קהילה יודעת כל... ספרו לי על תרופות להפרעות קשו"ר

debby12

New member
מנהל
הילדה התחילה כיתה ו' החודש

הסיבה היתה תלונות שלה שהיא לא מרוכזת ולא מסוגלת לזכור הוראות שניתנות בכיתה. קיבלנו פידבק דומה ממורה אחד שלה שאמר שהיא לא ממלאת אחרי ההוראות לתרגילים שניתנים בכיתה כאשר מדובר בהרבה שלבים. היא אמרה שהיא מנסה למלא אחרי ההוראות אבל לא מצליחה לזכור אותן. שאלנו אם התלמידים האחרים זוכרים את ההוראות והיא אמרה "כן"

לא מדובר בבעייה של היפר-אקטיביות/הפרעה בכיתה. הילדה יושבת בשקט בלי בעיה ומתנהגת למופת. רק חולמת ו"מתפזרת".

כן, גם המצב החברתי לא מזהיר.

האבחון היה חד משמעי: הפרעה בריכוז ובזיכרון לטווח קצר חרף יכולת קוגניטיבית מצוינת
. האותיות שקיבלנו היו: ADHD, Predominantly Inattentive Presentation (כלומר, בלי הרכיב של היפראקטיביות)

הפסיכולוגית המאבחנת אמרה שלדעתה "לסוג הזה אין תרופה שעוזרת". מכיון שזה נשמע לי אפעס קצת שטחי - החלטתי לחקור בנושא מעבר לזה
 

danakama10

New member
ממליצה מאוד

לעשות גם אבחון אצל אודיולוג שמתמחה בנושא של auditory processing disorder. מחקרים מצאו ש- 50% מהמאובחנים כ ADHD סובלים גם מ APD, ולעיתים מדובר בדיאגנוזה מוטעית של ADHD. הסימנים דומים מאוד.
 

debby12

New member
מנהל
תודה - אשאל את המאבחנת

והיה אם זה המצב - מה הנפקות המעשית של זה (כלומר של אבחנה כ APD לעומת ADHD בלי H)?
 

Ani15

New member
אוי זה נשמע מוכר

בעיות התארגנות זה גם הסממן העיקרי אצלנו. פעם קראו לזה ADD אבל ADD יצא מהDSM אז עכשייו זה "ADHD בלי H".
לצערי התרופה באמת לא מאוד עוזרת בהתארגנות (עוזרת קצת), ופה עוזר בעיקר ללמד אותה להיעזר בכלי עזר: לוח השנה בטלפון, שעון מעורר, לוח מחיק (הצלה גדולה אצלנו), התראות ותזכורות מראש, ו... אמא. אולי האופר אצלכם. שנים שנלחמתי ב"תעבירי לו את האחריות, הוא צריך להיות אחראי וכו וכו" עד שהבנתי שהוא פשוט לא יכול. ואם אנחנו רוצים שהוא יסיים בי"ס, אני צריכה לקחת על זה אחריות (אבא שלו למשל לא סיים בי"ס - השלים אחרי הצבא - כי אף אחד בבית שלו לא לקח אחריות על זה, ולדעתי הוא נשוי לי כי הוא ידע שאני כן אעשה את זה). הילד הפך עצמאי בסידור תיק למחר רק בכתה ט לדעתי, בלזכור מתי מבחנים והגשות רק בי"א, ועד היום צריך לפעמים להתערב (הרבה מעבר לסטנדרט). בחירה שלכם.
וכל שנותר לכם עכשיו הוא להסתכל מסביב ולמצוא מי בדורות הקודמים סבל מזה ואיך הוא התמודד. זה מאוד לילד לדעת שיש אור בקצה המנהרה (ושהבגרות, נסיון וגיל ממש מקלים על זה).
דרך אגב גם אצלנו הבעיות בלימודים התחילו בכתה ה בערך (זו היתה הפעם הראשונה ששמעתי את משפט המחץ "אני טיפש, אני לא יכול להצליח" שגרם לי לברך על האבחון), שאז הדרישות הלימודיות (ולא רק) עולות מעבר למה שילד אינטיליגנטי למדי אבל נטול יכולת ארגון יכול להתמודד.
ולגבי ההמלצה לבדיקה האודיטורית מעלי: זה נכון רק אם הבעיה בלעקוב אחר הוראות קיימת בהוראות בע"פ אבל לא בהוראות בכתב. אצלנו אין הבדל משמעותי (אם הוא רואה יותר משלוש שורות הוראות הוא אפילו לא מנסה. במקרים שאין ברירה - למשל עבודות בביה"ס - אמא "מתרגמת" ובעיקר מחלקת את זה למשימות נפרדות שאפשר לעשות אחת ולנוח. נו, אם אני יכולה לעשות את זה לסטודנטים שלי למה לא ליורש).
ועוד משהו שנזכרתי: יש מקרים שהוראה מתקנת יכולה לעזור, פשוט כי היא מלמדת שיטות עבודה מסודרות ומובנות שיכולות להקל על הערפל בראש שלהם. אין לי מושג איך קוראים לזה באמריקאית.
 

