שה קסמים ואידה נודל

melancholy man

New member
שה קסמים ואידה נודל

מה הקשר בין פסיכדליה לסמים?, האם הקשר הזה הוא קשר של סיבה ותוצאה? (בלי LSD אין פסייח) או קשר של התאמה בלבד (כלומר אין קשר בין העובדה שמרבית היוצרים בפסכדליים השתמשו בסמים ובסמיי הזייה בעיקר לבין היצירה שלהם)? ויותר מזה, האם סמים משנים את חוית האזנה? האם הם חיוניים למאזין?
 

Chocoholic

New member
בקשר לשאלה הראשונה

הרוק הפסיכדלי, שנוצר בחלקו (או ברובו) בהשראת סמי הזייה נשמע כך בעיקר משום שהוא התאים את עצמו לתקופה. אני בטוח שהרבה מוסיקאים לקחו סמים לפני כן (וגם יש תיעוד והוכחות לגבי כמה אמנים) אבל הם לא יכלו ליצור ב 1927, מוסיקה שהייתה נשמעת כמו שנשמעה ב 1967, ולא רק בגלל הגבלות טכנולוגיות. ההשפעה של סמי הזייה על יצירה מוזיקלית היא יותר בקטע של ניסוי וגילוי דברים חדשים שלא עשו קודם, אך כל זה עדיין מוגדר בתוך הז'אנר השולט של אותה התקופה.
 

Jflyaway

New member
שאלה מורכבת...

אני מבחינתי יתמודד עם התשובה א"חכ, כי אני חייב לעוף. אבל מה... הייתי חייב להגיד משהו - כי..: "שה קסמים ואידה נודל"?... גדול!
 
סמים וסקס עם כבשים....

או סקס עם פסיכ' או סמים עם פסיכ' או כבשים עם פסיכ' תבחרו מה שבא
לטעמי יש המון קשר בין סמים לפסיכודאליה, אומנם אני לא יודעת להסביר בדיוק הקשר אבל דבר אחד אני יודעת לומר בלי ל.ס.ד אין פסיכ'.... סמים משנים את חיוות ההאזנה ללא ספק, יש דברים שפשוט לא שמים לב אליהם ללא השפעת סמים, סמי הזייה פותחים את התודעה זה דבר ידוע...ברמת הכתיבה וגם ברמת השמיעה. מוות למתנגדים מפה אנחנו לא מתפנים , לא לא לא ניתן!
 

Jflyaway

New member
PSYCH AND HALLUCINATIONS

שיהיה ברור, אני לא מומחה.... אבל מיה צודקת. יהיה קשה לבטל את הקשר, שכן המונח PSYCHEDELIA עצמו בא מעולם סמי ההזיות, הכוללים את אלו שיש להם השפעה תפיסתית (בעיקר LSD, פטריות למיניהם, וקקטוסים למיניהם כמו PYOTE ו SAN PEDRO וכמובן גם CANABIS אם כי במידה מועטה יותר). החוייה הפסיכדלית מתגוררת לה אי שם בין ה HIGH לבין הפסיכוזה, וכמו כל החוויות האנושיות - יש לה רבדים שונים וחוויתיות מגוונת. היצירתיות אינה בהכרח פועל יוצא של החוויה בזמן שהיא קוראת, אלא של ה"תובנה" (ורק במידה והיא אכן מתקיימת) שהיא פועל יוצא של החוייה. כלומר - מה שנשאר איתך ובך, קראו לזה "פרספקטיבה" או "מימד" זה לא משנה כי אין דרך לתאר את זה באמת. בעיקרון, מסטולים עושים חרא של מוסיקה.... אבל אם אכן התרחשה חוייה חושית ותפיסתית שהתלוותה אליה גם 'תובנה פסיכדלית' - יש מקום לביטי מוסיקלי שלה. אבל לדעתי ההסתייגות של שוקו במקומה... כי על אף שבשביל המצאת הז'אנר היה צורך בקטליזטור כימי, לאחר שה "המצאה" כבר התרחשה ע"י אחרים, יכולת להפנים את האוירה על מרכיביה, ולהתבולל בתוך תופעת היצירה הפסיכדלית גם ללא כימיקלים. וזה נכון בעיקר בהקשר של התקופה, כי בסיקסטיז, ההוייה הפסיכדלית היתה מעין ברירת מחדל. זאת ועוד, אין ביקום "יש מאין" , וזה נכון גם לגבי החוייה הפסיכדלית. החוייה במהותה היא קודם כל אנושית, כלומר: היא נטועה במוח האנושי בין אם היא ערה או רדומה. ישנם בני אנוש שיש להם "דיספוזיציה פסיכדלית" , קרי: נטייה לתפיסתיות שכזו, אכן לא לאורך כל ציר הזמן, אבל לפחות לעיתים. אני אישית מכיר מספר אנשים שכאלו. זהו... MY TWO CENTS
 

