שיעורי בית ושעת מחנך.

שרגא החביב......

אתה כבר עולה לכתה י´...... ילד גדול. יופי. אני מניחה שאתה יודע לחלק את הזמן שלך טוב יותר מילד בכיתה ב´ או ד´. אם אתה לא רואה לנכון להכין שיעורי ביית, זה עניין שלך. לא ללמוד למבחן, זה עניין שלך. אי אפשר להכריח אותך (לפחות אני לא מכריחה אותך). אם הציונים שלך טובים גם ככה זה נהדר. רק תיזהר, תיזהר מאותם מורים שבגלל שאתה לא מכין שיעורים במקצוע שלהם יורידו לך ציונים, ובסופו של דבר בשיקלולים לבגרויות וכאלו זה ייפגע בך. החומר הנילמד בתיכון הוא אחר מהיסודי (אתה מסכים איתי, נכון?) הדרישות הן אחרות. ביסודי לומדים את היסודות ולכן אני לא רואה טעם בלהעמיס את החומר על הילדים. שכן גם להכין שיעורי ביית זו מיומנות שלדעתי צריך ללמוד (איך ניגשים אל החומר, באילו עזרים להשתמש, איך להבין שאלה, איך לסנן את חומר התשובה, איך לעשות סיכום), לא כל אחד יודע להכין שיעורים ואז הוא מסתבך בזה, זה נמאס לו והוא לא מכין שיעורים. אני אומרת שצריך ללכת על איכות ולא על כמות. שיעורים בכמות קטנה אך ממצא. מאשר כמות גדולה שכולם מעתיקים מכולם..... הלוואי ומישהו ירים את הכפפה והתכנית הזו תצליח. בינתיים, לך אני מאחלת המון המון הצלחה. אה... כן..... וחופש נעים...... שלך, שמיים..
 
בוא בוא גם אתה רגע אחד......

אנחנו המורים "המערכת" ואתה התלמיד....... אנחנו כבר עברנו את זה ואתה בתוך זה....... מי אנחנו שנחליט אם תכין שיעורי ביית???.. אנחנו לא מחליטים לך. זו צריכה להיות החלטה בוגרת שלך.. אתה צריך לדעת כמה אתה שולט בחומר וכמה תרגול אתה צריך. אוליי אם נשנה את השם משיעורי ביית ל"שעת תרגול" זה יהיה יותר טוב. תחשוב על זה..... סיימת בית ספר, זהו..... לא צריך לחשוב על זה שאתה מגיע הבייתה ועוד יש לך 6 עמודים במתמטיקה, 2 פרקים באנגלית ואלוהים אחד בתנ"כ..... ועכשיו תגיד לי אתה..... מי אתה שתזלזל בנו??????? (כאן בפורום) האם זה היחס שאתה רגיל לתת בכל מקום. אנשים כאן דנים בנושאים שלהם נראים חשובים. אתה מוזמן להביע דעתך ותהיה אשר תהיה, אבל זלזול OUT!!!
 

קטיפה

New member
אנשים..כנסו רגע..

זה כזאת אשליה מפני שגם לי אמרו בשנה שעברה שהייתי בכיתה ו ולמדנו עד 3 וחצי שסבשעתיים האחרונות נכין שיעורים וזה כזאת אשליה למדנו עד הדקה האחרונה ואז חזרנו הביתה אלכנו נחנו עשינו שיעורים וכבר בשעה 8 אני אישית לא יכלתי יותר לעמוד על הרגליים זה היה סיוט! אז אנשים שלא יעבדו עליכם כי הם סתם אומרים
 
שיעורי בית ושעת מחנך.

