שיעורי חובה - או לא.....דיון

שיעורי חובה - או לא.....דיון../images/Emo88.gif

בין השעורים הנלמדים בבית הספר ישנם שיעורי החובה כמו מתמטיקה, אנגלית וישנם שיעורים אותם לומדים לפי בחירה, בד"כ לפי בחירת מגמה. לגבי חַלוּת החובה על שיעורי המתמטיקה והאנגלית רובנו מסכימים עם חובת הלמידה, מי שאינו מסכים עם זה, לַמֵד לחיות עם זה. כמה שאלות:
האם לדעתכם שיעורי הספורט צריכים להיות חובה??? (הכוונה לתיכונים)
האם יש מקום לשיעורי של"ח (שדה לאום חברה) בית ספר תיכון? אם השיעור לא נמצא במערכת השיערוים של בית הספר, העם על בית הספר להעמיד אותו לבחירה?
שעורי חינוך מיני, האם יש מקום להעביר שיעורים כאלו או לפחות סדנאות הנערכות אחת לכמה זמן ע"י רופאים, אנשי מקצוע, יועצים על מנת למנוע מחלות מין, הריונות לא רצויים וכו.....?
האם יש מקום לבניית מערכת באופן עצמאי (נתחיל עם תלמידי יב´ בתור נסיון) כמו באוניברסיטאות??? כך כל תלמיד יוכל לבנות את המערכת (סביב שעורי החובה) בצורה כזו שיוכל לתגבר את עצמו במקצועות הקשים לו.
מהם השיעורים עליהם הייתם מוותרים לחלוטין
מהם השיעורים החיוניים שעליהם אין לוותר
אילו מקצועות / נושאים הייתם רוצים שיהיו חלק ממערכת הלימודים
הנושא פתוח לדיון..............
 
אז ככה

להגיד את האמת ספורט,של"ח,חינוך מיני הם לא בדיוק שעות הכרחיות...לפי דעתי זה בזבוז זמן... ספורט כמובן זה היה נחוץ אם הוא היה מכין אותך לקראת הצבא (מה שהשעור לא באמת עושה) . חינוך מיני??? עד התיכון בני הנוער כבר יודעים הכל על הנושא, סתם בזבוז זמן. של"ח - אף אחד עדיין לא הבין אצלנו למה זה נועד , ניסו לקיים שיעורים כאלה במשך השנתיים הקודמות ללא הצלחה (למי יש כוח לקום ב6 וחצי כדי להגיע לשיעור שמדברים שם על גבעות ודשה). אני לא חושב שבני הנוער של היום אחרעיים מספיק בשביל צעד כזה...כמו שאני מכיר את עצמי הייתי בונה לעצמי מע´ של 3 שעות ביום . חוץ מזה רעיון התגבור גם לא יצליח, תלמיד שמתקשה במקצוע בטח לבטח גם לא מחבב אותו- זאת אומרת לא ירצה ללמוד אותו כ"כ. אזרחות - המקצוע הזה לא נראה לי הכרחי...אישית אני לא שמעתי על אף מדינה שבה הנושא נלמד (או אפילו מדע המדינה) בתיכונים. כל שאר מקצועות החובה . נראה לי זה מספיק.
 

Imperia

New member
הרכבת מערכת

סתם הערה: התהליך שעושה סטודנט באוניברסיטה כשהוא מרכיב מערכת די דומה למה שנעשה כבר בשביל תלמיד תיכון ע"י בית-הספר (לפחות ככה זה היה אצלי) - התלמיד אומר איזה מקצועות בחירה הוא רוצה ללמוד, ובית הספר בוחר את הקבוצות (כלומר הכיתות) שבהן יילמד את מקצועות החובה והבחירה, ואחרי כן לכל קבוצה מסדרים מערכת. בי"ס מחויב בדרך כלל לזה שכל תלמיד יוכל להיות בכל השיעור (כלומר שלא יהיו שיעורים באותו הזמן) וגם למינימום חלונות במערכת וכו´. כשאתה סטודנט, אתה צריך לעשות את כל זה בעצמך, ובדרך-כלל אתה לא מסוגל לעשות את זה בצורה אופטימלית כמו שעושים את זה בבית הספר. ובכלל, בתור סטודנט אין לך "כתה" שאיתה לומדים את כל (או רוב) המקצועות, אלא כל קורס נלמד עם אנשים שונים. בקיצור, לא נראה לי שיש מה לשאוף לדגם הזה.
 

joy4

New member
למה רק מי"ב?...

