קצת על לחץ..

  • פותח הנושא SHEX
  • פורסם בתאריך

SHEX

New member
קצת על לחץ..../images/Emo95.gif

אני לא הכי יודע איך להתמודד עם לחץ. אבל לחץ מאוד מסוים. בחינות בנגינה. נראה לי שזה הלחץ היחיד שעולה לי שממש משתק אותי.. ועכשיו כשאני חושב על זה, רק בחינות ב..בחברה מסוימת? עד היום היו לי שלושה סוגים של נגינה מול אנשים. הראשון - נגינת סולו. עשיתי את זה בלי שום בעיה, כמובן שזה קצת מלחיץ ומרגש, אבל לא ברמה של להרוס את זה.. השני - בחינות בקונסרבטוריון שלי - תמיד הייתי מאוד בטוח בעצמי שם, ניגנתי בלי שום בעיה וקיבלתי ציונים מצוינים ותשבוחות. השלישי - בחינות בבצפר או במסגרות שונות של אותם האנשים בערך מהבצפר.. ופה טמונה הבעיה שלי. כל שנה בבחינות סופשנה בבצפר פישלתי לאללה. אולי כי זה קובע את השיבוץ לתזמורת, אולי כי אני יודע שאני לא הכי טוב שם, אולי לא יודע מה, אבל בבחינות של בצפר, הייתי מפשל. ובגלל זה גם לא קיבלתי סולו בקונצרט שמיניסטים, כי למרות שיכלתי לנגן ממש טוב, ניגנתי ממש ממש רע, וקיבלתי ציון 94 (כן, זה נשמע טוב, אבל זה לא באמת משנה, מי שמקבל מתחת ל95 לא מקבל סולו, וזו הפואנטה בבחינות האלו). החלק המעצבן הוא, שאין פה בעיה של הערכה עצמית. אני יודע שאני נגן טוב, ויש לי את כל הסיבות להאמין בזה ולדעת את זה. אנשים מכירים אותי, שמעו עליי, הזמינו אותי לנגן במקומות.. אבל בבחינות מול אנשים מקהילה מסוימת אני נלץ נורא.. ואני יודע שזה מה שמפיל אותי.. הדוגמא הכי טובה שלי היא בבחינות למוסיקאי מצטיין. לא האמנתי שאני יכול להתקבל, אז גם ממש לא נלחצתי מהבחינה, והגעתי נורא רגוע, למרות שזה מול כל האנשים מבצפר. והייתי כל כך שלו שניגנתי מעולה, והתקבלתי.. מחר יש לי אודיציה לתזמורת של האקדמיה למוסיקה. אני יודע שאני מסוגל להתקבל. אני מספיק טוב בשביל להכנס לשם. אבל אני פוחד שאני אלחץ כל כך בבחינה שלא אצליח.. אז איך מתמודדים עם כזה לחץ? כי להגיד להזכיר לעצמי שאני טוב לא כל כך עוזר, וגם לא להוריד פרופורציה, כי אמנם זה חשוב לי, אבל עולמי ממש לא ייחרב אם לא אתקבל גם ככה.. אז בעצם אין לי שום סיבה מיוחדת להיות בלחץ..
 
בוא נתחיל מזה

שלחץ בסך הכל התכוון להיות מנגנון טוב שעוזר לך. למה? כי לחץ מגביר את העוררות שלך וכשעוררות יותר גבוהה בדרך כלל אנשים מבצעים את מה שיש להם לבצע יותר טוב. הם יותר "אסופים" וממוקדים, עושים פחות טעויות וכו'. אממה - כמו כל דבר בחיים כשמתכוונים לטוב ויוצא רע - גם מנגנון הלחץ יכול להחוות כלא טוב בשני מקרים 1- כשהלחץ הרבה יותר גבוהה ממה שצריך מול הפעולה שאתה נדרש לעשות 2- כשהאדם עצמו יש לו "סף לחץ" נמוך ואז כל לחץ-ביצוע שאמור להיות לחץ רגיל נחווה כלחץ אטומי. למשל, כשנלחצים מבחינה בנגינה כאילו מדובר על לחץ של חיים ומוות כשאתה מול כיתת יורים או משו. שני המקרים הם אותו הדבר בעצם - מעין הסבר מראה שכזה. מה עושים? 1- לומדים שיטות להפחתת תגובות לחץ 2- באופן יזום עושים דברים פחות מלחיצים. אני ממליצה לך למצוא מישהו שעובד עם אנשי במה - שתים שלוש פגישות ואתה לומד להתמודד עם לחץ-ביצוע. מישהו שעובד עם פרפורמרים שמתמודדים עם פחד קהל למשל.
 