קראתי כאן הודעה של מישהו ששואל מי בכלל מהמערכת שומע את הדברים ומי בכלל ייתן את התשובות והאם לפה להתלונן. אז הנה - הצעד הראשון. הוקם פורום של אנשים שאכפת להם. אנשים שיבואו ויאמרו את מה שיש להם לומר. רעיונות וכו.... כל התחלה היא בקטן. מי יודע אוליי יום אחד נוכל כולנו כקבוצה מגובשת להוביל למהפך בכל מה שנקרא מע´ החינוך שתהליכי האבולוציה לעיתים נראים כאילו צועדים ב "רוורס". במסגרת טיולי "גן שעשועים" עם בני הקטן יוצא לי לדבר עם אמהות צעירות ובמסגרת היותי מורה יוצא גם לדבר עם מורות ותיקות - שועלות קרב מנוסות. אז הנה רעיון שעומד על הפרק (אלי בראש בכל אופן) ולו שתי תגובות שונות בתכלית. הרעיון מי מאיתנו לא זוכר את שיעורי הביית האיומים. ......נא למלא מעמ´ 21 בחוברת עד עמ´ 35........ וזה למחר.... אומרת המורה למולדת.... נא לקרא פרק ח´ ולענות על 8 השאלות בעמ´ 10 וזה למחר אומרת המורה לתנ"כ... ועוד כמה רעיונות לשיפור הידע של מורים. מגיעים הבייתה. יום לימודים ארוך, מעייף. אוכלים ארוחת צהריים. רואים קצת טלויזיה (אח החינוכית של פעם) ו...... רוצים לצאת לשחק בחצר. קודם תכין שיעורים, אח"כ תצא לחצר. אם לא תכין שיעורים לא תצא לחצר. רבאק, מי מאיתנו היום לא רוצה לחזור מהעבודה ולשים את הראש לאיזו שעה וחצי של מנוחה ואגירת כוחות. מי מאיתנו לא מקטר על העבודה הרבה שיש לנו לעשות בערב בבית כהכנה למחר???? אז מה התלונות כלפי התלמידים???? איך אפשר לבקש מילד בן 9 לעבוד בבית כל כך הרבה???? ואם הוא לא מבין????? ואם ההורים שלו לא בעלי ידע או יכולת לעזור לו בהכנת שיעורים? אז הוא לא מכין ומגיע למחרת לא מוכן, נאלץ לשקר למורה והכדור רק מתגלגל ותופס נפח. שעת מחנך...... אָלֶק...... שעה בשבוע מספיקה לכיתה של 30 תלמידים עם המחנך????? מה שעה? 45 דק´, בקושי. והאם יהיה רע הדבר שהילדים יגיעו כל בוקר לשעה של שיעורי ביית? ישבו יכינו שיעורים ביחידים, זוגות, קבוצות. המחנך/ת ייראו אם יש נקודת קושי מסויימת בחומר הנילמד ויוכלו להפנות את העניין למורה המקצועי. תלמידים שלא יכולים לקבל סיוע בבית יוכלו לקבל זאת בבית הספר. זה הרעיון בגדול, ברור שיש מקום לפיתוח וייעול אך זה הרעיון. תגובת שועלות הקרב אווווווווווווווווווו תעשי לנו טובה, אל תבואי ללמד איתנו בבית ספר. תשארי במקום אחר. גם ככה יש לנו על הראש.....
אטימות מוחלטת לא???? אם אתן לא מוכנות להקשיב, לנסות, לתת סיכוי... איך אתן בדיוק מנסות להעביר את המסר הזה לילדים????? (באמת ששאלתי) תגובת האמהות (שחלקן אף מורות) וואלה רעיון. אנחנו חוזרות מהעבודה עייפות, הילדים עייפים גם. אין לי חשק ללמוד שוב על אברהם אבינו ובטח שאני לא זוכרת איך הופכים שברים לאחוזים או לעשרוני..... זה רעיון. יכול להיות אדיר. שייתנו להם לקרא, לעשות עבודה מכינה לקראת השיעור הבא. אבל החצאי חוברות האלו שמנחיתים עליהם.....
זעקה לעזרה אני שומעת מהקול של האמהות שלא תמיד יודעות איך לאכול את השעונות של המורים של ילדינו. מי יודע, אוליי יום אחד יהיה פרוייקט נסיוני של שעת מחנך כל בוקר והדבר יצליח ועוד ועוד בתי ספר יעברו לשיטה שכזו.... השמיים הם הגבול.....
 
בוא בוא לכאן......

נכון, סיוט....... אשליה... ולא מתוקה בכלל מי אחראי על המחדל????? קראת מה כתבתי??????. שעה ראשונה....... אהה, אתה קם בבוקר רענן, מגיע לכיתה....... כבר הבדל גדול...... חוץ מזה אם לומדים עד 15:30 גם אני לא הייתי מסוגלת להכין שיעורים. ו...... אף אחד לא אמר שזה במקום שעת לימוד..... אמרנו שזו שעה נוספת שתהיה על מנת לחסוך את הזמן אחה"צ בבית שהוא לא מנוצל נכון. שיתהיה לך שבת של קטיפה.....
 

קטיפה

New member
תקשיבי..

אותו הדבר בידיוק אמרו לנו התלמידים ומה יצא מזה ??? כלום! למדנו כמו ילדים טובים עד 3 וחצי! ראש העיר אמר שרת החינוך אמרה..המורים אמרו המנהל אמר כלום לא יצא היינו בטוחים שזה מה שיהיה שנעשה שיעורים..אבל לא!!!
 
