שוביניזם, פמיניזם ומין בכלל

  • פותח הנושא p019
  • פורסם בתאריך

p019

New member
שוביניזם, פמיניזם ומין בכלל

אני לרוב לא קוראת עיתונים, אבל בזמן האחרון יוצא לא מעט לקרוא. וגיליתי כי פעם בשבוע, שבועיים מופיע ידיעה קטנה על דליה איציק - יושב ראש הכנסת החדשה. פעם אחת על העובדה שהיא החליטה שיש צורך לשפץ את המשקן - ואחד העובדים שם אמר כי הם בתח יבלו את 4 השנים הקרובות בשיפוצים. ועוד כהנה וכהנה. היום היתה ידיעה קטנה על כך שהזיזו את מכונות המים והמכונות צילום מהמסדרונות. וציטטו יועצים בכנסת שהתלוננו שזה מפריע לעבודה שלהם. יכול להיות שאני סתם מדמינת את זה. ואולי זה כי לא קראתי עיתונים בעבר - ובעצם תמיד יש כתבות קטנות על יושב ראש הכנסת ותלונות של עובדי המשכן בנוגע אליו. אבל אני לא יחולה לא לחשוב שזה קשור לעובדה שדליה איציק שייכת למין הנשי. האם אתם חושבים שיש משהו בדברי? האם אתם חושבים שעצם היותה אשה הוא רלוונטי לצורת ההתייחסות אליה של עובדי המשכן ועיתוניים בכלל? ושאלה שעלת בראשי ולא יודעת אם זה נכון או לא - אתם חושבים לשמין ומשיכה מינית יכול להיות קשר כלשהו לשוביניזם? במילים אחרות - אם העולם היה מבסיסו א-מיני - האם רעיון השוביניזם לא היה עולה על הפרק מראש? (בכוונה אני לא שואלת - אם העולם היה אופך היום לא-מיני - כיוון שכיום יש השפעה גדולה מעוד של החינוך על תפיסת היחסים בין אשה וגבר בחברה).
 
תראי...

יש משהו בזה שהיא אישה, אבל יותר בעובדה שהיא חדשה, או לפחות נחשבת חדשה. זה לא ממש יפה להכנס לתפקיד ואז לבצע שינויים... בשביל השאלה השניה שלך: "אתם חושבים לשמין ומשיכה מינית יכול להיות קשר כלשהו לשוביניזם? במילים אחרות - אם העולם היה מבסיסו א-מיני - האם רעיון השוביניזם לא היה עולה על הפרק מראש?" בואי נדמיין כדור הארץ שבו קיימים שלושה מינים במקום שניים, המין השלישי זה סוג של צמח שאליו הזכר והנקבה מעבירים את החומר הגנטי והוא יוצר את התינוק. לצמח עצמו אין יכולת תקשור ברמה אנושית עם העולם. האם בעולם כזה יהיה שובניזם גברי? (ראוי לציון ששובניזם זאת העדפת הקבוצה שלך על פני קבוצות אחרות, לאו דווקא גברים מול נשים, שובניזם צרפתי למשל)
 

p019

New member
לא ממש הבנתי אותך

דבר ראשון - כל הדברים שהיא עשתה, או לפחות צוינו בכתבות השונות, למרות שהכתבות היו ציניות כלפיה, נשמעו סבירים ובמקום. אבל יכול להיות שכל יושב ראש כנסת חוטף צינון בתכופתו הראשונה. בקשר לחלק השני - לא הבנתי את הדוגמה שלך, או מה ניסית להגיד איתה. בקשר להגדרה של שוביניזם - אני לא יודעת אם יש הגדרה שונה מזו הידועה לי - כפי שאתה הגדרתה. אבל לצורך העיניין כשאני משתמשת במילה אני מתקוונה להגדרה הרווחת ברחוב: לא צריך להיות שוויון בין נשים לגברים, בתחומי החברה השונים. לגברים ונשים יש תפקידים שונים - וכך זה צריך להישאר". לאומת זאת - הגדרת פמיניזם- "יש לשאוף לשיוויון זכויות והזדמנויות מלא בין גברים ונשים בכל תכומי החיים - כל אחד עם עדפותיו הוא ללא קשר למינו" (לטוב ולרע)
 