SHEX

New member
הבעיה שלי היא לא הנגינה מול אנשים../images/Emo95.gif

בגלל זה נתתי בכוונה את הדוגמא של נגינת סולו - אין לי שום בעיה לנגן גם באולם עצום עם קהל של אלפי אנשים, ברור שאני אתרגש וכאלה, אבל אני אעשה את זה כמו שאני יודע. הבעיה שלי היא בבחינות, וגם זה, רק בבחינות מסוימות, אני מניח.. ואני מסכים איתך שהלחץ אמור לפקס אותי ולשים אותי במקום מרוכז יותר, אבל במקרה שלי, רגל שמאל שלי רועדת, והמחשבה שלי הופכת להיות מאוד פרקטית.. "לנגן את הצלילים הנכון ולא לעשות טעויות בקצב" במקום להתרכז במוסיקליות, כי את הטכניקה ברור שאני יודע, הרי התכוננתי הרבה.. אבל צריך להפגין הבנה ומוסיקליות בבחינה, ומרוב שאני מרוכז בטכניקה אני מנגן משעמם, ומרוב שאני בלחץ, אני גם טועה בטכניקה, מה שמוציא אותי טוב בהרבה ממה שאני..
 
מדובר על משהו שדומה

לחרדת בחינות. אותם אנשים שמתעסקים עם פחד קהל גם מתעסקים עם פחד בכל מיני סוגים של performance.
 

inbal287

New member
סיטואציה ממש מוכרת לי...

אין לי שום בעיה להופיע מול מאות אנשים, עשיתי את זה מספר פעמים וזה נהדר. כשאני על הבמה אני מישהי אחרת. אבל התהליך לפני זה? בלאגן. קשה לי עם בחינות כי אני נלחצת כ"כ עד לרמה שאני לא מסוגלת לשיר, תרגילים שאני עושה בשניות ובלי שום בעיות בסיטואציה אחרת, וזו הסיבה שבגללה פרשתי ממגמת מוסיקה. קשה לי נגיד עם להקות שאני עובדת איתן, כי אני לא מצליחה להשתחרר מספיק בחזרות. ולמרות שברור לי שבהופעות הם יהיו מרוצים ממני זה אף פעם לא מגיע לשלב הזה כי אני עפה מרצוני או מרצונם לפני שמספיקים להגיע לשם. ושוב, זה בגלל שקשה לי להשתחרר ובגלל שאני לחוצה כי אני יודעת שמסתכלים על כל פיפס שאני עושה, ומסתכלים בצורה בוחנת. זה מטריף את השכל, אני יודעת. אבל עוד לא מצאתי ממש תשובה לעניין. מדובר בסוג של פחד במה, אני מגדירה את זה כפחד להופיע מול יחידים או מול בוחנים, כי הרי מול קהל גדול אין לי שום בעיה. תכלס אני חושבת שמה שצריך לעשות זה לעבוד עם עצמך הרבה ולהכניס לך לראש ששומדבר לא יקרה גם אם תפשל ושבעצם אין שום סיבה שתפשל כי אתה מנגן מעולה. זה עבד לי בטקס סיום, כלומר בחזרות לטקס סיום, שהייתי צריכה לשיר מול השכבה שלי, דבר שבחיים לא עשיתי או חשבתי שאעשה והצלחתי לעשות את זה מעולה מה שתרם לביטחון שלי וקצת הפיג את החשש הזה. זה הכל פסיכולוגי יו נואו... בהצלחה
.
 
למעלה