עשר המכות של התח"צ בישראל

עשר המכות של התח"צ בישראל

חדשות מנת"ע
אולי יעודד מצב רוחינו לאור המצב של עבודות החשמול

ובכן, התחילו להוציא מכונות TBM מתחנת קרליבך (תמונה באינסטגרם שלהם).
בתחנת שאול המלך החפירה הגיעה לתקרה של המנהרות וכעת מפרקים את המנהרות בחלק שבתוך התחנה.
התמונות בפוסט האחרון בפייסבוק שלהם.
עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
 

gal-or

New member
תודעת שירות נמוכה לגבי אנשים עם צרכים מיוחדים

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
תודעת שירות נמוכה לגבי אנשים עם צרכים מיוחדים
שאינם נראים. במיוחד לגבי נהגים!
 

maormp

New member
דילגת על סעיף 8

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
דילגת על סעיף 8
 

ערןל1

Active member
רשימה יפה, במיוחד מסכים עם 9.

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
רשימה יפה, במיוחד מסכים עם 9.
הייתי מוסיף לרשימה תחנות אוטובוס. הם צריכים (לדעתי) לעבור שדרוג משמעותי ובניגוד למערכת להסעת המונים לא נראה לי שזה מתבצע.
 

טשאפק 2

New member
מעט מדי נתיבים נפרדים

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
מעט מדי נתיבים נפרדים
אוטובוס עם 50 איש צריך לקבל עדיפות על פני רכב פרטי עם אדם בודד. צריך לקבל נתיב נפרד והעדפה ברמזורים.
 
המכה ה-11 לפי גלובס: "שלמה מהאוצר"

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
המכה ה-11 לפי גלובס: "שלמה מהאוצר"
ביתר פירוט: הניסיונות של האוצר לחסוך כסף בקניית כמות מעטה מדי של קרונות וקטרים.

"קיטורים לא עולים כסף וקטרים - כן":
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001248496
 

Bus Nerd

Active member
אם הנאמר בכתבה נכון ובאמת חסרים קרונות, אז...

המכה ה-11 לפי גלובס: "שלמה מהאוצר"
ביתר פירוט: הניסיונות של האוצר לחסוך כסף בקניית כמות מעטה מדי של קרונות וקטרים.

"קיטורים לא עולים כסף וקטרים - כן":
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001248496
אם הנאמר בכתבה נכון ובאמת חסרים קרונות, אז...
1) קודם כל המצב חמור
2) דבר שני, קדימה, לבנות Pacers כמו בווילס - עדיף לנסוע בקרון רעוע שהוא בבסיסו מרכב אוטובוס שהותאם לנסיעה על מסילת רכבת מאשר להיות תקוע על הרציף הצפוף בהמתנה.
 

iritilan

New member
בהקשר לסעיף 9

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
בהקשר לסעיף 9
תחבורה ציבורית, גם כאשר כבר מוסיפים אותה, זה תמיד בדיעבד לאחר שכבר התרגלו להסתמך על חברה פרטי. לא יעלו על הדעת לפתוח בנייני משרדים חדשים או לאכלס בנייני מגורים ללא חניות וכבישים, אבל באוטובוסים, אם בכלל יהיה שרות, הוא יהיה מאד חלקי שהתווסף בשלב מאוחר. כמובן שכפי שרשמת תכנון אזורי משרדים מנותקים ובמקביל שכונות מגורים מנותקות לא עוזר. אין סיבה שרוב העסקים הנמצאים באזורי התעשיה בימינו לא יכולים להיות מעורבים באזורי מגורים ומסחר.
תחנות רכבות שמרוחקות ממרכזי הערים ולפעמים נדמה שרבות מהן מתוכננות כך שיהיה כמה שיותר קשה להגיע אליהן ברגל. אידיאלית תכנון של מרכזי עסקים, תעסוקה מסחר ובילוי צריך להיות חופף ומקביל לתחבורה ציבורית ובמיוחד רכבות, שלא קל לשנות מיקומן.
 
