פקעת

nevuer

New member
פקעת

פְּקַעַת

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ,
חֲרִיצִים שֶׁחָרַץ בָּךְ הַזְּמַן,
נִגּוּן עָנֹג וְנוּגֶה
מְנַגְּנוֹת עֵינַיִךְ.

עֵינַיִךְ מְסַפְּרוֹת
כִּי בְּתוֹךְ לִבֵּךְ
פְּקַעַת שֶׁל כְּאֵב
וּבְתוֹכָהּ –

בּוֹאִי אֶל לִבֵּךְ,
פִּתְחִי אֶת הַחַלּוֹנוֹת,
אֲוִיר קָרִיר יִזְרֹם
אֶל הַחֲדָרִים.

אֶת פְּקַעַת הַכְּאֵב
הַתִּירִי בַּעֲדִינוּת
וּטְוִי בִּמְקוֹמָהּ אַחֶרֶת
בְּקוּרִים זְהִירִים שֶׁל תִּקְוָה.

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ,
תָּוִים שֶׁצִּיֵּר בָּךְ הַזְּמַן,
אַךְ מִמַּעֲמַקֵּי עֵינַיִךְ בּוֹקֵעַ
נָגְהָם שֶׁל אַלְפֵי כּוֹכָבִים.
 

nati6589884

New member
אַךְ מִמַּעֲמַקֵּי עֵינַיִךְ בּוֹקֵעַ נָגְהָם שֶׁל אַלְפֵי

כוכבים" משפט יפיפה מאוד אהבתי אותו.
 

שמים1

New member
פקעת של כאב

יש בשיר בסיס טוב שניתן לעבדו ולהעשיר את השיר
במתכונת הנוכחית השיר צריך עוד עבודה וזה כמובן רק לעניות דעתי .
התחברתי לכאב הזה ולתקווה המבצבצת מבעד לשורות .
 

שמים1

New member
אותנטי יקר

לא התכוונתי אבל אם שלא לשמה בא לשמה אני שמחה .
 

moonlihgt

New member
מסכימה עם נתי ועם שמים

אכן השיר בשביל להיות שיר צריך עוד לעבוד עליו וערוך אותו אבל יש בו רגש ומסר יפה וגם באמת המשפט האחרון "אך ממעמקי עיניך בוקע נגהם של אלפי כוכבים" משפט מאד שירי ויפה
 

aiziq

New member
אמנם היוצרת לא חזרה אל המגיבים לשיר, אבל אפשר ללמוד מכאן.

פְּקַעַת

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ,
חֲרִיצִים שֶׁחָרַץ בָּךְ הַזְּמַן,
נִגּוּן עָנֹג וְנוּגֶה
מְנַגְּנוֹת עֵינַיִךְ.

עֵינַיִךְ מְסַפְּרוֹת
כִּי בְּתוֹךְ לִבֵּךְ
פְּקַעַת שֶׁל כְּאֵב
וּבְתוֹכָהּ –

בּוֹאִי אֶל לִבֵּךְ,
פִּתְחִי אֶת הַחַלּוֹנוֹת,
אֲוִיר קָרִיר יִזְרֹם
אֶל הַחֲדָרִים.

אֶת פְּקַעַת הַכְּאֵב
הַתִּירִי בַּעֲדִינוּת
וּטְוִי בִּמְקוֹמָהּ אַחֶרֶת
בְּקוּרִים זְהִירִים שֶׁל תִּקְוָה.

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ,
תָּוִים שֶׁצִּיֵּר בָּךְ הַזְּמַן,
אַךְ מִמַּעֲמַקֵּי עֵינַיִךְ בּוֹקֵעַ
נָגְהָם שֶׁל אַלְפֵי כּוֹכָבִים.

