פרס הורה לכנס היום מרכז העבודה לאישור ההסכם

פרס הורה לכנס היום מרכז העבודה לאישור ההסכם

פרס הורה לכנס היום מרכז העבודה לאישור ההסכם
נכתב ע"י: יואב יצחק

משבר במו"מ ליכוד-העבודה: החתימה על ההסכם נדחתה; המשבר פרץ בשעות הערב המאוחרות, נוכח דרישת פרס לקבל התחייבות שימונה למ"מ; המוסד לבירור עתירות בעבודה קיבל עתירת דני כהן ודחה בחירת השרים; בצהריים קיבל את הערעור שהגיש פרס

יו"ר העבודה, שמעון פרס, הורה סמוך ל-10:30 למנגנון מפלגת העבודה לזמן את לשכת העבודה (ל-14:30) ואת מרכז העבודה (ל-16:00) לדיון דחוף עוד היום, ולקבלת החלטות. העיקריות שבהן: אישור ההסכם ופתיחה בהליך בחירת השרים.

פרס החליט על הזימון, למרות ההחלטה השיפוטית במוסדות המפלגה שהיתה תלויה ועומדת, שאסרה פתיחת הליך בחירת השרים. צעדו של פרס התפרש בקרב בכירים במפלגת העבודה כ"שבירת כלים", ו"ציפצוף" על המוסד לבירור עתירות, נגדו יוצא פרס [ראו גם בהמשך]. ואולם, סמוך ל-12:00 קיבל פרס בשורה משמחת מבחינתו: הרכב של חמישה שופטים הפך את ההחלטה, והתיר כינוס מוסדות העבודה.

המוסד לבירור עתירות דחה בחירת השרים


כעסו של פרס הוא על ההחלטה הדרמטית שהתקבלה אמש לקראת חצות במפלגת העבודה: המוסד לבירור עתירות בראשותו של עו"ד עדי אדר, קיבל את עתירתו של יו"ר "חוג העבודה האמיתית" במפלגת העבודה, דני כהן, וביטל את ישיבת המרכז הקבועה להיום (יום ג´).

המוסד התיר לכנס היום ישיבת לשכה בלבד, ואם זו תאשר זימון מרכז, אזי יכונס המרכז ביום רביעי וייקבע רק את אופן בחירת השרים והסגנים. בחירת השרים והסגנים, קבע המוסד, תתקיים לכל המוקדם ביום 29.12.04.

משמעות ההחלטה: בחירת השרים נדחית; שרון לא יוכל השבוע להשביע את ממשלה חדשה.

פרס: פגיעה בביטחון הלאומי


יו"ר העבודה, שמעון פרס, שהוא אחד הנפגעים מההחלטה, זעם. במהלך הלילה הגיש פרס ערעור על החלטת המוסד לבירור עתירות, ובו הוא מבקש לבטל את ההחלטה שהתקבלה אמש לקראת חצות בעתירת דני כהן, העוצרת למעשה את הליכי הבחירה במפלגה. הדיון בערעור יתקיים ב-08:00 בפני הרכב של חמישה דיינים, ובראשם עו"ד דוד יגול.

נודע, כי פרס הודיע ליו"ר המוסד לבירור עתירות, עו"ד מנחם חכמון, כי הוא דורש לשנות את ההחלטה עד 10:30 (הבוקר). פרס מאשים את המוסד לבירור עתירות בפגיעה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. לא פחות. ל-Nfc נודע, כי פרס אף איים על עו"ד חכמון: אם ההחלטה לא תשונה, הוא, חכמון, יפוטר מתפקידו עוד היום.

הדיון בערכאת הערעור שהחל ב-08:00 התקיים עד סמוך ל-10:30. חברי ההרכב בערכאת הערעור הודיעו כי יתנו את ההחלטה תוך שעות. ואולם, עוד בטרם אמרו את דברם, הורה פרס למנגנון העבודה לזמן את חברי לשכת העבודה לשעה 14:30, ואת חברי מרכז העבודה ל-16:00. הכינוסים ייערכו בגני התערוכה בתל אביב. כאמור, סמוך ל-12:00 הפך המוסד את החלטתו והתיר כינוס מוסדות העבודה.

