צוות המעבורת אמר שלום אחרון לצוות התחנה

XrayCharlie

New member
צוות המעבורת אמר שלום אחרון לצוות התחנה

צוות מעבורת החלל אטלנטיס אמר שלום בפעם האחרונה לצוות תחנת החלל והדלתות בין שני כלי הטייס נסגרו בפעם האחרונה. בתחילת טכס הפרדה "תלו" צוות המעבורת את דגל ארצות הברית שהיה על גבי הטיסה הראשונה של קולומביה (STS-1) על הדלת הפנימית בתחנה שמובילה למעבורת ביחד עם התגים של המשימה הראשונה והאחרונה. הדגל אמור להשאר בתחנה עד בואה של החללית הבאה של נאס"א (יהייה מתי שיהייה) שתחזיר אותו לכדור הארץ. מחר בבוקר אטלנטיס תעזוב את התחנה ותבצע, כרגיל, טיסה סביב התחנה. שלא כרגיל, לפני תחילת ההקפה של אטלנטיס, התחנה תבצע סיבוב של 90 מעלות שמאלה כך שנקבל זוויות צילום שעוד לא נראו. נכון לעכשיו המעבורת מתוכננת לנחות ביום חמישי בשעה 12:57 שעון ישראל, זמן קצר מאוד לאחר זריחת השמש בקנדי. נקווה שהנחיתה לא תוסט מזרחה ותתבצע בלילה.
 

subatoi

New member
הגיגים מבהייה ב-NASATV בימים האחרונים

בלי סדר הגיוני כלשהו: א. נולדנו מאוחר מדי, אין ספק. תור הזהב של חקר החלל בטח היה מאאגניב, וכל מה שנשאר ממנו זה סרטונים ביוטיוב שאין לי זמן לראות כרגע. אולי בפנסיה
ב. לשבת לראות את השידורים החיים זה מגניב ברמות. חבל שלא עשיתי את זה לפני שנים, אלא רק בשנה האחרונה. הרבה זמן לא קורה כלום, אבל לפעמים זה כן משתלם. מהיום והלאה זה יירד. יהיה יותר משעמם. ג. טקס הסיום שהיה היום (כמו שהזכרת, עם הדגל וגם עם הדגם של המעבורת שהצמידו ליד הדגל) היה נפלא, כמו כל הטקסים האלה. מעורר כל מיני הגיגים אחרים: האם הם באמת מסתדרים כ"כ טוב שם למעלה, כ"כ חלק והרמוני? האם סתם תמיד נוצר הרושם שהרוסים בקושי יודעים אנגלית? אז איך כולם מסתדרים שם? דרך מרכזי הבקרה? והאם האמריקאים לומדים קצת רוסית בשביל הנימוס? האם הם נפגשים אח"כ על כדה"א ומחליפים חוויות? ועוד ועוד. ד. איחולי הפרידה שהקליטו צוותי נאסא השונים ושודרו בצמוד לשירי ההשכמה בכל פעם ממש מרגשים. ה. חבל שישראל לא מהווה חלק מהתחנה מבחינה טכנולוגית. אני יודע שהיו/יש עכשיו כמה ניסויים, אבל בטוח יש לנו מה לתרום. מן הסתם זה לא שלא רוצים אותנו או שאין לנו מה לתרום, אלא מדובר בענייני תקציבים מטורפים שקשה לנו להקצות (ולא משנה הסיבה). חבל. ו. סרטוני ה"מורשת" שמשודרים כל הזמן ב-NASATV מרגשים גם הם - ג'ון גלן בן 90 (היום!), מסעותיה של האטלנטיס, טיסתה ונחיתתה של הקולומביה ב-STS-1. ז. וגם הרעיון שכמו בעזיבה הקודמת, גם הפעם התחנה הענקית כולה תזוז בשביל לדגמן פוזת צילום עבור המעבורת, זה כ"כ מגניב והזוי (אני מתלהב מדברים קטנים וטפשיים, אני יודע). ח. כפי שכבר ציינתי בעבר, לא יעזור כלום, כמו שאנחנו מוצאים אישיות ברכב מסוים, רואים את הפנים שלו, וכנ"ל למטוסים וכו', גם למעבורות יש אישיות, וכ"כ חבל לחשוב שזה נגמר. ככה, בכזו קלות, המיזם הענק הזה (והמילה "ענק" קטנה עליו) פשוט מסתיים אחרי 30 שנות טיסה + לא מעט שנות פיתוח. ט. חבל שהפורום הזה לא יותר פעיל, בימים היסטוריים כאלה ובכלל. י. יאללה, צריך לישון ועוד לקום לעזיבת המעבורת. לו"ז צפוף!
 

