שיטת משתלם בטבעיים

שיטת משתלם בטבעיים

קראתי באינטרנט על שיטת משתלם בטבעיים ואני סקרן כיצד הייתם משווים אותם לשיטת מתמטיקה יסודית. אמנם בכתבה כבר הביאו התייחסות מדבריו של רון אהרוני, ובכל זאת אני סקרן היום אחרי כמה שנים מאז פרסום אותה כתבה, מה תוכלו לומר ולספר, לכאן ולכאן. תודה רבה
 
השוואת ספרי לימוד

לשלמה שלום אענה לך על יותר ממה ששאלת. אספר על כל ספרי הלימוד הנהוגים בבתי הספר היסודיים בארץ. מכיוון שאני חבר בעמותה שמפיצה את "מתמטיקה יסודית" (ספרי סינגפור) לא אתייחס אליהם. אבל אני חושב שמידע על ספרי הלימוד הוא שירות חשוב להורים. שירות שמשרד החינוך היה צריך לתת, פרט להערכות שיפוטיות. בכתוב להלן לא אמנע משיפוט, וצריך להבין שמדובר בדעתי האישית (אבל דעה שנובעת מהיכרות קרובה עם כל מערכות הספרים, ומכיוון שלא אתייחס לספרים שלנו, גם יהיה בזה מידה של אובייקטיביות. אפתח בהבחנה חשובה. ב-1989 פורסם בארצות הברית ספר ה"סטנדרטים" של ארגון המורים, וזו הייתה פתיחתה של "מהפכת החקר", שהרעיון בה הוא שהילד לא ילמד אלא יחקור בעצמו. התוצאה העיקרית של חקר היא בלגן - לא לומדים את החומר לפי סדר. "חוקרים", אבל לא כל כך חשוב מה. התוצאה הייתה בלגן אטומי בארצות הברית - הטענה היא שנוצר פער של שנת לימודים, כלומר מה שלמדו פעם בכיתה ד' לומדים כיום בכיתה ה' (ויודעים פחות). ב-1994 פרסמו 200 מדענים עצומה נגד השיטה החדשה, ובמקומות רבים בארצות הברית, במיוחד בקליפורניה, שבה התחילה המהפכה. מהפכת החקר הגיעה גם לארץ (העמותה שלנו עצרה אותה במידת מה, בכך שמנעה את כניסתה של תוכנית לימודים הזויה לחלוטין שנקראה "תוכנית 2000", שכולה חקר). רוב מערכות הספים מכילות אותה במידה זו או אחרת (פרט ל"מתמטיקה יסודית"). אבל יש שתי מערכות שחרתו את סיסמת ה"חקר" במפורש על דגלן - אלה הן "פשוט חשבון" (מאוניברסיטת תל אביב) ו"כשרים והקשרים" מאוניברסיטת ירושלים. אם תסתכלו בספרים האלו תגלו שהפרקים אינם "חיבור" ו"חיסור" אלא "במגרש המשחקים" ו"בחנות הצעצועים". היום נלמד חיבור, מחר חילוק, מחרתיים חיסור, ובעוד שלושה ימים שוב חילוק. אינני חושב גם גדולות על החשיבה שהושקעה בספרים, ועל איכותם אפילו בתוך מסגרת ה"חקר". הילדים עשויים לאהוב אותם בכיתה א' ואולי ב'. לטווח רחוק, כשרוצים לבנות ידע של ממש, אינני מאמין בהם. ספרי "משתלם" (בטבעיים ובשבר) - נכתבו על ידי מורות, ולכן אפשר לראות בהם ניצוצות של הבנה דידקטית. אבל אין שום הבנה בסדר הנכון של הרעיונות. כמו הרבה מחברי ספרי לימוד , כותבות הספרים חושבות שתפקידן לספק פעילויות "מעניינות". זה לא כך - תפקיד כותב הספרים הוא בעיקר לפרוש את החומר על פי סדר ובלי דילוגים. אינני חושב שאלו ספרים טובים (מצטער, אמרתי דברים הפוכים באיזשהו שלב. עכשיו קראתי את הספרים, לפחות אלה של כיתה ד', לעומק). אני מגיע ל"שבילים" של מט"ח. לצערי הרב, כ-50% מילדי ישראל לומדים על פיהם. כדי לדעת מה הם נחוץ להכיר את הפילוסופיה של מט"ח. הרעיון הגאוני של מט"ח, שממנו נולדו הבדידים והזנבגופים הידועים לשמצה, הוא שימוש במודלים. כלומר תחליפים. תארו לעצמכם שבשביל ללמוד על חתולים אתם לומדים במשך חודשים על מקלות, שלהם אתם קוראים "מקלות חתולים", ואינכם רואים חתול מול עיניכם (אני לא מגזים. בשיטת הבדידים אסור היה לילדי ישראל למנות עצמים, כלומר להכיר את המספרים ישירות. רק הילדים המתקשים היו זכאים ללוקסוס הזה. לא יאומן, אבל זה כך.) בעקבות הזעקה הציבורית שהקימו חברי העמותה שלנו בתחילת שנות ה-2000, נזנחו הבדידים והזנבגופים. אבל רוח מט"ח חיה ופועמת גם בספרים החדשים, "שבילים". פתחו את הספר על השברים של כיתה ד' ותראו: המשפט הפותח הוא "בספר זה נעסוק במקלות שברים". לא בשברים, אלא במקלות שברים. עמודים על גבי עמודים של מקלות שברים. כתבה את זה אותה אחת שהמציאה את הזנבגופים וגרמה לתלמידי מדינה שלמה ללמוד את המצאותיה במקום חשבון. אין לי מה לומר אלא "אמא'לה". גם מחוץ לזה הספרים די רעים. הם מושקעים להפליא מבחינה גרפית (למט"ח יש יותר תקציבים מאשר לכל שאר מערכות הספרים יחד), אבל גם הם, כמו "משתלם", הולכים על פעילויות מחוכמות (ומקובעות - הם מאופיינים בזה שהם מוצאים רעיון שנחשב בעיניהם למחוכם, ומאותו רגע הם עושים עליו עוד ועוד פעילויות). נזק טהור. ספר שהוא לא רע בעיני הוא "חשבון 10". כותביו יודעים מתמטיקה, ומבינים שתפקידם הוא לפרוש את הרעיונות על פי סדר. המורים טוענים שהספרים מסורבלים וכבדים, אבל אני מעדיף את הספרים האלו על פני השאר. ולבסוף, יש "השבחה" של אוניברסיטת בר אילן. הם בנויים לעבודה בקבוצות, עם המון פילוסופיה של "התבוננות בעצמך", ו"מטא-קוגניציה". אם מקלפים זאת, מקבלים ספרים שטוחים למדי, אבל לא מזיקים במיוחד. המורים אוהבים אותם, כי אפשר לחלק את הספרים לילדים והם עובדים בעצמם, על פי סדר (סדר לא רע, לפי אותם ספרים שבהם הסתכלתי). זהו, מקווה שיקראו זאת רבים. ההורים זכאים לדעת מה הילדים שלהם לומדים. ובמיוחד, על פי אילו גישות. למשל, הורים שילדיהם לומדים על פי גישת ה"חקר" זכאים לדעת זאת. פרט לכך שהאיכות שלהם ירודה .
 
