שלום אני חדש ויש לי שאלה בנוגע לשפה שיש בסרט

philips99

New member
שלום אני חדש ויש לי שאלה בנוגע לשפה שיש בסרט

טוב אז איך קוראים לשפה המיוחדת שבה מדברים בשר הטבעות? ואיך ניתן ללמוד אותה? בנוסף אבקש קישור למאמר שנותן את ההיסטוריה של הטרילוגיה והסבר על "עניין שר הטבעות". תודה מראש.
 

maglor

New member
טוב, אז ככה

השפה, היא שפת העלפים או בני לילית (תלוי איזה תרגום), ויש שתיים כאלה, אני לא זוכר באילו מהן השתמשו בסרט, אבל השמות שלהן הם סינדרין וקווניה, אני מתאר לעצמי שהשפה היא הסינדרין מאחר וזו השפה שבה השתמשו בעיקר בארץ התיכונה בתקופה שעליה מדובר בסרט, השפה השנייה נחשבה לשפה עילית, כזאת שמשתמשים בה בעניינים רשמיים וכד'. ניתן ללמוד אותה באמצעות אתרים שונים באינטרנט, ביניהם באתרים שאני מקשר בתחתית, הראשון בעברית ונותן לך קורס קצר ומילון עברית-קווניה ולהפך, אני גם אקשר מילון אנגלית-סינדרין שאני אישית אוהב. לגבי המאמר, אני לא מבין בדיוק את הכוונה שלך, ההיסטוריה של הכתיבה של הטרילוגיה או של הרקע לכל מה שקורה בספר. ומה הכוונה ב"עניין שר הטבעות"?
 

philips99

New member
תודה רבה

ובלי להעליב אני פשוט התכוונתי שאני רוצה ללמוד את כל העניין על שר הטבעות והעולם שהמציא טולקין ולקבל מידע מאיפוה הוא בכלל הביא את כל הרעיונות, כי כשאני חושב על זה הוא ברא עולם שלם ממש ואם כך הוא גאון אמיתי והייתי רוצה לדעת עוד בנושא.
 

philips99

New member
לא רק ראיתי את הסרט

כנראה שאין קיצורי דרך ואצתרך לקרוא הכול, כנראה כולל ספר ההוביט.
 

maglor

New member
אכן, אין ממש קיצורי דרך

אם אתה מעוניין יש אתר הנקרא "שר השאלות" שאני מאמין יוכל לענות לך על רוב השאלות, אבל אם אתה באמת רוצה להכיר את העולם הזה לעומק אין מנוס מאשר לקרוא את הספרים.
 

Feanor75

New member
לכל עם בטרילוגיה יש שפה משלו. בסרט היו קטעים

של שפת האלפים, אותנטית מהמקור, לפחות חלק מהמילים כמדומני. בנספח של הסילמריליון יש הרבה מילים בשפה הזאת, אבל אולי תוכל להשיג משהו מסודר אם זה כ"כ חשוב לך. בפרק בסילמריליון 'על טבעות הכוח ווהעידן השלישי, מצוי גם הרקע לשר הטבעות, והוא גם ספר נהדר בפני עצמו.
 

philips99

New member
אז מה לקרוא קודם? מה הסדר?

כלומר אולי עדיף להתחיל עם הסילמריליון ומשם להוביט ואז לשר הטבעות?
 

maglor

New member
כרונולגית

אתה רוצה לקרוא את הסילמריליון, ההוביט ואז את שר הטבעות. אבל, וזה אבל חשוב, הסילמריליון הוא ספר הרבה יותר קשה ומסובך משר הטבעות שכן הוא מתפרס על פני אלפי שנים ועוסק בנושאים שמוזכרים רק בקושי בשר הטבעות, אני ממליץ לקרוא את שר הטבעות וההוביט לפני הסילמריליון, מבין השניים האלה את הבחירה אני אשאיר לך, אתה לא תבין פחות את שר הטבעות אם תקרא אותו קודם ורק אז את ההוביט.
 

ferdinand

New member
לא רק שאין קיצורי דרך...