אני הרכבתי לי את המערכת כבר מכיתה א´ בערך, למדתי בבי"ס דמוקרטי כל חיי ומאז ומתמיד בחרתי לעצמי את השיעורים אליהם אני רוצה להכנס. מישהו פה אמר שלסטודנטים יותר קשה בגלל שהם צריכים לעשות את זה לבד - אוי ואבוי מה הם יעשו?!!?!? ולמה תלמידי תיכון לא מספיק בוגרים כדי להרכיב מערכת לבד??? זה שהם לא בטוח יכנסו לשיעור היסטוריה ואזרחות לא הופך אותם לפחות בוגרים מאלו שכן יכנסו אליהם ואל שאר השיעורים הנלמדים. בקשר לשאלה - האם שיעור/מקצוע מסויים הוא הכרחי ללמידה... אני אגיד שאי אפשר לעשות הכללות בנשוא הזה, יש אנשים שחשוב להם ללמוד אזרחות/ספורט/חינוך מיני וכד´ ויש כאלה שלא - בדיוק בשביל זה נועדה שיטת הבחירה של המערכת, בדיוק בשביל זה נועד בית ספר דמוקרטי (וכמובן שהוא נועד בשביל עוד מיליון ואחד דברים.) אז אל תהייו כאלה פחדנים ותגידו - "איך אני אוכל להרכיב לעצמי מערכת" , אולי אם לא היו מחריכים אתכם ללמוד כל החיים זה לא היה נראה בעיניכם כל כך נורא ללמוד, זה לא היה נשמע כמו סיוט, המילה מורה לא היתה עושה לכם צמרמורת... תחשבו על זה קצת...
 
אתה לא פונקציה להשוואה

אתה הורגלת לבחור את המקצועות בעצמך מכיתה א´...רוב האנשים לא חוו את זה. אז זה יכול להיות עסק רציני בשבילם. חוץ מזה אתה אומר שזה לא קשור ל"בגרות" אז אני מסביר לך שכן. כל אחד יעדיף 3 שיעורים ביום על פני 8. יש את אלו שיודעים שככה אי אפשר ללמוד ויש כאלה שלא חושבים על העתיד.
 

joy4

New member
דבר ראשון אני בת!

דבר שני, אני יודעת שאני גדלתי על השיטה הזאת ואת/ה לא, אבל זה לא אומר שמי שלא גדל על זה לא יכול להשתלב לזה בגיל מאוחר יותר. אליי לבי"הס מגיעים מידי שנה תלמידים בכל הגילאים ורובם מצילחים להסתדר עם ואפילו להנות מזה עד מאוד. את/ה אומר/ת שכל אחד יעדיף 3 שעות לימוד ביום על שמונה שעות לימוד ביום - אז מה שאני אמרתי בהודעתי הקודמת היה שאם לא היו מכריחים אתכם ללמוד כל החיים לא הייתם כל כך שונאים את זה עכשיו. זה תלוי באיזו גישה אתה בא לזה, אם תגיד זה חרא זה מעיק וזה משעמם, אז זה בחיים לא יעניין אותך ולא יהיה לך רצון להכנס לשיעורים, אבל אם לא יכריחו אותך, ופתאום תגיד - וואלה, מעניין אותי ללמוד עכשיו, אנגלית או היסטוריה או אזרחות או מה שזה לא יהיה, את/ה תוכלי גם להנות מהבחירות שלך. ואל תגיד/י שאי אפשר ללמוד ככה!!! כי זאת טעות מרה מאוד(!), אם היית רואה עם איזה ציונים יוצאים מהבי"הס הזה אז אולי היית משנה את המשפט הזה, אבל מכיוון שציונים זה אחד הדברים שעניינו אותי פחות שמשך שנות לימודיי, אני מרגישה קצת "צבועה" כשאני לוקחת אותם כקריטריון ב"מסע ההסברה" הזה. ואני לא מתיימרת להגיד "הבי"הס שאני למדתי בו הוא הבי"הס הכי טוב בעולם!!!" אבל אכן אני מאמינה בדרך חשיבה שלו וגאה מאוד שלמדתי בו במשך כל שנות לימודיי.
 
המממ

אולי אפשר להשתלב...אבל את הצגת את זה כדבר מובן מאליו. נכון אם לא היו מכריחים, אולי הייתי אוהב את זה. אבל הקע שמכריחים. אפשר ללמוד, אני פשוט מתקשה לדמיין את זה. אגב הביצפר שלך זה בכפר-שמריהו?
 