XrayCharlie

New member
תראה...

א. אכן נולדנו מאוחר מידי (אפילו אני). שנות השישים אכן היו תור הזהב (ולא רק בחקר החלל) אם כי בארה"ב לא חסרו רגעים קשים בשנים אלו ובמיוחד בסוף העשור. ב. אנשים ציניקנים (ואולי לא) אמרו בזמנו שהטיסה של ג'ון גלן (98) היא נסיון של נאס"א לעורר עניין בנאס"א עצמה ולא משהו מדעי שווה. לא יודע אבל עלי זה עבד. מאז טיסה זו אני עוקב אחרי טיסות מעבורת. הטיסה הראשונה שאני זוכר שעקבתי אחריה ב- NASA TV הייתה STS-99 בפברואר 2000 עם מודם בקצב 1.44 (KB, לא Mb) אז תנחש איך הייתה התמונה (אני לא מדבר על כך שבשבוע שעבר מצבי לא היה טוב יותר עד שהתחברתי לספק אחר ונפתרה בעיית ה-HD שלי) . זו הייתה אולי הטיסה הכי משעממת (מבחינת הצוות) בכל ההיסטוריה של נאס"א אבל מאוד מאתגרת מבחינת התכנון שלה. בטיסה זו בוצע מיפוי מפורט מאוד של כדור הארץ (SRTM). כל מה שהצוות היה צריך לבצע זה להפעיל את הווידאו כאשר הם עברו מעל יבשה, להפסיק אותו כאשר עברו אותה ולהחליף קלטות. הם עשו את זה במשך למעלה מ-9 ימים (במשימה של 11 ימים). שעמום רצח. מאתגרת כי הגובה שלהם היה נמוך מאוד והמצלמה הייתה על תורן ארוך מאוד הרחק מהמעבורת. בגלל הגובה הנמוך הם היו צריכים "לבעוט" את עצמם למעלה מפעם לפעם. הבעיה הייתה שזה היה גורם לתורן להתנדנד. לכן הם ביצעו את זה בשני שלבים: לאחר הבעירה הראשונה התורן היה נמתח לאחור וכאשר הוא הגיע בחזרה לאמצע, הם נתנו דחיפה נוספת בכוח שיגרום לתורן לעמוד במקומו. זה נשמע קל אבל היה דיי מסובך ונאס"א אף ביצעה ניסוי בטיסה קודמת לזו לראות אם הדבר אפשרי. ג. הרוסים בקושי יודעים אנגלית
. האמריקאים לא לומדים קצת רוסית, הם לומדים הרבה רוסית וממש לא בשביל הנימוס. בכל מקרה השיחות מתבצעות עם מרכזי הבקרה, גם ביפן ואירופה ובכל מקום יש מתורגמנים. כל צוות מבלה ביחד אמון זמן ובכל זאת לא לוקחים סתם אנשים. אני מניח שבודקים אותם גם מבחינה חברתית. צריך לזכור כי מסע למאדים בעתיד יקח הרבה יותר זמן במקום הרבה יותר צפוף אז מצבם של צוות התחנה טוב יחסית (יש לאן לברוח בתחנה). חוץ מזה יש להם קשר עם הבית. יש דוא"ל ושיחות ווידאו כך שהם לא 100% מנותקים. ה. אני לא מבין איך זה קרה. פספוס ענק. אני לא רואה אסטרונאוט ישראלי שני בחלל בגלל זה. ז. לא מבין למה לא עשו את קודם (הסיבוב של התחנה). אולי הם התלהבו מהתמונות מהסויוז. חלל עמוק הולך להיווצר.
 

