שיעורי בית

Tin Tinn

New member
שיעורי בית

אז טינק קוראת יפה, והמורה אמרה שתתקדם לבד בחוברת כמה שהיא רוצה שבת בבוקר, טינק יושבת על החוברת ועושה את העמודים בקצב מטורף, תיכף אני עוצרת אותה כי מספיק ודי נראה לי שהחוברות האלו קטנות עליה, אין לה בהן שום אתגר. חשבתי לדבר עם המורה שיהיו לטינק שיעורי בית אחרים, משהו קצת יותר מאתגר, שתלמד ממנו. חשבתי על סוג של Book report - שתקרא אחד מהספרים שלה, ותכתוב במילים שלה על מה הסיפור. זה נראה לכן מוגזם לכיתה א'?
 
כן, לדעתי מוגזם.

חכי קצת. תני לילדה להצטיין בדרכה. קראית ספר היא הנאה בפני עצמה ולא חייבים להפוך את הספר לעונש. תרשי לה להיות מצטיינת לפי דרכה. תאפשרי לה להתענג על הצלותיה. אל תדחקי. לאט לאט. היא רק חודשיים בכיתה א'. תקדמי אותה בדרכים אחרות. שיעורי הבית נהפכים למשהו מאוס במשך הזמן. לפחות אצלי בבית. ולהכין עבודה על ספר שהיא קראה עלול להשניא את הספרים עליה. בני קורא כחמש שעות ביום ושונא שנאת מוות את שיעורי הבית שלו. בעצם שונא את הבית ספר בגלל השיעורים. אבל נשאיר את הנושא הזה לשרשור אחר
 

אורora

New member
גם לדעתי זה מוגזם

לכתוב חיבור קצר המתאר ספר זה משימה לא פשוטה. שמתאימה לשלבים המאוחרים של כיתה ב ולא לתחילת כיתה א. את סתם תלחיצי אותה ועלולה להמאיס עליה את הקריאה. זה בסדר שקל לה, זה טוב מאוד. ככה יבנה הביטחון העצמי שלה. היא תרגיש שהכל קל והיא טובה ותבנה לעצמה בסיס טוב מאוד. אל תקלקלי לה את זה. חבל. וכדי לקדם אותה תעודדי אותה לקרוא, כמה שיותר. הקריאה לכשעצמה היא ערך עצום כמו שברור לך. תקראי איתהף לכי איתה לספריה, כל דבר שיגרום לה לקרוא כמה שיותר. זה מה שאני עשיתי בחצי השנה הראשונה של כיתה א, והתוצאות היו מעולות.
 
אצלנו נדיר שיש שיעורי בית

וכשיש- זה עונש לי לא פחות מאשר ל
... אומרים שבמעבר לכיתה ג' מגיע ה
... אני הייתי עוזבת את טינק להנות מה"קלות הבלתי נסבלת" ולהרגיש שהיא ממש מעולה, ולחוות הכנת שיעורים שהיא נהנית ממנה... אם היא אוהבת לקרוא- תני לה ללא משימות נילוות..
 

נוRית

New member
גם אמלנו אין הרבה שעורי בית

לא חיבים שעורי בית. דווקא אצלנו המורה ביקשה במפורש לא להתקדם בחוברת של הכתה, כדי לא ליצור פערים. אז אפשר להתייעץ עם המורה לגבי חוברת עבודה כזו או אחרת שתוכל לעשות בבית, אם היא רוצה, ואפשר לעודד קריאה עצמית לשם התענוג שבקריאה. לא חייבים לתת שעורי בית "בכוח".
 
דעתי:

אם היא אוהבת לקרוא - נפלא, שתקרא ספרים. שתחליף ספרים בספריית בית הספר. אם היא אוהבת גם לכתוב - קני לה מחברת עם כריכה עבה יפה (כמו ספר זכרונות כזה), והציעי לה לכתוב סיפורים, מחשבות, כל דבר שעולה על דעתה - כשמתחשק לה. אם תרצה לקרוא ספר ולכתוב מה דעתה על הסיפור, על הדמויות - למה לא? לא הייתי מציגה זאת כמשהו שהמורה מטילה עליה, אלא כמשהו כייפי שהיא יכולה לעשות, רק אם תרצה וכאשר תרצה. עצם העובדה שהמורה נתנה לה להמשיך בחוברת בקצב שלה כבר מראה לך שהיא שמה לב להתקדמות שלה. בהמשך היא תוכל לאפשר לה לעבוד באופן עצמאי גם בחוברות מתקדמות יותר. אני פניתי למורה לפני חופשת סוכות, לאחר שפלא התלוננה מספר פעמים שמשעמם לה בשעורי עברית. נתתי למורה קצת רקע וביקשתי ממנה לבדוק איך אפשר לאתגר אותה קצת יותר במהלך השעורים האלה. עשו לה הערכה פדגוגית, היא פתרה בקלות את כל 8 ה"משימות" בזו אחר זו (עד סוף כיתה א' הילדים אמורים לדעת לפתור כראוי 8 משימות הקשורות לקריאה והבנת הנקרא. בשלב הזה הם אמורים לענות נכון על המשימה הראשונה בלבד). ואז כשהבינו בדיוק במה מדובר כאן ולאחר שיחה אישית איתי, הציעה לה המורה לעבוד באופן עצמאי בכיתה, במהלך שעורי עברית, על החוברת האחרונה של כיתה א' ועל חוברות מתקדמות נוספות. פלא היתה מאושרת. אני מאמינה שצריך במערכת החינוך לדעת לזרום ולענות על צרכים ספציפיים של ילדים ספציפיים, ואני שמחה לדעת שיש לילדונת שלי מחנכת מעולה ורגישה שכזו. עושה רושם שגם המחנכת שלכם "מבינה ענין". ובשביל הכיף אני מוסיפה
 

