שימור אתרים - הידעתם?

שימור אתרים - הידעתם?

לפי תיקון לחוק התכנון והבנייה משנת 1991: "כל רשות מקומית תקים ועדה לשימור אתרים, וז תכין, תוך תקופה של שנתיים מיום הקמתה, רשימת אתרים לשימור בתחומה". בעירי, רמת השרון, הדבר התגלה רק עכשיו (לאחר פנייה של מינהל התכנון למהנדס העירוני מחד, ומאידך עירנות של חברת עירייה) ועומדת לקום ועדה לשימור אתרים. בחלק גדול מהערים בארץ כבר יש ועדות כאלו, העוסקות בעיקר במבנים היסטוריים. כיוון שהובטח לי מינוי כחבר בוועדת שימור האתרים העירונית, בכוונתי להכניס לרשימת השימור שטחים פתוחים ששרדו. אגב, כאשר שאלתי בשנה שעברה במועצה האזורית לב השרון במקרה על שימור אתרים, התברר לי שגם שם אין ועדה כזו. אז לא ידעתי שהדבר כבר מעוגן בחוק מזה 12 שנים. זוהי הצעה לפעולה: לבדוק האם ברשות המקומית בה אתם גרים, קיימת ועדה לשימור אתרים, והאם הוועדה (אם קיימת) מטפלת רק במבנים היסטוריים, או גם בשימור ערכי טבע ונוף בתחומי הרשות.
 
דוגמאות

לצערי, מבנים בודדים בלבד שרדו, אך יש כמה כאלו: - המוזיאון הגיאולוגי שוכן באחד המבנים הנ"ל. - ממש ליד העירייה 50 מ' ממערב - מבנה המאפייה הישנה של רמת השרון. היום עזוב ומט ליפול. - בהמשך שדרות ביאליק, יש מבנה שפעם שימש את מסעדת "פפיון", ושדרת ברושים יפה מובילה אליו. - בצומת קרית שאול, מאחורי מגדל המגורים החדש של ת"א, בריכת מים שעל גגה היתה עד השנה עמדת שמירה ששימשה את המושבה הזעירה קרית שאול עד 1948. לזעמי, חומת עמדת השמירה הוחלפה בגדר מודרנית, וגיליתי זאת בשבוע שעבר בדרך לעבודה. המבנה עצמו (משנות ה-30') נשאר - אך עמדת השמירה האחרונה ששרדה בתחום רמה"ש פשוט נמחקה. - אפילו ברחוב סוקולוב מצפון למפגש סוקולוב-ביאליק-וייצמן, שרדו מבנים היסטוריים בודדים. מיפוי מלא של המבנים ששרדו אין ברשותי, (לדעתי לא יותר מ-15 בתחומי הגלעין ההיסטורי של רמת השרון עד 1948), אך יש מיפוי מלא של האתרים שנמצאים בשטחים הפתוחים סביב העיר, ובראשם שדה הנרקיסים בגלילות ומערות אפקה - עתידם של אתרים אלו תלוי בהחלטות הוועדה המחוזית לגבי תוכנית הבינוי באזור פי גלילות. ובכוונתי להעביר החלטה לשימור חלק משמעותי מהאתרים הנ"ל, כמו הקרקעות המוצפות בחורף מול מערות אפקה, מכוני השאיבה בגדת הירקון ומספר חלקות עם צמחייה טבעית או עצים עתיקים. העירייה נדרשה ע"י משרד הפנים להקים ועדה תוך חודש, ותוך שנתיים להכין רשימת אתרים לשימור שתהווה בסיס להגנה סטטוטורית (בתוכניות מתאר) לאתרים אלו.
 
עמית, מבקש הדרכה בענין.

כהדיוט מוחלט בתחום, מבקש הסבר איך אני מכריח את המועצה האזורית שלי להקים ועדה כזאת ולפעול בנחישות לשימור אתרים שעוד מעט יעלמו. קח אותי צעד אחרי צעד, איך עושים. יש עכשו הזדמנות כי ברוב הישובים יהיו בחירות בעוד כשנה ואפשר ללחוץ על ראשי המועצות.
 
הכי טוב לכתוב למינהל התכנון

תוך שבוע-שבועיים אמורה להיערך הישיבה הראשונה של הוועדה ברמה"ש, ואז אוכל לבקש מהיו"ר החדשה לקרוא את כל הסעיפים בחוק המגדירים את הוועדה ופעילותה. הגיע מכתב ממרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד הפנים ומנהלו בפועל של מינהל התכנון, המופנה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ולמכותבים - מתכננת מחוז ת"א, מהנדס העיר רמה"ש, המועצה לשימור אתרים - המצטט סעיף בחוק לגבי ועדה כזו שציטטתי לעיל. לפני כחודש פורסם במקומון שכעת מוקמת ועדה דומה גם ברעננה. נראה שמינהל התיכנון החליט סוף סוף לטפל בעניין, מעניין אם יש לכך קשר לפנייתי למשרד מבקר המדינה לפני כשנה בנושא הכרזת אתרים לאומיים, שלא קודמו במסגרת מאבק "חיים וסביבה" לשמורות טבע... אשמח מאד לדעת שהיתה לי השפעה על משרד הפנים שחזרה אלי ברמת השרון. (משרד המבקר, באופן מסורתי, לא נוהג לתת לאזרחים משוב כזה - כך שעד לדו"ח המבקר הבא לא אדע אם אכן זה בא ממני...) בקיצור: הכתובת לתשובה שנמסרה בפאקס ממשרד הפנים: אדריכל לינור לנקין מינהל התכנון, משרד הפנים רח' קפלן 2, ירושלים 91061 קודם כל - פנה אליהם, וממליץ שתכלול בפנייה כמה אתרים לדוגמא בתחום המועצה (ואצלכם יש אתרים הרבה יותר חשובים מאצלי ברמה"ש, כמו המושבות הישנות בכפר-אוריה ובהרטוב). לשלוח עותק מהפנייה למועצה האזורית, ונראה מה אח"כ לפי התשובות שתקבל - אשמח לעידכונים, ואעדכן מצידי במתרחש ברמה"ש.
 
למעלה