צר לי שכך זה יצא......

אני מסכימה איתך שמע´ החינוך לעיתים קובעת דברים ובסופו של דבר עושה דברים אחרים. בוא רגע נשים את הדברים על דיוקם. העלתי כאן בהודעה הראשית של השירשור רעיון - בעיקרו הוא מדבר על גיל בית הספר היסודי. (גם ככה לא לומדים עד 15:30 בכיתה ד´.) להגיע ב 8:00 ולהכין שיעורים בכיתה על מנת שהמחנך יוכל לדעת היכן יש בעיות בחומר הנילמד זה דבר נהדר. זה לא מבטל את העבודות שניתנות לעשות. פשוט לא תהיינה יותר כמויות ענקיות של עמודים בחוברות וכו... חבר´ה, אם לרגע אתם חושבים ששיעורי הביית יתבטלו אתם חולמים. זה לא יתבטל כי מן הסתם אם לא יהיו שיעורים לא יתרגלו וגם הציונים של הלמידים יהיו בהתאם. ויש כאן הערה צודקת בהחלט של מורה...... שאם מורה לא נותת שיעורי ביית אז ההורים מתלוננים.
 

מירב 007

New member
אני לא כל כך מבינה את הרעיון שלך../images/Emo12.gif

כמורה ,אני אתן לילדים משימות ביום ב´ בסוף הלימודים וביום ג´ בבוקר הם יכינו את המשימות ונקרא למשימות שיעורי בית? ואם אני אתן את אותן המשימות ביום ג´ בבוקר אז נקרא להם משימות כיתה? מה זה משנה איך קוראים למשימות? ועוד הערה אני מכירה מספר ילדים שלומדים עד 15:30 תלמידים טובים שהיה להם נחמד ונעים ללכת לבית הספר. החיים שלהם ממש הפכו לסיוט. בסוף היום הם מכינים שיעורי בית והם עייפים רעבים ומתים כבר לראות קטנטנות . ובדיוק כך שיעורי הבית שלהם נראים : עיפים ורעבים
 
קוראת אותך ו...

כאמא לילד העולה לכתה ה´ וילדה העולה לכתה ב´, אתה כ"כ צודק!!!! חבל שזה לא כך, וכן, צריך להזיז את ההר הזה, הר האטימות, למען הילדים תחילה ולמען המורים. לפני שנה התנסיתי בבי"ס בו שיטת שיעורי הבית לא היתה נהוגה. (רק באנגלית). האם כל מורה רשאי על פי דעתו לתת או לא לתת, או שזו מדיניות בי"ס?
 
כחול שמיים זו את.....

בכלל כדאי להיכנס לכרטיס אישי לפני שקוראים / עונים למישהו. סתם כדי להכיר את הנפשות כאן בפורום. לדעתי כל מורה רשאי לתת שיעורי בית כראות עינו אלא אם כן בית הספר מנהיג מדיניות מסויימת. אין שום חוק ממשרד החינוך (למיטב ידיעתי) הקובע את כמות שיעורי הבית ולאילו מורים מותר לתתולאילו לא. מן הסתם אפשר להעלות את הרעיון בפני ועד הוריי בית הספר בו ילדייך לומדים להעלות בפניהם את הרעיון ולראות איך מתגלגלים הלאה. ייתכן והרעיון לא יצא לפועל אך אפשר למנות אחד מועד ההורים שיהיה בקשר אישי עם המחנך בכל כיתה ותהיה מעין "ועדת ביקורת" על שיעורי הביית. אין ספק שתלמיד בכיתה ה´ שעושה עבודה בהיקף גדול צריך להשקיע בה את המאמצים ושאר המורים צריכים לפנות מעט את המקום על מנת לאפשר לתלמיד להשיג את המירב והמיטב. מה את אומרת? תנסי את זה?
 
נכון.... ../images/Emo13.gif

אני כמורה אעשה את כל המאמצים כדי להקל ולא להכביד על תלמידיי- לו רק יתאפשר לי... זכורים לי ימים בו בני, בזמן שהיה תלמיד בד´, היה יושב שעות על שיעוריו, וכאשר שוחחתי עם אמהות עמיתות על כך תשובתן לרוב הייתה: "אין מה לעשות, ביה"ס ידוע בכמות שיעורי הבית שהוא נותן..." אני מאמצת בחום את הצעתך ששתלמיד יעשה את שיעורי "הבית" בכיתה עם עזרתה של המורה... כן, תלמיד הוא גם בן-אדם הזקוק לזמן לעצמו!!! שאלה לי שאינה קשורה: מכיוון שהמצב במכללות מאד מאכזב אותי ומתסכל- כיצד ניתן להזיז שם דברים, כדי שמשם תצא תורה, שמשם ייצאו מורים ומחנכים גדולים?
 