תיקוני טעות

ראיתי שלא השלמתי משפט: בקליפורניה, שבה החלה מהפכת החקר, אומצה תוכנית לימודים סטנדרטית וקונסרבטיבית, ורמת הידע של התלמידים חזרה ועלתה.
 
תודה רבה על ההמשקעה. אצלינו: חקר והשבחה

אתמול באסיפת ההורים למדתי מפי מחנכת כתה ב' בבית הספר היסודי עמל בכפר יונה שעד כתה ד' ילמדו התלמידים בספרי כשרים והקשרים. שאלתי אותה, לאחר שלמדתי כאן וממאמרים אחרים של העמותה, שמדובר בשיטת חקר, האם ההוראה היא בשיטת חקר? היא אמרה לי "לא... לא בדיוק, החל מכתה ד' עוברים לשיטת השבחה". עכשיו ממה שכתבת אני רואה מה אתה חושב על השיטות. אני סקרן אם שיחות עם המורות למתמטיקה ועם הנהלת ביה"ס יכולות להועיל. אולי יש להן סיבות טובות לשימוש בשיטות הללו? אולי הן מפצות על החסרים באופן הוראתן בכתה ?! אינני יודע. אני רק יודע שבשנה שעברה בית הספר קיבל בבחינות המיצ"ב (שאיני יודע מה בדיוק הן בודקות ומה משמעות התוצאות שלהן) ציונים במתמטיקה שהם נמוכים מה-"קו האדום" (אינני יודע מה משמעותו של הקו הזה) ולכן שמו בבית הספר מטרה להתמקד בשיפור ההוראה ובשיפור הציונים. אני הבנתי מההצהרה הזאת שמתכוונים ללמד את התלמידים להצליח במיצ"ב על חשבון לימודים לפי תכנית הלימודים. אבל המורה הכחישה.
 