debby12

New member
מנהל
תודה. לא ידוע לנו על אף אחד בדורות הקודמים

במשפחתנו שסבל מבעיה דומה. מה שהופך את זה למתסכל שבעתיים (כי לא ברור לנו מאיפה זה נפל עלינו...)

חלק מההתאמות שהומלצו עבורה זה לקבל את חומר ההרצאות כתוב מהמורים. כך שאני מניחה שבין שזה ADP ובין שלא - הקטע הזה "מכוסה" אם זה מה שעושים

אין סיכוי שאקח את האחריות עלי. אני יכולה לעזור כשאני נמצאת אבל יש לי יותר מדי כדורים באוויר.

יש פה קואצ'רים (coaches) כמו שתיארתי שאמורות ללמד אסטרטגיות התארגנות. מהשיחה שערכנו עם כמה מהן זה נשמע לי כמו מדעי החארטה
. מצד שני, גם הן מצידן אמרו שהיא צעירה מדי והן לא עובדות עם ילדים מתחת לגיל 15-16
 

michal@gal

Active member
מנהל
בארץ יש הוראה מתקנה ואסטרטגיות למידה

שמיועדים גם לבית הספר היסודי, וזה נשמע כמו הפתרון הנכון בשבילה.
 
כמה מחשבות

כיתה ו' אצלכם זו השנה הראשונה בחטיבת הביניים, נכון?
אם אכן כך, אז יש סיכוי טוב שקיימת קפיצה משמעותית בדרישות מהתלמידים מכל הבחינות, לדוגמא קצב הלמידה מהיר ממה שהיא מורגלת אליו, תוכן מורכב יותר, קצב קריאה / כתיבה מהיר יותר ועוד.
האם בחטיבה, כמו בתיכון, לא קיימת כיתת אם אלא הילדים עוברים משיעור לשיעור?
זה יכול להשפיע על ההתארגנות לקראת ובמהלך השיעור (למי שיש לו הק"ר..).
את אומרת שהמצב החברתי לא מזהיר. לעיתים קשיים בקשב וריכוז משפיעים /גורמים למצב חברתי לא מזהיר.
אני לא מכירה את הילדה, אבל ממה שכתבת נראה לי שיש יותר יתרונות ללקיחת תרופה מאשר חסרונות.
הייתי עושה גם בדיקת ראיה מקיפה, כולל מיקוד ראיה.

אם תרצי לדבר, שלחי לי הודעה
 

debby12

New member
מנהל
תודה!! אכן....

כיתה ו' היא השנה הראשונה של חטיבת הביניים פה, ומציינת קפיצה משמעותי בדרישות מהתלמידים, וקצב הלמידה

בחטיבה, כמו בתיכון, הילדים רצים כעכברים מוטרפים משיעור לשיעור ומנסים להגיע בזמן [אגב - מתחילים בזה כבר בכיתה ד' וה' כדי להתכונן - רק שיש פחות ריצות ומעברים בבית הספר היסודי]

מה ההבדל בין בדיקת ראייה לבדיקת *מיקוד* ראיה? בעבר היא התלוננה שהאותיות מיטשטשות לה מול העיניים (לפני 3 שנים נגיד). רצנו איתה לאופטומטריסט וגם לרופא עיניים מומחה לילדים, ושניהם גרסו שהראיה שלה מושלמת.

אשלח לך מסר - תודה
 
למעלה