נוסעים שמקטרים כל הזמן ולא רואים את היתרונות

עשר המכות של התח"צ בישראל
בשרשור הזה ארצה לדון בבעיות הגדולות של התח"צ בארץ לפי דעתי. מוזמנים לכתוב מה לדעתכם הבעיות המרכזיות ולנמק.
חלקן אוניברסליות, חלקן פחות נפוצות ואחת אנדמית לאזורנו. אז נתחיל, כמו במסורת, מהקל לכבד:
1. מכת מתנגדי החשמול
שייכת בעיקר לעבר, ונפתרה ברובה, אך הניחה את היסודות למאבק העיקש של עיריית חיפה בחשמול ברכבת שעלול להשאיר את צפון המדינה עם רכבות דיזל לעוד זמן רב אחרי שאר הארץ. כמו כן תרם את חלקו בעיכוב פרוייקט החשמול (יחד עם גורמים נוספים).
2. תודעת שירות נמוכה מצד חברות התח"צ
היא לא נוראית, ולכן המיקום די נמוך ברשימה הזאת אך עדיין ניתן להרגיש פעמים רבות זלזול מצד חברות התח"צ ביחס ללקוח. הדוגמה הכי בולטת היא שינויי הלו"ז הדחופים של הרכבת שההודעה עליהם נעשית זמן קצר יחסית לפני השינויים ובעיה שעלתה בעבר בפורום של ההעדפה של הרכבת לעמידה במדדי דיוק כך שלעיתים היא מדלגת על תחנות. גם חברות האוטובוסים לא יוצאות טוב בסעיף זה, עם ביטולים ללא הודעה מוקדמת של קווים מסוימים, בעיה שנהיית יותר ויותר תדירה לאחרונה.
3. NIMBY
מתקשר במידה רבה למכה הראשונה, ובצורה מסויימת הממשיך שלה. המניעים יהיו מגוונים (שמירה על הסביבה, על ערך הבתים לטווח הקצר) אך מאבקים אלו כמעט תמיד גורמים לסחבת רבה ולעיתים יכולים לשנות מסלול מוצלח של קו אוטובוס או רכבת למעין מישמש מוזר שנועד לא לפגוע במוחים, והופך בהדרגה לפיל לבן. רק לאחרונה בראשון לציון מאבק ה-NIMBY הסתיים בהצלחה כאשר התוכנית המקורית לחיבור תחנות ראשל"צ משה דיין וראשל"צ הראשונים נגנזה ובמקומה אומצה תכנית שתשרת פחות אנשים. גם בקוי הרק"ל בגוש דן, כמעט כל קו נתקל בNIMBY בכל עיר ועיר. חלקם בוטלו לחלוטין, לאחרים המסלול שונה. גורלם של אחרים עדיין לא הוכרע.
4. מחסור במערכות להסעת המונים
אחת הבעיות היותר חמורות, וגורמת לבעיות רבות נוספות היא שאין כיום בגוש דן, הלב הפועם של המדינה מערכות להסעת המונים כמו מטרו או רק"ל או אפילו קווי BRT. כעת, סוף סוף העניין מקודם ובינתיים (טפו טפו טפו) נראה כאילו יש מקום לאופטימיות זהירה בתחום. מסיבה זו היא במקום נמוך יחסית ברשימה, עקב הציפייה לעתיד עם פתיחת 3 קווי הרק"ל בגוש דן (שככל הנראה לא יעמדו בעומס), התכנון לקווי רק"ל ומטרו נוספים מעורר תקווה לכך שתהיה התפתחות נוספת.
5. העדר תח"צ בשבת
לאנשים בארץ קשה להסתמך על התח"צ בתור אמצעי בלעדי אם ברצונם להיות מסוגלים לבקר בני משפחה וחברים במהלך השבת או אפילו לצאת למרכזי בילוי (טיולים ונופש לדעתי זה לא תפקידה של התח"צ וגם ככה שירות לשם כנראה יהיה לא מאוד יעיל). דבר זה מחנך כבר מגיל צעיר יחסית אנשים לקנות רכב פרטי, ומשם קשה להם להגמל, בעיקר בגלל המכה השישית.
6. בעיית התדמית
אנשים יגידו שהתח"צ בארץ גרועה. נכון שיש לה בעיות רבות, אך היא לכל הפחות סבירה ופעמים רבות יותר נוחה מאשר נסיעה ברכב פרטי. אך פעמים רבות אנשים לא מתעדכנים בשינויים שנעשו (לרוב של הוספת קווים, תחנות והגברת התדירות) כך שהם עדיין חיים בתדמית של התח"צ של פעם, שתמיד תהיה פחות טובה (כי ב-20 שנה האחרונות, היא משתפרת משנה לשנה בהכללה גסה).
הרוכב לאוטובוסים כתב על כך בעבר [URL]http://israelbikebus.blogspot.com/2013/05/blog-post.html[/URL]
7. הסחבת
רעה חולה במקומות רבים וגם בארצנו. משפיעה על שלל תחומים ולא פוסחת על התח"צ. עוברים חודשים ארוכים (אם לא שנים) של ועדות ודיונים עד לאישור של כל תכנית. בשלבים אלו ה-NIMBY (ומתנגדי החשמול בשעתם) פורחים, תכניות משתנות בצורה שאינה מתאימה לצרכים. לעיתים העיכוב כה גדול עד שאפילו אם לא הייתה התנגדות לתכנית המקורית, בזמן ביצועה היא כבר לא רלוונטית.
הסחבת כמובן לא קשורה רק במשרדי הממשלה, היא הדביקה את מרבית החברות הממשלתיות וכנראה שאף התפתח זן חדש שלה שמדביק את החברות הפרטיות אחרת קשה להסביר את ההתנהלות של SEMI, החברה הספרדית האמונה על פרוייקט החשמול, כשגם זקני הפורום התחילו לתהות על פשר העיכובים בעבודות.