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ, <-- משחק מלים יפה באשר הקרבה בין חרטה וחריטה היא מצלולית בלבד ואין דמיון של משמעי.
חֲרִיצִים שֶׁחָרַץ בָּךְ הַזְּמַן,<-- לעומת המשחק היפה בשורה הקודמת, חריצים שחרץ מדגימים חזרה מצלולית פחות מוצלחת משום ששתי המלים שייכות לאותו שורש ולאותה משמעות. במקרה שכזה הייתי ממליץ להחליף את אחת המלים במילה קרובה ( או את שם העצם או את הפועל)
נִגּוּן עָנֹג וְנוּגֶה <-- שוב, דוגמא נפלאה למצלוליות, חזרה על העיצורים נ',ג' ועל תנועת החולם ואין כאן חזרה על מלים קרובות מבחינה סמנטית או דקדוקית. זו שורה שיש בה הישג של ממש!
מְנַגְּנוֹת עֵינַיִךְ.<-- כבר הוזכר הניגון ולכן הפועל מנגנות נשמע כמו חזרה על מה שכבר נמסר. מוטב לדעתי להחליף את הפועל מנגנות בפועל קרוב אחר.

עֵינַיִךְ מְסַפְּרוֹת<-- לא מסופר כלום למעט העובדה שיש כאב בלב. לא נמסר שום דבר שראוי להישמע או להיכתב ולכן הבית הזה אינו מוסיף ועל כן מיותר.
כִּי בְּתוֹךְ לִבֵּךְ
פְּקַעַת שֶׁל כְּאֵב
וּבְתוֹכָהּ –

בּוֹאִי אֶל לִבֵּךְ,
פִּתְחִי אֶת הַחַלּוֹנוֹת,
אֲוִיר קָרִיר יִזְרֹם
אֶל הַחֲדָרִים.<-- כאן יש טיפול בנאלי במטפורת הלב כבית עם חדרים, אבל יש משהו נוגע ללב בקריאה 'בואי אל ליבך' ויש המרת של הדם הזורם בלב -באוויר, וזה מחייה יפה את המטאפורה השחוקה.

אֶת פְּקַעַת הַכְּאֵב<-- הבית הזה חוזר על מה שנאמר בבית הקודם במלים אחרות ומבחינת התפתחות השיר אינו יוצר התקדמות כלשהי, יותר מזה הוא יוצר נסיגה משום שנזנחה מטאפורת הבית ושבנו לעסוק במטאפורת הכאב כפקעת.
הַתִּירִי בַּעֲדִינוּת
וּטְוִי בִּמְקוֹמָהּ אַחֶרֶת<-- כאן יש אי הבנה לגבי מלאכת הטווייה. טוויה עוסקת העשיית הפקעת לחוטים, כלומר חומר הגלם הוא הפקעת והתוצר הינו חוט, ואילו כאן מציעה הכותבת תהליך הפוך של הפיכת החוט לפקעת.
בְּקוּרִים זְהִירִים שֶׁל תִּקְוָה.<-- הרעיון של להמיר את הכאב בתקווה ראוי לעוד פיתוח. מדוע נדרשות עדינות וזהירות בהתרה ובשזירה? גם על זאת לא מדבר השיר.

חֲרָטוֹת חֲרוּטוֹת בְּפָנַיִךְ,
תָּוִים שֶׁצִּיֵּר בָּךְ הַזְּמַן,
אַךְ מִמַּעֲמַקֵּי עֵינַיִךְ בּוֹקֵעַ
נָגְהָם שֶׁל אַלְפֵי כּוֹכָבִים.<-- נגהם של הכוכבים יפה כשלעצמו אבל בהקשר השיר אין לו אחיזה ברורה, זה כאילו התחיל שיר חדש, זנחנו את הלב ואת הפקעת ופתאום עברנו אל עולם דימויים חללי...

לסיכום לקחת מכאן את השימוש היפה בכלי המצלול, ראינו דוגמאות נכונות לשימוש בו לצד דוגמאות פחות טובות.
לקחת מכאן את ההתייחסות לקוהרנטיות של חומרי השיר, כמו שלא ניתן לקפוץ בשיחה מנושא לנושא ועדין להישאר ברורים לשומע, כך גם בשירה סביבת הדימויים והמרחב המטאפורי של השיר צריכים להיות אחודים, ככה נוצרת אסתטיקה.
יש סוגות שירה שעוסקות בשבירת האסתטיקה והמצאתה מחדש או המצאתה מתוך הכאוס, אבל השיר הזה לא נראה כשייך לסגנונות האלה, אלא נמשך אחר סגנונות פחות חדשניים.

