צוות אירופאי גילה את הקוואזר המרוחק ביותר

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
צוות אירופאי גילה את הקוואזר המרוחק ביותר

קוואזר הוא גלקסיה מרוחקת ובהירה מאוד. גודל הקוואזר יכול להיות כגודל מערכת השמש שלנו, אך עוצמת בהירותו כעוצמת כל גלקסיית שביל החלב. סוברים שמקורה של הבהירות היא מחור שחור ענקי שנמצא במרכז הגלקסיה. הקוואזר החדש שהתגלה הוא המרוחק ביותר שהתגלה עד כה. אורו נוצר בערך 770 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול (כך שמשך זמן הגעת האור שלו אלינו ארכה כ-13 מיליארד שנה) והחור השחור שבתוכו מכיל כ-2 מיליארד מסות שמש. קישור לידיעה מהו קוואזר?
 

sivan120

New member
מרתק כמה רחוק אפשר לראות...

אני מבינה שהאור של הקוואזר הזה כל הזמן מגיע אלינו- בעצם עד שאותה גלקסיה תכבה או תיעלם...
 

uzi2

Active member
אכן, אך בעיכוב של 13 מיליארד שנה.

ככל שהגלקסיה יותר רחוקה - כך לוקח יותר זמן עד שהאור מגיע אלינו. לכן ככל שמסתכלים על גלקסיות יותר רחוקות, כך גם מסתכלים יותר רחוק אל העבר.
 

sivan120

New member
אז בעצם אנחנו יכולים לראות מה קרה...

בתחילת היקום, הרי האור נמצא בדיוק במרחק הזה מאיתנו (אם המפץ היה לפני X שנים והאור מתפשט בכל הכיוונים במהירות האור, אז הוא חוזר אלינו באותה המהירות ואנחנו יכולים לקלוט אור שיצא מתחילת המפץ הגדול- האם זה כך?)
 

uzi2

Active member
עד גבול מסויים.

שבריר השניה הראשון של היקום קרו כל כך הרבה דברים. גם ככל שאנחנו רואים רחוק יותר, כך גם אנו רואים פחות (אין מה לעשות) במרחק המדובר אנחנו רואים את הקוואזר, ואנו מניחים שיש גלקסיה, למרות שרק הקוואזר מספיק חזק כדי שנוכל לראות אותו. צריך גם לקחת בחשבון את התרחבות היקום. בשבריר שניה הראשון של היקום המרחק בין כל הנקודות על היקום (כולל הנקודה שבה אנחנו נמצאים כעת) היה קטן מאוד.
 

sivan120

New member
אז אין ראיות מעבר לתיאוריה...

על מה שקרה במפץ הגדול. מה לדעתך היה לפני המפץ הגדול? אתה מאמין ביקומים מקבילים?
 

uzi2

Active member
זה קצת יותר מסובך

יש ראיות למה שקרה במפץ הגדול, אך יש גם שאלות פתוחות לגבי מה שקרה שם, בייחוד ממש ממש בהתחלה (לא זוכר כרגע זמנים) - שם חוקי הפיזיקה היו היו באופן אפקטיבי מאוד שונים מכפי שהם כיום, והרבה חסר בידע שלנו כדי לדעת בוודאות. דווקא מה שהסברתי אומר שמה שקרה בשבריר השניה הראשון כן הספיק להגיע לאזורנו. העניין מסבך את החישובים אך לא הופך את התאוריה למשהו שלא ניתן לבדקו נסיונית. הראיות שתואמות את הניבואים של התאוריה, הן ההתפשטות של היקום, קרינת המיקרו שמגיעה באופן אחיד מכל הכיוונים, וגם הריכוזים של ההליום והמימן ביקום, אבל וואריאציות על התאוריה עדיין אפשריות, ויש עדיין מחקר. מה היה לפני המפץ הגדול? - כשאין לי מידע כל מה שאגיד יהיה בחזקת לזרוק סתם דברים לאוויר. אם אכן המפץ הגדול התחיל בסינגולריות אמיתית, אז ייתכן שלא היה אפילו "זמן", לפני המפץ הגדול. האם אני מאמין ביקומים מקבילים? צריך להבין שכאשר אומרים את זה, יש לזה כמה משמעויות שונות. מדברים על יקומים במובן של ממברנות, אבל גם לפעמים מדברים על אינטרפרטציית העולמות המקבילים, לתורת הקוונטים. אלו שני דברים שונים. אין לי מושג מה נכון ומהן לא, ולמרות שיש פיסיקאים רציניים שטוענים שאינטרפרטציית העולמות המרובים היא יותר מאשר אינטרפרטציה, אם היא רק אינטרפרטציה (אם כי לא הבנתי מדוע), אז ממילא לא ניתן לדעת אם היא נכונה או לא, ואין לזה משמעות מעבר לעניין של האינטואיציה שלנו. אבל דבר אחד למדתי - לפעמים מחקר על תאוריות שגויות יכול להביא לתובנות שיאפשרו תאוריות טובות יותר. לדוגמה, האלכימיה היתה קשקוש מוחלט, אבל היא תרמה להתפתחותה של הכימיה המודרנית.
 
למעלה