על ההבדל בין המודלים לחזאים:

יריב71

New member
על ההבדל בין המודלים לחזאים:

מאז שאני מכיר את עניין המודלים מנסים להשוות מי יותר טוב (מי בטווח הקצר ומי בטווח הבינוני וארוך). להערכתי המודלים (המחשבים) אמינים פחות או יותר באותה מידה. ישנם מודלים שמגיעים ברזולוציה גבוהה (ברקנל, mrf) או נמוכה (ecmwf). אלה גלובלים ואילו MM5 אזורי. לעומתם המודלים החזאים שונים מאוד במקצועיותם. ראה למשל את הקשקוש של דני רופ בעניין האובך (שמיים כתומים) והשרב שצפוי ביום שלישי ואח"כ ביום רביעי-חמישי שלג בחרמון. מי שיודע לנתח את המפות החזויות (ויש בפורום הרבה כאלה) מבין שהשקע השרבי דרומי והאוויר החם לא יכנס וגם לא כל-כך אובך. וביום רביעי-חמישי בסך הכל צפוי 4-5 מע´ ב-850 מ"ב ולכן לא צפוי שלג בחרמון. בקיצור אל תבוא בטענות למודלים, רק למי שמפרש אותם.
 

בועז ד

New member
ליריב דחילק...למרות ההברקה !!

ליריב ערב טוב: קודם כול !! צל"ש על התחזית המדוייקת-גם גשם גם בעוצמה.. כול הכבוד !! התחזית שלי-על הפנים.. הערה: לגבי דני רופ-לדעתי אתה הגזמת לגמרי.. לפניך מצב האובך הצפוי ביום ג בקרוב קובץ נוסף בועז
 

יריב71

New member
המודל הזה לא הוכיח את עצמו בשרב

הקודם. לפני השרב האחרון, זוכר, הצגת את מפת האובך וטענת שבגלל האובך הכבד השרב יהיה מתון. באותו אירוע לא היה אובך יוצא דופן בכלל. האירוע הצפוי ביום שלישי אפילו חלש יותר. הטמפ´ במפלס 850 מ"ב לא תעלה מעל 10-12 מע´ והשקע יעבור עמוק בתוך מצרים. מעבר דרומי של שקע שרבי, אינו מכניס אובך משמעותי לאזורינו. פיזיקאלית, בכלל נראה לי שטות. 4-5 גר´ למ"ק אוויר זה המוווווון. זה לא בסקאלה ריאלית.
 

בועז ד

New member
לא הייתי מספיד את המודל היווני

ליריב ערב טוב: 1. לגבי הגשם שהיה היום-המודל ניכשל טוטלי-ואני לצערי הסתמכתי עליו 2. לגבי השרב הקודם-תודה לעידן על הקישור הרלוונטי,המצב הפעם שונה לחלוטין מהפעם-השיא הוא דווקא עלינו. בועז
 

idansof

New member
המודל היווני רע בחיזוי אי"ס פעיל

הוא בדרך כלל ממעיט מכמות המשקעים של אפיקי ים סוף פעילים, אם כי יש לו הרבה "קליעות" בשקעים קפריסאיים.
 

idansof

New member
רק בשביל הרקורד...

הנה קישור למפה שבועז הביא בשרב הקודם...
 

יריב71

New member
בדקתי בתמונות הלווין גם לא היה אובך

בתמונות אור-נראה ניתן להבחין בקלות באובך על רקע הים הכהה. באותו אירוע לא היה אובך- בטח לא בכמות "אסטרונומית" כזאת. בכל מקרה נראה מה יהיה ביום שלישי ואם המודל היווני יתאמת- אוריד את הכובע בפניו. אבל, מה אתם נתפסים למה שאמרתי לגבי האובך. על איזה מודל ערוץ 1+ ערוץ 2 הסתכלו כשחזו שרב ליום שלישי ?
 

אסף יי

New member
לא הייתי הולך על מקצוע החזוי...

אם הייתי ילד. המקצוע יעלם מהעולם - ברגע שמהמחשבים יהיו מספיק חזקים כדי לתת מודל מדויק יותר - לא יהיה צורך בחזאים. החיזוי יתבצע "אוטומטית" ע"י נתונים שיתקבלו מרשתות לויינים ומחשבי על שיעבדו את הנתונים ויוציאו פלט של תחזית. בניגוד מה שמקובל לחשוב - חיזוי מ"א הוא מדע מדויק. הבעיה היא שאין לנו כיום מספיק כח מיחשוב כדי לפתור את המשוואות המסובכות שהטבע מציב לנו.
 

יריב71

New member
מקצוע החיזוי לא יעלם -ההיפך :

אם עליית כח המחשוב עבודה החיזוי האנושית רק גדלה. הקטע הבעייתי בחיזוי "אוטומטי" הוא ריבוי מקורות ורעש נתונים. כל המודלים הממוחשבים שחוזים תופעות מזג-אוויר נסיבתיות (עננות, אובך, כמות משקעים, עובי שלג, רום שלג) לוקים בבעיה הזאת. אחרי התבוננות פשוטה בהם, אתה רואה שהם פשוט "עבד" של הנתונים אם זה מודל שהתבדר (כלומר המפות שלו לא בכיוון) או נתון שגוי/לא מדויק. היתרון בפרשנות האנושית של הנתונים הוא ביכולת לסנן בצורה שקולה מידה פחות אמין/פחות רלוונטי. כמובן שזה דורש נסיון. את זה מחשבים אינם מסוגלים לעשות. אולי, ביום שבו ימצא מחשב שיידע ללמוד בעצמו, עובדים על זה. הפיתוח והחדשנות כיום הם בעיקר ברמה של המודלים הבסיסים (שיפור הרזולוציה והדיוק) וברמת ניתוח הנתונים (תצ"ל, מכ"ם וכד´).
 

idansof

New member
לגבי האובך...

למרות שהוא יעבור דרומית לנו, מדובר בשקע עמוק יחסית עם גראינט לחץ מרשים, ולכן הוא ירים סופות חול בלוב ומצרים, שיגיעו לכאן עם רוחות דרומיות. ראה גם את המודל היווני.
 

בועז ד

New member
השקע כיום מערבית אלינו-יגיע לירדן..

בדרך כנראה גם יעבור אותנו..
לא?? בועז
 

יריב71

New member
אבל בין שני לילה לשלישי בבוקר...

ובשלישי בצהרים- השרב כבר נשבר.
 

idansof

New member
שם לב למפה המצורפת

תסכים איתי שבמצב הנ"ל יתחוללו סופות חול במצרים, בעיקר בסיני... לאיפה לדעתך האובך יגיע?
 
למעלה