שאלה למבינים בגנטיקה

שאלה למבינים בגנטיקה

תסבירו לי בבקשה את הטענה הבאה, למה היא נכונה:"הורשת התכונה של ייצור לקטאז בגיל מבוגר על ידי המודל התורשתי הפשוט שתואר כבר על ידי גרגור מנדל. אלל הגן לייצור לקטאז בגיל מבוגר הוא אלל דומיננטי, ולכן הורה שמייצר לקטאז עשוי להוריש לילדיו גן שאינו גורם לייצור לקטאז, אך לא להיפך. התוצאה הצפויה ממודל זה היא שכיחות של 75% לייצור לקטאז בגיל מבוגר באוכלוסייה הומוגנית, ללא התחשבות ביתרונות אבולוציוניים." זה לא להיות אמור להיפך? אם זה גן דומיננטי אז ההורה מוריש אתו, לא? אין לי מושג בגנטיקה :(
תודה למשיבים
 

uzi2

Active member
הסבר

הילוד מקבל גן אחד מהאב וגן אחד מהאם. אם מדובר בגן דומיננטי, נסמן את הגן שגורם ליצור לקטאז Y, ואת זה שלא N. אם הסבירות לכל אחת הקומבינציות שווה, אז יש 4 אפשרויות YY, YN, NY,NN
מכיוון ש-Y דומיננטי, מספיק שאחד ממנו יהיה, כדי שיהיה ייצור לקטאז בגיל מבוגר.
לכן 3 מתוך 4 האפשרויות (75%) יתנו ייצור חלב.
מי שלא מייצר לקטאז בגיל מבוגר, "חייב" על פי המודל הפשטני, להיות מסוג NN, ולכן לא יכול להוריש Y. הורה שמייצר לקטאז בגיל מבוגר, יכול להיות או NY, או YN, או YY, והסיכוי להורשת גן מסוג Y יהיה שני שליש, בעוד הסיכוי להורשת גן מסוג N היא שליש.
הסימונים Y ו- N אינם סימונים מקובלים, אלא סימונים שלי.
 

uzi2

Active member
יש שלוש אפשרויות שבהן

לאדם תהיה התכונה של הגן הדומיננטי. YY, YN, NY, כאשר למשל, הגן שמסומן בצד שמאל יהיה זה שמגיע מהאם וזה שמסומן בצד ימין יגיע מהאב.
במודל פשוט שבו יש סיכויים שווים לכל שלושת האפשרויות, ולאדם יש סיכוי של 50% להוריש את הגן שקיבל מהאם ו- 50 אחוז סיכוי להוריש את הגן שקיבל מהאב, היחס בין הסיכויים הוא היחס בין ה- Y וה-N בקבוצה: YY,YN,NY כלומר 4 מסוג Y ושניים מסוג N. או שני שליש ושליש.
 
למעלה