שירשור: מהו לדעתכם המהלך "פורץ הדרך" ביותר?

smailie

New member
שירשור: מהו לדעתכם המהלך "פורץ הדרך" ביותר?

מאז שחר ההיסטוריה האנושית נעשו בעולם צעדים רבים כדי להביא למציאוּת נעימה יותר ונטולת שפיכות דמים, לחתימה על הסכמים כלכליים בקנה מידה בין - יבשתי או להסכמה על חוקים שיאחדו את כל אומות העולם. אז מה היה, לדעתכם, הצעד החשוב ביותר - או לפחות בעל הפוטנציאל המוצלח ביותר ברעיון הבסיסי שלו - בתחום מדעי המדינה והיחסים הבין - לאומיים? האם היה זה "הסכם ויסטפיליה"? מסמך ה"מגנה כרטה" לביסוס זכויות האדם? אולי דווקא "ההכרזה לכל באי אומות העולם" של רנה קאסן משנת 1947? ואולי יש מי מביניכם כאלה שתלו תקוות רבות ב"הסכם ריבנטרופ - מולוטוב"? אולי דווקא הצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי תשנה את העולם מן הקצה אל הקצה? ואולי אתם מעריכים שדווקא אחרי סיומה של "ועידת אנאפוליס" נתעורר כולנו ליום חג? אתם מוזמנים לבחור את המהלך המשמעותי והחכם ביותר, לדעתכם. תוכלו גם לציין שלושה או ארבעה אירועים כאלה, ולדרג אותם על - פי השקפתכם האישית.
 

masorti

New member
הסכם קדש...

מדובר בהסכם השלום בין מצרים לבין האימפריה החיתית. ההסכם, שנחתם ב- 1258 לפנה"ס בין רעמסס השני (כן... ההוא מיציאת מצרים) לבין חתושילי השלישי מלך החיתים, שם קץ לשרשרת המלחמות בין שתי האימפריות (שהתישה את שתיהן) וחילק ביניהן את השליטה באגן המזרחי של הים התיכון. להסכם (שנכתב באכדית) קיימת גירסה מצרית וגירסה חיתית, ושתיהן נשמרו. הוא אינו הדבר המשפיע ביותר על ההסטוריה, אבל הוא אבי-אבות (לפחות מבין מה שמתועד בכתובים) ההסכמים הבין-מעצמתיים במקרים שכללו עימות של ממש ביניהן. במובן זה הוא התחיל שרשרת שנמשכה עד וכולל הסכם ריבנטרופ-מולוטוב או הסכם ילטה. מצורף לינק שמתאר את הגירסה החיתית להסכם (המצויה במוזיאון באיסטנבול). (אגב, יש שם טעות בשנת חתימת ההסכם כתוצאה משיטות תיארוך שונות. אבל זה לא העיקר כרגע.) הנה חלק מנוסח ההסכם כפי שמובא בקישור:
''Treaty of Rea-Mashesha-Mai Amana the great king, the king of the land of Egypt, the valiant, with Hattusilis, the great king of the Hatti land for establishing good peace and good brotherhood worthy of great kingship forever. These are the words of Rea-Mashesha-Mai Amana: Now I have established good brotherhood and good peace between us forever. In order to establish good peace and good brotherhood in the relationship of the land of Egypt with the Hatti land forever. ( I speak )thus: Behold, as for the relationship between the land of Egypt and the Hatti land, since eternity the god does not permit the making of hostility between them because of a ( valid ) treaty forever.'' ''If an enemy from abroad comes against the land of Egypt and Rea-Mashesha-Mai Amana, the king of the land of Egypt, your brother sends to Hattusilis, the great king of the Hatti land, his brother saying: '' come here to help me against him-lo Hattusilis, the king of the Hatti land shall send his footsoldiers and his charioteers and, shall slay the enemies. ''​
ממש כמו הסכמי שלום ובריתות בנות ימינו. המתעניינים בגירסה המצרית של ההסכם יוכלו לקרוא עליה בקישור זה או באתר זה (פחות אמין).
 

lironk25

New member
לדעתי:

1.הסכם ויסטפילה-הסכם שעיצב את המערכת הגלובלית. 2.השואה-בגלל האמנה העולמית,שהוכיחה עד כמה האום לא יעיל. 3.פיגוע התאומים- אירוע שהוא בעצם אות הפתיחה למלחמת הציביליזציה. רעיון מעולה לשירשור תודה :)
 

a e q u i t a s

New member
יש כל כך הרבה

יש כל כך הרבה, שאני לא יכול לדרג מי בניהם הוא הטוב ביותר... אם היה מדובר בפרק זמן מסוים אולי ? אבל מי שחר האנושות ? קצת יומרני משהו. למרות זאת, אולי דווקא הייתי חושב שרעיון האמנה החברתית על כל גווניה הוא הרעיון או מהלך פורץ הדרך - אומנם הוא לא הסכם פורמאלי של ממש, אבל הוא בהחלט החלטה של קולקטיב להתאגד וזה יצר את הבסיס המדינתי או החברתי.
 

primus solus

New member
אני עדיין לא מבין את הקורס הזה לגמרי

וזה מאוד מדאיג אותי. עליזה מרכזת באה להנחייה אחת וגם היא למרות שהיא מאוד כריזמטית והכל, גם היא לא עשתה יותר מלהקריא את מדריך הלמידה.
 

A r e t e

New member
נשק גרעיני

הטלת הפצצות הגרעיניות על הירושימה ונגאסקי. עוצמת הנשק הגרעיני והפוטנציאל להשמדה המוחלטת שהביא עמו שינו בצורה מהותית את היחסים בין המעצמות, ובנגזר מכך, בין מדינות בכלל.
 
למעלה