כן ולא

הרי היא שינתה את מיקום מכונות הצילום והמים, ככה שזה הפריע לעבודת המשכן. אז הפעולה לא ממש במקום. בקשר לדוגמה, האם העובדה שהנשים מולידות גרם להן להיות במקום שני בחברה? הרעיון שלי בא להראות מה היה קורה אילו זה לא היה כך. כן, אלה ההגדרות של השובניזם המיני לעומת הפמניזם, אבל אם לדייק, זה לא שיש תפקידים שונים בדיוק, זה יותר העדפת הזכר על הנקבה. עליונות. כמו בשיר הילדים הידוע: נומי נומי, ילדתי, נומי נומי נים נומי נומי, קטנתי, נומי נומי נים אבא הלך לעבודה - הלך, הלך אבא ישוב עם צאת הלבנה - יביא לך מתנה. נומי נומי, ילדתי... אבא הלך אל הכרם - הלך, הלך אבא ישוב עם צאת הכוכבים - יביא לך ענבים. נומי נומי, ילדתי... אבא הלך אל הפרדס - הלך, הלך אבא ישוב בערב עם הרוח - יביא, יביא תפוח. נומי נומי, ילדתי... אבא הלך אל השדה - הלך, הלך אבא ישוב בערב עם צללים - יביא, לך שיבולים. נומי נומי, ילדתי... בכלל מתי מתרחש השיר הזה? האם האם משכיבה את ילדתה לישון בלילה, כלומר, האב חוזר לאחר שהבת הולכת לישון. אבל זה בסדר, כי הוא מביא לה מתנה... בכל מקרה, האב יוצא לעבוד והאם משכיבה את הילדה לישון... לאב יש עבודה חשובה בעוד עבודת האם שולית... (זה לא מה שאני חושב, אני רק מבטא דעה מסויימת.)
 

p019

New member
הטענה שלי שונה

היא הזיזה את המכונות צילום מהמסדרון. אנשים עוברים במסדרון וזה בהחלט יכול להפריע - זה לא מקום למכונות צילום. להתרגלו לעבוד נכון. אני לא צוחקת - אני מדברת מנסיון - נכון שרגילים לעבוד בצורה מסוימת זה לא אומר שזו הדרך הנכונה. ובקשר לשובינזם - לא טענתי שזה נובע מהעובדה שהאישה מולידה את הילדים - אלה שגברים רואים בנשים אוביקטים מיניים (ולכן נחותים).
 
עדיין...

היא חדשה בתפקיד, יכול להיות שהיא רצתה לעשות שינוי בשביל השינוי ולא כי זה יותר טוב ככה. לחשוף שרירים. כשאת אומרת אובייקט מיני, את מפרידה את הולדת הילדים מהאורגזמה המינית? נניח לשם הדיון את העולם בספרו של דיקנס: "ניקולס ניקלבי" (כי זה אחד הספרים שאני קורא כרגע.), בעולם הזה, אנגליה של המאה ה 19 בערך, אין עדיין מכוניות, אנשים נוסעים בכרכרות. ניקולס מנסה למצוא לעצמו פרנסה, הולך מפה לשם. בחברה הזו, היה שובניזם, לפני מהפכת שחרור האישה הרי. בחורה שתבוא לבעל עסק, נניח משרד רו"ח, ותבקש להתקבל, הם פשוט צחקו. כמובן שהיא לא תנסה לעשות זאת אם היא חיה לפי הקוד החברתי... הנקודה שלי היא... שהבוס לא יקבל את הבחורה לעבודה לא משום שהיא אובייקט מיני, זה פשוט "לא מקומה", ככה הוא חושב, ככה הוא למד לחשוב. הסיבה לכך היא התגלגלות המחשבה מהעובדה שנשים חלשות יותר מבחינות פיזיות יחסית לגברים. שזה מוטעה כשבאים להתעסק בעבודה שדורשת מחשבה, כמובן.
 

