עם הספר ודור המחשב:)

אשדודיה

New member
עם הספר ודור המחשב:)

אני חושבת שככל שהטכנולוגיה מתקדמת...בעיקר תחום המחשבים...הילדים פחות ופחות קוראים ספרים... ת'אמת שפעם חיברתי וידאו למחשב והילדים היו רואים קלטת לפני השינה..מאוד מהר הבנתי שזה בא על חשבון סיפור לפני השינה... הוצאתי את הוידאו ובלית ברירה התחילו לקרוא ספרים...אבל בלית ברירה??? מה יהיה בעוד מספר שנים ספר אלקרוני? ספר מדבר? מקריא סיפור לילד ? צר לי שלעת עתה ילדיי לא יצאו כמוני "תולעת ספרים". ערב טוב חברים:) קרן:)
 

אלמרה

New member
הבן שלי הצעיר נותן לי תקווה....

בשנתו הראשונה חיברתי אותו למחשב עם מערכת "קומפי" באמצעותה הוא למד לשחק במחשב ככל צעצוע. השלב הבא היה שדרוג של אותו "קומפי" שבא במתכונת של ספר ממש שלוחצים על דמויות ב"ספר" המחובר למחשב והדמויות ממחישות ומדברות ומגיבות. כעת כשלמד לקרוא, הוא גם קורא סיפורת לילדים זה גם בזכות החינוך בגן הילדים בו הוא למד גם את טעם ההאזנה למוסיקה וההנאה מציורי ציירים מפורסמים והצגות תיאטרון... אבל אין כנראה מוצא או תחליף ל- Gameboy וכאשר חזון הספר האלקטרוני יתגשם וייושם מסחרית (ויש כבר את כל הטכנולוגיה הנדרשת) והספר יהיה צג שטוח שניתן לקחת למיטה ולקרוא... היתרון שלא צריך לקפל "אוזניים" בדפים... יש "סימנייה" אלקטרונית... יש עתיד!
 

אשדודיה

New member
אני מאוד מקווה ש...

בקצב שאתה חוזה לא נכיר אנשים ממוחשבים וניקח איתנו צג למיטה:)
 

אלמרה

New member
חחח לא, למיטה נלך ביחד זוגות זוגות

אנחנו אחרי הכל, חיות אמנם אבל חיות סוציאליות וזוגיות נחשבת ותיחשב ערך וצורך עליון. אני מקווה לפחות שכאן איני טועה.
 
אני דווקא חושבת

שיש חזרה ל"דור הספר". את ההינתקות ניתן היה לראות באמת בתקופה בה רק החלו ניצני ההתפתחות הטכנולוגית... אבל עכשיו, משהאינטרנט כבר אינו כ"כ חדש, כשכל ילד בן 4 יודע להפעיל מחשב טוב יותר ממני ומכולנו - אני לפחות, צופה שאנשים יתחילו לקרוא יותר ספרים. בשבילי - אין טוב יותר מספר. על טלוויזה אני כלל לא מדברת שכן לפי דעתי היא כלי משחית, שרק הולך ומידרדר אל עבר חוסר מוסריות משווע. גם תכניות הילדים הם לא מה שהיו פעם ודווקא מגוון הערוצים יוצר תחרות שבה ככל שאתה יותר טראשי - תקבל יותר אחוזי צפיה. כמובן שיש יוצאים מן הכלל - אבל באופן כללי כמעט על כל הערוצים אפשר לוותר, וכמעט על כל התכניות אפשר לפסוח. ובעצם... מה יותר טוב מספר...?
 

אלמרה

New member
את כמוני בודאי מכירה כמה דברים....

טובים כמו ספר לפחות.... אבל אכן ניכרת חזרה גם לספר העשוי נייר וכריכה וריח דפוס... אני מאמין שלא רחוק היום שהאלקטרוניקה בכ"ז תגבר ויחדלו לכרות עצים ויערות בשביל יצור נייר, גם לעיתונים.
 

