שאלה ראשונה בפורום-- אנא יעצו לי

זה לא הוגן התגובה שלכם

כי אם כל הכבוד זה לא כאילו המקום היחיד שבו התייעצתי. הלכתי להתייעץ עם דוקטור לספרות ילדים, ועם סטודנטים אתיופים שחוו את מה שהילדים שלי חוויןם על בשרם. התייעצתי עם רכז הפרוייקט ועם יועצים פדגוגים. קיבלתי המון תשובות לבעד או נגד. הקטע הוא שיש בחוג שלי ילדים שנחשבים מלכי הכיתה, חכמים ,חזקים ומוכשרים. אבל שקוראים כושי במהלך ריב, הם נשברים ונכנסים לקונכיה שלהם. אני חושבת שכן צריך להקריא להם את הסיפור, כי יש צורך להתמודד, וגם שהסיפור הוא קלאסיקה. ויש הבדל גדול מאוד ביחס של ילדים שחווים הערות פוגעות , בין תרנגולת עצלנית לחתולה כושית.
 
אבל להיות חתול שחור זה לא פוגע !!!

מי ששחור הוא ככה נולד, ומי שלבן הוא ככה נולד. זה לא הופך אותנו שונים אחד מהשני - זאת פחות או יותר כל התיאוריה שמאחורי הגזענות על רקע הצבע השונה. להיות תרנגולת עצלנית זה יותר פוגע, כי להיות עצלן זו תכונה שלילית מתוך בחירה. אם אני שחור זאת לא בחירה. כנ"ל אם יש לי אף ארוך, אם יש לי קרחת, אם אני הומו, או אם אני זקוק למשקפי ראייה. נכון שילדים מחפשים חולשות אצל אחרים כדי להפוך אותן לנקודת הטורפה ולהקניט אותם. אבל להיות כהה עור זאת לא חולשה, זאת לא מגרעה, זה לא חיסרון וזה לא משהו שלילי. הבנת את זה נכון ? עכשיו תסבירי את זה לתלמידים החכמים החזקים והמוכשרים שלך. שבוע טוב !
 
אין מילים רעות, יש אנשים רעים

אגב, גם כושי סמבו מתחיל באופן דומה, רק ששם רשום כמה כיף לו: ראשית, הוא כושון; ושנית, שחרחרון; ושלישית, הוא יודע לרכב על פילון. אפשר להשתמש בסיפור כדי להראות לשם שלא כל מי שאומר כושי מתכוון להעליב (ולפעמים אף להיפך), שמי שכן מתכוון להעליב יכול לבחור גם בכל מילה אחרת, ושלא צריך לקחת ברצינות אנשים שרוצים להעליב אותנו, כי מי הם בכלל, ולא צריך להיעלב מכל מה שאנשים אומרים לנו.
 
צפניה א' א'

דְּבַר-יְהוָה אֲשֶׁר הָיָה, אֶל-צְפַנְיָה בֶּן-כּוּשִׁי בֶן-גְּדַלְיָה, בֶּן-אֲמַרְיָה, בֶּן-חִזְקִיָּה--בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן-אָמוֹן, מֶלֶךְ יְהוּדָה. המילה כושי מוזכרת פעמים רבות בתנ"כ. פעמים כציון מוצא - ארץ כוש ופעמים כציון יחודם של אנשי כוש - עורם הכהה. פרט לכך כושי היה אביו של צפניה הנביא. וכושי אחר - הוא עבד-מלך הכושי שהציל את חייו של ירמיהו הנביא. כושי אינה מילת גנאי, ואולי עלייך כמחנכת מוטלת החובה להתמודד עם הבעיה ולחנך אחרת... אני חושב שנטיעת ידע, ובטחון בילדים שהמשתמש במילה כושי כגנאי הוא בור תעזור להם יותר מלהזהר לא להשתמש במילה.
 