ofekkehila

New member
אני רוצה רק להוסיף

שLSD הומצא רשמית ב-1948 תוך כדי ניסויים מדעיים בחומצות אז היצירה תחת השפעתו יכולה בעקרון להתחיל רק מ-1948, לעומת זאת היו הרבה סמים אחרים גם לפני 1948.
 

Jflyaway

New member
הומצא... נכון, אבל

היה נגיש ב"שוק" ופופולרי בקרב מוסיקאים בשנות הששים ולא לפני. ולגבי סמים אחרים: הרואין, קוקאין ומפטאמינים (ממריצים) היו פופולרים כבר בשנות החמישים (צ'ארלי פרקר, בילי הולידיי...)אבל אלו אינם סמים פסיכדליים "תפיסתיים" (אף שאצל פארקר שומעים....שומעים...)
 

מורנא007

New member
משרד הבריאות ../images/Emo115.gif וחווית סמים

קיבלתי זריקה של מורפיום לפני ניתוח בבית חולים הדסה (שבפיקוח משרד הבריאות), כאשר הביטלז התפרקו (הייתי בן 6).
 

melancholy man

New member
ואם נלך קצת אחורה

אבל ממש קצת... הקישור הראשון שאני מכיר בין יצירה לסמים נמצאה באחת הואדות (vada)ההודיות, הואדות הינם שירים דתיים שהשבטים ההינדואריים הביאו איתם מארץ מוצאם (כנראה ממרכז אסיה) להודו ולאירופה, בעוד שבאירופה השירים הללו נשכחו בהודו המשיכו חלקם להישר עד המאה ה 19. לפי האמונה ההודית, הואדות הם שירים שקדמו למציאות ו"נקלטו" בשלב מסויים על ידי חכמים (סוג של נביאים לצורך העניין) שהעבירו אותם לכוהני הדת (הברהמנים), הברהמנים "משתמשים" (יותר נכון השתמשו) בואדות בשביל "להפעיל" את העולם, היה ואדה לכל אל ולכל ארוע, אחת הואדות היותר מענינות הוקדשו לסומה Suma. ה Suma היה משקה מעורר הזיות מעוד חזק, מעיין LSD טבעי (קצת קשה להתיחס לסומה כי אנחנו לא יודעים ממה היה מורכב ומן הסתם גם לא יודעים בדיוק מה הייתה השפעתו), ה Suma vada הוא שיר הלל ארוך לסם (המכונה "האל סומה" ביצירה) המתואר שם בין השאר כסם המאפשר את היצירה. ואחרי ההסבר הארוך והלא מעניין בעליל הזה, הנה ה 2 סנט שלי לדיון. נכון, הסמים היו נוכחים באופן ניכר בעולם הפסיכדליה (ובכלל בעולם בשנות השישים) הם היו נושא של הרבה שירים והיו מאוד נוחכים גם בקליפים ובסרטים, אבל לגבי ההשפעה האמיתית אני חושש שזה יותר סוג של רומנטיזציה שאחרים לה בין השאר אנשים כמו קן קיזי, ט'ימוטי לירי וג'רי גארסיה. לא צריך להיות גאון גדול, או נציג האגודה למלחמה בסמים, בשביל להבין שלא ניתן לנגן כמו שצריך או לכתוב כמו שצריך תחת ההשפעה ובטח לא צריך להיות ראש מפלג הסמים בשביל להכיר את האומנים הרבים שהקרירה שלהם והיצרתיות שלהם, נהרסה בגלל אותם שנים. לא צריך להיות גם קן קיזי בשביל לדעת שחווית הסמים ובמיוחד סמי ההזיה הם חוייה חזקה שתופיע בצורה כזו או אחרת ביצירה של מי שמשתמש בה. בשבוע שעבר יצא לי במסגרת העבודה לדבר עם כמה נגמלים מסמים, מה שחזר אצל כולם זה הכאב האמיתי הפסיכולוגי הבילתי ניתן לפתרון שהוביל אותם להתמכרות, נדמה לי שאצל כמה מהיוצרים היותר גדולים של שנות השישים, שהקשר שלהם לעולם הסמים היה החזק ביותר, כמו סיד בארט, פיטר גריין, אריק קלפטון (וג'ינג'ר בייקר), ג'ים מוריסון וג'ימי הנדריקס מה שיוצא החוצה לא יצרתיות מופלאה המוצתת משימוש בסמים, אלא דווקא אותו כאב עליה דיברו האנשים המקסימים שדיברתי איתם השבוע. לדעתי, לא הסמים הם שאיפשרו את המהפכה המוסיקאלית הפסיכדלית, הם לכל היותר, שימשו מושא כתיבה ועיצבו את היצירות, תמיד אפשר להתלות באילנות גבוהים כמו פרנק זאפה שיצר מוסיקה שהיא פסכדלית בלי לגעת בסמים (בדיוק מהסיבה שהם מפריעים לנגינה וליצרה וזאפה שהיה אובססיבי למוסיקה לא יכל לסבול זאת) והיה מהפכני לא פחות מכל אחד אחר. יתרה מכך, בטח ובטח שאפשר להאזין למוסיקה פסיכדלית, לראות סרטים או לקרוא ספרים והכל בלי לגעת בסמים, כמו שאמרת יואל, אין דבר שנוצר מלא כלום בטבע וכל מה שיוצא בסמים יכול לצאת גם בלי, הכל תלוי באישיות.
 

modulo1000

New member
דברים כדורבנות

הכיף שבלקיחה עלה לחבר טוב שלי בשפיותו... אדם יצירתי טוב לב חם ואוהב הפך לפני שנים (ודבר לא השתנה) לשבר ללא עתיד ומה שנורא מכל שהוא מודע לכך. אז לעולם לא ניתן לדעת אם בעקבות טריפ תיצור פסיכדליה מדהימה או תישאב לתהומות אפלים. אך כמו כל דבר בחיים ...לפעמים לוקחים צאנס ....נוסעים 170 קמ"ש בסיבוב. לי אישית מספיקה מהירות 33 45 ו 78
 

522 אוקטן

New member
חבל רק שאתה מערבב שני דברים שונים

רגע אחד דיברת על סמים פסיכודלים,ורגע שני אתה מדבר על נגמלים מסמים. אולי זה ידוע ואולי לא,אבל סמים פסיכודלים אינם ממכרים,ויותר מכך,גם אי אפשר להתמכר אליהם מהסיבה הפשוטה שיש גבול שהמוח האנושי יכול לעמוד בו.או שמדובר בטימוטי לירי.. הקוק וההירואין רחוקים מאוד מפסיכדליה,למעשה אין שום קשר.בעוד שהם באמת פוגעים ביצירה הסמים הפסיכודלים מרחיבים את תאי המוח (אין לי פנאי לפרט כרגע)מפתחים את הדמיון,ויכולים להפוך מוזיקאי/אמן ליותר פורה.ומאותה סיבה,לא כל מוח יכול להתמודד איתם. וכן,יש מצב פסיכדלי מסויים שאין אפשרות להגיע אליו בלי שימוש בדברים הללו.אבל זה לא חוקי במדינת ישראל.וכמובן שזה לא מומלץ.. אולי סטיתי קצת מהנושא,אבל בבקשה אל תשווה ס.פסיכודלים למכורים לסמים.
 
באמת חבל...

כמעט שום דבר שכתבת כאן אינו מבוסס מדעית. וחבל שכך. רק כדי לסבר את האוזן, כל המשפטים הבאים אינם נכונים (או לפחות שגויים בחלקם): "סמים פסיכודלים אינם ממכרים" - ממכרים ואף גורמים ל-TOLERANCE. והריני להפנותך לעמוד 659 בספר - NELSON TEXTBOOK OF PEDIATRICS במהדורה האחרונה, מהדורה 17. "הסמים הפסיכודלים מרחיבים את תאי המוח...מפתחים את הדמיון" מצטער, זה לא מנגנון הפעולה. LSD למשל פועל בדרך של השפעה על נוירוטרנסמיטוריים של סרוטונין, בעיקר. הוא לא מפתח את הדמיון, אלא גורם לשינוי תחושתי (סנסוריום מופרע), בעיקר הזיות שמיעה וראיה וכן התחושה כי "רואים ריחות (מה שמכונה בעגה מקצועית synesthesia). זאת לצד אפקטים סומאטים (כמו סחרחורת, הרחבת אישונים, בחילה, טכיקרדיה וכו') וכן אפקטים שיכולים להיות מוגדרים כפסיכוזיס טוקסי. "...ומאותה סיבה,לא כל מוח יכול להתמודד איתם" סתם משפט לא ברור ולא מובן. ככלל, מינון מינימלי של LSD משפיע כמעט על כל בן אנוש, עד כדי כך הוא פוטנטי, כי מתוארות השפעות גם במינונים נמוכים של 20 מיקרוגרם. דברים דומים ניתן להגיד על MDMA (או "אקסטזי" בשפת העם). אבל באמת נראה לי שסטינו מהנושא.
 

melancholy man

New member
אגב

אני לא רוצה להשמע כמו נציג האגודה למלחמה בשטיות, אבל גם טימוט'י לירי עצמו זיהה את הסכנות האלה ב LSD, ודיבר, לפחות בתחילת דרכו, על שימוש מבוקר בלבד ותחת פיקוח. חוץ מזה, ברוך הבא, מקווה שתשאר איתנו קצת.
 

מורנא007

New member
פעם שמעתי בטלוויזיה

בתוכנית על תולדות הג'אז שגם מיילס דיביס היה מסומם, למזלו הוא הצליח לצאת מההתמכרות לסמים בזכות יחס קשוח של אביב? או דודו? לא שמתי
במיוחד כי שטפתי כלים באותו זמן.
 

Jflyaway

New member
דייויס היה מכור להרואין, ככל

הידוע לי.... על דייויס MODULO1000 יודע יותר ממני, זה בטוח. בענייני שטיפת כילים - אני ה MASTER
 

מורנא007

New member
כאשר שרתתי בנח"ל בשל"ת בקיבוץ

תחום ההתמחות שלי היה הצוללת, שהוא מאגר אדיר של סירים, מגשים (עם שרידי בורקס) וכל מיני כלי מטבח ענקיים. ילו סבמרין
 

noamrap

New member
מיילס דייויס

קראתי את הביוגרפיה שמיילס כתב על חייו. היו לו כמה תקופות של התמכרויות קשות להרואין. התקופה הראשונה הייתה בשנות החמישים המוקדמות. אחרי כן הוא ניקה את עצמו ואף ניסה לגמול את ג'ון קולטריין _שלא הצליח ומת בשנת 1967). תקופת ההתמכרות השנייה של מיילס הייתה מאמצע עד סוף שנות השבעים. וזאת אחת הסיבות המרכזיות שהוא לא הקליט בתקופה הזו.
 

modulo1000

New member
ההבדל הוא

שאחרי התקופה הראשונה ועד השנייה יצר מיילס מוסיקה נהדרת ואחרי השנייה עד מותו יצר מוזיקה נעדרת (חן אינספירציה מעוף....) אבל מילס יגיד SO WHAT והוא צודק הרע בטל בשישים ...אגב למילס הייתה תקופה נפלאה...לדעתי לפני ההתמכרות ...הקשיבו ל BIRTH OF THE COOL שהוא נבואה למה שיקרה בהמשך בגאז רוצים המלצות לאלבומי גאז פסיכדלים ???
 
למעלה