שיעור שני מטעם shirely

lilithmm

New member
שיעור שני מטעם shirely../images/Emo70.gif

תודה לshirely שהכינה עבורנו את השיעור השני
Haben=to have ich habe=I have du hast = You have er/sie/es hat = he/she/it has Sie haben = you have (polite Wir haben = we have Ihr habt = you have (plural sie haben = they have ונתחיל באוצר מילים קטן... ja=yes nein=no bitte/bitte schoen= בבקשה danke/danke schoen= תודה/תודה רבה guten Tag/hallo=hello guten Morgen=good morning guten Abend=good evening gute Nacht=good night tschuess=bye! bis naechste mal... (until the next time
 
אממ..אנחנו לא קצת גולשים?..:)

סתם.. אני רוצה להוסיף לשיעור השני (אם אפשר) כמה דברים בסיסיים שיעזרו לכולנו קצת בהגיה..: האות הצליל C צ G ג,ק S ס,ש,ז W ו Z צ ולאותיות המיוחדות: Ä נהגית כ-אֵ כמו אפּפֶל Äpfel Ü נהגית כ-אי.. כמו במינשן MÜNCHEN (מינכן) Ö נהגית כ-אוֹ כמו ב Österreich אאוסטרייך (אוסטריה) ß היא בעצם פעמיים S והיא תבוא רק באמצע מילה או בסופה: Straße מקווה שלא טעיתי במשהו..
 

אחמס1

New member
רק כמה הערות

C כמעט לעולם לא תופיע לבדה, והצליל שלה תלויי באות שאחריה. V - פ' כמו "מפתח" Verstehen (להבין) G - לפעמים, בסוף מילה יש כאלה שהוגים אותה כמו ch -ח'ש'- למשל במילה zwanzig (20) מקווה שכתבתי zwanzig נכון.. הצירוף Sch תמיד כמו ש' - Mensch (מנש = איש) כאשר מילה מתחילה בSt או Sp תמיד הS היא כמו ש'. אחרת, מילה שמתחילה בS קוראים את זה כמו ז'. Sauber זאובר = נקי.
 

python 4

New member
לגבי st ו- sp,

נדמה לי שיש איזור בגרמניה בו ה- s נהגית כמו באנגלית, כ- /ס/. למשל sport - שְפּורט או סְפורט. יכול להיות שזה באיזור המבורג? למדתי את זה ממש מזמן ואני לא כל כך זוכר. מצד שני זה לא כל כך משנה.
 

lilithmm

New member
שלום אחמס1

g בסוף מילה אפשר להגות גם כ-g. תודה על התוספת
 

סלוניק

New member
הצעה

אולי בכל עדכון תועלה תוספת של הגיית המילה באותיות עבריות על מנת להקל?
 

Eldad S

New member
ואפשר להגות את ה-g בסוף

המלה גם כ-ך, לדוגמה Tag = טאך (באזורים מסוימים בגרמניה).
 

shirely

New member
?

זה משהו שמחדש לי מעט. אולי בצפון באזורים שקרובים לגבול עם הולנד? כיוון שבהולנדת אומרים Tag עם ח כמו שאמרת...?
 

Eldad S

New member
ייתכן, האמת היא

שלא זכור לי באילו אזורים בגרמניה מבטאים את ה-g (ולאו דווקא את ה-ig כמו ב-Zwanzig) כ-ך'. אנסה לשלוח אימייל לחבר בחו"ל, ואחזור אם תהיה לי תשובה.
 

Eldad S

New member
ממה שנמסר לי

בבירור שעשיתי, ה-g מבוטאת כ-ך' בצפון גרמניה. אם כך, ייתכן שאת צודקת, ויש השפעה הולנדית (אבל לא קיבלתי ביסוס לזה). החבר שכתב לי על כך ציין שצורת ביטוי זו אינה תקנית.
 

shirely

New member
בטוח לא

תקני זה בטוח לא... אבל נשמע יותר הגיוני כעת, שזה אכן בצפון. משעשע, לא ידעתי שזה קיים, צורת הדיבור הזו... כל יום לומדים משהו חדש :)
 
טוב, אני אוסיף את גירסתי...

לפי מה שאני הבנתי... (לפי הספר moment mal) ig בסוף מילה - כמו כ' (ch) g בסוף מילה - כמו ק (k) אבל זה נורא תלוי במקום ממנו מגיעים... לפעמים ig מבוטאת ik. עוד עניין של מקום זה ה R. יש מקומות שבהם מבטאים אותה גרונית יותר ויש מקומות שממש מגלגלים אותה, כמו בספרדית. אז אני חושב שפשוט צריך לבחור את מה שאוהבים וללכת לפי זה. בסך הכל, כל המבטאים נכונים....
 
ואיך שכחתי...

כמובן, את הצירוף ch שכבר נעשה ויכוח עליו.... לפי הספר, יש לו 4 אפשרויות... לפעמים הצורה המיוחדת של ich (שזה משהו בין כ' לש'...) יש כ' כמו ב Buch (שזה כ'...) יש ק' (שלפי הספר מופיעה ב chor, אבל נראה לי שזה משו מיוחד שלא מופיע הרבה...) וכאשר אחרי ch מופיעה s זה נאמר כמו ks.
 

shirely

New member
תוספת

יש כמה תיקונים שבוצעו יפה על ידי אחמס. בכל מקרה, בנוגע ל ö,ä,ü (מה שמכונה umlaut) קצר יותר קשה להסביר בכתב ולא בעל פה כיצד מבטאים נכון. ההסבר שלך אינו מדוייק לחלוטין. אם כבר מנסים להסביר בלי אפשרות לשמוע, אזי שנהוג להסביר שהן כמו האות עצמה עם תוספת של e אחרי. כלומר: ä=ae ü=ue ö=oe או כמו שמורה שלי פעם אמר... זה כמו לנסות להגיד את האות עצמה (למשל להגיד o) כשאוחזים בעפרון בין השיניים... זה עובד :)
 
אני לא חושב שהקורא יכול להבין

איך הוגים OE ביחד וכו'. הדבר היחידי שעלה בדעתי היה להביא דוגמא בעברית עם ניקוד שזה יותר קל במיוחד לדוברי עברית שרוצים ללמוד גרמנית. חוצמיזה לא ניראה לי שבכלל מישהו כאן ילמד להגות מילים כמו שצריך אלא אם כן הוא מתכוון להיעזר בעוד דרכים של למידה.
 
זה די קשה ללמוד את זה

בלי לשמוע את זה. דווקא ניסיתי את השיטה עם העיפרון וזה נשמע מאוד דומה!
(רק קצת לא נוח כי צריך לעשות את השפתיים עגולות קצת וזה בעייתי עם עיפרון...) אני חושב שהדרך הכי טובה היא פשוט לשמוע הרבה ולנסות לחקות את זה. ובעיקרון לחשוב שאם U היא חדה אז ה U אומלאוט היא כאילו מרוחה... לא יודע איך להסביר, ככה זה נשמע לי...
 
למעלה