אני מה זה מקנא בך!!!! להיות במצב הזה של לפני "הפעם-הראשונה"!
(הקריאה הראשונה - כמובן) בכל פעם שאני חוזר אל אחד מהספרים זה תענוג גדול, אבל אין! אין על הפעם הראשונה!!! אבל - אתה לא לגמרי "בתול". מעניין איך זה לקרוא את הספרים, אחרי שרואים את הסרטים. (זה באמת מסקרן אותי) יש מעט מאוד (בודדים ממש) סרטים-מבוססים-על-ספר שמשתווים, שלא לדבר על עולים על המקור הספרותי ו-"שר הטבעות" אינו אחד מהם, ואומר את זה למרות שמאוד-מאוד נהניתי מהסרטים!!! אבל אנחנו בני התמותה בקטע הזה קצת כמו אפרוחי ברווזים, ש-"נקשרים" אל הדבר הראשון שהם רואים כשהם בוקעים מהביצה – ככה גם רובנו נקשרים לגירסא הראשונה של הדברים שאנחנו נתקלים בהם (לא פעם קרה לי ששמעתי איזשהו שיר בפעם הראשונה בגרסת קאבר שלו והיה לי קשה להתרגל לגירסא המקורית גם אם זו היתה יותר טובה) אתה לא מעליב בכלל! ואין דרך טובה קסומה ומענגת יותר "ללמוד את כל העניין על שר הטבעות והעולם שהמציא טולקין" מאשר לקרוא את הספרים! לא הייתי ממליץ "ללמוד" על העניין מתוך תשובות כאלו ואחרות לשאלות ספציפיות, אלא להיכנס לתוך העניין! וכן ההתרשמות שלך מדויקת! טולקין ברא עולם שלם ממש, והוא אכן גאון! לבקש "ללמוד את כל העניין על" זה קצת כמו – לשמוע על קיומו של איזה לונה פארק חדש ומדהים, ובמקום פשוט להיכנס פנימה ולהיסחף, לבקש "ללמוד את כל העניין על-" מה יש בפארק, איך בנו אותו, מי בנה אותו וכו'. ו-מנצל"ש – לא מזמן העלו פה שאלה (הנה זה עדיין מופיע פה למטה בעמוד) על הספר "עץ ועלה". מופיע שם הסיפור "Leaf by Niggle" שבו מסופר על צייר שמנסה לצייר עץ שלם ומושלם, ומתחיל "להסתבך" עם כל עלה ועלה. אין מישהו שניסה ליצור משהו, שלא מכיר את התסבוכת הזו. יוצרים בודדים הצליחו ליצור עץ שלם ומושלם לפרטי פרטים באופן כזה שכל עלה ועלה קיבל תשומת לב מחד (כלומר בלי לוותר על פרטי הפרטים לשם יצירת תמונה שלמה) ומאידך נוצרת תמונה שלמה גדולה והרמונית, בלי שהירידה הזו לפרטים תבלע או תטשטש את התמונה הגדולה!. בקיצור – לך תקרא, ותתענג לך! ואל תשכח אח"כ לבוא ולספר לחבר'ה – הא?!
 

ferdinand

New member
תודה ../images/Emo9.gif אבל ../images/Emo12.gif

אם כבר היית צריך לברך ב-ברוך השב!!! בהקשר אחר לגמרי, ממש במקרה חיפשתי מתי הופעתי פה בפורום לראשונה, וגם אני הופתעתי לגלות שההודעה הראשונה שלי כאן היתה בסביבות 2003!!!
בכולופן - ברוכים הנמצאים
 

Y. Welis

New member
כ"כ הרבה שנים - אתה כבר כמו חדש...

נשמח לראות אותך בהמשך.
 
למעלה