פרופיל מסקנות של סבל כרוני קשה

תן שקט

New member
פרופיל מסקנות של סבל כרוני קשה

מהו הפרופיל (מה השקפת דעתו על החיים וקרוביו) של אדם סובל? כיצד הסבל מעצב את ההשקפותיו הפילוסופיות של האדם שעבר הרבה סבל כרוני קשה? לאיזה מסקנות פילוסופיות ומסקנות בכלל אדם שעבר הרבה מאוד סבל כרוני מגיע?
 
שאלה קשה ופילוסופית במהותה

לא נראה לי שיש לה תשובה חד משמעית. מאוד תלוי במבנה אישיותו של האדם. יש שיכנסו לדכאון עמוק, ויש שדווקא סבל כרוני קשה יגרום להם לתובנות חדשות. אחת הדוגמאות הטובות היא אנשים שחוו את השואה. מומלץ לקרוא את ספרו של ויקטור פרנקל "האדם מחפש משמעות". אמנם הכותב הוא פסיכולוג אקזיסטנציאליסטי הומאני, ולא קוגניטיבי, אבל יש בספר כמה תובנות שטובות לכולנו.
 
וגם את הספר

היותר קליל "ימי שלישי עם מורי" עוצמת והיקף הסבל מוגדרים על ידי האדם הסובל. כלומר - למרות שיש עניינים אובייקטיביים להם אפשר לייחס את הסבל: מחלות, כאבים, אובדנים... כל אותם עניינים ששמים את האדם הסובל כקרבן הנסיבות שלא קשורות בבחירה שלו וברצונו החפשי, עדיין העמדה או הגישה שלו כלפיהם היא סובייקטיבית. בקצה האחד של הסקאלה יש אנשים שהיותם קרבן הנסיבות שמה אותם בעמדת קרבן באופן גורף לכל העניינים שהחיים מזמנים להם; ובקצה השני של הסקאלה יש אנשים שהיותם קרבן בנסיבות מסויימות, לא הניעה אותם מלבחור מחדש איך להתייחס לחיים שלהם עם ולמרות.
 
למעלה