הכל עניין של גישה

גם בית ספר "רגיל" וגם בית ספר "דמוקרטי" בסופו של דבר אם נסתכל על זה קובעים לנו מה כן ומה לא. כמובן שיש סולם דרגות בין "חופש הבחירה" הניתן בכל אחד ואחד. בין השחור והלבן יש המון גוונים של אפור. בית ספר דמוקרטי נותן יותר חופש בחירה והמדיניות שלו שונה. גם בין בתי הספר האחרים יש בתי ספר הנותנים אפשרות לתלמידים לבחור מה ואיך רק שפחות ממה שנהוג בבית ספר דמוקרטי. אני אישית לא רואה סיבה למנוע את חופש הבחירה בבתי ספר תיכון רגילים. יש מקצועות חובה שבגיל 14-15 נראים לך הכי טיפשיים בעולם. אם היו נותנים לי אפשרות לא ללמוד אנגלית או מתמטיקה לא הייתי לומדת. למה? כי זה לא עניין אותי בכלל. לא אהבתי ת´מורים ומגרש הכדורסל היה יפה יותר. היום אני שמחה שאנגלית היה חובה, אחרת מה הייתי עושה? משלימה כמובן, אבל הזמן והכסף של אחרי צבא יקרים מידיי מכדי להשקיע בהשלמת לימודים. קצת גלשתי מהנושא..... מה שחשוב הוא שיתייחסו לתלמידים בכל מסגרת כאל אנשים בוגרים, עצמאיים ואחראים על מעשיהם. כמובן שניתן להדריך, לייעץ וכו, אבל כשמישהו בוחר לעצמו את מערכת הלימודים הוא גם מתחייב לכך אישית, זה מבחן אמיתי. וואו, מצטערת על התשובה הארוכה.......
 

Imperia

New member
הנקודה היא ש

מה שאתה מדבר עליו הוא שיש פחות מקצועות שמוגדרים חובה- ויש יותר מקצועות שמותר לך לא ללמוד. זה לא קשור ללהרכיב מערכת לבד או לא. יכול להיות מצב שבו אתה אומר לבית הספר איזה מקצועות אתה רוצה לבחור ואיזה לא, ובית הספר מרכיב לך מערכת על סמך זה... זה היה פחות או יותר המצב אצלי בתיכון. אני "נרשמתי" למקצועות החובה ולמקצועות הבחירה שעניינו אותי, ובית הספר בנה לי מערכת. אני לא התלוננתי שקשה לי כסטודנטית לבנות מערכת, רק אמרתי שבמצב כזה הסיכוי לבנות מערכת נוחה (בלי התנגשויות ועם מינימום חלונות) הוא נמוך.
 

Imperia

New member
או בקיצור, מה שרציתי לומר הוא

שמה שאתם מדברים עליו הוא הפחתת מספר מקצועות החובה והרחבת חופש הבחירה של התלמידים, לא בניית מערכת. אין לזה קשר ישיר לבניית מערכת.
 
תלוי מה לומדים.

בלימודי הוראה, כך היה בזמן שאני למדתי, היינו כיתה אחת עם משהו כמו 45 סטודנטים. למדנו יחד את כל מקצועות המתודיקה ושאר השיעורים העיוניים, כך גם בשיעורים המקצועיים. רק במגמות ההתמחות כל אחד למד במגמה בה בחר ואז היו סטודנטים מכל הכיתות שלמדו באותה שנה... דבר נוסף, אילו היו נותנים לתלמידי תיכון להתנסות בבניית מערכת, אני מניחה שזה היה מקל עליהם בשלב מאוחר יותר.
 

