פרשיה

yoelnd

New member
פרשיה

פרשת מסעי חוק וסדר
וְלֹא תְטַמֵּא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָהּ כִּי אֲנִי ה' שֹׁכֵן בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
פרשת מסעי מתרחשת בערבות מואב. היא מסיימת את ארבעים שנות המסע הקשה במדבר, החל מהיציאה ממצרים ועד הכניסה לארץ. עליהם עוד לשמוע את נאומו של משה, שהוא ספר דברים. לאחר רשימת המסעות בפרשה, התורה חוזרת על ההזהרה הכללית שעליה הוזהרו פעמים אחדות, ושעליה יחזור גם משה יותר מפעם אחת בספר דברים, והיא ההוראה להשמיד את עמי כנען ואת כל חפצי הפולחן שלהם. מעתה כל הפרשה עוסקת בענייני הנחלת הארץ: תחילה גבולות הארץ, אחר כך מי הם האחראים לחלוקה, מה הן ערי הלויים והערים שיקדישו לערי מקלט, ולבסוף – נחלת בנות צלפחד. אין ספק שהעם המגיע לארץ החדשה-ישנה אחרי שנות עבדות ושנות הנדודים הארוכות, מחכה לשבת במנוחה ולחיות חיים נורמליים, לגור בבית הקבע ולהתפרנס מיגיע כפיו.
רבות מהמצוות דומות לדרכי ההתנהלות שבני ישראל הכירו מההוויה המצרית ומעמי האזור, אולם הן קיבלו את האופי המיוחד לעבודת ה', והן שונות באווירה שהן יוצרות, בגישה שלהן לנסיבות ובכוונתן. כך היא המצווה להבדיל שש ערים מערי הלויים. ידוע שבעולם העתיק היו הרוצחים, בין בשוגג ובין במזיד, בורחים למקום פולחן, ושם לא נפגעו על ידי מי שרצה לנקום בהם. מהתנ"ך ידוע לנו שמשה ברח למדיין אחרי שהתברר לו שנודע שהרג איש מצרי, ולפני חזרתו למצרים ה' אומר לו: לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם כִּי מֵתוּ כָּל הָאֲנָשִׁים הַמְבַקְשִׁים אֶת נַפְשֶׁךָ (שמות ד,יט). קין היה נע ונד אחרי שרצח את הבל, אבשלום ברח לגשור אחרי שרצח את אמנון ועוד. בין המצוות הרבות שבפרשת משפטים יש לכך דוגמה: "וְכִי יָזִד אִישׁ עַל רֵעֵהוּ לְהָרְגוֹ בְעָרְמָה מֵעִם מִזְבְּחִי תִּקָּחֶנּוּ לָמוּת"(שמות כא,יד). הרי דוגמה אחת לכך שהיה מקובל שרוצח אוחז בקרנות המזבח, ולא כמטפורה, כדי לא להירצח ע"י נוקם.
אלו דוגמאות ממה שהכירו בני ישראל עד כה. התורה מודעת לכך, והיא כביכול אומרת: בואו ניתן לזה דרך משלנו. מובן שרצח הוא דבר נורא, והוא עלול להרתיח את דמם של הקרובים לנרצח, ולכן הם ידרשו "גאולת דם". נכון שיש מקומות שאליהם הרוצח יכול לברוח ולהרגיש מוגן, אבל בואו נטפל בזה בדרכנו, ולא בדרכי הגויים.
'הסדר החדש' אומר, שיש להבדיל ערים מיוחדות מתוך ערי הלויים, שלוש בעבר הירדן המזרחי ושלוש במערבי, והן תשמשנה ערי מקלט לרוצח בשגגה בלבד. לכן לפני הכניסה לעיר ייערך משפט, ולפיו ייקבע אם הרצח בוצע בשגגה או במזיד, ורק אם בוצע בשוגג יהיה הרוצח זכאי למקום מקלט. גואל הדם אינו רשאי לפגוע ברוצח בעודו בעיר המקלט. אין משפטי שדה, ואין לקיחת החוק לידיים. יש סדר ויש משפט, יש דין ויש דיין. חז"ל, כדרכם, הוסיפו פרטים נוספים לארגון ולסדר במדינה היהודית. מסכת מכות (י, עב) מציינת בהקשר לערי מקלט שבפרשת שופטים, "היו כותבין בפרשת הדרכים ומפנין הדרכין, שלא יהא בהן דבר שיאחר הבורח מן המרוצה..."
עיר המקלט איננה מקום מפלט בלבד, אלא גם מקום העונש, שכן לא ייתכן שאדם רצח, גם אם בשוגג, ולא יבוא על ענשו. לכן עליו להישאר שם בלי משפחתו ובלי הקרובים אליו (ובלי אמצעי הקשר הקיימים בימינו), עַד-מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל (לה, כו). זהו נתק מוחלט, שעלול להימשך שנים רבות, והעונש- גם אם איננו קשה כמו גזר דין מוות- הוא קשה לרוצח וקשה למשפחתו.
ספר החינוך, בסיום דבריו על עיר המקלט בפרשתנו, אומר: "ונוהגת מצווה זו בשעה שישראל שרויין על אדמתן... ולעתיד לבוא, אחר ירושה וישיבה, מייד נקיים מצוות עשה זו, במהרה בימינו אמן".
ולנו לא נותר אלא להצטרף לתקוותו, שנזכה לגאולה במהרה, גאולה שתזכה אותנו בשופטי צדק ובהתנהלות חברתית תקינה, בין במגזר הפרטי ובין בציבורי, כי "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה..."
 

