קלף הקוסם כיוצר מכשף 1\2

longshut1

New member
קלף הקוסם כיוצר מכשף 1\2

ראשון לכל נוצר כאוס,ואחר כך גאיה רחבת השד,לכל מושב איתן לעד וטרטרוס אדי בלב האדמה רחבת הדרכים גם ארוס,היפה בין האלים בני האלמוות מתיר האיברים,כובש החזיהם של האלים ובני אדם כולם תבונה ועצה מחושבה ומכאוס נוצרו ארבוס ולילה שחור; ושוב מלילה נוצרו איתר וגם יום, אשר הרתה וילדה משהתערבהעם ארבוס באהבה. וגאיה הבכירה את אורנוס המככב, להיות לאלים הברוכים מושב איתן לעד וילדה ההרים הגדולים,מגוריהן מלאי החן של הנימפות האלוהיות, הדרות בהרים מיוערים. וילדה גם את הים וכו´.... היסיודוס,תיאוגוניה,116-131 התבוננו לרגע בקלף הקוסם.אז מה אתם רואים?אתם בעצם מדמים שאתם רואים דינמיקה תנועתית,אבל אתם יודעים שמודבר באוסף של כתמי צבע.בעצם,מסקנתכם באשר למוצג הויזואלי שמולכם תהיה תוצר של אופן הסתכלותכם,של סוג השאלות שתשאלו,במתודה שבעזרתה תפתרו את הקושיה,והקריטריונים לפיהם תבחנו את אותה מתודה.למעשה,אתם תפתחו השקפה פילוסופית-מדעית על העולם.אך גם דרך מחשבה,שנדמה לכם שהיא כה טבעית וברורה מאליה,גם היא תוצר של דורות רבים שחשבו כך.למעשה,גם ההשקפה התיאורטית על העולם התפתחה מתוך תפיסת עולם מסויימת,לא פילוסופית.הפילוסופים היוונים הראשונים בעולם פיתחו את הסתכולתם מבעד לאספקלריה של השקפת העולם הקדם פילוסופית-מה שאריסטו קרא לה:ההשקפה המיתולוגית.אריסטו מנגיד את דרך המחשבה המיתולוגית לדרך המחשבה של "חוקרי הטבע",שגם הם השתאו מול פלאי העולם,וניסו לתת הסבר כלשהו להם-אך בדרך שונה בתכלית מזו של המיתולוגיה.הפילוסופים הראשונים נקראו "פילוסופי הטבע",משום שהם התבוננו בחומר וניסו לשער את מקור היווצרותו ומקור הנעתו.כל זאת על סמך תצפיות,ולאחר מכן בנסיון לאמת את ההיפותזות שלהם,כמובן בכלים המחקריים שעמדו לרשותם.לכן,אלו היו המדענים הראשונים. במאמר הזה תמצאו,קטיגורליזציה של עקרונות המיתוס,והקבלה ראשונה בין אספקטים במיתוסים לאספקטים בקלפי הטארוט. תיהנו. המיתוס,כפי שברור מפירוש המלה ביוונית,הוא סיפור.המיתוס מעצים את החוויות העמוקות של הפרט כיחיד ,כחלק מקולקטיב ביניים-החברה,וכחלק מהקולקטיב הסופי-האנושות.כלומר,מדובר בארכיטיפים,דפוסי אב,שהם הביטוי של הממשויות הבלתי נראות במונחים של תופעות נראות.במילים אחרות,המיתוס הוא ביטוי של המופשט והכללי במונחי הקונקרטי והפרטי-בעצם,מדובר בכלי המאפשר את האנוש לחרוג מעבר לכאן ועכשיו של המקרה הפרטי. אופן נפוץ של הבעת המשמעות הכללית על ידי המקרה הפרטי הוא השימוש בהאנשה,אנתרומורפיזם.כך,למשל,דמותו העשירה של אריס,לדמויות החיוורות של בניו פויבוס(פחד),ודימוס(יראה).בעצם,ההבדל בין מיתוס לפילוסופיה ומדע הוא זה שבין הנסיון לאחד את הריבוי בעזרת דימויים קונקרטיים כגון בני האלוהים,לבין הנסיון לעשות זאת באמצעות מושגים מופשטים. הקטיגוריה היסודית של המיתוס היא,איפוא,המטמורפוזה:אריסטו המדען יטען שבגרעין הוא עץ בפוטנציה,ואילו דפני,היא עלמה הופכת לעץ באופן טוטאלי ,ואין בה פיתוח אספקט שהיה כבר קיים בה קודם לכן. המיתוס רואה את העולם כאוסף של כוחות ,ולא כשיטה.הסיבות הן אד-הוק,ופרסונאליות-רצונו של אל כזה או אחר,הוא רצון שלא מצורף לו הסבר,וגם לא מצריך הסבר.המדע רואה את האירוע הקונרטי כמקרה פרטי של חוקים כלליים,כמשתלב בתוך סדר רציונלי.כלומר,המדע מכפיף את המקרים הפרטיים לחוקיות הסדר הכללי,ובכך מנסה להגיע לאידיאל של חוק אחד שיצמצם את ריבוי התופעות.כלומר רדוקציית כל התופעות בעולם לכדי חוקיות אחת ויחידה,המבוטאת בחוק כללי.המיתוס,לעומת מכן,מחפש הסבר לפרטי באשר הוא יהיה. תוצאת הבדלי הגישות מתבטאת היטב בהבדל תפיסת הזמן.