איציק.
 

nevuer

New member
תודה רבה איציק

(אגב יוצר ולא יוצרת). תגובתך חשובה לי מאוד. תודה על המחמאות ובעיקר על הביקורת. אציין שזה בסך הכל השיר השני שכתבתי בימי חיי, לאט לאט אני לומד...

אנסה לחדד כמה נקודות:

קודם כול הערה צדדית: ניסיתי ליצור אפקט מצלולי מסוים גם בשורות "אוויר קריר יזרום / אל החדרים" (בעיקר בשורה הראשונה מביניהם). אני לא בטוח שהאפקט הושג.

ובאופן כללי יותר. ה"תפאורה" הבסיסית של השיר היא של לב, שמדומה כפי שציינת לבית, ובתוכו פקעת, ובתוכה משהו לא מוגדר.

השימוש במושגים של פקעת וטווייה אכן נראה משונה כפי שציינת. אבל מעט מתחת לפני השטח ניסיתי לרמוז לא לפקעת של חוטים, אלא לדימוי ביולוגי של גולם, של חרק הטווה סביבו פקעת של קורים, דימוי של מטמורפוזה. גם הקורים עצמם משתנים מקורים של כאב לקורים של תקווה. הקשר בין תקווה לחוט, ובמקרה זו לקור, הוא טבעי וגם כנראה נכון אטימולוגית (תקווה-קו).

ניסיתי במכוון ליצור ערפול מסוים באשר לשאלה מה בדיוק נמצא בתוך בפקעת (הממ.. אולי במקום "ובתוכה" הייתי צריך לכתוב "ובלבה"?), והאם מהות זו גם מתירה וטווה את הקורים.

לגבי היחס בין שתי השורות האחרונות לשיר כולו: האמת היא שזה דימוי שכפה עצמו עליי בשלב מוקדם בגיבוש השיר, אבל השיר הלך בסופו של דבר לכיוון שונה, בעקבות הדימוי הדומיננטי של הגולם והפקעת, וזה אכן ניכר. עם זאת, הקדשתי מחשבה רבה כיצד להטמיע את הדימוי וליצור קשרים סמויים בינו לבין חלקים אחרים בשיר:

הבית האחרון מהדהד באופן מובהק את הבית הראשון, ותובע לשים לב לדמיון ולהבדלים בין השניים. דימוי נוגה הכוכבים שבעיניים בבית האחרון מתקשר לדימוי הניגון שבבית הראשון, ושים לב לקישור המצלולי בין "נוגהם..." ובין "ניגון ענוג ונוגה". בנוסף, יש קישור סמוי - אולי סמוי מדי... - בין העיניים ללב ובין נוגה הכוכבים (והניגון) למהות שבתוך הפקעת. ניסיתי לרמוז לכך באמצעות הפועל "בוקע", שמצטלצל עם המילה "פקעת" וגם רומז לדימוי הביולוגי של בקיעת הזחל מהפקעת. דימויי העיניים בבית הראשון והאחרון הם מרכזיים ומשקפים במידת מה את המהות שבפקעת. אם מבינים את הקשר בין המהות שבפקעת לבין נוגה הכוכבים שבעיניים, הזרות שבדימוי דווקא מוסיפה לדעתי למסתורין של המהות שבפקעת, ומעניקה לה רובד נוסף. אבל בהחלט ייתכן שחטאתי בערפול יתר, עד כדי אובדן המשמעות.

לסיום, השיר הזה הוקדש לחברה יקרה ונכתב במיוחד עבורה, והוא משקף ניסיון לביטוי רגשי בצורה אמנותית. לא פשוט לאזן בין שני הקטבים הללו.
 
למעלה