האם יכול להיות
ואני באמת שואלת ממקום של סקרנות ותהייה , לא בהכרח ממקום של "אתם צריכים לשנות משהו" - האם יכול להיות שהילדים שלכם קצת תלויים מדי בשתל? הילדים שלכם כולם מושתלים, אם אני מבינה נכון. השתל, כשהוא מצליח, מסוגל להביא לידי הבנת נשמע טובה מאוד. עם זאת, כשמסירים אותו צריך גם כן להסתדר לפעמים, לדוגמא בבריכת השחייה. רק לשם השוואה, אני לא מושתלת, וגדלתי בדור שבו לא היה דבר כזה שתל לילדים (ועד שלב מאוחר - גם לא למבוגרים). הייתי בנבחרת שחייה. לא שמעתי כלום בבריכה ובכל זאת לא היתה לי בעיה להשתתף בפעילות קבוצתית כמו שיעור שחייה בבריכה. פשוט התבססתי על חושים אחרים. מעבר לכל נושא ההסברה למורה שאני לא שומעת ולכן בבקשה לוודא שאני יודעת איזה הוראות הוא נותן, למדתי לשים לב יותר לשפת הגוף וכך ידעתי היטב מתי הוא נותן הוראות עוד לפני שסיים לתת אותן (מה שנתן לי הזדמנות לפנות אליו או לילדים אחרים ולשאול מה היו ההוראות). כמו כן, כאשר פספסתי את ההוראות פשוט שמתי לב מה הילדים האחרים עושים - נתנו הזנקה לעשות בריכות בסגנון מסויים? אוקיי, אני פשוט מזנקת גם ועושה אותו דבר. אם יוצא שנייה באיחור, לא נורא - מגביר את יצר התחרות ומתאמצים יותר להשיג את השאר. רוב הזמן זה היה בסדר גמור. אם הילדים שלכם אינם מעוניינים בשחייה, זה בסדר גמור. לכל אחד יש העדפות אישיות. עם זאת, אם הסיבה לאי-היותם בבריכה היא החוויה הבלתי נעימה שחוו ברגע שהורידו את מכשיר השמיעה המתחבר לשתל, והם מסרבים להשתתף בפעילות קבוצתית בגלל זה, אני חושבת שאולי שווה לנסות לחשוב יחד איתם "איך אני מגלה מה קורה גם בלי שתל" ולתרגל איתם קצת "על יבש" כל מיני רמזים והבנת הנעשה כשהמכשיר כבוי. אפשר להזמין חברים, להזמין את כל הילדים לשחק במשחק "רמזים בראייה", לתת לכולם אטמי אוזניים ולשחק משחק כזה שכולם צריכים לגלות מה ההוראות (נגיד "לקפוץ 3 פעמים על רגל אחת") בלי לשמוע ולחלק פרסים קטנים. חוויות כאלה אולי יעזרו לילד הלק"ש להבין שאפשר להסתדר גם במקרים שבהם חייבים להניח בצד את המכשירים.