המיתוס מתאר התרחשויות בין אלים שבהן נוצר העולם,התרחשויות בזמן מיתי,שהיו ונגמרו,ולא יחזרו עוד,ובכך קורע את הזמן המיתי מההיסטורי(זמן האנושות).המדע לא מבדיל בין הזמנים,משום שהחוקיות בפועלת כיום היא זו שפעלה בהיווצרות העולם,היא כללית וצריכה להסביר כל מקרה פרטי שהתרחש אי פעם. הזמן והחלל הם הומוגניים,ואין האחד נהנה מעדיפות או מקדימות כלשהי במדע,משום שהם כולם נובעים מחוק אחד שמתבטא בכל אחד מערכי ה"ביניים" הללו באופן שווה.לעומת מכן,המיתוס מעדיף נקודות הזמן,או מספרים מסויים(המספר שלוש ושבע).כך,אבן מסויימת או הר מסויים נושאים ערך מועדף,משום ששם ממוקם מרכז האלים. טארוט לאור המיתוס ------------------- ניתן להקביל בקלות את הטארוט למיתוסים.אדרבא ואדרבא,לכל קלף בארקנה הגדולה למשל,רקע מיתי,שמהווה את רוב אם לא כל משמעותו של הקלף.הבא נתמקד בקלף הקוסם. זאוס מלך האלים ראה באנדרוגינוס(גבר ואשה מחוברים יחדיו)איום על ההגמוניה שלו.זאת משום,שהאנדרוגינוס היה כל כך מאושר(איך לא?חיבור תמידי בין אברי המין של הגבר והאשה,שלא נפרדים לעולם),ולכן היה מסוגל להכול.כל האלים אהבו אותו,ועם זאת,פחדו מכוחו העולה,שנבע מהאושר אותו הוא חווה כל עת.לכן,זאוס ביתר את האנדרוגינוס לשניים,וכך נוצר האדם וזוגתו.מאז ועד היום אנו מוצאים את התשוקה השכלית והמינית לאיחוד מחודש בין שני חלקי הפסיכה-הגברית והנשית.ניתן לראות בקלף הנאהבים ביטוי מדוייק של אותו מיתוס.אותה תשוקה נקראת ארוס,וניתן לראות אותו כמלאך המתבונן על שני הנאהבים הסובלים.אותו סמל של אנדרוגינוס נשמר בתודעת האשה והגבר גם יחדיו.אחד מהאלים האנדרוגינים היה מרקורי,שליח האלים,שהתרוצץ ברחבי הממלכה,ובעצם חיבר בין חלקיה על ידי שזירת קשרים תקשורתיים.אם נפנה לרמת הפסיכה של הפרט,ניתן לראות באותה תשוקה בלתי נגמרת של כל בן אנוש לחיבור עם בת המין השני,שימור של אידיאת האנדרוגינוס,ושאיפה אליה.כלומר בכל גבר מוטבע האידיאל של חיבור נצחי עם האשה,ולהיפך.אך עם זאת,הגבר נותר לבדו ואבר מינו אינו מחובר לאיבר מינה של האשה.לכן,לעד תישאר אותה תשוקה לוהטת לסינטוז שכלי ומיני של שני חלקי האנדרוגינוס.קלף הנאהבים פונה בדיוק לנישה זו.השניות המתוארת בקלף הנאהבים מקבילה לשניות שנורצה עקב ביתור האנדרוגינוס על ידי זאוס,והאמצעי לקישור ביניהם הוא מרקורי,קלף הקוסם.קלף הנאהבים מייצג את מזל תאומים,וכמה מוזר,מרקורי הוא הכוכב המשוייך למזל תאומים.לסיכום,מרקורי הוא מין כלי שבאמצעותו אנו מתחברים עם אהובתנו,ובעצם עם החלק הנשי האובד בפסיכה שלנו,וקלף הנאהבים מתאר את המצב של בן האנוש,השואף להגשים את אידיאל החיבור האולטמטיבי,ולא יכול למצוא בעולם הזה,ולכן מנסה להגשימו על ידי יצירת קשרי אהבה ומין עם בת המין השני.לעולם לא יהיה זה חיבור מושלם,משתי סיבות פרקטיות ברורות:אנו בני תמותה,לכן חיבור נצחי לא יכול להתקיים.בנוסף,אין אפשרות לתפקד בחיי היום היום כאשר אברי המין מחוברים,לא? לכן תמיד תימשר השאיפה,כאשר מרקורי בא לעזרתנו ובמהירות מסחררת משמש אותנו כקשר לצד באישיותנו המונגד לזהותנו המינית. עד כה,הבלטתי את הפן הדומיננטי והמוביל של קלף הקוסם,מרקורי האסטרולוגי,מפרספקטיבה מיתית,ובכל זאת,הרגל כפייתי שלי הוא לקשר את הרעיון לפילוסופיה החביבה עלי,של הענק אפלטון.עולם האידיאות שאפלטון משרטט הוא בעצם העולם הממשי,בעוד שעולם החומר הוא עולם המתמיד בשאיפתו לחקות את עולם האידיאות,ללא הצלחה.לפיכך כל אובייקט בעולם החומר תמיד מידמה לאידיאה שלו,אך תמיד נשאר בגדר מודל דהוי.כך גם האנדרוגינוס מרקורי.אגב,את רעיון ההתמדה הנצחית של כל עצם,השאיל שפינוזה,שאלמנטים מתורתו יובאו בהמשך .
 

