שאלה

ניר4819

New member
שאלה

איזה תחום במדע המדינה/יחב"ל מעניין אתכם במיוחד, מבחינת הלימודים? כלומר, אם הייתם יכולים להתמחות בתחום מסויים במדע המדינה/יחב"ל, באיזה תחום הייתם בוחרים?
 

lironk25

New member
התנהגות הבוחר,תהליך קבלת החלטות ומעמד המפלגות

אני מניחה שזו פוליטיקה השוואית.. מה איתך במה אתה מתמחה?
 

ניר4819

New member
אני מתמחה בצד הכי לא פרקטי של מדע המדינה...

כלומר, בפילוסופיה פוליטית (ולא תגידי של המאה ה-20 או ה-21. אני אוהב את הפילוסופים הפוליטיים המוקדמים יותר...) וביחס בין פוליטיקה ואומנויות שונות - בעיקר קולנוע. למעשה, את עבודת התזה שלי אני כותב על תפיסות פוליטיות בשלושה סרטים...
 

lironk25

New member
נשמע מעניין..

מבוא למחשבה מדינית היה אחד הקורסים היותר מענייינים וקשיים שעשיתי. אתה כותב על סרטים פוליטיים או סרטים כמו fight club שהתסריט הושפע ללא ספק ממרקס..
 

ניר4819

New member
אני כותב על סרטי פשע אפלים

שאפשר לזהות בהם השפעות של יוצרים ותיאוריות שונות (בעיקר של הובס וניטשה) לגבי טבע האדם והסיבות שבגללן מצייתים לחוקים - מגע של רשע, צ'יינהטאוון וביטוח חיים כפול. ו-fight club הוא ללא ספק סרט שבתפיסה שלו, ובאופן שהוא מתייחס לחיים המודרניים, הוא סרט מרקסיסטי.
 

lironk25

New member
זה אחלה סרט..

זה ממש מעניין.. דרך אגב איך הולכים הלימודים לתואר שני? צריך להיות בפקולטה כל יום? זה נראה לי נורא מוזר שיש שני קורסים בסמסטר (סה"כ התואר בחיפה הוא 8 קורסים) או שמדובר בשני קורסים שהעבודה עליהם שווה ל8 :) אגב התוכניות שלך להמשייך לתואר שלישי? אני באה מהפתוחה וכל המעבר הזה נראה לי לסגורה נראה מוזר כזה..
 

ניר4819

New member
התוכניות שלי אכן להמשיך לתואר השלישי

ולעסוק במחקר. תחזיקי אצבעות.... אשר לקורסים, זה מאד משתנה. יש קורסי חובה ויש קורסי בחירה. בסך הכל, אם עושים עבודת תזה, לפחות אצלנו, צריך 40 נקודות זכות בסוף הלימודים, ו-48 אם עושים "מסלול לא מחקרי". לא צריך להיות בפקולטה כל יום, אפילו לא קרוב לזה, והלימודים הרבה יותר נוחים ורגועים מאשר בתואר הראשון.
 

lironk25

New member
תודה:) אני חושבת שאני בסוף אלך לחיפה

לעשות תואר שני. המון תודה על הסבלנות והמענה על השאלות.
 

FIFI1981

New member
תואר שני

התואר השני במדע המדינה בחיפה נחלק, כפי שידוע לך ודאי, ל4 תחומים שמתוכם את מתמחה באחד לפי בחירתך. אין בעצם תואר שני ב"מדע המדינה" אלא בתחום שאותו בחרת. בד"כ לא צריך להגיע יותר מפעמיים בשבוע לאוניברסיטה בתואר שני, ושוב זה תלוי בתחום ההתמחות. התוכנית שאני רוצה לעשות למשל, מינהל ציבורי עם התמחות בביקורת ציבורית, מרוכזת ביום אחד בשבוע ( אם כי משמונה בבוקר עד שמונה בערב ככה שאני לא יודע אם זה טוב או רע :) אבל בטח עוד שבועיים אני אשנה את דעתי שוב... בכל מקרה שיהיה בהצלחה
 

lironk25

New member
היי,תודה על המידע :)

אתה מתכוון ללמוד שנה הבאה בחיפה? אני מתכוונת ללכת לכיוון של פוליטיקה השוואית(וגם אני משנה את דעתי בין יחב"ל לבין זה כל הזמן.. אתה מתלבט בין מינהל לבין..? (אם זה בסדר לשאול) ביי לבנתיים לירון
 

FIFI1981

New member
ודאי שזה בסדר לשאול...