Phlawless

New member
זה כל כך נכון

שיעורי הבית לא רק שלפעמים אינם ניתנים לפתירה בגלל קשיים מסויימים אלא לא מעודדים את הילד לקרוא בשביל ההנאה ובשביל עצמו. אני חושבת שניתן למצוא גירוי שבאמצעותו הילד יאהב להכין את שיעורי הבית וכך גם יתאמץ יותר ולא ישר יגש למורה עם האמרה המפורסמת "המורה, לא הבנתי" כדי להתחמק מהכנת השיעורים. בקשר לשאלתך הדברים יכולים לזוז ואני מאמינה שגם יזוזו באמצעות אפילו בן אדם בעל יכולת דיבור ושיכנוע מלמעלה (משרד החינוך) שיבוא ויעלה את הסוגייה של המורים הלא כל כך מוכשרים הבאים "לחנך" את ילדינו. בנוסף, החינוך הוא כבר לא חינוך והמחנך לעיתים רחוקות מאד הוא באמת מחנך לכן לדעתי צריכים לשנות את הכותרת מכיון שגם השם יוצר קונוטציה מאד רעה ופרימיטיבית.
 
מה שאני זוכר

מבית ספר, זאת הבושה והפחד שכל הכיתה תדע שלא הכנתי שיעורים. אני לא מבין למה כילד קטן הייתי צריך להגיע בפחד לבית-ספר על כך שלא הכנתי שיעורי-בית או ששכחתי את הספר והמחברת, למה הייתי צריך כבר לצפות את המורה צועקת עליי ומתביישת בי. למה לא הייתי יכול לקבל תגובה אוהדת ומבינה. אני שואל אתכם, ככה ילד קטן צריך לבוא לבית ספר? בהרגשה של פחד ובושה? איזה אישור אפשר לתת על העדרות מבית ספר מפאת חרדות וחוסר-נעימות, איזה בית ספר בעולם יקבל אישור כזה? Proxima Centauri
 

Phlawless

New member
לא יקבלו...

אבל אני כולי תקווה שיצליחו לשנות את גישת המורה בכדי שלא אתה ולא אחרים יצטרכו ללכת בבושת פנים ובפחד שכזה. מורות לעיתים נוטות להשפיל בלי לשים לב ואת ההשפלות האלה הילד נוצר בליבו,נפגע ומפנים בעוד המורה הולכת לביתה ושוכחת שאמרה משהו שאולי העליב את הילד/נער. אצלי בבית ספר העזרה היא מקסימלית והמורים די מבינים כשזה נוגע לשיעורי בית אבל לא פעם נתקלתי בהערות מעליבות ובהשתקות כדי לא לחשוף את מה שכבר בולט באופן בלתי רגיל.
 

asaf ben bassat

New member
אני תלמיד בן 13 שעולה לח´...

ומימה שאני זוכר בכתות היותר נמוכות זה באמת ככה שהיו מורות שהתנהגו כך. היום בחטיבה זה עדיין קיים ואפילו יותר, בתור תלמיד אני רוצה להגיד שלבוא הבייתה אחרי שהתחלת ב 7:30 וחזרת ב 1:30 לאכול שאתה עייף ובאסה להכין שיעורים של לפעמים שעתיים . לפי דעתי זה רעיון ענק שכל בוקר תיהיה שעה להכנת "ש.ב" אם המורה. לי למשל ירדו 20 נקודות בתעודה נטו בגלל המורה שהייתה בטוחה שאני עושה את עצמי לא מבין ת´חומר במתמטיקה ובעם לא הבנתי.
 

למהלי

New member
שעורי הבית-לשם מה?

בואו ננסה אנחנו להסביר לעצמנו לשם מה ניתנים שיעורים?
 