longshut1

New member
קלף הקוסם כיוצר מכשף 2\2

בתודעת כל אדם מוטמעת אידיאת האנדרוגינוס מרקורי,שהוא האיחוד המושלם בין שני חלקי האישיות,הזכרי והניקבי.כמובן שמצב זה מוליד את רעיון השלמות והאושר המוחלטים,משום שבעצם מובנה בו המשוב החיובי לתשוקה המתמדת של כל אדם,בחלק מודע או לא מודע באישיותו,התשוקה לחיבור עם חציו השני,שנחסך ממנו משום שהוא אנושי.יונג יקרא לזה איחוד האנימה והאנימוס בפסיבת אדם באשר הוא יהיה. כמו כל אידיאה,גם אידיאת האנדרוגינוס לא נותנת מנוח לאדם,אשר ישאף כל חייו לחקות אותה בדיוק מירבי ככל שיכול.העכבה שמונעת ממנו מלהגיע למצב האידיאלי הנ"ל הוא הגוף שכולא את הנשמה בתוכו,שנאלצת להוות את החלק באדם שהוא ההיפעלות של החושים.כלומר,כאב שאנחנו חשים בעצם מתחלק,זאת לפי שפינוזה,לשני שלבים עיקריים.קודם כל הההפרעה הביולוגית למהלך התקין של המכונה הביולוגית,שאיננה מסוגלת להרגיש או לחוש,כפי ששולחן לא חש כאב.הנפש היא זו ששמרגישה את הכאב,ובכך מהווה את מקור היפעלותו של האדם.הכאב שהיא חשה,הוא רק סימבול לעכבות שהגוף מהווה עבור הנשמה.הנשמה,שמתוקף מאפיינה המרכזי,של ה"חיות",יכולה להוות מקור לחוות סיטואציות ביולוגיות, מופקדת גם על המחשבה.המחשבה מופרעת תדירות על ידי צרכי הגוף,כמו רעב,תשוקה מינית,מחלות,הצורך להתענג ממשאבים חומריים,וכו´.כמו כן היא מקבלת רשמים מוטעים מהחושים על מבנה המציאות,שכל הזמן מפריעים לה במסעה לעבר האמת הצחה.לכן כשתשתחרר מהבלי הגוף,תוכל באמת לראות את אידיאת הטוב,ולהיות מאושרת. כלומר,כל עוד הנשמה נמצאת בגוף היא איננה באמת חופשיה,ולא מסוגלת לראות ולהגשים את אידיאת האנדרוגינוס.הימצאותה בגוף מוסיפה את נדבך המין כאפשרות למימוש ולו הרגעי ביותר של המצב האידיאלי,שמהווה מושא שאיפה תמידי.לכן,כל עוד האדם מורכב מגוף ונשמה,הוא ישאף לחיבור האולטמיטיבי,מכוח זה שמוטמעת בו אידיאת האנדרוגינוס,אך כל עוד הוא אנושי,הוא לא יחווה חיבור זה. נקודה מאוד חשובה בסינטוז שבין תורת האידיאות האפלטון היא האמצעי שבו אמור האדם להשתמש כדי להכין עצמו לראיית אידיאת האנדרוגינוס.אצל אפלטון,אהבה אמיתית,מושלמת,נצחית,וחסרת דאגות,תושג רק על ידי התממשות האהבה לחוכמה,ובעצם בראיית האידיאות.ואיך רואים את האידיאות?על ידי חיים של פילוסוף,שכוללים בעיקר חקירה בירור ולימוד,תוך כדי סיגול היכולת להפוך את צורכי הגוף ללא רלוונטיים,והאיכות שתאפשר לנשמת הפילוסוף לתפוס את האמת ללא הפרעת החושים,כאשר האמצעי העליון הוא פונקציית התבונה,השכל.מעניין לראות כיצד גם בקלפי הטארוט,היסוד אליו משוייך האנדרוגינוס,הכוכב מרקורי,הוא התבונה.הכוכבים הם הדחפים,הצרכים,ובעצם הכלים שבאמצעותם האדם אמור לשרוד ולהתפתח בעולם הזה.