קשב וריכוז והפרעות שינה

YESbar

New member
קשב וריכוז והפרעות שינה

איזה דברים טבעיים משפרים את הריכוז בלימודים וגם נגד קשיי הירדמות ? והאם צמח/חליטת תה מצמח מסוים שעוזר נגד קשיי הירדמות עקב עירנות יתר לא יחמיר את הפרעות הקשב והריכוז ? האם יש צמח שגם עוזר נגד קשיי הירדמות וגם עוזר בלימודים כנגד הפרעת קשב ADD מבלי שתהיה סתירה פנימית ?
 

Tipush

New member
תזונה מאוזנת

שמשלבת את כל אבות המזון, ארוחות מסודרות, ארוחת בוקר, לא לשתות שתיה מסוכרת, לא לאכול סוכר ומוצריו. אבל זה ברור מאליו, לא?
לגבי צמחים וסוגים שונים של תה, אני לא בטוחה שזה הפורום המתאים.
 
אני סבלתי מהפרעות שינה קשות כל החיים

עד כדי כך ששוחררתי מצה"ל בגנם (ללא התערבות של ממש מצדי, או התחשבות ברצונות שלי, למען האמת). חשוב לי מאוד להבהיר שאני לא איש מקצוע ואת כל מה שאני כותב כן אני חולק מנסיון אישי. הנושא מאוד מורכב ותלוי במקור של בעיות השינה שלך. הן יכולות להיות נוירולוגיות, גנטיות או ביהביוריסטיות. בשני המקרים הראשונים אפשר לאזן את השעון הצירקאדי בעזרת תקופה של טיפול תרופתי מבוקר. בכל מקרה אני ממליץ לך לפנות לפסיכיאטר. עם זאת, יש כמה טעויות בסיסיות שאנשים נוטים לעשות: 1) פעילות גופנית עד שעתיים לפני השינה 2) צריכה של אלכוהול, סיגריות, סוכר בריכוז גבוה (ממתקים וכו') ומן הסתם קפאין עד שעתיים לפני השינה 3) חוסר הקפדה על היגיינת שינה, כלומר, ביטול מקסימאלי של גירויים סנסוריים. אם התרגלת לישון עם מוסיקה כדאי שתגמל... 4) אכילה בסמוך לשינה. אמנם פעילות העיכול מעייפת, אבל היא גורעת מאיכות השינה ועיכול תוך כדי שכיבה גורם לצרבות והפרעות גסטרונומיות קלות שמפריעות לשינה ולריכוז. במקרה של ADHD קליני אני מאמין (ושוב, מניסיוני האישי, אני לא מומחה) שיותר קשה לישון בסביבה מבולגנת, או אחרי קריאה של טקסטים עיוניים (לא פרוזה, פרוזה זה דווקא טוב). אני מצאתי שכוס של תה ירוק בלי סוכר (או לכל היותר, חצי כפית של סוכר חום) בסמוך לשינה משפרת אותה פלאים ובאופן כללי מומלץ להקפיד שיש מספיק נוזלים בגוף לפני השינה (מים! לא מיצים, לא קולה ובטח שלא שום דבר על בסיס חלב בסמוך לשינה). אם אתה בן אדם מעשן ומתעורר בגלל השתנקויות (את זה אפשר לגלות רק מעדות הסובבים בד"כ) מאוד כדאי להפסיק לעשן. השילוב של הפרעות שינה וADHD הוא בעייתי, בגלל שהטיפול התרופתי (ולמעשה, היחיד) בADHD הוא על ידי תרופות כמו ריטאלין, שהן תרופות מעוררות (בניגוד למה שאנשים נוטים לחשוב). אם אתה לוקח ריטאלין, עדיף לנסות מינון כמה שיותר נמוך (למעשה, כדורי ה20 מיליגרם Slow release עדיפים על ה10 מיליגרם הרגילים, לטעמי) וכמה שיותר סמוך להתעוררות. לגבי חומרים טבעיים שעוזרים לשמור על הריכוז, יש הרבה דיבור בשבחם של דגים. ניסיתי לקחת את הקפסולות של האומגה 3 אבל מצאתי שהן גורמות לי לבחילה נוראית. בהמלצת הספר שלי הוספתי לדיאטה שלי עוד קופסאת טונה לשבוע ואני חושב שיש שיפור קל בריכוז (הספר צדק, אגב, לגבי זה שהנשירה פחתה פלאים :) ). שמעתי גם שבחים בנושא הגינקו בילובה, שאפשר לקנות בצורת תה (התה הוא למעשה שילוב של גינקו בילובה ואכינצאה, שידועה כעוזרת לעיכול). אני לא יודע עד כמה המאמבו ג'אמבו הזה יעיל, אבל התה בהחלט טעים! עוד דברים שעוזרים לריכוז הם היגיינה אישית וסדר. בכל מקרה, אני אחזור ואדגיש שאם אתה חושב שיש לך בעיה רפואית מאוד מומלץ לפנות לאיש מקצוע. אני לוקח ריטאלין כבר כמעט שלוש שנים, עם תקופות הפסקה, ואני יכול להגיד שבשלבים האלו, הריכוז והיעילות שלי כשאני לא בהשפעת ריטאלין הרבה יותר איכותיים מאשר בתחילת הדרך עם הריטאלין. כמובן שזה עניין אינדיבידואלי, אבל אני אישית חושב שהטיפול בריטאלין עשה לי פלאים והדרך למקום שבו אני אוכל לתפקד בריכוז מלא בלעדיו נראית קצרה מחודש לחודש.
 
למעלה