לשם כך קיים הפורום, לא? :) אני עדיין לא סיימתי תואר ראשון. שנה הבאה זו שנה שלישית שלי כך שאין לי יותר מידי ברירות אלא ללמוד בחיפה בשנה הבאה... אני רואה בתואר הראשון, במיוחד בתחום כמו מדע המדינה, רק קרש קפיצה אז אני כל הזמן מתעניין בתכניות לתואר שני בשאיפה להתחיל אותו מיד אחרי הראשון. האמת היא שאני די סגור על תחום של מינהל ציבורי. אני רק מתלבט לגבי התכנית הספציפית בתוך הדיסיפלינה הזו. יש תכנית כללית של מינהל ציבורי ויש ביקורת ציבורית ויש מינהל ציבורי למנהלים ועוד כל מיני שאני לא זוכר כרגע. פוליטיקה השוואתית לא מושכת אותי כל כך. יותר מידי תיאוריה, פחות מידי תכל'ס. יחב"ל זה מעניין מאוד אבל פחות פרקטי לדעתי. but, you know, never say never :)
 

ubl

New member
Fight Club הוא סרט מרקסיסטי??

למה אתה מתכוון? אני לא מצאתי בו מסר פוליטי.
 

squad leader

New member
עצם הFight Club היווה גוף פוליטי

היה לו מנהיג, קוד התנהגות וקובץ של אנשים בעלי מכנה משותף (גברים, אוהבי אלימות, ממעמד הפועלים המאמינים בקוד) אשר פעלו למען מטרה משותפת. התוכן המרקסיסטי, אני מאמין, בלט בעיקר בנאומים (ולבסוף גם במעשים) היותר מתקמים לאורך הסרט של דירדן, שקרא לשנות את הסדר הקיים, להפסיק את מדניות אגירת ההון בידי קומץ של אנשים וכן, להחזרת השליטה אל חברי המועדון, המדוכאים, בעלי הצאוורון הכחול, מעמד הפולטריון- זה מארק. בהנהגתו את המועדון, דירדן התבסס על כך שהפועלים הם בעלי תפקידי המפתח בחברה ולכן עליהם לפעול כגוף אחד, להיאבק, בכדי להשיג את השליטה המגיעה להם. אם אתה זוכר, סצינת סיומו של הסרט, הפעולה הגדולה והחשובה ביותר של חברי המועדון, כללה הריסה של מוסדות כלכליים; פיצוץ בנייני חברות אשראי, כמדומני.
 

ubl

New member
Fight Club

קודם כל, טיילר דרדן דווקא לא מדבר על אגירת הון בידי קומץ אנשים ולא מציג שום אלטרנטיבה בונה לסדר הפוליטי הקיים, אלא יוצא נגד הערכים והשאיפות המניעים זעיר-בורגנים כמו ג'ק. האלטרנטיבה שלו לחיים העלובים של ג'ק היא 'חיים אמיתיים' של גבריות ללא התכחשות, מכות בין חברים, לכלוך והתמודדות עם כאב פיזי. אין כאן שום פרוגרמה ברמה החברתית. הדיבור נגד חברת הצריכה מאפיין מבחינה פוליטית לא רק מרקסיסטים אלא גם נאצים, פונדמנטליסטים וקיצונים מכל מיני סוגים. חברי המועדון הקרב דווקא מגוונים ובאים מכל המעמדות. שים לב שהסרט מקפיד להראות את פעולות החבלה של המועדון כחסרות תועלת ומגוחכות - נתינת חומר משלשל לציפורים כדי שיחרבנו על מכוניות, החלפת שלט חוצות כדי שאנשים יהרסו לעצמם את הגינה, גילוח של קוף, וכו'. גם המיניות האגרסיבית כלפי מרלה סינגר לא מאפיינת שאיפה לשוויון בסגנון מרקסיסטי. הרעיונות שטיילר מציג דווקא לקוחים ברובם מניטשה - הרעיון של מות האלוהים וההתגברות על הסבל (טקס החניכה של ג'ק) מול הנהנתנות של החברה ה"מהוגנת" בה היחסים בין בני אדם הם פורמליים והכול "עותק של עותק של עותק". אבל גם את המסרים הניטשיאניים שבאים מפי טיילר לא הייתי מייחס כמו שהם ליוצרי הסרט כי הם מוצגים באור מגוחך. איך שאני רואה אותו, הסרט בעיקר מצביע על מתח שקיים בין היחיד לבין אופן החיים המודרני.
 