בני שור

New member
שינוי שיטת הלימוד

שיחה עם המורות, ועוד יותר עם הנהלת בית הספר, יכולה להועיל. מומלץ שזה יבוא מקבוצת הורים, אולי הוועד. אפשר (ורצוי) להציע להזמין אחד/ת מהמנחים הבכירים מן העמותה (אחד ממומחי הפורום, או מישהו אחר) שיתן סקירה להנהלה, למורים, ואולי לנציגי ההורים על השיטה, ותמונת רקע רחבה. בסופו של דבר זו החלטה של הנהלת בית הספר. שינוי כזה אינו טריביאלי, אך בהחלט אפשרי (כמובן לא בשנת הלימודים הנוכחית). משמעות תוצאות המיצ"ב לא לחלוטין ברורה, מה עוד שבשנה שעברה היו בו שינויים רבים. משרד החינוך לא מפרסם פילוגי ציונים, חתכים על פי שיטות/ספרי לימוד, וכדומה. לימוד לצורך הצלחה בבחינות מסויימות כמו המיצ"ב ולא לצורך הבנה אמיתית של חומרי הלימוד, בפרט כבר בבית הספר היסודי, הוא כמובן נוהל מצער, אבל קרה בעבר (וזה לא מנחם).
 

תיור

New member
אני אימא לילד בכיתה ב

שלצערי לומד בבית ספרו עם החוברות של "שבילים". קניתי את ספרך חשבון להורים, והבנתי את הבעיה ב"שבילים". אם אני אקנה חוברות אחרות (מתמטיק היסודית למשל) ואלמד את בני במקביל... זה לא יבלבל אותו? אגב, לא ראיתי עדיין את החוברות. אני אישית אוהבת מתמטיקה ורואה וזוכרת שהרבה לא אהבו מתמטיקה בזמן לימודיי ולא רוצה שזה מה שיקרה לבני. בנוסף , יש לי בת 4 שלימדתי אותה תפיסה חשבונית, ז"א לזהות כמויות, מתי זה 3, 4, 5, וחוץ מזה, מה עוד צריך ?
 
לימוד בבית מספרים אחרים

לא מומלץ. זה אכן יבלבל. אפשרות אחת היא להביא לתשומת ליבה של המנהלת את הבעייתיות בספרים. אני לא חושב שזה יכול לעבוד מייד, לאנשים לוקח זמן להטמיע מסרים ולשנות כיוון. אבל צריך להתחיל מאיזשהו מקום. אפשרות שנייה היא לנסות לתקן נזקים (תוכלי להיעזר בספר שלי - ) למשל במקום שב"שבילים" משתמשים ב"חמסות", לתת לילד לאסוף בבית עשרות של עפרונות או מקלות ארטיק, ולדבר איתו על זה (חס וחלילה לא להשמיץ בפניו את ספרי הלימוד או שיטות הלימוד שלו, את זה את בוודאי יודעת).במקום שבו בשבילים מדגישים את החישוב, לעבוד עם הילד על המשמעות של הפעולות - למשל לתת לו להדגים עם עצמים כפל וחילוק, ושוב - לדבר על זה. למשל, ללמד אותו (לאט ובעדינות) את שני סוגי החילוק (ראי ב"חשבון להורים"). זה דורש עבודה ולימוד שלך, אבל בוודאי משתלם, אפילו לך עצמך.
 

galitpa

New member
אפשר להחמיא על הספר שלך (למרות שטרם סיימתיו?)