9. תכנון מוטה רכב פרטי
דובר על כך רבות בפורום, שאחת הבעיות הגדולות היא כך שכעת לא בונים עוד ערים אלא "מחסני שינה". המחסור בעירוב שימושים, דרכים עקלקלות וארוכות ללא מוצא, מדרכות ללא צל וכיוצא בזה יוצר סביבה עוינת לאוטובוסים ולהולכי רגל וכך מפריע בצורה כפולה. בסופו של דבר התכנון הזה גם מזיק לציבור הנהגים כי הוא זה שמעודד את הפקקים החמורים מהם הם סובלים.

10. גישת כיבוי השריפות
הסחבת, ה-NIMBY ובמידה מסויימת גם גישת ה"יהיה בסדר" גרמה לכך שרבות מהבעיות של התח"צ שיכלו להפתר בעבר נדחו עד לרמה שהם יוצרים בעיה לא נסבלת איתה חייבים להתמודד איתה עכשיו ומהר. כמובן שגם במצב זה הטיפול לא יוכל להיות מהיר עקב הבעיות השונות שצויינו קודם. מסיבה זאת בין היתר לא בנו את המסילה השלישית והרביעית באיילון ביחד אלא בנו את השלישית כי היו חייבים אותה מהר-מהר, והניחו כי יהיה מספיק זמן לבנות את המסילה הרביעית באיילון לפני שיהיה לחץ.
סיפור מפורסם יותר הוא על הרכבת התחתית בגוש דן.
בכל מקרה זו אחת הבעיות הגדולות ביותר שיש, עם זאת אני קצת אופטימי שכן שינויי הגישה האחרונים רומזים שדואגים גם לעתיד הרחוק ולא רק לטווח הקרוב.
נוסעים שמקטרים כל הזמן ולא רואים את היתרונות
נסיעה אחת בחודש שלא מתרחשת כמו שציפו היא אסון.
המחירים הזולים במיוחד בנסיעות בין עירוניות לא מרשימים אותם.
והם שונאים להחליף אוטובוסים בגלל זה יש קווים רבים בתדירות נמוכה.
 