רוזהלי2

New member
yoelnd

תודה רבה ויישר כח
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת מסעי


לאחר הפסקה של שבועיים עקב צו 8, שמח לחזור. יהיו נא הדברים להצלחת חיילנו ולרפואתם השלימה של כל הפצועים ולע"נ של הקדושים שנפלו על הגנת העם והמולדת.

מוצאיהם למסעיהם - אל עצם התכלית

פרשת השבוע שלנו חותמת את ספר במדבר ולמעשה חותמת את התורה שבכתב, כאשר ספר דברים הוא בבחינת "הואיל משה באר את התורה", הסבר והרחבה לתורה שבכתב.

פרשת מסעי פותחת בפסוק: "אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרון". ונשאלת השאלה מדוע היה צריך לכתוב ולהדגיש שמסעות אלה היו ביד משה ואהרון והרי דבר זה ידוע?

אומרת לנו התורה אלה המסעות שעשו בני ישראל מיציאת מצרים ביד משה ואהרון ללמדך שלולא משה ואהרון לא היו יוצאים ממצרים. לא שלא היה באפשרותם לצאת אלא שלא היה ברצונם לצאת.
ובאה התורה וממשיכה: "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ד' ואלה מסעיהם למוצאיהם" כשאנו מתבוננים בפסוק זה, יכולים אנו לראות שהתורה חוזרת על עצמה בחזרה הפוכה. בתחילה אומרת לנו התורה שמשה כתב את מוצאיהם של בני ישראל למסעיהם ולאחר מכן חוזרת התורה ואומרת לנו אלה מסעיהם למוצאיהם.

ונשאלת השאלה מה פשר חזרה הפוכה זו?

ועלינו להבין שישנן שתי אפשרויות לראות יציאה ממקום נתון והגעה למקום אחר. יש אפשרות לראות את היציאה כתכלית ולראותה כחשובה בפני עצמה ללא קשר עם עצם ההגעה למקום אחר. אך ישנה אפשרות אחרת לראות יציאה ממקום והגעה למקום אחר. וזאת הדרך שהתורה מבקשת מאיתנו לראות בה את יציאת מצרים והגעתנו לארץ ישראל. אין חשיבות ליציאה ללא תכלית ההגעה לארץ ישראל על כן התורה אומרת לנו בתחילה: "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ד'" משה מצווה לכתוב ולהנציח את אותה הדרך שבה רוצה הקב"ה שנתיחס למוצאינו ולמסעינו. מוצא מצביע על מקום היציאה, בעוד מסע מצביע על עצם ההליכה לכיוון התכלית. ואומרת לנו התורה, שתכלית יציאתנו ממצרים היא לא בגדר מוצאות גרידא, יציאת מצרים בתור שכזאת לא חשובה ללא עצם ההגעה לארץ ישראל. וכדי להדגיש לנו זאת ממשיכה התורה ואומרת: "ואלה מסעיהם למוצאיהם" הסיבה העיקרית לכך שחטאו והתלוננו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר על כך שיצאו מארץ בה היו אוכלים קישואים ועל סיר הבשר וכד' ובעטו בארץ חמדה, היא שלא הבינו דבר זה. לדידם המסעות נגרמו על ידי היציאות ולכן כתוב שהמסעות היו למוצאיהם.

ברור שישנה חשיבות גדולה לעצם היציאה ממצרים, אך רק אם היא מקושרת להגעה לארץ זבת חלב ודבש, ארץ אשר עיני ד' בה מראשית שנה ועד אחרית שנה.

וכפי שנאמר בסוף פרשתנו שחותמת את התורה שבכתב אולי כמסקנה שמבטאת את תכלית התורה (אמנם לאחר סיום זה ישנה פרשת בנות צלפחד ותגובת בני שבטן, על כך שלא תיסוב נחלה משבט לשבט, אך כפי שמלמדים אותנו רבותינו אין פרשה זו באה בתור תורה שבכתב, ואין היא ממדתו של משרע"ה, אלא באה היא בתור הנהגה שצריכה לשעה מכח חכמים שמכין ועונשין שלא לפי תורה וזה הדבר בעצם שכינה דוברת מתוך גרונו כפי שמוזכר בפסוק "ויצו משה את בני ישראל על פי ד'") "ולא תחניפו את הארץ אשר אתם בה כי הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכפר לדם אשר שפך בה כי אם בדם שפכו ולא תטמא את הארץ אשר אתם ישבים בה אשר אני שכן בתוכה כי אני ד' שכן בתוך בני ישראל", כאשר אנו מגיעים לאותה התכלית של יציאת מצרים היא ארץ ישראל, עלינו לזכור את הדבר הפותח ומסיים בעצם את התורה שבכתב והם: חטאו של האדם כלפי אחיו ופסוקים אלה החותמים את התורה. קדושת החיים ואי התפשרות כלפי רוצחים ואיסור החנופה כלפיהם הם הדברים ששוזרים בתוכם את כללות התורה ובכך שאנו ח"ו מתחנפים לרוצחים אנו לא רק מטמאים את הארץ שבה אנו יושבים כמאמר הפסוק אלא מטמאים את שמו ברוך הוא כפי שאומר הפסוק "אשר אני שכן בתוכה" הקב"ה שוכן בתוך הארץ ובטמאנו אותה מחללים אנו גם את שמו.

שבת שלום ובשורות טובות
 
למעלה