האמת, קשה "לעבוד" לפיו, אם אתה "סתם" הורה ולא מורה, ובמיוחד אם הילד/ה מתנגד/ת. ושאלה עקרונית (שכן לא בטוח שיקרה...). לטענתכם לימוד בבית מספרים אחרים מבלבל. מה קורה אם מצליחים לשנות את שיטת הלימוד בבית הספר? איך "מיישרים" קו אם תלמידים שהתחילו ללמוד לפי שיטה אחת ולאחר מספר שנים בית הספר החליף שיטה?
 

shira shira

New member
איך "מיישרים קו" כשמחליפים שיטת לימוד בביה"ס

בד"כ מתחילים בכיתה א ונותנים לבית הספר "לצמוח". לעתים רחוקות מתחילים בכיתה ב עם השלמות שניתנו בראשית השנה. אם עובדים עם הילדים בבית,כדאי להכיר את אופן החשיבה מהרמות של כיתה א - כן, גם חיבור וחיסור אפשר להבין בצורה יותר מעמיקה שתמנע חוסר הבנה בעתיד. אני בטוחה שתלמה תוכל לתת לך תשובה יותר מפורטת, אבל זה הרעיון.
 

shira shira

New member
חומר לילדה בת 4

שלום לגבי בתך הצעירה - העמותה פרסמה סדרת ספרים לגיל הרך המטפלת ברצף מושגים בסיסיים שאותם כדאי לרכוש בהדרגה מגיל 3-4. החוברות הן תרגום של חומרי הוראה בגני הילדים בסינגפור ומטרתן להכין את הילדים לקראת לימודי ההמשך. החוברות מזמינות, מהנות לילדים ולהורים/גננות ובונות בהדרגה ובעקביות את העקרונות המתמטיים. אני עבדתי עם ילדי וזאת הייתה חוויה נפלאה ומעצבת לכולנו. החוברות מופצות בחנויות (לפרטים - סוכנות מדע - 04-8491862 04-8419353 )
 
תשובה לאמא לילד בכיתה ב'- תיור

שלום לך, העלית בעיה קשה ביותר. אכן הגישה של "מתמטיקה יסודית", שמקובלת עלינו, והגישה של "שבילים" שונות מאוד ומנוגדות. בדרך כלל אנחנו נמנעים מללמד את שתי השיטות האלה במקביל, מחשש שהלומד יתבלבל, אבל ילד שלומד כבר בכיתה ב' יכול בשקט ללמוד מ"מתמטיקה יסודית" (שיטת סינגפור) בתנאי שילמד קודם את החומר של כיתה א' של סינגפור, יכיר את 6 משמעויות החיסור, את שתי משמעויות החילוק, יעבור על הכפל, יעבוד עם פריטים. באשר להדרכה: מאוד חשוב שלפני שאת מלמדת את הילד תקראי באתר של "העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל": WWW.IFMA.ORG.IL שם מומלץ שתקראי את העקרונות להוראת המתמטיקה (הכפתור משמאל) ואח"כ תעלי לכפתור "ספרי מתמטיקה יסודית" תקראי את העקרונות של השיטה ותדפדפי בדוגמאות מהספרים. אם את אוהבת מתמטיקה תוכלי להעביר את האהבה הזאת לבנך, על ידי כך שתתמידי לתת לו "שיעורים" קצרים מידי יום. (ליווי של פינוקים יוסיפו על הטעם הטוב: חיבוק, נשיקה, ואפילו ממתק). בנוסף לשני אלה יש לנו ספרי הדרכה למורים. למדי רק לאחר שהכנת את עצמך ושספרי ההדרכה בידך. תוכלי לברר בטלפון 8491862 - 04 היכן ניתן לרכוש את הספרים ואת המדריך באיזור מגורייך. באשר לביתך הקטנה. לשיטת סינגפור יש סידרה של 4 חוברות לגיל הרך. (שאלי עליהן באותו מספר טלפון). החוברות בנויות כך שבכל עמוד יש פעילות. בתחתית העמוד יש הנחייה למבוגר. חשוב לקרוא את ההקדמה . הקפידי על כך שזו תהיה פעילות כיפית, אל תלחצי יתר על המידה. השאירי טעם של עוד. כדי להסיר ממך כל חשש של איזה שהוא אינטרס העומד מאחורי דבריי, עלי לציין שאני עושה הכל , כמו רבים מחברי העמותה שלנו, בהתנדבות מלאה! אין לי שום אינטרס , חוץ מהעובדה ששמתי לי למטרה להעלות את רמת הלימודים בארץ. בהצלחה
 
למעלה