אשדודיה

New member
אני מאוד מקווה שזה לא יקרה,

ולדעתי ריח הדפוס מפתח את המוח:) העובדה היא שהיום התלמידים מעדיפים גלישה במחשב מאשר קריאת ספרים או השקעה בלימודים ומיותר לומר שכמה שפחות קוראים כמה שיותר שגיאות כתיב וכדומה. אני בעד חזרה למקורות-קריאת ספרים עם כריכה:)
 
ספר עם כריכה

נתון מעניין הבאת. ריח הדפוס מפתח את המוח, מקווה שהתבססת על מחקרים אמינים
. יש בדיחה ידועה על ילד שמקבל במתנה ספר ומנסה להחדיר אותו למכשיר הוידאו. אני מנוי בספריה העירונית, מנסה לפחות לקרוא מדי פעם. מה שחבל הוא שהספריות מדללות את אוצר הספרים שלהם, בגלל "פלישת" הוידאו. היום לדעתי המבחר מצומצם לעומת מה שהיה מקובל לפני שנים. אין תחליף לספר טוב גם בעידן הזה וזו משנתי.
 

Gilliana

New member
אלמרה, אני בטח לא צריכה לספר לך...

אודות חזון ה-"נייר הנעלם" שעלה בראשית ימי המיחשוב. גם את מה שקרה בפועל אני בודאי לא צריכה להזכיר לך. אתה באמת מאמין שיבוא יום והנייר יעלם מן העולם? אני לא.
 

אלמרה

New member
אכן הנייר לא יעלם זוכר גם זוכר...

והמחשבים לא יחליפו את הספרים כולם אבל כתבתי על חזון צמצום כריתת עצים בגין צורך ביצור נייר וזה יקרה גם מהסיבה האקולוגית וגם (בעוד זמן ולא מיידית) בשל הגברת השימוש בספרים אלקטרוניים... E-book כבר מזמן זמינים במהדורות פאלם. כבר חזיתי רק לפני שבוע בקצין צהל בבסיס צבאי מתפלל מתוך פאלם. ותחזינה עינינו בשובך המחשב לציון... וגומר. באשר לילדותי, הייתי כנראה מה שמוגדר "תולעת ספרים" וקורא קבוע בספריה העירונית (יום יום מכתת רגלי מרחקים שהיום בני לא יחלמו על ללכת) וגרמתי להורי נטל כספי כבד על רכישת כל האנציקלופדיות והמתנה הכי טובה שזכורה לי בבר-המצווה שלי היתה ספר! היום? מי מסתפק בפחות מיורו-דיסני? - אלו שידם אינם משגת נסיעה למקור בארה"ב... ועל ספרים רבותי, כנראה הם לא שמעו כי האזניים מופגזות ב"בום-בום" הקורע להם את עור התוף ישירות מנגן ה- MP3...
 

אשדודיה

New member
וואלה צודק...

גם אני לבת מצווה ביקשתי רק ספרים..העונש הכי שאהבתי זה לכי לחדר...כי אז יכולתי לצלול חופשי בלי מפריע:) ואני אוהבת ספרים של אשליות:) כמו ספרי רומן:)
 

s h o o s h a

New member
המחשב והספר

המחשב, על יתרונותיו וחסרונותיו, כבודו במקומו מונח. נכון הוא כי זמינותו לכל אחד היום יותר מאי פעם יוצרת אשליה כאילו כל השאר הולך ונעלם. אולם כאמור, אשליה. הנוער אולי פחות מחובר אל הדפים האלה שבתוך ספר אולם ככל שהולכים ומתבגרים אנו חוזרים לימים ההם, בהם לשבת עם ספר מול האח (אוח,,,הדמיון שלי עובד יופי על הבוקר...) היתה חוויה. בימים עברו, כשאני הייתי ילדה ומחשבים היו מכונות גדולות שפעלו רק במפעלים, לא אהבתי לקרוא. הייתי עסוקה באיסוף בולים, מפיות ושאר מיני אוספים שהתאימו לבני גילי. טלויזיה? היו תוכניות נפלאות (כשכבר היתה לי טלויזיה בבית הורי) וזה בהחלט מילא את חיינו, כילדים, בתוכן. היום, לקרוא ספר טוב ולחלוק את חווית הקריאה עם אחרים היא חוויה מופלאה. טובה מכל תכנית ריאליטי או טלנובלה וכיו"ב. לא צריך להיות תולעי ספרים ורק צריך להזכיר לילדינו את הכייף שבקריאה. לדאוג שתמיד יהיו בבית ספרים שהולמים את גיל הילדים. גם אם רק ירפרפו בו, יקראו 'דוגמיות' מתוכו. חושבת שעצם הידיעה כי הספר שם וזמין כמו מחשב או טלויזיה 'יעשו את העבודה'. בוקר טוב אנשים
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
מחשב וספר לא בהכרח סותרים זה את זה