subatoi

New member
מצד שני, ברור ששנות השישים

היו מסעירות יותר מבחינת ההישגים החדשניים, אבל החוויה שלנו בתקופה הזו מנצחת מכל בחינה. לראות בשידור חי הליכת חלל מהקסדה של האסטרונאוט (ולא סתם מהצד), לראות עגינה/הפרדות של תחנת חלל ומעבורת מנקודת מבט של שתיהן בשידור חי, לראות את תחנת החלל רוקדת בחלל בשידור חי, לראות את הסילונים של המעבורת פועלים מדי פעם מתחנת החלל בשידור חי, לראות סוגשל-וידאו ממצלמה שלנו שנמצאת אי שם בסביבות שבתאי, לראות ליקוי חמה מפני מאדים בסוגשל-וידאו - דברים מדהימים שהיינו צריכים לחכות להם 30-40 שנה. קשה להחליט מה עדיף, אז או היום. משהו שנראה לי מדהים לראות זו הליכת החלל של תיקוני האבל. ראיתי רק קטעים קטנים במסגרת הסקירה של המעבורות שמראים מדי פעם, וזה נראה מדהים, הם פשוט עומדים שם בשום מקום ועובדים. גם בניית תחנת החלל בתחילתה בטח היו מדהימים. אני זכיתי רק לראות שיפוצים קטנים שלה פה ושם בהליכות האחרונות. זה דברים שכבר לא יהיה בקרוב. חבל שלא התחברתי לעניינים קודם. קשה לדמיין איך דבר כזה ענק כמו נאסא הולך לשנות את פניו, לפחות כמה שזה נראה לנו כצופים פשוטים מהצד בשנים הקרובות. לא עוד טיסות אמריקניות, לא עוד שליטה אמריקנית, לא עוד עצמאות אמריקנית. וגם כשיחזרו, הם רוצים לעשות את זה דרך חברות פרטיות מהמעט שהבנתי - זה לא יהיה אותו דבר, זה לא יהיה ממלכתי כ"כ, זה לא יהיה קלאסי. פשוט תקופה היסטורית. אין מילים שיכולות לתאר את התחושות האלה. כל דבר פה הוא בפעם האחרונה.
 

subatoi

New member
נ.ב. הגיג

די מעצבן שהקריינים של נאסא נותנים שעה לכל אירוע פעמיים לפי שעונים שונים של ארה"ב, אבל לא טורחים להזכיר שעה גלובלית אחת כמו GMT. בלו"ז הכתוב של המעבורת למשל מופיע GMT, אבל הקריינים רק נותנים שתי שעות של ארה"ב. עם כל הקהל שלהם מחו"ל ברשת, הייתי מצפה שיסמכו על הקהל שלהם שיודע לעשות פלוס/מינוס 1, ולקרוץ קצת לקהל הגלובלי.
 

subatoi

New member
תמונות יפהפיות של התחנה והמעבורת,

לאורך כל ההפרדות והתנועה ההדדית שלהן. כבר שעה ומשהו שזה מתרחש, וזה פשוט מופלא.
 

subatoi

New member
זהו. הם מתחילים את הדרך למטה,

אין יותר תמונות מהתחנה (גם ככה כבר לילה). היה שווה לישון מעט בשביל זה, האמריקאים כותבים בצ'אט של Ustream שהיה שווה לישון מעט ושהשעון המעורר שלהם מצלצל עוד 4 שעות
. מסכנים. הקריינים אמרו אתמול שהמעבורת עוד אמורה לפרוק פיקו-לוויין למטרות שאני לא זוכר, ושיצלם אותה מתרחקת ממנו, ואלה יהיו התמונות האחרונות של המעבורת בחלל. מזל שכל העסק נפל לי בשבוע חופש למבחנים, ככה אני לא מפסיד כמעט כלום, מקווה שאפילו לא את הנחיתה. אחרת הייתי משתגע.
 

