עיצוב התנהגות

תירתיר2

New member
עיצוב התנהגות

אני חוזרת ומעלה דילמה חשובה - של יתרונות וחסרונות השיטה ההתנהגותית בטיפול באוטיזם. אני אישית חושבת, שבמקרים קשים יחסית,של חוסר תקשורת מוחלט או מוגבל מאוד, חשוב מאוד לנסות את השיטה ההתנהגותית כי היא עשויה להביא לתוצאות טובות בזמן יחסית קצר. אני מתלבטת דווקא לגבי מקרים של תפקוד גבוה- הבן שלי מטופל בינתיים לפי שיטה הנחשבת כטבעית, ועובדים איתו בעיקר דרך משחקי דמיון, משחק חופשי וכו'. הכל טוב ויפה, אבל אני עשיתי לעצמי רשימה של דברים שצריכים להשתפר אצלו מבחינת השפה וההתנהגות, ונדמה לי שהדברים זזים לאט מדי, ויש לזכור שיש לו יכולת למידה ממש מצוינת. אולי כדאי לתגבר אותו גם בטיפול התנהגותי? אני חושבת שבדרך לימוד מובנית הוא יכול לקלוט דברים ממש מהר וגם ליישם אותם, אולי בהתחלה זה יהיה קצת רובוטי, אבל בלי ספק יגיע גם שימוש ספונטני ונורמלי. מה דעתכם? אשמח לשמוע דעה של הורים לילדים בתפקוד גבוה, וכאלה שניסו לשלב בין גישות טיפול.
 

נונינה1

New member
אף על פי שאנחנו הלכנו רגשית

מבחינה טיפולית. אין לי ספק שיש דברים שניתן להשיג בשיטה ההתנהגותית באופן הרבה יותר יעיל מהיר ולא הרסני עם עובדים עם היד על הדופק ועם אנשי מקצוע טובים. אני בגדול בעד שילוב של שתי השיטות בתמהיל שמתאים לילד. יש דברים שצריך לתת לו מצע על מנת שיגדל בקצב וביכולת שלו, ויש דברים שניתן להנחיל ע"י לימוד מובנה, חזרות, והצבת דרישות שאינן גבוהות מדי או קשות לו מדי רגשית.
 

אילת 55

New member
לגבי שיטות טיפול

אנחנו ראינו שמה שעובד אצל בננו הוא הטיפול ההתנהגותי. בגן לעומת זאת התחילו בדיוק באותו זמן טיפול טבעי/רגשי וזורם. לדעתי שני הטיפולים מועילים לו ובטח לא מבלבלים או מזיקים. הילד הוא לא רובוטי אך יש לו כל מני תבניות שלפעמים עוזרות לא ללמידה ומגנות עליו , ולפעמים קצת מפריעות להשתחרר. כפי שנאמר כבר בעבר לא כל שיטה מתאימה לכל ילד. אני חושבת שמה שחשוב הוא האינטנסביות של הטיפול. בשיטת ABA /עצוב התנהגותי זה עובד כך צריך להגיע לנקודה מסוימת של הצלחה במשימה לסמן V , במפגש/טיפול הבא לחזור ולהזכיר ואז לעבור למשימה הבאה עם "תחזוקה" מדי פעם (דברים שידע בעבר - לרענן) . אם יש לך אפשרות לשלב בין השתיים אני ממליצה. כמובן שמומלץ להגדיר את התקופה הראשונה של הטיפול כנסיונית ולבחון איך היא משפיעה לאח זמן מה (לפחות 3 חודשים של עבודה ). בהצלחה
 

