שאלה בקשר לוואהל...

yossi halachmi

New member
לראם ערן - וואהל

כל בני וואהל הם צאצאיו של ר´ שאול וואהל (1617-1541), יהודי איטלקי (יליד גרמניה) ממשפחת קצינלינבויגן, שעבר לליטא ועלה לגדולה בחסדי הדוכס רדזיוויל. פרטים עליו בכל אינציקלופדיה, ברשת, בספרות (למשל, "תפארת שאול"). מפורסם בכך שנתמנה למלך פולין ליום אחד. וואהל הוא "איטלקי" בלשון פולין. שינוי שם המשפחה הוא נושא בפני עצמו.
 

א77

New member
ועוד אודות שושלתו של הרב שאול וואהל

שמלך במשך יום אחד על כל פולין, ובאותו יום מילא גזרות טובות על היהודים בתחוקת פולין. אחד מגדולי האדמורי"ם שנפטר לפני מספר שנים, היה צאצא לרבי ישראל מרוזין, וכמובן למעלה בקודש המגיד ממזריטש ממלא מקומו של הבעש"ט, ועוד למעלה עד לדוד המלך. אותו אדמו"ר נאלץ להשתתף עם יורש נוסף במכירת קופסת בשמים שהגיעה מאבות אבותיו, ומקורה באותו רבי שאול וואהל. ואם איני טועה, הרי זה הגיע למוזיאון ישראל. לפי הד"שים שקבלתי בשעתו משם.
 

ראם ערן

New member
ר´ שאול וואהל

הי יוסי. רק היון במקרה שמתי לב שפספסתי את הודעתך ( והודעתו של א 77) אז דבר ראשון תודה על המידעיש לי שאלה : מה הכוונה ביהודי איטלקי - יליד גרמניה? תודה חג שמח ערן
 

yossi halachmi

New member
וואהל

ראם ערן, מדוע לא תסתכל בשפע המקורות על ר´ שאול וואהל וצאצאיו - גם באינטרנט. יהודי איטלקי שנולד בגרמניה הוא יהודי שנולד בגרמניה ועבר לאיטליה. סבו היה המהר"ם פדואה (ר´ מאיר קצינלינבויגן), אביו ר´ שמואל-יהודה קצינלינבויגן (המהרשי"ק). שאול נסע ללמוד בישיבות בליטא. אביו, כך מספרת האגדה המשפחתית, הציל מרעב ומות את הדוכס הליטאי רדזיביל, וזה לאות תודה רומם את בנו. שם המשפחה בא משם עיר בדוכסות הסן (אם זיכרוני אינו מטעני. הוא השתנה ונמצא בנוסחים שונים, מסיבות היסטוריות של פיצול השושלת. וואהל הוא איטלקי בלשון פולין (כמו לנג´יל בהונגרית). השאר צא ולמד בעצמך.
 

ראם ערן

New member
שאלה בקשר לוואהל...

משורשרת כאן ההודעה מלפני מספר ימים (לאחר בקשה מארנון), ובסופה - שאלה. ערן
 
למעלה