ריאיון עם הסופרת דנה אלעזר -הלוי

יעלקר

Well-known member
מנהל
השאלה האהובה עלי בזמן האחרון היא "מתי יֵצא אור נגד פז 2", ולשמחתי אני שומעת אותה מכיוונם של לא מעט ילדים.
אבל בינתיים נשאלתי כמה שאלות אחרות במדור הספרות הקבוע של מאיה לוין ב"לאישה". מסוג השאלות שקל לשאול וקצת פחות קל לענות עליהן.
אז הנה, טרי מהגיליון של היום.

* איזה ספר ילדים היה משמעותי בשבילך?
בכל פעם שהייתי חולה קיבלתי במתנה ספר. בכיתה ב' נתנה לי אמי את "קוזט", גרסה מקוצרת של "עלובי החיים". נשביתי מיד בסיפורה של היתומה האומללה וביקשתי את הגרסה המלאה של הספר. מאז קראתי בו אינספור פעמים, ובכל פעם נפעמתי מחדש: מהמסר החברתי הנוקב ומסיפור האהבה המרגש. בקיצור, הבנתי מה ספרות יכולה להיות.

* איזה ספר ריגש אותך עד דמעות?

"באין משפחה" של הקטור מלו (שהתפרסם שוב לאחרונה בשם הלא-מוצלח "רמי, ילד של אף אחד"), הוא הספר הראשון שעורר בי בכי עז. כשהקראתי אותו לילדי, כעבור שנים, בכיתי שוב.

* איזה ספר גרם לך לצחוק בקול רם?
אני קצת מתביישת לספר את זה, אבל כשאני כותבת דברים שנראים לי מצחיקים, אני צוחקת בקול רם. בזמן כתיבת הטיוטה הראשונה ובכל סבבי העריכה וההגהות שאחריה. שוב ושוב, מאותן בדיחות שאני עצמי כתבתי. הילדים שלי חושבים שזה מביך ביותר.

* איזה ספר לא הצלחת לסיים?
"הר הקסמים" של תומס מאן. בשנות צעירותי בלעתי בשקיקה קלאסיקות עבות כרס, ובכל זאת כאן לא הצלחתי. אבל שמעתי שיצא לספר תרגום חדש, אז אולי עוד יש תקווה?

* איזה ספר גרם לך לתהות "על מה המהומה"?

אני מתנצלת לפני כל מי שייפגע, אבל באמת שאף פעם לא הצלחתי להבין את סוד קסמו של "הנסיך הקטן". מעבר למסר הדביק והבנאלי, הספר ארכני ומפוטפט. גם בילדותי חשבתי כך, אגב, כך שאין כאן מקרה של קסם שאבד עם השנים. מה לעשות, פשוט לא ספר טוב.

* איזה ספר ממתין בסבלנות לחופשה הבאה שלך?
אני לא שומרת ספרים במיוחד לחופשות. חופשות הן מבחינתי בעיקר הזדמנות לקרוא יותר מפסקה או שתיים בלי להירדם. הספר שאני קוראת עכשיו, ושאשמח לקרוא בו בקצב קצת יותר משביע רצון, הוא "שובל המוות: ההפלגה האחרונה של לוסיטניה", על אוניית הנוסעים שהוטבעה במלחמת העולם הראשונה, מאת סופר העיון האהוב עלי, אריק לארסון.

* איזה ספר הצטערת שלא כתבת בעצמך?
שאיפתי היחידה כסופרת היא לכתוב לילדים ונוער, ואני מתפעלת מכל ספר שמצליח לרתק אותם ולגעת בנפשם. אז בעצם הייתי שמחה לכתוב את כל הספרים של סופרי הילדים האהובים עלי, למשל אריך קסטנר, דבורה עומר או לאה גולדברג.

* איזה ספר היית שמחה לתת במתנה למישהו יקר לך?
ספר שאני אוהבת לתת במתנה הוא "בשבח הצללים" מאת הסופר היפני ג'ונאיצ'ירו טניזקי, שראה אור בעברית בהוצאת אסיה הנהדרת. זה ספר שמדבר על אסתטיקה, על צל ועל שקט – דברים שלפעמים חסרים לי מאוד בארץ שלנו.

* איזה ספר מונח כעת ליד מיטתך?

ליד המיטה מחכה לי "עלמה בפריחה וסיפורים אחרים" של טטיאנה טולסטיה, שראה אור ממש עכשיו ועורר את סקרנותי. בסלון, לקריאה קלילה יותר בין תוכנית לתוכנית בטלוויזיה, מונח "לחם קימל" מאת נחום שוורצברג, שמעלה זיכרונות מתל אביב של שנות השבעים – תל אביב של ילדותי.

* איזה ספר תצילי מספרייתך הבוערת?

"אוצר השפה העברית" של נחום סטוצ'קוב – כרך שמן ומופלא של תזאורוס המפרט מילים נרדפות, מחולקות על פי נושאים. באמת אוצר, וגם די קשה להשיג אותו.


על הספר: אור נגד פז 1 - תחרות הספורט הגדולה/דנה אלעזר-הלוי/איור:דניאל פלג,תום אנגלר/הוצאה:ידיעות ספרים/ראשית קריאה ילדים ונוער

דנה אלעזר־הלוי פירסמה עד כה חמישה ספרים, כולם בסדרה "שליחות חשאית". "מבצע מנהטן", הראשון בספרי הסדרה, נבחר ל"מצעד הספרים" של משרד החינוך לשנת תשע"ז. "מבצע ברלין" זכה בעיטור "הפנקס" לספר הנוער המצטיין של 2016. "מבצע קהיר" זכה ב-2017 בפרס דבורה עומר לספרי ילדים ונוער מטעם משרד התרבות. כל ספרי הסדרה נמכרו עד כה בעשרות אלפי עותקים.



1603709625716.png 1603709642207.png
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה