתבניות ליי. כאן יש וויכוח ישן נושן. יש גישה אחת האומרת שדווקא התפיסה הויזואלית של המבנה הקבוע מאפשרת הקניית הכמות ופעולות החשבון הבסיסיות. יש גישה האומרת שהתבניות יוצרות קיבעון וגורמות נזק ארוך טווח להבנת העקרונות. מנסיוני הרב נמצאתי למדה שההטבעה של התבניות טובה רק למקרים קשים מאוד מאוד, שממילא לא נצליח להביאם להבנה של פעולות היסוד מעבר לעשרת. ה"ציור" של ה - 10 נקלט חזק מאוד וקשה להתנתק ממנו ולעבור למספרים הגדולים ולחוקיות המתמטית. כדי לנסות להסביר לך את התהליך טוב יותר: ניקח את ההנדסה. הריבוע זו תבנית שהמוח קולט, אבל אם ננסה להציג את כל ההנדסה על הריבוע, הילדים ייכשלו במקבילית שאינה ריבוע. יש היום ניסיון בארץ בחינוך העל-יסודי לשנות את הגיאומטרייה ולהעמידה אך ורק על זוויות ישרות. זו בדיוק הבעיה. בהתחלה זה ייקלט (הניסיון בא כדי להעלות את הישגינו במבדקים הבינלאומיים) המחיר יהיה בהמשך והוא יהיה מחיר כבד מאוד. אני חוששת שזה יהיה סוף החינוך המתמטי. לא במקרה סולקו מהגיאומטרייה החדשה הזאת (שלא נלמדת באף מקום בעולם) תהליכי חשיבה בסיסיים, כמו משפטי שלילה, משפטים הפוכים בעייתיים ועוד. כל תבנית (כולל הבדידים, שגם הם סוג של תבנית) חוסמת את החשיבה ויוצרת בהכרח פתרונות טכניים. אלה מראים תוצאות במבחנים, אבל לאורך השנים מופיעים כשלונות שקשה לגלות מה מקורם, כי הם נוצרו בייצוג הפנימי המוטעה או המוגבל של המושגים. העובדה שהילד מגיב טוב על התבניות מסווה את הקושי האמיתי. הקושי מתגלה מאוחר יותר, כי אין יכולת ליישם את החוקיות על ידי יציאה מהתבניות. ככלל, קל לקלוט תבנית קבועה, קשה לצאת ממנה לחוקיות שהיא מייצגת. לא במקרה מצליחים עם התבניות בשלבים ראשונים. זה מטעה . מצד אחד אנו נהנים לחוש שסייענו, אבל המחיר על התבניות ייגבה בהמשך. אם רוצים לאפשר לפוטנציאל של הלומד לממש את עצמו אסור שהייצוג הפנימי יהיה תבניתי. יכולתי להרחיב את הנושא גם לקריאה ומה קרה לה בגלל התבניתיות. אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי. נסי לקרוא את מאמרי בתפוז על אוריינות מתמטית. הוא נוגע גם לחינוך המיוחד. אני מבינה בהחלט שהיתה לך החלטה לא לקבל שכר על עשייתך במדריך. אני עושה את כל מלאכתי בהתנדבות מלאה ובלב חפץ. אין לי כל שיקולים כלכליים או אחרים. אם היית תלמידתי, את בוודאי זוכרת שכל מה שאיכפת לי זה עתידם של הילדים ושלנו כולנו. תודה על המידע בדבר המדריך והקשר האישי אליך. בהחלט אהיה מעוניינת לעקוב אחריהם. וזכיתי ואֶלמד מתלמידיי. אם תכנסי לאתר שלי בארנים למדור המאמרים , תוכלי לקרוא שם מאמר של אביבה מצליח ושל חנה הלר שבוודאי יעניין אותך. כתובת האתר: web.macam.ac.il/~talma_g תודה על מכתבך - שימחת אותי תלמה
 

omek

New member
ראיתי את ההודעה שלך קצת באיחור...

אז סליחה שהתעכבתי וממש תודה שענית. אז עונה - א. האם קיימת הבנה של מהות החיבור ו/או החיסור, או שההשענות על העזרים השונים היא טכנית בלבד? – -קיימת בהחלט. ב. האם יש יכולת לביצוע העברה אנלוגית מסוג כלשהו? אם כן איזו ? -הייתי אומרת שכן – העברתי לה מבחן של השלמת משפטים שדורש לדעתי משהו כזה (מבחן אסוציאציה אודיטורית , אם את מכירה - "הקפה הוא מר, הסוכר הוא__?") והיא ידעה לענות על 30 שאלות ראשונות בערך, מתוך 40. ג. האם יש לילדה יכולת לבצע השוואה בין מצבים שאינם מתמטיים? (סיפורים, סיטואציות...) -נראה לי שכן. והאמת שלא מצאתי רעיון איך אני יכולה לבדוק את זה מלבד לתת לה לספר לי סיפור דומה לסיפור שאני סיפרתי – בהנחיה שתיקח פעולה מסויימת מהסיפור שלי ותלביש אותו על הסיפור שלה – את זה היא עשתה בהצלחה. ד. האם יש לילדה יכולת להכליל בתחומים שאינם מתמטיים? ( כלי רכב, רהיטים... משפחות מילים...) -מאד מתקשה. ה. האם יש לילדה יכולת להבין ולהציב תרגיל לבעיות מילויות פשוטות? -לבעיות פשוטות מאד... כן, מבינה בהחלט את העקרון. לעלילה שכוללת קצת יותר פרטים או משהו שיתבטא בתרגילי שרשרת, חזרתיות מסויימת – כאן כבר מתקשה. ו. האם קיימת יכולת אומדן? האם יש הבחנה מתי נחוץ אומדן ומתי יש צורך במתן תשובות מדוייקות? -לא, רחוקה מזה מאד. ז. האם יש לה את היכולת לקשר בין ייצוג כמותי וייצוג פורמלי של מספרים? -(פורמלי הכוונה לשם המספר וייצוג חזותי, כן?) שולטת בזה בעשרת הראשונה, מעבר לזה כבר פחות – אם כי היא לא כ"כ נחשפה לזה. לגבי ג' וד' אני מקווה שאכן הבנתי את הכוונה. תודה ענקית ולילה/יום נפלא גם לך
 
למעלה