eopeace

New member
שימוש במילים

ראשית, שימוש במילים שנעשה מלפני אלפיים שנה - אפילו אם השימוש היה חיובי, אינו מייצג בהכרח את ההקשר של אותן מילים בימינו ולאחר התחדשות השפה העברית. בנוסף, מעטים האנשים במדינה המדברים בעברית תנ"כית ממילא. אין ספק שללמד ילדים ואנשים בכלל שהשימוש במילה כמילת גנאי יכול להיות חיובי, אבל זה לא הופך את השימוש במילה זו לשימוש לגיטימי. אגב, השימוש היום במונח עצת אחיטופל הוא הפוך מהמשמעות המקורית - ובכל זאת, אף אחד לא ישתמש במונח זה בצורה חיובית. מעבר לכל זאת, אין לי שמץ של ספק שככלל (אם כי בוודאי שיש יוצאים מן הכלל) השימוש במילה "כושי" לא נעשה ממניעים סובלניים אלא בעיקר ממניעים גזעניים כאלו ואחרים - בין אם במודע ובין אם לאו. החברה הישראלית אינה חברה נטולת גזענות וחוסר סובלנות כלפי השונה (אם כי בתכל'ס כל אחד הוא שונה) והשימוש במילים שאינן נייטרליות לחלוטין ובמקומות שאינם רלוונטיים נובע מסיבות שאינן לגיטימיות ויש בו מטרות כאלו. אפשר לצחוק וללגלג על החברה האמריקאית ותרבות ה"פוליטיקלי קורקט" - אבל יש סיבה לכך שהמצב הגיע לכפי שהוא כיום מבחינה זו - מאות שנים של גזענות שהתבטאו, גם (אם כי בוודאי שלא רק) בשימוש במילים שנחשבו ל"טובות". יש הרבה שאנחנו צריכים לדחות מהחברה האמריקאית אבל גם יש כמה דברים חיוביים. אם נתחיל בכך שלא נשתמש במילים שאנחנו יודעים שעלולות לפגוע (ולא להשתמש בהן בכל מצב - בלי דו-פרצופיות של פעם זה בסדר ופעם זה לא בסדר) אז אולי זה יוביל גם לשיפור במדדי הסובלנות בחברה.
 
אני הקראתי לילדים שלי את הסיפור

זה דווקא היה כיף, ציירתי על בריסטול גדול את הבית ואפשר להכין דמיות ולשים אותם בתוך הבתים... אל תוותרי, כושי זה לא קללה, כוש היתה פעם ארץ ליד הודו והאנשים שם כהים יחסית, זה הגיע משם.. אני קורא לילדים שלי לפעמים כושים, והם קוראים לעצמם כושים ולי -נטג', בולה, פרנג' וכל היום אנחנו צוחקים אחד על השני... בלי צינזורים, אחלה סיפור...
 

shlala1

New member
שחר שלום לך

אני גם בעד להקריא את הספר. אבל בנוגע למה שאתה רושם על המילה כושי, סבבה המילה כושי באה מהמילה כוש (ארץ ליד הודו שאנשיה היו כהים) אבל תסכים איתי שכשאנשים אומרים כושי, רוב הזמן הכוונה היא המילה כושי=ניגר=עבד=קללה. אז מאיפה הילד שנמצא אצלה בכיתה ידע להבחין בין המשמעויות?? עוגיפלצת לא צריכה לצנזר אבל כן היא צריכה להסביר להם לפני שהיא מקריאה להם את הסיפור שהכוונה היא לא בכדי לפגוע, שכך היה נהוג לדבר בעבר וזה היה מקובל ושכעט המצב שונה וכו וכו וכו. ועוד דבר, אתה מספר על אתיופים שקוראים בינם לבין עצמם כושי. זה אחד הדברים היותר מפגרים שיכולים להיות. למה??? כי איך אתה רוצה שיכבדו אותך ולא יקראו לך כושי, אם אתה בעצמך קורא לעצמך כך. כל מי שנמצא לידי יודע שאני שונאת את המילה כושי. בכל קונוטציה. תצחק אבל המורה שלי הייתה קוראת לי "עוגת שוקולד שלי" ואני הייתי מתפחלצת מעצבים. אולי זאת שריטה שלי, אבל מה לעשות כל אחד והשריטה שלו.(אגב אני שונאת הכללות בגדול) שלא תבין אותי לא נכון, אני לא מהמתיפיפות האלה שכל הזמן מרגישות נחותות ושכולם נגדי, ההיפך הוא הנכון. אם לא הצלחתי במשהו זה לא בגלל היותי שחורה, אלא בגלל שאני בתור אדם נכשלתי במשימה.
 

יהיבית

New member
אני לא מסכימה שכשאנשים אומרים "כושי"...

"רוב הזמן הכוונה היא המילה כושי=ניגר=עבד=קללה"... כפי שכתבת לעיל. הרבה פעמים שפרנג'ים אומרים "כושי", הם פשוט מבטאים הבדל חיצוני נראה בצבע עור - יש "לבן" ויש "כושי"/"שחור", ללא כל המשמעות הפסיכולוגית המתלווה למושג! אל תשכחי שלפני שיוצאי אתיופיה הגיעו לישראל, הפרנג'ים בישראל הכירו כושים (או "אפרו-אמריקאים" שזה מונח יותר "פוליטקלי- קורקט" היום) שהגיעו מארה"ב. אז היו "כושים" והיו "לבנים" והיו "אדומים" (=אינדיאנים). זהו! פשוט אבחנה חיצונית פשוטה לפי צבע עור ותו-לא!
 

shlala1

New member
אז היו "כושים" והיו "לבנים" והיו "אדומים"

זה לא כל כך מסתדר לי. אם לפי צבע העור את מתיחסת למה לא לרשום (או להגיד) היו שחורים, והיו לבנים,והיו אדומים. טוב לא משנה, אני טיפוס כזה, אני מקווה שיעבור לי (ללמוד לא להפגע מהמילה).
 
למעלה