יתכן רק שהספר יעבור מחומרה מבוססת נייר לחומרה מבוססת מחשב או מה שכינו סופרי המד"ב מלפני לא הרבה שנים "נייר אלקטרוני". כבר כיום טכנולוגיית ה OLED די קרובה למה שהוגדר כניר אלקטרוני, מדובר בצג גמיש, בעל צריכת הספק נמוכה מאד, קרינה נמוכה ועלות ייצור זולה. ניתן למצאו כבר עכשיו בטלפונים סלולריים ובנגני MP3. זה שכיום רוב האנשים צמודים לאוזניות המחוברות לנגן בגודל קופסת גפרורים לא אומר שהפסיקו לשמוע מוסיקה, באמצעות הטכנולוגיה אנו שומעים מאותה קופסא צליל שאינו נופל ממה שאנו שומעים באולם הקונצרטים בנקודת ההאזנה האופטימלית (אני לא מזלזל בפן החברתי של ללכת לקונטרט). מה שרובנו עושים רוב הזמן מול המחשב זה לכתוב ובעיקר לקרוא. ותחשבו על זה.
 

אשדודיה

New member
אני חושבת על זה...

ואלף אני אוהבת את הדקויות שאתה מציין...מול המחשב אנחנו לא רק כותבים אלא גם ובעיקר קוראים, זה נכון, אני קוראת אותך:) אבל אני חושבת שזה שונה מקריאת ספר עלילתי, שלוקח את הקורא על כנפי הדמיון ומפליג אל הלא נודע...(עד העמוד האחרון)...אני זוכרת כילדה איך אהבתי להזדהות עם הדמויות שבספר... חוץ מזה שלא לכל אחד יש את הסבלנות לחפש חומר ברשת ולקרוא. ויש לזה חיסרון למי שאוהב לקרוא מכורבל במיטה ולנשנש תוך כדי:) קרן:)
 

pikov

New member
הכל תלוי בטיב המילוי או סתם בעברית

אם נחבב על ילדנו את הקריאה, הם יקראו. לא רק יקראו, אבל לצד משחקי המחשב, ימצאו את הזמן לקרוא ספרים. אצלי למזלי זה עובד.
 

אלמרה

New member
אני למשל מעודד את בני לקרוא....

לא רק בספרים קונבנציונאליים אלא גם במחשב. בני הצעיר בן 8 וחצי משתמש במחשב כאנציקלופדיה לצרכיו (הדבר הראשון שהם לומדים הוא "לחפש בגוגל"...) אלא שזה לא נחשב לו כ"קריאה". ספרות לילדים הוא קורא בהזדמנויות שונות, במיטה בד"כ, אפילו בנסיעה לחו"ל הצטיידנו בספרים וקראנו בכל ערב פרק או שניים לפני השינה. בעוד אני זוכר כי מעולם לא הרתיע אותי ספר עבה או כתוב באותיות קטנות, היום הכל מדיד וממותג, וההצצה בסוף הסיפור כדי לדעת את הכל? דור דור והרגליו, ולא פוחת הדור בכלל!
 

pikov

New member
כיצד אני "מעודד קריאה"

ראשית, בדרך של דוגמה אישית. אני משתדל לקרוא ספרים בזמני הפנוי. שנית, בדרך של המלצה על ספר ולאחר קריאתו שיחה על הספר, החלפת חויות וכד'.
 

אלמרה

New member
ברכותי לאשדודיה!! כל הכבוד!

היינו כל היום ב"שער תפוז" בזכות שרשור זה. תודה לך על תרומתך הבלתי נילאית אשדודיה.
 
למעלה