ריקי 04

New member
ABA זאת לא מפלצת...../images/Emo110.gif

וכל כך חבל שכל כך הרבה עדיין חושבים ככה. זאת שיטה נהדרת, שמעל הכל (ועם האנשים הנכונים...) יודעת להתאים את עצמה לילד. אני תמיד אומרת שלדעתי הפרנציפ שעומד מאחוריה הוא שהילד ילמד - נקודה. למה? כי לא נוותר לו. הבן שלי עושה ABA כבר כמעט שנתיים. הוא ילד גבוה, הוא מתקדם מקסים - למרות שאני יודעת שהדרך עדיין מאד ארוכה (יש לי את אחותו התאומה להשוואה...). אז נכון, כמו רבים, אנחנו כבר מזמן לא ממש עושים ABA, אבל הפרנציפ נשאר - הילד ילמד. גם אם צריך לעשות איתו קצת משא ומתן ("עכשיו אתה תבחר במה משחקים - ואח"כ אני". "עכשיו התור שלי לבחור, ועכשיו נעשה את זה..."). ולמרות שבדר"כ יושבים על השטיח, במטלות שדורשות יותר ריכוז יושבים ליד השולחן - גם אם זה לא מה שהכי מתחשק לו. מתחשבים בו המון (נותנים מקסימום מקום ליוזמות), נותנים הרבה בחירה (ובימים שיותר קשה, הבחירה היא בין שתי מטלות שהמטפלת קובעת. אבל זה לפחות נותן לו תחושה שהוא בחר). ואם צריך וההתנהגות שלו לא מפריעה ללמידה, אז גם אומרים לו "זה לא מתאים עכשיו...". וכן - אנחנו עובדים עם בייגלה (כי זה משפר בהרבה את המוטיבציה, והוא מבקש מקסים "אני רוצה בייגלה עגול...". למרות שהוא גם יכול לאכול בייגלה חופשי סתם ככה - האפקטיביות שלו בשיעור עדיין לא נפגעה... סתם כי יותר כיף לו ככה). בקיצור, ABA זה כבר מזמן לא מה שהשמיצו אותו בראשית שנות ה-70. צריך לדעת לישם אותו - ולא "הילד יעשה כי אני אמרתי", אלא "הילד יעשה כי אני אדאג למוטיבציה מתאימה" (למזלנו הילד שלנו מאד self motivated). ולא, לא יוצאים מזה רובוטים, הבן שלי - ממש לא. נכון, יש קצת תבניתיות, אבל זה חלק מהמאפיינים של ילדים עם PDD... ואם הזמן, וההפנמה, התבניתיות נשברת. אם מלמדים מספיק אופציות - אז יש ממה לגוון, וכשיש ממה לגוון - התבנית כבר הולכת לאיבוד. ולגבי ילדים גבוהים - אחד היתרונות הגדולים הוא שההכללה שלהם טובה, כך שמה שהבן שלי לומד "בחדר" הוא מישם די מהר איתנו. "יכולת למידה מצויינת" - זה כר אדיר להצלחה. כי צריך קצת להרגיל את הילד לעבודה קצת יותר מובנית (שבה יותר קל להתמקד על המטרות) - ויש לו את זה כדי לקלוט. הסופרוויזר שלנו אמר לנו פעם, כשהתחלנו להיות הרבה יותר "זורמים", שכל הזמן צריך לשבת לנו בראש מה אנחנו רוצים שהוא ילמד בכל תחום בקטע הקרוב - ולשלב. זה די קשה, למידה מובנית פשוט הרבה יותר קלה, קודם כל למלמד (כי הולכים ישר ולעניין, ולא צריך "לזכור לעבור בדרך" וניצול הזמן יותר אפקטיבי). בקיצור, איפה שצריך - לכו על זה, ואיפה שלא חובה - לכו על דברים אחרים. גם אנשי ה-ABA מאמינים שילד שיכול ללמוד "טבעי" (כמו ילדים אחרים), עדיף פי כמה ככה - כי זאת הסביבה של החיים - והמטרה שלנו שהוא ילמד ללמוד מהסביבה (מהגננת, מהמורה...). אבל איפה שזה לא מצליח - אז יש כלים יותר מובנים. ואלו כלים, ABA הוא אמצעי, הוא לא מטרה. בהצלחה
 
גם עני מאמינה שABA הוא אמצעי יותר

יעיל משיטת גרינשפן כאשר מדובר ביכולות קוגניטיביות וכאשר רוצים לחזק למידה מובנית יותר. אנחנו נעזרנו בשנה הראשונה בשיטת גרינשפן ועבורנו זה היה די בזבוז זמן. היתרונות של ABA בצורתו הגמישה יותר היא היכולת להבנות תוכנית למידה אינטגרטיבית תוך ודאות מלאה שהילד אכן למד והפנים את התוכן. כמובן שיש צורך גם להכליל את היכולות למסגרות רחבות יותר אך בלי ספק שהשיטה מתאימה עצמה לרמת הילד ויכולותיו. אני בהחלט ממליצה.
 
עני =אני ומרכזת התוכנית שלנו באה

מרקע של גרינשפן כך שעכשיו במשחקים שבין המשימות ישלבו יותר משחק יצירתי.
 

תירתיר2

New member
תודה לכולם...

בינתיים אני ממשיכה עם הקלינאית-זה סך הכל טיפול חד שבועי, וכתבתי לעצמי תוכנית עבודה עם מטרות מאוד ברורות, והתחלתי לעבוד איתו לבד בבית.עם מטרה של שעה ביום. אני רושמת במחברת את ההתקדמות. אשמח לדווח על הצלחות...
 
למעלה