פרס דורש התחייבות


משבר חריף במו"מ הקואליציוני בין הליכוד לעבודה פרץ סמוך ל-23:00 בין צוותי המו"מ של הצדדים. בשל חילוקי דיעות, ודרישת שמעון פרס לקבל התחייבות חד-משמעית למינויו למ"מ ראש הממשלה עם השבעת הממשלה, נדחתה החתימה בראשי-תיבות על ההסכם.

טקס החתימה שהיה אמור להתבצע בערב (יום ב´), נדחה בשלב זה ליום שלישי בצהריים. בשלב זה כלל לא ברור, האם מרכז העבודה יכונס ביום שלישי, כפי שדובר. כמו כן עולה, כי בחירת השרים לא תוכל להיעשות השבוע, ולכן היא תידחה עד השבוע הבא לפחות.

כאמור, פרס עומד על דעתו: הממשלה ובה העבודה לא תושבע ולא תצטרף לקואליציה, אלא אם יקבל באותו מעמד את תפקיד מ"מ ראש הממשלה. פרס חושש, כי שרון לא יוכל לקיים את הבטחתו ולהוציא אל הפועל את מינויו למ"מ, שכן לשם כך דרושים 61 חברי כנסת, ובשלב זה לא ברור האם "המורדים" יסייעו לשרון בהצבעה זו. משמעות הדבר: על-אף מאמצי שרון, הממשלה לא תושבע השבוע.

קודם לכן, בשעות הצהריים, ביקש שרון מחברי הכנסת של הליכוד לתמוך בחוק שהגיש ח"כ חיים רמון, שנועד לאפשר מינוי שמעון פרס למ"מ (שני) לראש הממשלה. שרון אמר דברים אלה בישיבת סיעת הליכוד שהתכנסה בכנסת, כמדי יום שני.

הצעת החוק טעונה, בקריאה שניה ושלישית, אישור הכנסת ברוב מיוחד של 61 חברי כנסת. בהצבעה בקריאה טרומית שהתקיימה בערב (יום ב´) אושר החוק ברוב של 56 חברי כנסת שתמכו לעומת 34 שהתנגדו. החוק מועבר עתה לוועדת החוקה חוק ומשפט, לשם הכנתו לחקיקה.

שרון אמר לחברי סיעת הליכוד, כי מינוי זה חיוני כדי שניתן יהיה לצרף את העבודה לממשלה, וכדי שניתן יהיה להוציא אל הפועל את תוכניות הממשלה הן בתחום המדיני-ביטחוני, והן בתחום הכלכלי. שרון הפנה את בקשתו במיוחד אל "המורדים", ואף רמז כי למצב הזה - שבו הליכוד נאלץ למעשה להכניס את העבודה לממשלה - הגענו בגלל "המורדים".

שרון ופרס זכו לתמיכה מכיוון בלתי צפוי: סיעת ש"ס הודיעה, כי על-פי החלטת הרב עובדיה יוסף, יתמכו כל חברי הכנסת של ש"ס בשינוי החוק ובמינוי פרס למ"מ ראש הממשלה. הנימוק להחלטה, לפי ש"ס: אות הוקרה על פועלו של פרס למען המפלגות הדתיות.

לעומת התמיכה מצד ש"ס, "חטף" פרס ביקורת נוקבת מצד יו"ר סיעת שינוי, ח"כ יוסף (טומי) לפיד. "פרס מכר את הציבור החילוני תמורת תואר מ"מ", אמר פרס, ועל-כך הציבור לא יסלח לו. פרס השיב ללפיד, בקול רועם: מה אתה תרמת? תרמת לשינאה של חילונים נגד חרדים; עזבת בגלל 290 מיליון ש"ח.

פטור מ"חובת ההנחה"


ח"כ חיים רמון (העבודה) הגיש בצהריים את הצעת החוק הפרטית לשינוי חוק יסוד: הממשלה, כך שיתאפשר למנות את ח"כ שמעון פרס לממלא-מקום נוסף לראש הממשלה.