squad leader

New member
...

"Out these windows we will view the economic collapse. One step closer to global equilibrium”- בין היתר, אלו היו מילותיו האחרונות של דרדן לפני שג'ק הציג את האקדח שתחב לפיו. כמו-כן, דרדן הזכיר בפירוש את אגירת ההון ואת היותה של קבוצה קטנה של בעלי ממון אשר שולטת בכולם. בנוסף, לא הייתי בוחר את ג'ק, הפקיד הזוטר והבודד שחי באזור הפחות טוב של העיר, כמייצג מעמד הבורגנות, ולא הייתי קורא לחברי ה'פייט קלאב' אוכלוסיה מגוונת (כמה רופאים היו במועדון? כמה אנשי היי-טק? כמה מכשכילים בכלל?). איש לא אמר שמדובר במרקסיזם טהור אך הסרט ללא ספק כולל בו אלמנטים מרקסיסטים. הדיבור נגד חברת הצריכה והמערך ההיררכי-כלכלי אכן יכול להמצא בשלל אידיאולוגיות נוספות, אך הוא מאפיינה העיקרי של תורת מארקס, דבר שלא ניתן לומר על הנאציזם, למשל. בנוגע לסינגר, השיוויון עליו דיבר מארקס הוא בין המעמדות, כלל לא בין המינים. הנקודה לגבי המסרים הניטשיאניים מעניינת. אפשר למצוא בדברי דרדן הרבה מסרים אותם ניתן לשייך לניטשה. מלבד קונספט "החזרה לשורשים" והיחס לנשים, טיילר אף העלה בפירוש את השאלה "מהי מחשבה?", בה עסק רבות ניטשה. עם זאת, אני נוטה להסכים ולחשוב שלא לכך רצו להוביל היוצרים כשניסו ליצור את הגרוטסקה לאדם החופשי, הנקראת 'טיילר דרדן'. 'פייט קלאב' כולל בו תוכן שיכול- ללא כל ספק- להתפרש כפוליטי וכמרקיססטי, אך אין הדבר סותר את העובדה שהוא יכול לכלול גם תוכן נוסף. ייתכן ובפאן החברתי מדובר במלחמה נגד הממסד והחברה כולה, ייתכן ומדובר אכן במלחמה נגד המודרניזצייה, ובהיבט הפסיכולוגי ניתן אפילו לפרש את הסרט כמלחמה שבין ה-'אני 'ל-'אני האדיאלי'. אם היה זה בידי לקבוע, הייתי מגדיר את חברי 'פייט קלאב' בכלל כאנרכיסטים.
 