ג e ש e ם

New member
וגם שני המשפטים הראשונים פה

(צדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים). לקטנתי, שאף אחד לא יחשוד בה שקל לה והיא לפני כולם, יש חיבה יתרה לכתיבת שירים, יש לה מחברת שבה היא כותבת הגיגים ושירים. יש לה גם יומן, אבל אותו היא קצת מזניחה, אני באמת צריכה לכוון אותה לרכז הכל יחד. שתקרא בכיף, שתכתוב בכיף, שיהיה לה כיף עם העניין הזה!
 

דש1דש

New member
למה?!

קודם כל - לא רואה בעיה בזה שאין הרבה שיעורים, או שהם קלים. אז מה?! היא מפגרת אחרי הכיתה? לא. אז שתהנה קריאה - תצקרא כמה שהיא רוצה - ותהנה מהספרים בלי הצורך לכותב עליהם (אלא אם זה מה שהיא רוצה לעשות) אתן יכולות לדבר על מה שקראה וככה תראי שהבינה הכל או תוסיפי רבדים, אבל עיזבי אותה ממטלות.... שתהנה!
 

Tin Tinn

New member
בל אכל לי את ההבהרה שכתבתי אתמול

הרצון לעשות שיעורים בא ממנה, וזה דווקא משהו שאני רוצה לטפח, לאור הצפי לכמות שיעורי בית גדולה יותר בשנים הבאות. רוצה לטפח בה את ההרגל הזה לבוא הבית ולהכין שיעורים, בעיקר כשזה נתפס אצלה (עדיין) כמשהו כיפי ולא כחובה לא רצויה. מהמקום הזה חבל לי שהשיעורים שניתנים לה משעממים אותה ולא מאתגרים אותה, כי זה מוציא לה את הכיף.... מסכימה עם כל מי שאמרה שלא להפוך את הקריאה לעונש. כל הרעיון היה להחזיר את הכיף לשיעורי הבית, לא להוציא אותו מהם... וקריאה אצלנו בבית נחשבת לכיף והנאה - אף פעם לא עונש. מחברת לכתוב בה מחשבות ורעיונות זה קצת גדול עליה נראה לי... אדבר עם המורה שלה ואראה אם יש אפשרות להעביר אותה לחוברת קצת יותר מתקדמת
 

אורora

New member
זה אכן הפתרון

אם היא רצה מהר אזס שתעבור לחוברות יותר מתקדמות. הילדונת ( שהיגיע קוראת לכיתה א) עשתה בכיתה א חוברות לגמרי לא פשוטות ולא פעם נישרשה עזרתי. באשר לעומס השיעורים בעתיד....אולי יגיע יום אחד. אצלנו עדיין כמות השיעורים מינימלית.
 
המלצה


מצאתי אתר חביב ביותר לתרגול חשבון לרמות מגיל גן ועד חטיבה- יש מיכסה יומית חינמית של זמן, ואני מתלבטת אם ללכת על מנוי, שגם הוא לא יקר.. www.ixl.com
 

Tin Tinn

New member
זה באנגלית...

האתר נראה חביב ביותר, אבל ניסיתי להיכנס לעשות חלק מהשאלות לרמה של טינק והכל באנגלית...
 
אכן, מחייב לשבת עם הילד

אבל לפחות אצלי זה שווה את המאמץ, כי הוא ממש לא אוהב חשבון ופיתח הרגשה של אי בטחון גם כשהוא כן יכול. בעזרת המשוב המיידי בתרגילים- הוא מאד נהנה, ואפילו מבקש מיוזמתו לשבת למחשב לעשות חשבון, שזה השג בפני עצמו...
 

אורora

New member
יש גם המוני אתרים כאלה בעברית

למי שמעוניינת לא לשבת עם הילדים
 
בלת"ק, נשמע מוגזם ומיותר.

יש מספיק דרכים אחרות לאתגר אותה ולהשאיר אותה על אותו לבל של פעילות כמו השאר (למשל, חוברות מתקדמות יותר).
 
למעלה