Phlawless

New member
שיעורי חנ"ג ושיעורי של"ח

מיותרים לדעתי מפני שפשוט מאד הם לא ממלאים את תפקידם ועקב כך לא נלקחים ברצינות ע"י התלמידים. ניתן להפוך את השיעורים אלה לשיעורי בחירה וזה אפילו יכול להיות יעיל יותר אם אנשים שיבחרו ספורט, ישקיעו בספורט ויעלו את הרמה (כנ"ל בשל"ח). כפי שאמרו פה כבר בתיכון התלמידים כבר יודעים כמעט הכל ולכן חינוך מיני זה מיותר אבל אם יביאו מישהו (שהוא לא מורה ואני מדגישה!!!) שיעביר את השיעורים וידבר על הנושאים הבאמת אינטימיים נוסח "תמיד רציתי לדעת אבל לא העזתי לשאול" זה יכול להיות יעיל וגם רציני ופחות מביך. בקשר לבניית המערכת אני בעד זה מגיל תיכון אני חושבת שבכיתה י´ בן אדם רשאי להחליט מה הוא רוצה ללמוד אחרי 10 שנים שבחרו בשבילו! כמובן שבחינת הבגרות תעשה במקצועות הבחירה וכך בית הספר יהפוך לחוויה ולא לסבל. ואם מדברים כבר על שיעורי בחירה
אז אני חושבת שתנ"ך צריכים ללמוד אלה שרוצים ללמוד תנ"ך. יש כל כך הרבה מקצועות שהייתי מוסיפה: אנתרופולוגיה,אסטרופיסיקה, אסטרונומיה, מיתולוגיות למינהן, כתיבה, פסיכודרמה ועוד ועוד ועוד...
 

twety

New member
שיעורי חובה למעט מתמ", ואנגלית....

לעניות דעתי ישנם שיעורי חובה מאוד חיוניים כמו אנגלית ומתמטיקה הבסיסים שמאוד חיונים למערך חיינו. לעומת זאת כמדריכת של"ח לשעבר אינני חושבת שתחום זה מחייב כל אחד ואחד ,למרות שידיעת הארץ זה חשוב כמו כל למידה של עוד נושא רק מעשיא את יידענו ואינו גורע ,אך יש לחשוב על תלמידים שלא מעוניינים ללמוד על ארצנו הקטנטונת אז זה ממש לא מקצוע מחייב בעיניהם ולכן אין צורך במקצוע זה כחובה,האדם הציוני ייצטרף לשיעור זה וכל אחד אחר שאוהב זאת כמוני. לגביי שיעור ספורט הוא שיעור שצריך להיות בדגר של חובה למרות שיש אנשים שנולדו עם רגליים שמאליות וממש לא רואים בזה צורך אבל זה מאוד חשוב לבריאות שלנוואגב שיעור זה הוא תנאי הכרחי לקבלת תעודת בגרות מלאה לפי משרד החינוך. לגביי שיעורי חינוך לדעתי אין לאפשרו בגדר של חובה יש להעביר סדנא בנושא זה, למרות שרב התלמידים אינם שקועים בשיעור ואלא בעזרים! ורב זמנם אינם מחשיבים לשיעורים כאלה שום ערך ! ובינינו למה יש לנו אבא אמא אח ואחות??? הרי לשאול אותם על דרך התבגרותו של הילד וצרכיו! אך לדעתי יש לחיייב שיעורי חובה מקצוע לימוד דתות בעולמנו למרות שעדיין לא קיים, אמנם אני כתלמידת תיירות הוכשרתי בנושא הזה , ולמען הסדר הטוב עקמ מצבנו יש לרכוש להשכלת ילדנו ואולי להוסיף זאת למקצועיי ההיסטוריים על ידיעת הדתות בעיקר יהדות,נצרות, ואיסלאם ???? כי בעצם כל המלחמות נובעות מקיום דתות ג"יהד וכדומה. אתם לא חושבים כך??? אשמח לשמוע תגובות.
 
היי טוויטי......./images/Emo39.gif

דבר אחד, לגבי שעורי חינוך מיני..... נכון שהתלמידים בעיקר מסתכלים על האביזרים הנלווים, רב השיעור מגחכים ומסמיקים מבושה.... בין הצחוקים והבדיחות, האמיני לי, אני בטוחה שמשהו נכנס לראש.
לא כל נער/ה יכול/ה לגשת להורים או לאח/ות ולשאול על יחסי מין. אמצעי מניה, מחלות וכו...
לא לכל אחד יש את האומץ לגשת ולשאול שאלות ברורות.
יש כאלו שההורים שלהם מגדירים את נושא המין כטאבו בבית. נושא שאסור לדבר עליו. "מוקצֶה". ואז....... בגלל זה........ אנשים מגיעים לשלב יחסי המין ללא ידע ולעיתים קורות ´תאונות´. בבית הספר בו למדתי כשהייתי בכיתה ט´, תלמידה מיב´ ילדה (מהמושג ללדת) בשרותים!!!! כן, כן. קיראי שוב. אשמתה או לא אשמתה. ייתכן ואם הייתה עוברת איזו סדנא הייתה יכולה למנוע את ההריון בשלב כה מוקדם. ייתכן והייתה ניגשת ומדווחת על איחור במחזור או על הריון ואז היה ניתן לעשות משהו...
 
למעלה