ubl

New member
מרקסיזם ופייט קלאב

המהפכה וה-global equilibrium שטיילר מדבר עליהם הם יצירת כאוס ללא שום תוכנית פעולה אלטרנטיבית. ג'ק אמנם לא בורגני אבל הוא צעיר עם עבודה טובה שגר ב-condo, ומכור לקניות מהקטלוג של איקאה. ובמועדון דווקא ישנם אנשים עם עניבות שטיילר באחד הנאומים שלו מכנה "slaves with white collars". ראה: http://www.geocities.com/weekend_game/final_scr3.htm אמרת : "השיוויון עליו דיבר מארקס הוא בין המעמדות, כלל לא בין המינים" - מרקס עוד במניפסט הקומוניסטי מתייחס למעמד הנשים: "...הבורגני רואה באישתו מכשיר-ייצור בלבד. שומע הוא שמכשירי-הייצור עתידים להיות מנוצלים במשותף, ואינו מסוגל, כמובן, להעלות בדעתו אלא שהשיתופיות תיפול גם בגורלן של הנשים...". http://www.marxists.org/hebrew/Cm/CM.htm ואני לא רואה איך הסרט הזה קרוב לאנרכיזם פוליטי כי ה-fight club הוא כ"כ לא אוטופיסטי או פציפיסטי או משהו בכיוון. אבל זו רק דעתי...
 

squad leader

New member
באופן די צפוי, דעתי מעט שונה.

ג'ק בסך-הכל פקיד זוטר, מזכיר- אפילו ללא משרד- עם דירה מרופטת באזור הרע של העיר ומערכת יחסים עם זונה. הוא רחוק שנות-אור מן הבורגנות, על אחת כמה וכמה הבורגנות האמריקאית, הכוללת בית בפרברים (למגורים חשיבות רבה בתרבות האמריקאית), אישה מטופחת, מיני-וואן ולרוב גם רכב ספורט, שני ילדים, כלב ונניטנדו. כמו-כן בהקשר זה, עולה נושא ה'קלאב'. האמריקאים אוהבים לשייך עצמם למועדונים חברתיים הקשורים בספורט. בעוד שבמעמד הבורגני מדובר למשל בסקווש, גולף, קריקט וטניס קלאב'ס, ג'ק שלנו משתייכך ל'פייט קלאב'- הוא הולך מכות עם עם זרים בחניון נטוש, אליו הוא מסיג גבול. הציטוט שלך לגבי הצווארונים הלבנים, הינו רק חלק ממשפט. להלן המשפט המלא, הלקוח מן המקור שלך: "An entire generation pumping gas and waiting tables; they're slaves with white collars."- מדובר במלצרים. מלצרים המוזכרים לצד עובדי תחנות הדלק. לגבי בעלי העניבות בקהל המועדון, ובכן, גם ג'ק עונד עניבה... המניפסט הקומוניסטי הוא לא אלא מסמך תעמולה. מן הראוי שתנועה מהפכנית כמו הקומוניסטית, תתייחס אל כל המעמדות אשר עלולים לחוש מדוכאים, בשאיפה לתמיכתם. עם זאת, גם מאחורי המשפט המצוטט- אשר משוייך בכלל לפרידריך לאנגלס- עומדת רק האידיאולוגייה הכלכלית של התונעה. באומרו משפט זה, אנגלס לא קרא לשינוי בתודעה ביחס שבין גברים לנשים. המשפט היווה חלק מסברתו שמעמד האישה נמוך יותר מכיוון שבעלה מתייחס אליה כאל רכוש; לכן, אם לא יהיה רכוש והוא יחולק בידי הפולטריון, אמור להיות מעמד האישה שווה- מזהה את המגמתיות האידיאולוגית-כלכלית? התנועה היחידה אשר חקקה על דגלה את סמל השיוויון על כל פניו, הן הכלכלי והן החברתי במלואו, עד לכדי סדר-גודל התא המשפחתי, היא הפמיניזם. אילו הייתה תורת מרקס עושה זאת, לא היה צורך בקיומה של תנועה זו. כל פעולה של גוף פוליטי שואפת לכך שזו תביא למה שהיא רואה בו כ'עולם מושלם'. ההתנגדות לממסד ולשגרה שהתבטאה במעשים המגוחכים, ההתנגדות לכל צורת שלטון המגבילה את האדם, ההתנגדות לקפיטליזם וכן, הניסיון ליצור כאוס, כל אלו תואמים למדי את התפיסה האנרכיסטית.
 
למעלה