avi1283

New member
לגבי המקרה הזה

יכול להיות, ובאופן כללי כשקורה מקרה כזה לדעתי, זה יותר הרגל למצב הקודם משובינזם. ז"ת שאם כל הזמן היה יושב ראש גבר אז כשיש אישה אז זה פתאום נראה מוזר, וחושבים אולי זה פחות טוב ויש תגובות אנטי כמו בכל שינוי. נראה לי שכשאישה נכנסת לתפקיד שהוא גברי אז זה קשה לקבל את השוני ואז יש התנגדות, וזה יותר זה לדעתי ממחשבה באופן כללי שנשים הם נחותות. כמו שאם מישהו רגיל לקחת מטפלת ואז יש גבר שניגש לתפקיד אז זה נראה מוזר ואפשר לחשוב שהוא לא מתאים. אגב היה פרק פעם בגולשים בזמן (שזה סדרה שבה הם הולכים לעולמות מקבילים), ובאחד הפרקים היה עולם שהנשים שולטות, הילרי היתה הנשיא במקום ביל (הם בטח לא חשבו שזה יהיה מציאותי בסוף...), וכל הראשי ערים היו נשים ודיברו שם על איך גברים לא מספיק חזקים מטלית כדי להיות בשלטון, זה היה מגניב לראות שזה יכול להיות אחרת.
 
ממש תירוץ טוב...

"אם אישה כמנכ"ל, זה מוזר אז אסור..." וכן, "שחורים בהחלט מתאימים לעבודה בשדות כותנה..." פשוט להגדיר שאין דבר כזה "תפקיד גברי" וזהו. "גולשים בזמן"
- אני חושב שאמרו בפרק הזה שלאישה יש מחזור פעם בחודש ולגבר יש את אותו הדבר אבל כל 20 דק'. לא בדיוק הבנתי למה הם התכוונו. אבל להיות פולטיקאי זה הרי רק לדעת לקחת כסף מתחת לשולחן, ומעליו לעיתים. הג'נדר לא ממש משנה...
 

p019

New member
ממש לא מסכימה עם צורך החשיבה

צר לי להודיע לך, אבל זו בידיוק צורת המחשבה של שוביניסטים. עם התפקיד היה מיושב ע"י אנשים עם צבע שיער כהה במשך שנים, ואז היה מקבל את התפקיד אדם עם צבע שיער אדום, היה בכלל עולה בדעתך שמשהו יחשוב לרגע שצבע השער שלו כשור לתפקוד שלו?
 

avi1283

New member
מקוה שזה ברור

שאני לא מצדיק את ההתנהגות הזאת רק ניסיתי לחפש הסברים אליה. שיער אחר לא, אבל משהו שונה באופן באופן מהותי כן נגיד מישהו צעיר לעומת מבוגר שכל הזמן היה בתפקיד או להפך, הכוונה שלי היתה שנראה לי שאף אחד לא באמת חושב שנשים הם נחותות, כי אם כן הוא לא ישנה את דעתו. אלא שהוא רגיל שגברים או נשים נמצאים בתפקיד מסוים על פי ניסיון העבר, ומהר אנשים ישנו את דעתם כשהם יתרגלו לזה שגם ההפך יכול לקרות. אבל בעקרון את צודקת ומה שאמרתי לא רחוק כל כך משובינזם.
 
לא חושבת שזה עניין מיני

זה עניין של שליטה, של מחנות שמנסים להשיג כוח. אפילו בלי מחשבה.
 

ב18

New member
לדעתי אם המקרה הזה היה עם בן

היחס היה שונה...לא יודע גם שמנסים לטשטש את זה..על בת יותר קל להטיל מרות או ביקורת מאשר על בנים
 

p019

New member
ההוא

על בת יותר קל להטיל מרות?? אולי גברים (ולצערי גם חלק מהנשים) מניחים שנשים יותר ... טוב כל דבר שאני ישים כאן יהיה אימרה שגויה.
 
למעלה