XrayCharlie

New member
עדכונים אחרונים

לפני זמן קצר נאס"א ערכה את מסיבת העיתונאים האחרונה למשימת מעבורת ובה דיברו בעיקר על הנחיתה. לאטלנטיס יש מספיק משאבים להשאר בחלל עד יום שבת. לכן מחר רק מרכז החלל קנדי יהיה בכוננות לנחיתה, ואם זה לא יצא לפועל, ביום שישי ינחיתו אותה לא חשוב היכן. בגדול מזג האוויר מחר בקנדי צריך לשתף פעולה אבל הם הזכירו כי מזג האוויר בפלורידה מאוד דינמי ולראייה הם שיגרו עם 30% סיכויים בלבד לשיגור. הנחיתה צריכה להיות בשעה 05:57 שעון פלורידה שזה עדיין חושך (או ממש אור ראשון). נאס"א הודיעה כי גם אם תחזית מזג האוויר תהייה מצויינת, הם לא יוותרו על האפשרות הראשונה לנחות ולא ימתינו הקפה נוספת בשביל להנחית אותה באור יום (לאכזבת העיתונאים - שהקשו בשאלות בנקודה זאת - ואני מניח רבים נוספים). עדיין אין אישור לתקינות מגן החום אחרי הבדיקה של אתמול אך סביר שזה ינתן לאחר פגישת מנהלים מאוחר יותר היום. מהנדסי נאס"א סיימו לבדוק את המידע שקיבלו אתמול ולא מצאו שום בעיה. פחות מ-24 שעות לסוף
 

subatoi

New member
אפשר לומר על האמריקאים מה שרוצים,

קיטשי, לא קיטשי, אבל הם עושים את זה יפה. כל משמרת בחדר הבקרה נפרדת מהם והמפקד נפרד מהם בחזרה במילים יפות (מסכן, בטח הוא כבר לא יודע מה לומר עם כל הטקסיות והסמליות הזו), אפילו הצוות שמתווך בין המעבורת לכלי התקשורת השונים במסיבות העיתונאים מהחלל נפרד מהם יפה בסיום מסיבת העיתונאים האחרונה. אוף.
 

XrayCharlie

New member
גם בחדר הבקרה התרגשות לא קטנה בסיום משמרת

בתמונה שיחת סיכום של מנהל משמרת שנייה לצוות שלו במה שאמורה להיות סוף המשמרת האחרונה שלהם. בתמונה רואים גם את משמרת הלילה (שעון מעבורת) שמתחילה את המשמרת האחרונה שלה. בטיסה זו דווקא משמרת ראשונה עבדה כל הלילה (שעון מקומי).
 

XrayCharlie

New member
אטלנטיס חוזרת הביתה

למעלה מחצי שעה לפני הבעירה שתוציא אותם ממסלול הקפה סביב כדור הארץ, צוות האטלנטיס קיבל את האישור לחזור לכדור הארץ.
 

subatoi

New member
מדהים לראות את מספר הצופים ב-Ustream

איך שהוא מטפס בצורה מטורפת. כרגע זה 37,500, וכל שניה(!) נוספים איזה 10-20 צופים. מדהים.
 

subatoi

New member
48,000. הלכתי לבדוק

אם יש שידור איכותי באחד מהערוצים הזרים, כלום. אפילו CNN ישנונים יחסית לחגיגות השיגור. הכי טוב NASATV.
 
למעלה