שאלה...

Guy3331

New member
שאלה...

האם טעה ר' עקיבא, כשאמר שבר-כוכבא הוא המשיח? ואם כן, כיצד ייתכן שטעה בכך? תודה מראש, גיא.
 

אלי ו.

New member
מה הבעיה?

התנאים היו אנשים גדולים אבל לא יכלו לחזות את העתיד. אם ר' עקיבא היה צודק אז היית בא ושואל אותנו איך ר' יוחנן בן תורתא טעה
("א"ל ר' יוחנן בן תורתא עקיבה יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא")
 

Guy3331

New member
אולי ר' עקיבא

התכוון למשהו אחר ממה שאנחנו חושבים. אולי הוא התכוון שבר-כוכבא היה צדיק-הדור/בחינת המשיח של הדור ההוא.
 
אם אני זוכר

אם אני זוכר נכון ,ושוב, יכול להיות שאני לא זוכר נכון מאיזה מאמר שקראתי הכוונה היא למשיח בחינת משיח בן יוסף , שנאמר עליו שבכל דור יש אחד כזה ותמיד הוא הורגים אותו (הוא תמיד ימות בשביל שמשיח בן דוד יגיע) . אבל לא זוכר מה המקור לתאוריה הזאת חוץ מזה שרבי נחמן מברסלב מדבר עליה לא מעט בתורות שלו,(והיא מתעסק הרבה במשיחיות ונושא המשיח ובחינותיו) .
 

Guy3331

New member
בקשר למשיח בן-יוסף...

אכן קראתי בכמה מקומות שונים שהוא אמור למות ולפנות מקום למשיח בן-דוד. בזהר הקדוש כתוב שהוא בעצם סולל את הדרך לכבוד משיח בן-דוד. וגם ידוע מהאריז"ל, שבסוף ימיו גילה שהוא בעצמו משיח בן-יוסף. ואם כן, לפי מיטב הבנתי, אמור להופיע בן-אדם שיהיה עוד יותר גדול מהאריז"ל(!)... בכל מקרה, הרמב"ם אמר (לא זוכר בדיוק היכן...) שאיש לא ידע מתי וכיצד יבואו דברים הללו, אלא רק כשבאו כבר...
 

אלי ו.

New member
ראה במשנה תורה להרמב"ם

ו [ג] אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח, צריך לעשות אותות ומופתים, ומחדש דברים בעולם, או מחייה מתים, וכיוצא בדברים אלו שהטיפשים אומרים; אין הדבר כן--שהרי רבי עקיבה חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזבא המלך, והוא היה אומר עליו, שהוא המלך המשיח. ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעוונות; כיון שנהרג, נודע שאינו משיח, ולא שאלו ממנו חכמים, לא אות ולא מופת. ז ועיקר הדברים, ככה הן: שהתורה הזאת אין חוקיה ומשפטיה משתנים לעולם, ולעולמי עולמים, ואין מוסיפין עליהן, ולא גורעין מהן; וכל המוסיף או גורע, או שגילה פנים בתורה והוציא הדברים של מצוות מפשוטן--הרי זה בוודאי רשע ואפיקורוס. ח [ד] ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'--הרי זה בחזקת שהוא משיח: אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל--הרי זה משיח בוודאי. ט ואם לא הצליח עד כה, או נהרג--בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דויד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר "ומן המשכילים ייכשלו, לצרוף בהן ולברר וללבן--עד עת קץ: כי עוד, למועד" (ראה דנייאל יא,לה). http://www.mechon-mamre.org/i/e511.htm
 
למעלה