אם כן,הכלי שבאמצעותו האדם אמור להתאמן להידמות לאידיאת האנדרוגינוס,על מנת יהיה מוכן לחיבור כאשר נשמתו תשתחרר מכלא הגוף,הוא מרקורי,היכולת התבונית,כוח שיכלי מובהק. ניתן לראות בקלף המדהים של הקוסם,מחבילת הקראולי,גם את הנסיון לחבר בין כל סוגי החוויות שניתן לחוות ברמת הקיום החומרית על מנת להיות מוכנים לאיחוד כאשר הנשמה תישאב למעלה(אנחנו מתים מתישהוא),וגם את היכולת הפוטנציאלית,שהיא אינסופית,שאותה מבטא מרקורי,האנדרוגינוס,הנובעת מעצם היותו שלם.היותו ממסופר כאחד,מבליטה,לבסוף,את הפו הלא-דואלי,הלא-מופרד,הלא-שואף בתוך עצמו לאיחוד הבלתי אפשרי ברמת הקיום הנוכחית,בין חלק אחד לשני. דמיון מקרי,או רמז מלמעלה? הקוסם וכישוף הקוסם משתמש בפונקציות הניתנות ליצור האנושי(אש,אדמה,אוויר,מים) לשם יצירת המציאות.בנוסף,אנו יודעים שהיחסים בין ארבעת הפונקציות משתנים מסובייקט לסובייקט,וייחודיים לו בלבד.אזי,אם המציאות היא משהו שנוצר על ידי להטוטי הקוסם,תוך שימוש ביחסים הייחודיים לכל פרט(בין הפונקציות),האם ניתן לאמר שבעצם היחס הנכון בין מציאות לפרט החי במציאות הם הפוכים מהגישה הסטנדרטית? כלומר,המציאות בעצם איננה "יש" סובסטנטיבי,שהוא קבוע,בלתי משתנה,בלתי תלוי בדבר,מונע מתוך עצמו בלבד,וקיים ללא תלות כלשהי בפרטים החיים בו.להיפך-המציאות היא בעצם נקודת המפגש של המציאות כפי שהיא נוצרת על ידי כל אינדיבידום,היא נקודת ההצטלבות בין פועלם של כל הקוסמים בכל הפרטים.לפיכך,המציאות שבאמת קיימת,במובן שהיא "יש" סובסטנטיבי,מתחילה מרמת הפרט,ש"חולם אותה",עד לרמת הקולקטיב,שבה מתאגדים כל ה"מציאויות החלימות",והיא הרמה שאנו רגילים לקרוא לה המציאות. הבא ננסה לארגן את הנקודה טוב יותר: א.מציאות הינה מציאות סובייקטיבית,באשר היא נקבעת לחלוטין על ידי הפרט. ב.היקבעות המציאות היא למעשה היווצרות מערך הכוחות על ידי הכוכבים. ג.הכוכבים משקפים לחלוטין דחפים תת מודעים. ד.היווצרות מערך הכוחות,משום שהוא פרי תנועת הכוכבים,מונע מתת המודע של האדם. ה.שליטה בתנועת הכוכבים משמעה יכולת לשלוט בעיתויי ותכני מערכי הכוחות. --------------------------------------------------------------- ו.תת מסקנה:מודעות מוחלטת של פרט מסויים משמעה שליטה בעיתויי ותכני מערכי הכוחות שיפעלו על פרט מסויים. --------------------------------------------------------------- ז.מסקנה סופית:מכשף,מאגיסט,הוא אדם מודע לחלוטין. אם נייחס לקלף הקוסם את מנגנון השליטה הקוגניטיבי והרגשי בפסיכה שלנו,אזי נקודה ה מתייחסת אליו,ובכך מעמידה אותו במרכז התהוות המאגיסט.מעניין,לא? טבעי לגמרי לקשר את קלף הקוסם,כעת,לקלפים נוספים,אבל קודם נראה לאן מתפתח הדיון. יום נעים
 
למעלה