רמון ביקש מוועדת הכנסת פטור מ"חובת ההנחה", המחייב החזקת החוק במשך 45 ימים בטרם יובא להצבעה בקריאה טרומית. לדבריו, אין מדובר למעשה בהצעת חוק פרטית, על-אף שהיא מוגשת ככזו - מטעמים פרוצדורליים, אלא בהצעת חוק המוסכמת על השותפות לממשלה העתידית: הליכוד, העבודה ויהדות התורה.

ואכן, ועדת הכנסת נענתה לבקשה, וברוב של 15 חברי כנסת נגד חמישה אישרה ועדת הכנסת פטור מחובת הנחה. עתה טעונה הצעת החוק שלוש קריאות בכנסת.

הצעת רמון מעוררת התנגדות, וכלל לא ברור האם "המורדים" בליכוד יאפשרו העברת החוק בכנסת. דיון ראשון בהצעת החוק התקיים כאמור בוועדת הכנסת. מאוחר יותר בערב התקיים דיון ראשון במליאת הכנסת. פרס הבהיר, כי לא יוותר על התואר מ"מ ובלי זה לא תצטרף העבודה לממשלה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "ישנן נסיבות בעת כינונה של ממשלה או בתקופת כהונתה המחייבות או מצדיקות מינוי של יותר מממלא-מקום אחד לראש הממשלה. יש לאפשר לרה"מ להאציל מסמכויותיו או להסתייע בשרים בכירים שימלאו את מקומו בעניין זה או אחר, הן בתפקיד מעשי והן במשימה ייצוגית".

בעקבות ההתבטאויות שנשמעו, הזמין שרון את פרס לשיחה אישית. זו התקיימה בלשכת ראש הממשלה בכנסת. השניים שוחחו בדבר הסמכויות שיקבל פרס משרון.

רמון נאלץ להגיש את הצעת החוק הפרטית, לאחר שהתברר כי מחלקת החקיקה במשרד המשפטים ממאנת לגבש ולהגיש הצעת חוק כזו, שמא ייחשב הדבר כהתערבות במהלכים פוליטיים. הצעת חוק זו, אם תהא פטורה מ"חובת ההנחה", תובא אחרי קריאה ראשונה לדיון בוועדת החוקה חוק ומשפט. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן, הבהיר שוב (יום ב´), כי אין בדעתו לאפשר חקיקה חפוזה בנושא כזה.

ח"כ איתן הדגיש, כי מכיוון שמדובר בחוק יסוד, אזי יש לקיים דיון מסודר שבו תינתן זכות לכל הצדדים להביע עמדתם. הוא אישר, כי ראש הממשלה אריאל שרון, ומזכיר הממשלה ישראל מימון, וכן אישים אחרים, פנו אליו כדי שיחיש את הטיפול בהצעת החוק, אך לדבריו, הוא מחוייב לעמוד על קיום סדרי החקיקה הראויים.

ח"כ מיכאל איתן קבל, פומבית, על הדרך שבה בחרו צוותי המו"מ של הליכוד והעבודה: במקום לשמש דוגמא ולפעול לפי החוק הקיים, הם מבקשים לשנות את החוק ולהתאימו לרצונו של פרס. איתן הדגיש, כי מדי יום נעשים עסקים בישראל ועורכי הדין של הצדדים מתווים את הדרך לביצוען במסגרת החוק; ואילו כאן - עורכי הדין מנסים לשנות את החוק. איתן כיוון את דבריו, ככל הידוע, כלפי עו"ד רם כספי, שייצג את העבודה במו"מ.

יהדות התורה מצטרפת לקואליציה


בשיחה שקיים הלילה הרב יוסף שלום אלישיב עם ח"כ משה גפני, הוחלט על הצטרפות יהדות התורה לקואליציה. בשלב הראשון תצטרף הסיעה החרדית לחודש ניסיון ולא תקבל תפקידים. במהלך זמן זה, יבחן הרב אלישיב את אופן תיפקוד הקואליציה בטיפול בענייני דת וחינוך, ורק אז יוחלט סופית האם להורות לנ

עודכן ב- 21/12/2004 12:11:00
 
למעלה