ומכה של 90 ומשהו אחוז מהנוסעים, אגואיזם אכפת להם רק

נוסעים שמקטרים כל הזמן ולא רואים את היתרונות
נסיעה אחת בחודש שלא מתרחשת כמו שציפו היא אסון.
המחירים הזולים במיוחד בנסיעות בין עירוניות לא מרשימים אותם.
והם שונאים להחליף אוטובוסים בגלל זה יש קווים רבים בתדירות נמוכה.
ומכה של 90 ומשהו אחוז מהנוסעים, אגואיזם אכפת להם רק
מהרכבת והאוטובוס שלהם שום ניסיון לראייה מערכתית וחשיבה שיש עוד נוסעים חוץ מהם.
 

jp3raptor

Member
גם אני לא מבין את ההתנגדות להחלפת אוטובוסים

נוסעים שמקטרים כל הזמן ולא רואים את היתרונות
נסיעה אחת בחודש שלא מתרחשת כמו שציפו היא אסון.
המחירים הזולים במיוחד בנסיעות בין עירוניות לא מרשימים אותם.
והם שונאים להחליף אוטובוסים בגלל זה יש קווים רבים בתדירות נמוכה.
גם אני לא מבין את ההתנגדות להחלפת אוטובוסים
 
חוסר התמצאות בתחנות החלפה, בנוסף למקרה אחד בו חיכו יותר מידי

גם אני לא מבין את ההתנגדות להחלפת אוטובוסים
חוסר התמצאות בתחנות החלפה, בנוסף למקרה אחד בו חיכו יותר מידי
לדעתי, צריך לשלט תחנות החלפה מומלצות וכן לציין בצביעה על המדרכה את הדרך לתחנה האחרת.
 

Bus Nerd

Active member
באופן כללי צריך שילוט תחנות טוב יותר

חוסר התמצאות בתחנות החלפה, בנוסף למקרה אחד בו חיכו יותר מידי
לדעתי, צריך לשלט תחנות החלפה מומלצות וכן לציין בצביעה על המדרכה את הדרך לתחנה האחרת.
באופן כללי צריך שילוט תחנות טוב יותר
במקרה של כמה סככות אחת ליד השניה, צריך שילוט גדול ובולט מעל כל סככה עם אות או מספר בולטים בגדול, ולהכניס את זה לGTFS (יש אפשרות) כך שאפליקציות יוכלו להגיד לאנשים באיזו סככה הם צריכים לחכות. גם אנחנו כשנדריך אנשים נוכל להגיד להם

"תרדו ברחוב על פרשת דרכים, ותחליפו לקו הזה בסככה B"

(שינוי כזה לדעתי צריך לבוא בנוסף לביטול שלטי 505 והחלפתם בשילוט קריא וברור יותר)
 

iritilan

New member
זה תלוי איך נעשית ההחלפה ומה תדירות האוטובוסים

גם אני לא מבין את ההתנגדות להחלפת אוטובוסים
זה תלוי איך נעשית ההחלפה ומה תדירות האוטובוסים
החלפה זה בסדר אם מחליפים באותה תחנה ואם מדובר באוטובוסים בתדירות גבוהה ואם המידע על שעות האוטובוסים בתחנה אמין יחסית. אם צריך למשל לחצות כבישים ומחלפים, או לעמוד בתור לבדיקה בטחונית בכניסה לתחנה מרכזית רק על מנת לצאת ממנה כדי ללכת לאוטובוס שעומד בכלל מחוץ לתחנה ושאר עיכובים אז ברור שזה ירתיע ממסלול עם החלפות.
ברור שאי אפשר שיהיה אוטובוס ישיר מכל יעד לכל יעד, אבל כאשר יש החלפות הן צריכות להיות הגיוניות ונוחות.
 
למעלה