יעל1כהן

New member
כן לשעורי הבית

ראשית, יש מחקר שהוכיח שתלמידים חלשים ומכינים ש"ב הגיעו להשגים של בעלי יכולת בינונית ואינם מכינים ש"ב. וכן תלמידים בינוניים שמכינים ש"ב הגיעו להשגים של תלמידים מבריקים שאינם מכינים ש"ב. כמו כן, אי אפשר ולא כדאי לנתק בין הנעשה בבית-ספר ולנעשה בבית. שניהם עולמו של הילד והם אמורים להשלים ולא להוות שתי יחידות. אין רע בכך שהורה ילמד משהו ביחד עם בנו - גם אם זה לא מת"ל, או שיתעניין בנעשה בכתה, בחומר הנלמד וכו´. חוץ מזה, הבעיה שיש "חוברות עבודה" שתוקעות את המורה. הילדים לא מסוגלים להספיק את כל החוברות בכתה, המורה מטיל עליהם לגמור אותם בבית שאם לא כן הוא ישמע את טענות ההורים : "אז למה קנינו ספרים?". אבל כל זה בשתי הסתייגויות : 1. ש"ב צריכים להיות מותאמים לתלמיד. אי אפשר לתת את אותם עמודים ואותם שאלות לכל התלמידים ועוד לצפות לאותם תוצאות. 2. צריכים להבהיר להורים שהחוברת נועדה לעבודה בכתה - ואין המורה מתיימר שהתלמידים יסיימו את כ-ו-ל-ה. אפשר לקחת משם עבודות עקריות, או לחלופין לוותרא לגמרי על חוברות עמוסות מדי. וכן לתת ש"ב יצירתיים. כי לתלמיד שכן הכין ש"ב ועוד יצירתי - אין שמחה גדולה מזו שהוא יכול להציג את תוצאותיו בפני המורה והכתה. 3. לגבי הילדים המסכנים שרוצים לנוח וכו´ : אני לא חושבת שצריך לצעוק/לנזוף/להעניש ילד שלא הכין ש"ב. אבל גם לא להסכים לכך. אם אנחנו מחנכים את הילדים לקראת העתיד - אז לקחת אחריות על חובותיו וחפציו זה חלק מזה.
 
כן ולא...

לדעתי, יש בעיה עם שיעורי הבית: בעידן של היום בו 2 ההורים עובדים מחוץ לבית עד שעות הערב לעיתים, או מגיעים אחה"צ ... אין תכלית ללמידה ביחד עם הילד בבית!!! נכון, קיים יום לימודים ארוך בו עוזרים למתקשים בש.ב. אבל מה עם השאר שלא ביול"א? הורה יכול להתעניין בלימודי ילדיו גם ללא ש.ב: לעבור על המחברות עם הילד, לחוות מפי הילד את שעבר עליו בבי"ס, להשתתף בפעילויות בבי"ס ועוד. אני מסכימה איתך, שאם נותנים ש.ב עליהם להיות מותאמים לכל ילד, ואם אינני טועה זו המגמה היום... אבל גם כאן יש בעיה, כאשר הילדים המתקדמים מקבלים כמות גדולה של שיעורים...ואז, חוזרים ב14:30, אוכלים נחים ש.ב. עד.... ואח"כ יוצאים. לדעתי, ניתן לשנות את התפיסה ש.ב ואני מצטרפת לדברייך שכן אין שמחה גדולה מזו שילד יכול להציג תוצאותיו, ולכן ניתן לתת עבודות מדי פעם ופעם: להכין מצגת, להכין עבודה על היישוב שלי, להכין סיפור עוד...
 

H20

New member
שיעורי בית -לשם מה?

בכיתות הגבוהות לפחות: 1. תרגול. לדוגמא- מקצוע המתמטיקה. המורה מסביר חומר מסוים ופותר מספר תרגילים. כעת, על התלמיד לתרגל מספר שאלות בעצמו, כדי להעמיק ולחזק את שליטתו בחומר ולאתר נקודות חלשות. מדוע לא עושים זאת בכיתה? אין זמן,קשה להתרכז וגם לכל תלמיד קצב עבודה משלו. 2. היחשפות לחומר חדש והכנה לשיעור הבא. לדוגמא, מוה לספרות מבקש מתלמידיו לקרוא סיפור קצר לקראת המפגש הקרוב, וגם נותן להם מספר שאלות כדי למקד את תשומת לבם. בשיעור ספרות הבא, לא תצטרך הכיתה לבזבז זמן יקר על קריאת הסיפור, ותוכל לגשת ישר לניתוחו ולדיונים.
 

למהלי

New member
מחבקת אבל דורשת צעדים רחבים יותר

1. כבוד בין כל העוסקים בחינוך לילדים ולהורים,הקניית נורמות הדדיות כאלה 2. למידה רב תחומית 3.לא עוד עמ´ X עד עמוד Y אלא בחירה של שיעורי הבית מתוך מגוון נושאים 4. סובלנות לתת תרבויות בחברה בכיתה,בביה"ס 5. אהבת אדם אמיתית 6. חיוכים והרבה
 
למעלה